Bukefalos 28 år!

Vad är normen för god ridning?

Sv: Vad är normen för god ridning?

Hm...alltså...jag tror mitt inlägg kan ha blivit lite lätt fel...

Jag håller fullständigt med dig...all träning i lagom dos kan ju bara göra oss och djuren friska tror jag...men jag tycker det är fel att försvara att man rider med att "man gör det för hästen"...

Jag är ego vad gäller ridning och det står jag för precis som du...det är min hobby med...jag skulle knappast hålla på med det om jag bara red för att hästen mådde bra av det...JAG måste må bra av det också...det är då...tycker jag...som man börjar närma sig BÄTTRE(märk väl) ridning...

Så...jag tror att jag mest markerade ordvalet där...eller nåt...hoppas jag förklarade mig ordentligare...
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Det här var en spännande tråd och nu har jag funderat en del om vad normen för god ridning är för mig.

För mig är normen för god ridning att jag själv håller mitt sinne öppet och ständigt söker kunskap samtidigt som jag kan sätta ord på vad jag tycker är bra och mindre bra och förklara varför. Jag anser även att god ridning innefattar helheten runt hästen, dvs att hästen mår bra och är i harmoni.
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

imported_Dreamer skrev:
Svea och True_Blue - jag förstår det och håller med. Men faktum är att det LÄRS ut avlappning i alla möjliga skolor. Jag tror att det beror på att dessa (rid)skolor en gång i tiden var utformade för att passa män. De kan behöva slappna av lite. men vi tjejer har redan en ganska lös midja, guppande röv och slak ryggrad. Vi behöver definitivt inte slappna av ännu mer. Ett hack till så ramlar vi ju av hästarna! ;)

--- Tala för dig själv - inte för alla oss tjejer!!!! :devil: :devil: :devil: !

Jag kan tänka mig att det kan gå till överdrift åt alla möjliga håll, men skriv inte så svepande, det blir missförstånd. De allra flesta behöver lära sig att slappna av för att kunna bli följsamma. Det blir självreglerande när man slappnar av och följer. Kroppen behöver en viss tonus för att kunna följa. :) T_B
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Vari ligger i så fall missförstånden? Tror du att män och kvinnor är lika?
Du får gärna argumentera emot eller säga att jag har fel, men du kan inte styra över vad jag får skriva och inte.
De allra flesta tjejer/kvinnor som inte lärt sig annat, ÄR väldigt slaka och slappa i rumpa och rygg. Vilket gör att när de "slappnar av och följer", så får det till effekt att hela deras rygg svajar fram och tillbaka och fångar på så sätt upp varje rörelse hästen gör med bakbenen, istället för att låta denna rörelse fortplantas genom hästens rygg, så som de duktiga ryttarna gör. Hästen ska ju gå fram till handen heter det, men få verkar veta vad det betyder?
Men jag tror jag avslutar diskussionen här, som vanligt så verkar det stanna vid denna punkt - vissa anser att man ska sitta still, andra tycker det är konstigt och kontroversiellt.....
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Jag försöker inte styra ditt skrivande!!! Men du klumpar ihop alla kvinnor till en degig massa....så vem styr vad?

Men jag blir lite konfunderad när du skriver att diskussionen brukar stanna vid denna punkt - vissa anser att man skall sitta still, andra anser att det är konstigt och kontroversiellt.... - Vad menar du?

Jag anser att det skall se ut som om man sitter still - även om man måste röra sig mycket för att följa hästen och skapa illusionen av stillhet - samt att ju mer skolad och gymnasticerad hästen blir, desto mindre rörelse krävs av ryttaren.

mvh/T_B
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Tror att du och Dreamer menar samma sak. Intrycket ska bli en stilla ryttare, vilket inte betyder att man inte GÖR ngt som ryttare. Faktum är att folk brukar bli förvånade när de börjar försöka bli lite mer stilla att det krävs så mkt muskelarbete för att fånga upp hästens rörelser UTAN att vidarebefordra och förstärka dem. Om du tillhör kategorin "stabila, idrottsliga" kvinnor är du att gratulera!
 
Efter trägen bearbetning av geniknöl...

Jag ska ärligen erkänna att den här frågan har förföljt mig ett par dagar. Vad är god ridning?

Efter flera rundor i motionsspåret (min bästa tankeverksamhet sker just där, detta säger dessvärre inget om den egentliga kvalitén på sagda verksamhet) hittade jag att frågan var lättare att besvara om jag först kom fram svaret på frågan ”Vad är en god ryttare?”.

En god ryttare är för mig en den som verkligen kan häst. Som satt sig in i hur hästen fungerar både fysiskt och psykiskt. Som vet hur den egna kroppen fungera, både allmänt och specifikt (utifrån skador, förutsättningar etc). Som vet hur människans kropp påverkar hästens arbete, både från marken och uppsuttet. Som ser vidden i att gå från att vara människa till att bli ryttare. Den som med ödmjukhet närmar sig hästen och ber om ett samarbete snarare än ser hästen som ett instrument att utföra vissa rörelser som man som människa aldrig kan utföra ensam. Som alltid strävar efter att tillföra hästen något, som aldrig sätter sig ner och nöjer sig med det den lärt.

Det är den personen jag strävar efter att bli. En god ryttare. En god ryttare måste väl i rimlighetens namn prestera god ridning.

För mig är det lättare att bli något som människa än att prestera något som verkar vara ofantligt abstrakt och föremål för så mycket diskussion att jag inte kan låta bli att fundera över människans dumhet att inte kunna enas i mångfald hellre än att sträva efter likriktning.
 
Sv: Efter trägen bearbetning av geniknöl...

Lovisaleonora_ skrev:
En god ryttare är för mig en den som verkligen kan häst. Som satt sig in i hur hästen fungerar både fysiskt och psykiskt. Som vet hur den egna kroppen fungera, både allmänt och specifikt (utifrån skador, förutsättningar etc). Som vet hur människans kropp påverkar hästens arbete, både från marken och uppsuttet. Som ser vidden i att gå från att vara människa till att bli ryttare. Den som med ödmjukhet närmar sig hästen och ber om ett samarbete snarare än ser hästen som ett instrument att utföra vissa rörelser som man som människa aldrig kan utföra ensam. Som alltid strävar efter att tillföra hästen något, som aldrig sätter sig ner och nöjer sig med det den lärt.

Det är den personen jag strävar efter att bli. En god ryttare. En god ryttare måste väl i rimlighetens namn prestera god ridning.

För mig är det lättare att bli något som människa än att prestera något som verkar vara ofantligt abstrakt och föremål för så mycket diskussion att jag inte kan låta bli att fundera över människans dumhet att inte kunna enas i mångfald hellre än att sträva efter likriktning.

Mycket intressant! Ut och spring mera och skriv sen igen!
:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 895
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har en tid tillbaka funderat över det här med psykisk ohälsa hos unga.. Har fler familjer i min närhet som brottas med det och vill...
2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med relationer är ett knepigt ämne. Jag känner mig ofta som en elefant i ett glashus samtidigt som jag själv har ömma tår. Det...
Svar
18
· Visningar
1 880
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp