Bukefalos 28 år!

Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
På ämnet (trådrubrik) så tycker jag inte att det är lämpligt att åka till Gekås med influensasjukt barn nej. Men förvånar mig tyvärr inte att folk resonerar annorlunda. Vad som är jävligt märkligt däremot tycker jag är att vederbörande postar om detta i sociala medier. Liksom… you had it coming.

Däremot kan jag fatta att man ibland behöver handla typ blåbärssoppa, bananer eller en liter mjölk när man är ensam hemma med ett sjukt barn. Då gör man en liten rask visit till närmaste Ica. Ta på ungen munskydd, låt hen inte talla på nånting i affären eller vänta i bilen/utanför om det är möjligt.

Sen är det väl inte nödvändigt med strikt husarrest bara för att man är hemma och Vab:ar, men man kan ju ha lite fingertoppskänsla för vilka aktiviteter som kan vara lämpliga. Det känns ju onödigt att dra runt massa smittor i samhället av ren ignorans liksom.
 
Alltså det här slog mig först nu... Mamman har alltså planer på att åka till Gekås tillsammans med pappan. Pappan vill inte åka själv så då (alltså inte förrän nu) tar mamman ut vabb för att ta med barnet dit. Då är ju mamman ledig från början (gissar jag) och tar då sedan ut vabb för att kunna ta med barnet. Är det inte enklare att bara typ inte låta barnet gå till skolan? Fast då blir det ju i och för sig olovlig frånvaro, problem med skolplikt etc... Känns som att det är så många lager i denna historia som är konstiga O_o Tror det mest korkade är att överhuvudtaget börja dagen med att "åh, mitt stackars barn är sjukt" för att senare lägga upp shoppingbilder. Även om det inte är fel mot vabb-regler och sånt, fel mot sociala regler mot kollegor, så känns det mest felaktiga att man ens gör så öppet för folk. Sjukanmäl barnet bara, åk till Gekås men berätta det inte för någon. Ta da!
Hon ville ta en spontan tripp till Gekås. Pappan var ledig men ville inte följa med.

Enligt kommentarer från hennes kollegor på Facebook var det inte första gången. Tydligen hade hon sjukanmält sig själv också.

Men visst, all min info kommer från Facebookinlägg och kommentarer.
 
Har nog aldrig varit med om det ( eller så bryr jag mig inte tillräckligt mycket om vad andra gör/litar på att de inte ljuger..)
Jag tror att det kan bero väldigt mycket på vilken typ av arbetsplats det handlar om.
Där man har t.ex. bemanning på scheman och måste skaffa vikarie kan det vara mycket svårare att ta ut ledighet de dagar man vill jämfört med exempelvis många "kontorsjobb" där man själv arbetar ikapp sina uppgifter så blir det ett helt annat incitament att använda det till att kunna vara frånvarande de dagar som passar ens egna behov/önskemål.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En stilla, OT reflektion. Mtp de senaste årens LSS skandaler som ofta avslöjats via FB och andra sociala media fattar jag inte hur folk kan vara så idiotiska att de lägger upp bilder och inlägg där de glatt poserar vid en pool i Marbella eller bygger en altan. När personen ifråga bedömts ha så allvarligt nedsatt funktionsförmåga att de beviljats assistans 24/7.
 
En stilla, OT reflektion. Mtp de senaste årens LSS skandaler som ofta avslöjats via FB och andra sociala media fattar jag inte hur folk kan vara så idiotiska att de lägger upp bilder och inlägg där de glatt poserar vid en pool i Marbella eller bygger en altan. När personen ifråga bedömts ha så allvarligt nedsatt funktionsförmåga att de beviljats assistans 24/7.
Det är ju sånt som jag och många andra funktionshindrade får lida för.

Men vi lider också av att föräldrar, sjukskriver sina barn och vab-ar, när de pga schemaläggning inte får ledigt på annat vis, för att kunna åka till Stockholm, Gekås eller Tallinn och julshoppa, då vi som är i betalande, beroendeställning, aldrig vet vem som kommer, om och när.

Det hela blir en ond cirkel.

Det ena felet, gör inte det andra felet mer rätt. :heart


VI kan inte/får inte sitta hemma och bara skrika "men han då, men de då??? De gör ju så....." - Betyder det, att det är mer rätt?
 
Även om man piggnar på sig under dagen så är man vell hemma. Min 12 åriga dotter hade inte feber igår men var inte i form. Vi bestämde att oavsett skick idag så skall hon vara hemma idag och imorgon punkt. På sin höjd typ ut och åka en sväng med bilen men sitta kvar i den möjligen...
Och där tänker ju alla föräldrar olika. För min egen del, rent personligt, förutsätter jag till exempel att om dottern kan stå på benen kan hon faktiskt ta hand om sin ponny också. Frisk luft är bra. Det har hänt att vi fullföljt planer till exempel när dottern varit sjuk tisdag-onsdag och ska tävla meeting torsdag-söndag att vi faktiskt åkt på kvällen ändå trots att dottern fortfarande inte varit helt i form den dagen och jag vabbat (jag har dock inte bytt den semesterdagen jag hade på torsdag-fredag mot vab även om hon säkerligen inte hade varit i skolan på torsdag om det inte varit meeting). Nu red hon hela meetinget pigg ändå, annars hade vi säkerligen strukit första klassen på torsdagen men som sagt, alla sätter olika gränser för vad som är ok under vab.
 
Jag har inte sett någon försvara det! Har bara sett personer som försökt förklara vad missbruk av systemet är och vad som inte är missbruk.


Blanda inte ihop frågan om hur en värderar ett visst beteende med frågan om huruvida det kan beläggas att det aktuella beteendet har förekommit eller ej.

Utveckla din ståndpunkt tack!
Av det som framgått i den här tråden, är det uppenbart att det har skett ett flagrant missbruk av våra gemensamma resurser i det här fallet, men det är många som har tyckt att det är helt okej, och att TS ska sköta sitt och skita i hur den här föräldern utnyttjar systemet.
 
Hon ville ta en spontan tripp till Gekås. Pappan var ledig men ville inte följa med.

Enligt kommentarer från hennes kollegor på Facebook var det inte första gången. Tydligen hade hon sjukanmält sig själv också.

Men visst, all min info kommer från Facebookinlägg och kommentarer.
Alltså den här storyn blir ju bara "bättre och bättre", haha!
 
Hon ville ta en spontan tripp till Gekås. Pappan var ledig men ville inte följa med.

Enligt kommentarer från hennes kollegor på Facebook var det inte första gången. Tydligen hade hon sjukanmält sig själv också.

Men visst, all min info kommer från Facebookinlägg och kommentarer.
Det här börjar bli konstigt, varför fick inte det stackars barnet vara hemma med pappa istället för att åka till Gekås?
 
Av det som framgått i den här tråden, är det uppenbart att det har skett ett flagrant missbruk av våra gemensamma resurser i det här fallet, men det är många som har tyckt att det är helt okej, och att TS ska sköta sitt och skita i hur den här föräldern utnyttjar systemet.
Jag har inte sett någon som försvarar missbruk.
Däremot har jag sett diskussioner av hur bevisningen ska tolkas och vad som är styrkt eller inte av det som påstås i ett enskilt fall.
Jämför med den skillnad som görs mellan bevisfråga och rättsfråga inom rättsväsendet.
 
Av det som framgått i den här tråden, är det uppenbart att det har skett ett flagrant missbruk av våra gemensamma resurser i det här fallet, men det är många som har tyckt att det är helt okej, och att TS ska sköta sitt och skita i hur den här föräldern utnyttjar systemet.
Du anser alltså att folk ska dömas ohörda, och att rykten ska avgöra hur man tolkar vad som hänt?

På 1600-talet var det ryktesspridning, avundsjuka, misogyni, och religiösa vanföreställningar som ledde fram till häxprocesserna.

På 2000-talet skulle det kunna bli så att korkade inlägg i sociala medier lägger grund för en ryktesspridning, innebärande att "det är bara fuskande med VAB", vilket kan leda till att vårt sociala skyddssystem för föräldrar inskränks, förmåner tas bort, vilket på sikt leder till lägre förvärvsfrekvens för kvinnor...
 
Min spontana gissning är att barnet inte alls var sjukt och ville åka till Gekås. Så modern sjukskrev sig själv + barnet för att åka till Gekås. Kan ju ha fel dock.
Ah, jag laggar i förståelse för att ett barn skulle vilja åka och handla :)

Men det blir ju dubbelt konstigt att med en förälder hemma hävda att man behöver vabba ett barn och då ta med det till Gekås för att mannen inte ville dit. Ingen permutation relaterande till vab kräver mamman hemma :D (eller på Gekås)
 
Ah, jag laggar i förståelse för att ett barn skulle vilja åka och handla :)

Men det blir ju dubbelt konstigt att med en förälder hemma hävda att man behöver vabba ett barn och då ta med det till Gekås för att mannen inte ville dit. Ingen permutation relaterande till vab kräver mamman hemma :D (eller på Gekås)
Nej, barnet hade inte uttryckt önskan om Gekås. Det var mamman som ville ha sällskap. Åtminstone om jag tolkar pappans inlägg och alla kommentarer rätt.
 
Ah, jag laggar i förståelse för att ett barn skulle vilja åka och handla :)

Men det blir ju dubbelt konstigt att med en förälder hemma hävda att man behöver vabba ett barn och då ta med det till Gekås för att mannen inte ville dit. Ingen permutation relaterande till vab kräver mamman hemma :D (eller på Gekås)
Finns väl en leksaksavdelning på Gekås? 😜 Aldrig varit där men so I´ve heard. Känns ju som brott mot skolplikten också i det här fallet.
 
Av det som framgått i den här tråden, är det uppenbart att det har skett ett flagrant missbruk av våra gemensamma resurser i det här fallet, men det är många som har tyckt att det är helt okej, och att TS ska sköta sitt och skita i hur den här föräldern utnyttjar systemet.
Du citerade mig när du skrev ditt förra inlägg. Ska jag tolka det som att du anklagar mig för att försvara försäkringsbedrägeri? Det är en grov felrepresentation av det jag skrivit i den här tråden och de inlägg jag gillat, och jag uppskattar det inte alls.

Sen är det inte alls så att det är "uppenbart" att det föreligger ett missbruk av några resurser, och det är omöjligt för någon i den här tråden eller på Facebook att fastslå bortom rimlig tvivel. Det har jag uttryckt och därför tycker jag att ett agerande som om man hade kunnat fastslå det är en obehaglig affektreaktion och något som inte borde uppmuntras. Jag tror inte folk förstår hur mycket krut de instanser som faktiskt har som uppdrag att utreda och har mandat att döma lägger på att först och främst klargöra sakförhållanden. Till exempel kan man ju fråga sig om föräldrar har någon som helst skyldighet att ställa en korrekt diagnos av sitt barns sjukdom och återge den korrekt i sociala media, och om en förälder som saknar medicinsk utbildning är kvalificerad att göra en sådan bedömning över huvud taget. Det blir så många tankevurpor i den här diskussionen att jag storknar, men det är helt okej om det endast handlar om vad man själv tycker och tror. För sig själv, i det privata är det ingen fara att göra antaganden, spekulera hejvilt, och bli förbannad för att man känner sig kränkt nånstans i sin skattebetalarpersonlighet. Jag betalar också skatt. MEN man måste vara medveten om att det man gör är just att spekulera, och man kan inte använda sina snabbt ihopsnickrade antaganden som bas för ett agerande som får konsekvenser för andra.

Du kan ju börja med att läsa om mina inlägg och de som skrivits av en person som jobbar på myndigheten i fråga. Jag tycker inte det är okej att bristande läsförståelse och affektreaktioner får ersätta en saklig debatt.
 
Min spontana gissning är att barnet inte alls var sjukt och ville åka till Gekås. Så modern sjukskrev sig själv + barnet för att åka till Gekås. Kan ju ha fel dock.
Fast om hon både sjukanmält sig och anmält vab är det ju inte så konstigt att hon får uppläxning av chefen... de flesta kontor kan man ju inte göra både ock på liksom? Är hon själv sjukanmäld finns det ju troligen inte ens en vabansökan till FK (det får de inte tala om för ts så det hoppas jag verkligen inte någon i kundtjänst gjort), utan då är det ju just en arbetsgivar grej, men hon lär ju inte ha kunnat ringa till chefen och både anmält sig sjuk och anmält vab?

Hon kan ju ha ringt skolan och sjukanmält barnet men då är det väl skolans grej helt enkelt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 530
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 902
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 669
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp