Vad är fel på mig? (Frukost)

För mig är inte underrapportering ett problem. Igår åt jag ett äpple jag röknade till 60 cal men jag la på 20 för att vara säker men då kan jag lika gärna logga som 100 det är ju lättare, fast det är ju ett stort äpple så jag tar nog 150 bara för att vara hundra.

Fast kör man på att man ska logga tycer jag man verkligen ska, logga oljan du steker i, tomatpuren osv annars kan du lika gärna skita i det för det blir fel.

Sen är vi alla olika, jag har alltid haft lågt BMR ända sen barn. :) Men som sagt ts kan också ha mycket lågt bmr, vi vet ju inte

Snälla Lipperta. Du har själv skrivit att du har en ätstörning. Du kan inte använda dig själv som referensmall. Oavsett om du inte underrapporterar så generellt sett bland populationen i stort är en annan sak. Så ta inte alla generella påståenden som personligt riktade att avse dig :)
 
Jag har också provat mig fram till mättande frukostar och exempelvis dessa står jag mig väldigt bra på, ingen aning om hur många kalorier dock.

Havregrynsgröt (ca 1dl fiberberikade flingor) med rivet äpple (alternativt klippta bitar av torkade äppelringar), ett par mandlar och kryddat med kanel och serverat i mjölk. Detta kan vara lite tungt att äta mitt i natten, men som frukost två eller mellanmål funkar det. Ta med det torrt i en burk och ha med en termos varmvatten, häller man på vatten och skruvar på locket och lämnar det någon minut så lagar det sig själv. Russin kan man också dryga ut med om man gillar dem.

En annan variant är Keso utblandat i kvarg med färska bär och nötter (helst cashew, nam!) Det brukar jag också bli långtidsmätt på.

Bor du nära Norge eller besöker Norge ibland så finns där en fettsnål proteinrik produkt som heter Skjørost som är en sorts torrare keso kan man säga. Den går bra att frysa om man vill bunkra. Skjørost i yoghurt med nötter och bär/frukt står man sig också länge på.
 

Du kan som någon skrev försöka anpassa med strumpor etc. Du kan välja en annan motionsform än promenader. Beroende på om du inte kan eller är beredd att föra ett enda inköp så kan du i "värsta fall" träna hemma osv.

Jag har världens sämsta träningsmotivation, så jag förstår dig verkligen. Men jag hymlar inte med det. Och om jag ville gå ner i vikt, få fastare rumpa eller bli starkare så är det ju skitsnack om jag börjar skylla på dåliga skor, inte tid, inte råd etc. Det vet jag.
Och nånstans får man välja. Ta sig i kragen och träna eller acceptera alt. I ditt fall är det hungrig och trött. Ställ det enda mot det andra, inte avfärda båda två, det är mitt tips. Om du kan äta lite mer och slipper vara hungrig och trött så är motivationen att träna lite hemma kanske större.

Annars tror jag som sagt du har ett oläsligt problem. Du hittar knappast en kost som ger dig 1200 kcal och samtidigt håller dig mätt som du behöver. Tyvärr.
 
Jag fattar inte riktigt. Jag frågar om frukost. Inget annat. Och nu börjar det trilla in om hur omotiverad jag är och hur otacksam jag är för att jag inte tar till mig alla tips på hur jag ska äta?
Jag är otroligt kinkig i maten, vilket folk har extremt svårt att förstå. Därför frågar jag inte om det eftersom de som tipsar blir sura på att jag inte kan äta så som dom vill. Så visst, tipsa på om saker jag inte frågat, det går jättebra! Men acceptera då att jag funkar på ett sätt som gör det svårt att följa andra människors dieter och att jag själv anpassar efter vad som passar mig. Så de som blir sura på det kan helt enkelt sluta tipsa! Ni andra, fortsätt gärna ge råd! Det dyker upp saker som jag tar till mig, även om det är mer sällan än för "gemene man".

Men vem är det som är sur? Det är väl helt enkelt inte så konstigt om många spinner vidare kring viktnedgång, eftersom du är väldigt tydlig med att du måste äta väldigt kalorisnålt. Det begränsar ju såklart hur mycket och vad du kan/bör äta till frukost (för ha kvar kalorier för resten av dagen). Hade du inte nämnt kalorier alls utan bara frågat om en stadig frukost hade nog svaren sett annorlunda ut, men som jag tolkar svaren i tråden vill ju de flesta bara hjälpa dig utifrån de premisser du själv skriver. Allt hänger ju ihop: Bra mat (frukost) för mättnad, kalorifördelning under dagen, kalorier ut, kalorier in, viktnedgång ...

Vad jag kan se är det ingen som lägger någon värdering i vad/hur du äter eller hur motiverad du är för det ena eller det andra (eller tycker att du är otacksam?). Utan förvisso spinner vidare och även kommer med helt andra förslag än just frukosttips, men det helt enkelt eftersom det ÄR svårt att få ihop kombon mål: viktnedgång utförande: ingen motion, väldigt få kalorier men bra/stadigvarande mättnadskänsla.
 
Jag litar inte alls på appar som ska räkna ut hur mycket jag får äta. När jag provade förut (utan att följa, endast nyfiken) fick jag det till att jag skulle äta 1143 kcal om dagen om jag hade en normal aktivitetsnivå. Då med en låg viktnedgång per vecka. Om jag skulle gå ner i vikt skulle jag nog hellre gå till en riktig dietist för att ta fram en realistisk plan anpassad för mig, sen kan man väl använda appar för att logga allt.

Till frukost: Jag äter en skål med ett äpple, en banan, ett par dadlar, rostat bovete, kokosflingor, lite valnötter, kanel och mandelmjölk. Jag tappade några cm i midjan på bara en vecka av att äta det istället för en macka eller två, och håller mig mätt länge. Nu är inte kalorinnivån så låg men som sagt, för mig gav det mycket att bara byta bort morgonmackan.
 
Osötad "ren" kvarg som rörs ihop med en mosad banan är mitt förslag för kalorisnål mättande frukost.
Mycket protein (jag står mig bra på protein) och bananen ger smak.
Har för mig att det blev ca 200-250 kalorier.

Sjukt tråkigt i längden dock.
 
Men vem är det som är sur? Det är väl helt enkelt inte så konstigt om många spinner vidare kring viktnedgång, eftersom du är väldigt tydlig med att du måste äta väldigt kalorisnålt. Det begränsar ju såklart hur mycket och vad du kan/bör äta till frukost (för ha kvar kalorier för resten av dagen). Hade du inte nämnt kalorier alls utan bara frågat om en stadig frukost hade nog svaren sett annorlunda ut, men som jag tolkar svaren i tråden vill ju de flesta bara hjälpa dig utifrån de premisser du själv skriver. Allt hänger ju ihop: Bra mat (frukost) för mättnad, kalorifördelning under dagen, kalorier ut, kalorier in, viktnedgång ...

Vad jag kan se är det ingen som lägger någon värdering i vad/hur du äter eller hur motiverad du är för det ena eller det andra (eller tycker att du är otacksam?). Utan förvisso spinner vidare och även kommer med helt andra förslag än just frukosttips, men det helt enkelt eftersom det ÄR svårt att få ihop kombon mål: viktnedgång utförande: ingen motion, väldigt få kalorier men bra/stadigvarande mättnadskänsla.

Amha påstår att jag inte har nån motivation för att gå ner i vikt. Baserat på ingenting.
 
Men vem är det som är sur? Det är väl helt enkelt inte så konstigt om många spinner vidare kring viktnedgång, eftersom du är väldigt tydlig med att du måste äta väldigt kalorisnålt. Det begränsar ju såklart hur mycket och vad du kan/bör äta till frukost (för ha kvar kalorier för resten av dagen). Hade du inte nämnt kalorier alls utan bara frågat om en stadig frukost hade nog svaren sett annorlunda ut, men som jag tolkar svaren i tråden vill ju de flesta bara hjälpa dig utifrån de premisser du själv skriver. Allt hänger ju ihop: Bra mat (frukost) för mättnad, kalorifördelning under dagen, kalorier ut, kalorier in, viktnedgång ...

Vad jag kan se är det ingen som lägger någon värdering i vad/hur du äter eller hur motiverad du är för det ena eller det andra (eller tycker att du är otacksam?). Utan förvisso spinner vidare och även kommer med helt andra förslag än just frukosttips, men det helt enkelt eftersom det ÄR svårt att få ihop kombon mål: viktnedgång utförande: ingen motion, väldigt få kalorier men bra/stadigvarande mättnadskänsla.

Spinn vidare ni, jag läser. Men motion är inte med i min viktnedgång just nu för att den lilla motion jag kan göra nu är för liten för att vara värd besväret. Och att jag inte har nån motivation alls för att promenera har jag varit ärlig med hela tiden.
 
Spinn vidare ni, jag läser. Men motion är inte med i min viktnedgång just nu för att den lilla motion jag kan göra nu är för liten för att vara värd besväret. Och att jag inte har nån motivation alls för att promenera har jag varit ärlig med hela tiden.

Det går ändå bara man äter tillräckligt lite :)
 
Om jag äter gröt, fil med müsli, mackor etc blir jag snabbt hungrig.
Om jag däremot äter kvarg eller keso eller ägg i någon form (kokt, stekt, äggröra, omelett)så klarar jag mig länge
 
Amha påstår att jag inte har nån motivation för att gå ner i vikt. Baserat på ingenting.

Spinn vidare ni, jag läser. Men motion är inte med i min viktnedgång just nu för att den lilla motion jag kan göra nu är för liten för att vara värd besväret. Och att jag inte har nån motivation alls för att promenera har jag varit ärlig med hela tiden.

Jag kan såklart inte svara för @Amha men tänker att hen kanske väger in just din bristande motivation för motion om ditt mål är att gå ner i vikt. Ofta är det ju just den helhetsbilden man pratar om ifråga om viktnedgång. Det är förstås helt okej att känna som du gör, men problemet är ju att det är svårt att genomföra en viktnedgång genom att äta väldigt få kalorier, inte röra på sig något nämnvärt och ändå hålla sig mätt och pigg. Ett alternativ då skulle ju kunna vara att strunta i motionen, men sänka ambitionsnivån något och ändå äta lite mer just för att kunna må bra och hålla sig mätt. Det kanske inte innebär en så snabb viktnedgång, men som sagt, 1200 kalorier är väldigt lite.

Men det är ju bara ETT förslag i tråden. Du gör såklart vad du känner funkar för dig. Du har ju fått många andra tips också - på mättande frukostar, på att testa att äta lite men ofta, på att prova att omfördela kalorierna under dagen - och jag hoppas förstås att du hittar en väg som fungerar för dig.
 
@MissFideli det är nog baserat på en vilja att hjälpa. Du blir hungrig fort, och behöver/vill reducera kalorierna såpass hårt att den ekvationen blir extremt svår. Att äta 1200 kcal per dag är inte svårt om man endera inte behöver äta så ofta eller står ut med/klarar att vara hungrig. Att äta 1200 kcal när man inte kan gå 4 h mellan målen blir mycket svårare. För att då hjälpa dig att uppnå ditt mål så föreslås motion osv. Och säg inte det är så lite att det inte spelar roll. Det spelar ALLTID roll, och den lilla motionen kan ju vara skillnaden mellan att kunna lägga till ett ägg eller inte och skillnaden mellan att nästan svimma av hunger kontra stå sig hyfsat. Pepp!
 
Du kan som någon skrev försöka anpassa med strumpor etc. Du kan välja en annan motionsform än promenader. Beroende på om du inte kan eller är beredd att föra ett enda inköp så kan du i "värsta fall" träna hemma osv.

Jag har världens sämsta träningsmotivation, så jag förstår dig verkligen. Men jag hymlar inte med det. Och om jag ville gå ner i vikt, få fastare rumpa eller bli starkare så är det ju skitsnack om jag börjar skylla på dåliga skor, inte tid, inte råd etc. Det vet jag.
Och nånstans får man välja. Ta sig i kragen och träna eller acceptera alt. I ditt fall är det hungrig och trött. Ställ det enda mot det andra, inte avfärda båda två, det är mitt tips. Om du kan äta lite mer och slipper vara hungrig och trött så är motivationen att träna lite hemma kanske större.

Annars tror jag som sagt du har ett oläsligt problem. Du hittar knappast en kost som ger dig 1200 kcal och samtidigt håller dig mätt som du behöver. Tyvärr.

För mig som har haft problem med fötterna och inte kunde gå mer än 30 min utan att börja grina är skor a och o. Kanske inte lika viktigt för dig, men jag vill inte få tillbaka dom problemen igen vilket jag löper högre risk att få. Jag är en fryslort och mår inte speciellt bra av att bli kall om fötterna, vilket det krävs ganska lite för mig för att bli. Jag ska upp till XXL och titta på tunna ullstrumpor, det har jag redan skrivit om du läser noga.
Jag har mest problem med frukosten, så det är den jag behöver få hjälp med. Att gå hungrig efter jobbet är inga problem, men nu när det är mörkt ute halva mitt arbetspass så blev frukosten extra viktig eftersom jag kan bli så trött att jag har svårt att hålla mig vaken. Så resten av dan är inte lika viktig, men det vore ju bra att inte lägga 3/4 av intaget på frukosten utan jämna ut aningens bättre.
 
Att hålla på och säga att jag är omotiverad är inte att hjälpa. Finns inget konstruktivt alls i att påstå saker jag redan skrivit eller inte stämmer.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 555
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 258
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 517
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp