Bukefalos 28 år!

Vad är normen för god ridning?

dressyrtant

Trådstartare
Eftersom jag uttryckligen är intresserad av en diskussion kring detta ämne, plockar jag in en del ur ett inlägg jag hade under vinklar/samling, så kan vi fortsätta diskutera just denna aspekt på ny tråd!

"Vad är normen för god ridning på dethär forumet? De flesta som yttrar sig verkar sitta inne med den ultimata sanningen. Det verkar väldigt enkelt, må jag säga. Om BB är dålig och alla på forumet är dåliga och tävlingsryttarna är dåliga och alla andra också är dåliga, så var hittar man då den goda ridningen? Och hur fastställer vi den normen?"
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Hmmm...det där är ju en ganska komlex fråga tycker jag. Finns det ngn norm för god ridning?! God ridning betyder olika för olika personer, det är iaf min erfarenhet och säkert många andras också.

För mig är god ridning en ridning som baseras på förståelse och viljan att lära. En väl balanserad och koordinerad ryttare som lyssnar till hästen och kan anpassa sig därefter. Sen vilken utrustning personen ifråga vill använda det är en helt annan disskution.

Men jag är av åsikten att en välutbildad häst kräver i stort sett inga "krusiduller", inget redskap är ju skarpare än ryttaren gör det! (vilket många påpekat i tidigare trådar)

Det jag saknar är lite självinsikt i människor, man måste kunna vara ärlig och medveten om sin kapacitet. Man bör inte överskatta sig själv, inte heller underskatta sin egen kapacitet. Men man måste våga vara ärlig. Det har ju varit många många disskutioner om stångbettets vara eller inte vara, det är ett sådant område där man måste fråga sig själv ifall man VERKLIGEN kan hantera detta redskap! Sen bör instruktören fråga sig själv en extra gång ifall denna elev verkligen är redo att hantera detta INNAN denne rekommenderar detta.

Detta kan man ju filosofera om i evigheter då det finns så himla mkt sidospår (fast å andra sidan så gillar jag att filosofera ;) )
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Men är det inte så, att normen måste sättas utifrån varje häst? Det är min tro.
Diskussioner har alltid varit uppe om vilken den bästa ridhästen är, och huruvida man övht bör rida på en häst som inte är byggd sådan.
Men jag vill gärna tro på detta att dressyren är till för hästen - inte tvärtom! Ja, hästar som är SKADADE eller sjuka, där kan jag också känna att man måste se vad man gör för sin egen egoistiska gärning, och vad man gör för hästen. Men när vi jobbar med friska, sunda hästar så handlar Ridkonst (vad man nu vill kalla det) för mej helt enkelt om att ge hästen ett längre, värdigare liv. Och kanske ge mej själv detsamma?

När det gäller vad som är god ridning och vad som inte är god ridning alltså - där hästen mår bra, utvecklas både fysiskt och psykiskt och för sej på ett vackert, harmoniskt (balanserat) sätt, där hittar man god ridning (är min tro). Utvecklingen är för min del viktigast, dvs att det går åt rätt håll - att det mesta blir bättre och bättre.

Men ärligt talat vet jag inte om det är så intressant att kunna placera vad som är dåligt och vad som är bra?
När jag tex ser tränare så letar jag mestadels efter saker som jag kan ha nytta av i det dagliga arbetet med mina fålar. Vad kan jag få hjälp av med mina hästar därhemma? Det är det som avgör vad som är bra eller inte, mina fålar bestämmer...
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Ibland undrar jag varför folk rider egentligen? Om målet med "skolningen" är att visa alla andra hur duktig jag/hästen är, eller om det är att bli en hel människa och ett med hästen?

Prestation skapar spänningar medan total koncentrarion i nuet är som meditation till häst. För mig utvecklar det sig mer och mer så att samvaron med hästarna är vägen in i mig själv, tom verkar det som om mina olika hästindivider bär på nycklar till olika delar av mig själv, en skulle jag kunna markarbeta i harmoni resten av livet medan en annan bara ger mig detta till fullo uppsuttet. Ingen av mina (ehuru få) bra tävlingsritter kommer ens i närheten av ett pass "sitsträning" i full koncentration. Efteråt är man "renad", det är väl så nära en religiös upplevelse man någonsin kommer. Och i det sammanhanget känns det väldigt otillräckligt att diskutera vad som är bra och dålig ridning i den mening som oftast förekommer här.
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

God ridning är den som baseras på hästens och ryttarens fysiska förutsättningar.
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Nu är jag ingen utpräglad barockryttare och för bara nåt år sen skulle jag säkert ha på påstått att jag är utpräglad westernryttare. Nu vet jag inte längre.... Jag rider, helt enkelt, och använder influenser från både western, barock, och "vanlig" ridning (vad nu det är...? Ibland ger jag mig iväg på nån westerntävling, men det hindrar mig inte från att nästa vecka delta i en AR-clinic eller en kurs i centrerad ridning....Ibland kan jag känna att de här klassificeringarna är av ondo. Man fastnar i "sitt" spår och ridningen kommer alltför mycket att handla om teknik, teknik, teknik. " När du rider western gör du si, och när du rider enligt AR:S principer gör du så..." Jag tror på känslan, och den kan man bara få genom timmar i sadeln, och genom att ha en mental bild av vad man vill uppnå. För mig är målet att uppleva mig "ett med hästen". dvs. att allt går lätt, att jag sitter bekvämt och avslappnat, att hästen rör sig bekvämt och avslappnat, att jag påverkar hästen mer med mina önskningar än med viss teknik... osv. osv... Så det är den ultimata formeln för god ridning, för mig.... :)
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

För mig är god ridning en ridning som främjar den enskilda hästen; bygger upp den, gör den starkare, smidigare, mer samarbetsvillig och "stoltare".

Något annat tycker jag inte man kan benämna god ridning...
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Spider84 skrev:
För mig är god ridning en ridning som främjar den enskilda hästen; bygger upp den, gör den starkare, smidigare, mer samarbetsvillig och "stoltare".

Något annat tycker jag inte man kan benämna god ridning...


Gjorde du inte det väldigt enkelt för dig här??
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Man kan ju tro att god ridning alltid är god ridning men det verkar inte förbehålla sig så alls.
Om man går till alla intriktningar och grenar som finns inom ridningen så skiljer sig tyckandet om god ridning åt väldigt mycket.
Det den ena tycker är god ridning tycker den andra är vedervärdigt, det märker man inte minst här där många anser att god ridning består av tex Bent och andra tycker att det Bent visar upp är dålig ridning. Alla försöker väl att göra så gott dom kan på den nivån dom befinner sig, ingen försöker väl medvetet ägna sig åt dålig ridning :confused:

Jag tycker Anky Von Grunsven uppvisar fantastisk ridning *hukar mig för hatet* och Hubertus Scmidt är min nya idol angående god ridning. Förmodligen sågas båda dessa ryttare här av dom flesta så God ridning kommer alltid att finnas i den enskilde betraktarens öga och uppenbarligen ingenannanstans än där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är normen för god ridning?

God ridning tycker jag är ridning som hjälper hästen, dålig ridning sådan som stjälper den. Så enkelt är det!

Att identifiera den goda ridningen är svårare. Vad gäller ryttaren handlar det oftas om att se det som inte syns. Vad gäller hästen får man titta på dess blick. En häst med lugn blick, som ändå går så att den fyller ut kostymen och ser minst 10 cm högre ut och 10 gånger dyrare än vad den är på pappret tycker jag är ett tecken på god ridning.
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Måste säga att av det lilla jag såg (slutet på programmet) av Ankys ritt igår på Salinero, var det mycket trevligt. Säga vad man vill om träningsmetoderna, men det som syntes där igår inne på banan - DET var god ridning i mina ögon.
Bara för att du inte ska vara ensam att bli halshuggen ;-).
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Ahaa...
Diskussionen utvecklade sig åt ett intressant håll! ;)
Normen för god ridning är alltså individuell och byggd på personliga preferenser (sammanfattat).
Då är det rätt vanskligt att överhuvudtaget uttala sig om vad och vem som är dåliga/bra. Inte så vanskligt om man utgår ifrån att det är ens egna åsikter. Men ibland låter det som om det fanns personer på forumet som har hemligt samröre med Polisstyrkan För Korrekt Ridning. (Typ Ku Klux Klan)
Personligen tycker jag det är bra mycket mer intressant att läsa konstruktiva diskussioner om verklighetsförankrade funderingar kring individcentrerade filosofier än att man dänger varandra i huvudet med påhittade allmängiltiga illusionsnormer.
Mera diskussion kring ämnet "vad är god ridning" önskas!!!
Min egen åsikt om detta (eller en del av min åsikt...) är att god ridning är en ridning där man stör hästen så lite som möjligt och samtidigt kan överföra sina önskemål så klart och logiskt (för hästen) som möjligt.
Sen är ju det en fråga om grader. Om man har hållit i tygeln med 7 kg och går ner till bara 3 är det ju onekligen bättre. Om man har hängt halvvägs nerför sidan på hästen och bara lutar en aning är det också avgjort mycket bättre.
När man ser andra rida är det lätt att hitta fel. För det finns ju en miljon detaljer man kan fästa uppmärksamhet vid. (Typ simhopp i OS, jag tittade på finalen där en hoppare åstadkom ett mirakelhopp. Kommentatorn sa nåt i stil med: ja detdär var ju ett alldeles utmärkt hopp. Så räknade han upp allt som var bra. Och så sa han: ...men var det inte lite nära trampolinen, det kunde ha varit lite trivselavstånd emellan...)
Så om eleverna går med på detaljpeteri är framtiden tryggad för vem som helst som vill pröva instruktörsbusinessen... Det går i oändlighet att hitta något man inte tycker om i andras ridning. Kanske roligare att söka det som man gillar (om inte annat "Vacker svans" som jag fick som uppiggande kommentar när hela programmet sket sig på en tävling...domarna hade gått charmkurs).
:D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normen för god ridning?

För mig känns det lättare att definiera några olika principer för god ridning. Tex "obtain without using force" från Oliveira. Många olika mästare och andra ryttare har formulerat detta att inte använda fysisk styrka i ridning på sina egna sätt. Principen är dock solklar, att den som måste dra hästen till något - den har misslyckats med god ridning.
En annan princip - att hästen måste förstå vad du begär av den.

Sen kan själva utövandet av ridning se väldigt olika ut från person till person - olika stilar, olika hästar. /T_B
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

>> Normen för god ridning är alltså individuell och byggd på personliga preferenser (sammanfattat).
>> Då är det rätt vanskligt att överhuvudtaget uttala sig om vad och vem som är dåliga/bra.

Bara för att folk har olika åsikter och olika mycket kunskap, innebär det ju inte att alla har rätt och rider bra.
På ett forum anstränger sig väl även de flesta att svara "personligt" och annorlunda för att så att säga fylla på tråden/diskussionen med flera saker.
Jag tycker inte heller att man ska dänga någon i huvudet. Men så tycker inte jag heller att man behöver vara så tjurskallig som jag anser att många är här, när det kommer till nya infallsvinklar. Varför detta motstånd mot förändring?

/Dreamer, som fortfarande inte fattat varför man måste dela upp ridning i olika namngivna fack - det finns bara EN sorts bra ridning.....
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

"Många olika mästare och andra ryttare har formulerat detta att inte använda fysisk styrka i ridning på sina egna sätt."
Och detta har enligt mig lett till världshistoriens (nåja, men inom ridning i af ;)) största missuppfattning. Överallt lärs det ut att man ska slappna av.
Sen är det skillnad i grundmuskeltonus på män och kvinnor. Mätningar har visat att män har ca 40% mer muskeltonus än en kvinna, i helt avslappnat tillstånd. Så en kvinna som är avslappnad är ungefär helt lealös, jämfört med en avslappnad man. Lycka till att inverka på hästen i det tillståndet ;)

*sorry att jag kommer och lägger mig i igen*
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

Men det är å andra sidan skillnad mellan att använda muskelstyrka till att staga upp sin egen kropp, och att använda den för att högljutt "kommunicera" med (mot?) hästen.
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

imported_Dreamer skrev:
Överallt lärs det ut att man ska slappna av.
Sen är det skillnad i grundmuskeltonus på män och kvinnor. Mätningar har visat att män har ca 40% mer muskeltonus än en kvinna, i helt avslappnat tillstånd. Så en kvinna som är avslappnad är ungefär helt lealös, jämfört med en avslappnad man. Lycka till att inverka på hästen i det tillståndet ;)

*sorry att jag kommer och lägger mig i igen*

Lägg dig i du... det kallas ju att diskutera ;) Men det jag pratade om var att inte använda fysisk styrka för att få hästen att göra saker. Inte att ryttaren skulle imitera en strandad manet.
Sen är ridningen full av konstiga uttryck. Ge och ta tex... Och ryttarkänsla. Alla begrepp som får mening allteftersom man lär sig mer. För en nybörjare är det ändå mer meningsfullt att slappna av än att spänna sig. Då finns en möjlighet att känna in takten./T_B
 
Sv: Vad är normen för god ridning?

"Min egen åsikt om detta (eller en del av min åsikt...) är att god ridning är en ridning där man stör hästen så lite som möjligt.."

Där tyckte jag att du sa en mycket intressant sak... Jag tycker mig ha läst många många gånger att folk försvarar sig med att de rider för hästens skull och att dressyren ska vara till för hästen...

Jag går inte riktigt på det där...om vi skulle vilja hästens bästa så skulle vi släppa ut dem i det fria(nåja, inte mitt i stan bland all trafik) och låta dem vara vildhästar som de var förr...

Men jag är en egoist, jag har köpt mig en unghäst som jag vill rida och köra för att JAG tycker det är så roligt! Naturligtvis tänker jag på hästen när jag rider...jag vill STÖRA den så lite som möjligt som dressyrtant uttryckte det så bra...men när jag rider så gör ju inte jag det för att det är så himla bra för hästen...varken hästen eller människan är ju byggda för ridning...hästen för att bära och människan för att sitta så som man gör...det är ju egentligen onormalt...men vi tycker ju att det är SÅ KUL...

Vad är normen för god ridning var ju egentligen ämnet här...vad ska man svara...vet inte???...jag söker fortfarande...och jag hoppas kunna finna alla svaren innan min lille plutt ska ridas in...jag vet vad normen för god tygeltag är...eller för ryggverksamhet(a la mig) t ex...men det finns så mycket mer...som dessutom ska sammanfogas för att kunna kallas ridning/dressyr
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normen för god ridning?

Svea och True_Blue - jag förstår det och håller med. Men faktum är att det LÄRS ut avlappning i alla möjliga skolor. Jag tror att det beror på att dessa (rid)skolor en gång i tiden var utformade för att passa män. De kan behöva slappna av lite. men vi tjejer har redan en ganska lös midja, guppande röv och slak ryggrad. Vi behöver definitivt inte slappna av ännu mer. Ett hack till så ramlar vi ju av hästarna! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normen för god ridning?

Och jag tror att jag tillför min häst saker genom ridingen som gör att hon känner sig friskare, spänstigare, uthålligare och mer rörlig än vad hon hade gjort som vildhäst på stäppen. Så faktiskt, så tror jag att du har fel.
Men naturligtvis så är ju detta MIN hobby i första hand. Jag är ju människa. Hästen är ett djur. Djur har inte hobbys.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 895
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har en tid tillbaka funderat över det här med psykisk ohälsa hos unga.. Har fler familjer i min närhet som brottas med det och vill...
2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med relationer är ett knepigt ämne. Jag känner mig ofta som en elefant i ett glashus samtidigt som jag själv har ömma tår. Det...
Svar
18
· Visningar
1 880
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp