Vad är en BRA HUND egentligen?

Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

swat: ja tydligen har vi olika åsikter om vad som är tillgängligt. jag tycker inte att en klängig hund är "öppen och tillgänglig" utan att den är just klängig. överdrivet tillgänglig är för mig en hund som är bästis med alla den träffar dvs den har en sådan tilltro till människor att de förutsätter att alla människor är snälla.

aliide: håller man henne i halsbandet (vilket man måste göra om man ska kunna hälsa normalt) så står hon på marken och pussas istället. jag tror helt säkert att det kommer ge med sig med åldern, hon har inte hunnit fylla ett ännu, men jag gillar utgångsläget och hade inte tyckt att det var särskilt besvärligt att lägga ner tid på att träna. jag tycker det är mycket otrevligare med hundar som har mycket integritet, eller ännu värre som tycker att människor är lite läskiga. det vill jag inte behöva lägga tid på att träna bort! detta är alltså en högst personlig åsikt, jag vet att många tycker att det är behändigt med hundar som inte älskar allt och alla.

Gabbi och Mrs Scabtree: jag menar precis som det står ;). att vissa schäfrar är tradiga och tar minsta lilla uppgift på största allvar. jag har nog aldrig träffat en hund som aldrig busar/leker, men en del hundar leker inte särkilt ofta om de inte blir uppmanade.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Då måste jag bara be dej förtydliga lite till:

Vad är det som är överdrivet i det du beskriver: "en hund som är bästis med alla den träffar dvs den har en sådan tilltro till människor att de förutsätter att alla människor är snälla."

För mej är det bara en öppen och tillgänglig hund med bra/positiva erfarenheter.

En överdrivet tillgänglig hund ligger och balanserar på att bli otillgänglig och måste därför vara extremt inställsam, "närgången", "klistrig" för att överbevisa hur "snäll" den är!

/Swat
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Och med clownigheten tänker jag ändå på nerverna. De hundar som jag ser som "clowniga" är generellt Boxer och Beauceron. Dom hittar på mycket eget, tappar tråden och blir "söta". Och just med att dom tappar tråden, får ett äreryck mitt i uppletandet osv. Det ser inte jag som något gulligt alls. Utan att hunden har svårt med koncentrationen.

som jag skrev, så får det vara med måtta. den ska kunna fokusera när det behövs, annars blir det bara stökigt och jobbigt. men hur kul är det med en hund som aldrig bjuder upp till lek?

min äldsta leker nästan bara när vi åker till stranden. då blir hon helt tossig och kutar runt som en blådåre. övrig tid kanske hon svarar på en av tio lekinviter, och bjuder aldrig upp själv. hon är väldigt trofast och lyhörd och har en del andra fina egenskaper, men hon är (förlåt minina) helt ärligt ganska tråkig. med loke kan jag radda upp en hel del mindre trevliga beskrivningar, men en sak är säker, och det är att man aldrig får tråkigt i hans närvaro. han älskar verkligen att vara i händelsernas centrum och ju deppigare jag är desto fånigare blir han. då är det kanske lite skitsamma att träningen inte gick så bra just den dagen, för jag har skrattat så att jag har kramp i magen.

det är lite därför jag hellre vill ha kelpie än border collie. border collien är kanske ett säkrare kort om jag vill vinna SM (fast det finns mycket skräp i rasen) men jag ska ju leva med hunden också!
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

om jag graderar från mindre tillgänglig - tillgänglig - överdrivet tillgänglig så går det från tar inte kontakt själv men accepterar - tar kontakt själv (hälsar lugnt och sansat och helt kort) och visar inget intresse för människor som inte hälsar på dem - tar kontakt själv (hälsar en längre stund) och visar intresse även för människor som inte tagit kontakt med dem.

jag har inte sett en klängig hund som inte samtidigt sänder ut ett helt register av osäkra signaler. men de kanske existerar?
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

om jag graderar från mindre tillgänglig - tillgänglig - överdrivet tillgänglig så går det från tar inte kontakt själv men accepterar - tar kontakt själv (hälsar lugnt och sansat och helt kort) och visar inget intresse för människor som inte hälsar på dem - tar kontakt själv (hälsar en längre stund) och visar intresse även för människor som inte tagit kontakt med dem.

jag har inte sett en klängig hund som inte samtidigt sänder ut ett helt register av osäkra signaler. men de kanske existerar?

Fast överdrivet är precis som det låter. Överdrivet. Varför är hunden överdriven i sin tillgänglighet? Det du vill ha låter i mina öron som en tillgänglig och öppen hund. Det du inte vill ha låter som en mindre tillgänglig hund.

Klängande, hoppade upp mot ansikte, snurr och spinn ser jag oftast som hundar med osäkerhet. För varför vill dom vara så inställsamma och fjäskiga?

Focus ser inte ett dugg osäker ut när han hälsar på folk han känner. Folk som kanske inte kan läsa hund (de flesta har jag märkt gällande detta problem!), tycker han ser så glad och social ut. Han hoppar, håller i händer, snurrar, hoppar upp igen, svansen går som en snurrande propeller. Men han står inte still en microsekund så att man får chans att ens klappa eller hålla på honom. Tar man då tag i halsbandet så skulle han nog hoppa/sprattla ännu mer, när det inte fungerar så skulle han med någon känd person dra svansen under magen.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

om jag graderar från mindre tillgänglig - tillgänglig - överdrivet tillgänglig så går det från tar inte kontakt själv men accepterar - tar kontakt själv (hälsar lugnt och sansat och helt kort) och visar inget intresse för människor som inte hälsar på dem - tar kontakt själv (hälsar en längre stund) och visar intresse även för människor som inte tagit kontakt med dem.

jag har inte sett en klängig hund som inte samtidigt sänder ut ett helt register av osäkra signaler. men de kanske existerar?

Och jag har inte sett en hund som är öppen och tillgänglig men inte har något intresse i folk såvida dom inte bjuder in till det.

Däremot hundar som är neutrala och saknar intresse. Men vad händer om man hanterar dessa hundar? Lyfter tassar, håller fast osv. Är dom fortfarande lika neutrala, går svansen, smackas det med munnen eller blir dom rädda alt. förbannade?

Tillgänglighet innebär för mig egentligen hur snabbt en hund skapar bekanta. Hur fort och på vilket vis hunden gör okända till "vänner". Sen om vissa hundar som är tillgängliga är mer "glada" eller inte kan också ha med uppfostran att göra.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Får tillägga om "överdrivet tillgänglig" är något bra som du själv anser. Varför är detta inte optimalt på några tester utan ses som negativt? Hundar som hoppar omkring och ser överdrivet glada ut ser jag och många andra som osäkerhet.

Om jag inte minns helt fel ser väl korningen ut typ:

+3 Tillgänglig - öppen
+2 Mindre tillgänglig (här kan jag tänka mig att ditt exempel på neutral hund passar in?)
+1 Överdrivet tillgänglig
-1 Reserverad
-2 Aggressiv
-3 Lömsk
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Sen om vissa hundar som är tillgängliga är mer "glada" eller inte kan också ha med uppfostran att göra.

Det kan jag tänka mig stämmer rätt bra.

Med tanke på hur många olika hundar och raser jag haft genom åren, så kan jag konstatera att alla har en sak gemensamt och det är just att de alla har varit (är) otroligt glada i folk, sociala, öppna och väldigt hanterbara och det gäller även alla rödingar som passerat. Dessa har ju annars rykte om sig att INTE vara något av ovanstående och att de biter först och frågar sedan vid ex. vet.besök etc.

Mina har bara varit som "normala" hundar och chockat både vanligt folk, veterinärer, domare etc. :)
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

jag vet inte riktigt hur de dömer helt ärligt, utan har gått på beskrivningen "intensivt kontaktbeteende, kan hoppa och gnälla" och det är inte helt olikt hur kompisens unga aussie beter sig. hur JAG menar har jag nog förklarat med all önskvärd tydlighet.
 
Sv: Vad är en BRA HUND egentligen?

Då vet jag vad du menar med överdrivet tillgänglig, även om jag tycker att ordvalet är fel ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 080
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 145
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 868
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 395
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp