Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min spontana gissning är att barnet inte alls var sjukt och ville åka till Gekås. Så modern sjukskrev sig själv + barnet för att åka till Gekås. Kan ju ha fel dock.
Fast om hon både sjukanmält sig och anmält vab är det ju inte så konstigt att hon får uppläxning av chefen... de flesta kontor kan man ju inte göra både ock på liksom? Är hon själv sjukanmäld finns det ju troligen inte ens en vabansökan till FK (det får de inte tala om för ts så det hoppas jag verkligen inte någon i kundtjänst gjort), utan då är det ju just en arbetsgivar grej, men hon lär ju inte ha kunnat ringa till chefen och både anmält sig sjuk och anmält vab?

Hon kan ju ha ringt skolan och sjukanmält barnet men då är det väl skolans grej helt enkelt?
Jag vet inte, och jag bryr mig inte. Hon har gjort fel och hennes ag har tagit det på allvar.

Oroa dig inte, ingen på fk har gjort något de inte ska.
 
Oroa dig inte, ingen på fk har gjort något de inte ska.
GRATTIS att du lyckades sätta dit henne till hennes chef då (som sagt, självklart att de ser illa på det om hon sjukanmäler sig, men det är ju just en sak mellan henne och hennes chef). Klart som fan att det är viktigt med korrekta uppgifter om det faktiskt finns en vabanmälan eller om det handlar om en sjukanmälan... Speciellt om man startar en hetsjakt på öppna forum :angel:
 
För att barnet aldrig var sjukt över huvud taget antar jag?
Jo, men om hon ska låtsas att barnet är sjukt inför Facebook så ser det ju bättre ut att åka själv och säga att man måste handla (toapapper eller ngt) i 30 minuter än att ta med det tänker jag. I alla fall om det är 8 och kan vara hemma själv en halvtimma.
 
Nej, barnet hade inte uttryckt önskan om Gekås. Det var mamman som ville ha sällskap. Åtminstone om jag tolkar pappans inlägg och alla kommentarer rätt.
Så som sagt konstigare och konstigare. Om hon skulle ljugit väl hade det varit bättre för alla och sett bättre ut på Facebook om barnet varit hemma och fått ut något av lögnen i alla fall. Nu missar det ju både skolan och kanske måste jobba i kapp i hemläxa och blir tvingat att släpas ett varv runt Gekås. Dubbelmiss för barnet. Dubbel själviskhet för mamman, utnyttja vabben för ledigheten och barnet som sällskap.

kn:(Bäst att jag tillägger mitt i allt detta att när vi vabbat har barnet varit sjukt och varit i knä och vi har sett film och läst saga :) och när det varit friskare har farmor och mormor passat några dagar. (utom såklart senare under Corona då barnet spelat dataspel och vi jobbat hemma.)
 
GRATTIS att du lyckades sätta dit henne till hennes chef då (som sagt, självklart att de ser illa på det om hon sjukanmäler sig, men det är ju just en sak mellan henne och hennes chef). Klart som fan att det är viktigt med korrekta uppgifter om det faktiskt finns en vabanmälan eller om det handlar om en sjukanmälan... Speciellt om man startar en hetsjakt på öppna forum :angel:

Jättebra att du som tjänsteman kan komma med korrekt information och tillrättavisa felaktiga kommentarer. Rätt ska ju vara rätt.

Men jag tycker att du ska hålla dig på en trevlig, mogen och seriös nivå, även på ett socialt öppet forum.

Försäkringskassan i sig, har mkt skit att sopa bort framför egen dörr. :heart


Ha en fortsatt fin dag. :)
 
Ytterligare en fundering. VAB är väl inte bara till för att föräldrar ska ha ekonomiska möjligheter att stanna hemma med ett sjukt barn, men är även för att skydda samhället från smitta pga att barnet måste vistas på dagis/skolan vid sjukdom och därmed riskerar att smitta andra barn och personal och eftersom deras föräldrar i sin tur smittar etc, etc.
 
Ytterligare en fundering. VAB är väl inte bara till för att föräldrar ska ha ekonomiska möjligheter att stanna hemma med ett sjukt barn, men är även för att skydda samhället från smitta pga att barnet måste vistas på dagis/skolan vid sjukdom och därmed riskerar att smitta andra barn och personal och eftersom deras föräldrar i sin tur smittar etc, etc.
Nä, jag tror att i många andra länder så är det mammans roll att hålla ungen hemma oavsett om hon har ett jobb eller inte. Antingen är hon hemmafru, har barnflicka eller släkt som tar det, annars får hon stanna hemma utan lön.
 
Den här tråden blev man ju alldeles matt av. Nu låter det visserligen som att GEKÅS-mamman inte är den skarpaste kniven i lådan, men som många varit inne på tidigare så ska man nog generellt sett vara försiktig med att dra slutsatser om andras val. Sen kan man ju medverka till att skapa en sund norm och prata om VAB på ett vettigt sätt så det förhoppningsvis sprider sig. Det är nog det bästa sättet om man vill se en attitydförändring, än att köra längdhopp till slutsatser i diverse enskilda fall. Och om vi nu pratar om just enskilda fall så kan en enkel fråga vara effektiv. ”Men du, borde du verkligen vara här om ditt barn är sjukt?” Kanske får du ett klokt svar som du inte väntade dig. Eller så fick det personen att tänka till.

Sen tänker jag att det är ett privilegium att alltid kunna leva upp till sina principer. En kan ha alla goda avsikter i världen och gjort rätt varenda steg i sitt föräldraskap men någon dag skiter det sig bara. Nu pratar jag allmänt om vad en kan göra och inte på VAB och inte specifikt GEKÅS-situationen då.
 
Varför är det märkligt att jag är skeptisk till vabb? Det arbete jag inte kan göra en dag får jag organisera om och tex göra en kväll eller helg istället. Men blir det då samma med vabb? Jag måste som sagt läsa på me om detta. Men vet ju av vad andra berättat att det varit krångligt och de bara skitit i det och liksom löst det på andra sätt istället.
Är väl skinnad om man är anställd då ringar man väl sin arbetsgivare och berättar läget barnet är sjuk osv?

Nu är det inte läge för mig att skaffa barn än men det har att göra med andra saker som jag jobbar stenhårt med. Försöker tänka på det rent praktiska hur göra. Kanske i rätt tråd för det iofs men den är intressant och att vabb kan tas för att åka till ett köpcenter låter jättemärkligt. Vem vinner på det? Ingen. Däremot har ju vabb en funktion i att kunna jobba och ta hand om barn. Så jag är absolut inte emot vabb på något sätt men det är ju ingen lösning riktigt heller eller jag har svårt att se att det skulle underlätta i mitt fall i en eventuell framtid
Fast för de allra flesta är det krångel med vabb, både för den som vabbar och resten av arbetsplatsen, det måste väl ändå vara lätt att begripa att det är få som har det så okomplicerat.
 
GRATTIS att du lyckades sätta dit henne till hennes chef då (som sagt, självklart att de ser illa på det om hon sjukanmäler sig, men det är ju just en sak mellan henne och hennes chef). Klart som fan att det är viktigt med korrekta uppgifter om det faktiskt finns en vabanmälan eller om det handlar om en sjukanmälan... Speciellt om man startar en hetsjakt på öppna forum :angel:
Fast... @sthu har ju verkligen inte startat en hetsjakt? Den här tråden är utbruten från en annan tråd (och i den tråden handlade det inte heller om att starta hetsjakt utan mer om att pysa ut om något som irriterat - som jag förstår det) och hetset i den här tråden handlar ju om att många användare tycker olika saker. Ingen har startat hetsjakt.

Eller har jag missat något?
 
Fast för de allra flesta är det krångel med vabb, både för den som vabbar och resten av arbetsplatsen, det måste väl ändå vara lätt att begripa att det är få som har det så okomplicerat.
Läste på lite mer om vabb nu och vad som gäller. Tydligen kan man ta vabb halva dagen och jobb andra halvan. Låter som en smart grej!
Eller att man vabbar halva dagen och andra föräldern andra halvan
 
Den mesta vabben som händer är också just när barnen är 1-6 år, sedan tenderar många av dem bli sjuka mer sällan.

Sedan hur en egenföretagare organiserar det där kanske heter något annat än vab, men det heter i alla fall inte -treåring ensam hemma en dag (sjuk eller frisk). Det kanske heter treåring med mamma på jobbet eller mamma jobbar hemma med treåring i knät, eller treåring skjutsades till morfar eller pappa vabbar.
Ja det är lite så jag tänker mig. Kunna kombinera jobb i viss mån samtidigt som att ta han om sjukt barn men flera verkade tycka att det var helt omöjligt här i tråden
 
Jag skulle säga att det beror på vad för sjuk barnet är. Om barnet inte smittar (exempelvis drabbad av psykisk ohälsa) och kan med att köpa kläder men inte gå i skolan ser jag inget problem med Gekås. Däremot går man väl inte runt där med ett barn som är förkyld eller liknande. Det är ju riktigt illa.
 
Fast... @sthu har ju verkligen inte startat en hetsjakt? Den här tråden är utbruten från en annan tråd (och i den tråden handlade det inte heller om att starta hetsjakt utan mer om att pysa ut om något som irriterat - som jag förstår det) och hetset i den här tråden handlar ju om att många användare tycker olika saker. Ingen har startat hetsjakt.

Eller har jag missat något?
Exakt. Hade jag vetat att det skulle bli sånt här pådrag skulle jag behållit min irritation för mig själv. Man lär så länge man lever.
 
Exakt. Hade jag vetat att det skulle bli sånt här pådrag skulle jag behållit min irritation för mig själv. Man lär så länge man lever.
Ja alltså jag tycker hela grejen har blåst upp helt ur proportion och att du fått ta lite väl mycket av upprördheten som andra användare nog har bara för att stämningen i tråden blivit som den blivit, vilket ju inte ens är ditt fel liksom. :)
 
Ja det är lite så jag tänker mig. Kunna kombinera jobb i viss mån samtidigt som att ta han om sjukt barn men flera verkade tycka att det var helt omöjligt här i tråden
Uhm tror inte det, såg mer reaktioner på kommentarer om att förskolebarnet ska vara ensamt hemma och liknande vilket faktiskt är helt omöjligt.

Det är däremot extremt svårt att jobba effektivt med de flesta förskolebarn sjuka. Eftersom de är sjuka tenderar de i alla fall i början av hemmavarandet spy eller gråta och vara febriga och kräva vård utöver det vanliga.

Jag föreslår som de flesta här att du skaffar en partner som vabbar varannan dag minst och en svärmor som du kan skjutsa barnet till när det bara snörvlar lite. Sedan måste man ju inte ha barn heller.
 
Senast ändrad:
Uhm tror inte det, såg mer reaktioner på kommentarer om att förskolebarnet ska vara ensamt hemma och liknande vilket faktiskt är helt omöjligt.

Det är däremot extremt svårt att jobba effektivt med de flesta förskolebarn sjuka. Eftersom de är sjuka tenderar de i alla fall i början av hemmavarandet spy eller gråta och vara febriga och kräva vård utöver det vanliga.

Jag föreslår som de flesta här att du skaffar en partner som vabbar varannan dag minst och en svärmor som du kan skjutsa barnet till när det bara snörvlar lite. Sedan måste man ju inte ha barn heller.
Det var ju hur min mamma gjorde när jag var liten. Men när jag var riktigt liten bodde min pappa med oss så då var det nog lite annat plus att jag var så liten så minns inte alls hur det var så. Själv hemma tänker jag mer äldre barn inte när man är riktigt liten. Då behöver man ju alltid någon relativt nära oavsett sjukdom eller inte.
 
Det är ingen avundsjuka det handlar om. Min värsta mardröm är att ha barn. Däremot så avskyr jag när föräldrar utnyttjar ett redan enormt generöst system. Man borde enbart få ett antal VAB-dagar per år och när de är slut så är de slut. Då kanske folk blir lite mer försiktiga plus att de kanske kan ha en backup-plan på vem som ska ta hand om deras sjuka ungar. Visst, var hemma men du får ingen lön.
VAB = vård av barn. På vilket sätt skulle det på något sätt klassas som vård av barnet att släpa med det på en stormarknad för att föräldern vill shoppa?

Jag bryr mig inte om orsaken. Vab är man hemma med sjukt barn och inget annat. I andra fall får man ta tjänstledigt utan lön.

Det finns många anledningar till att man kan flänga runt "på stan" samtidigt som att man vabbar utan att på något sätt fuska. Tro mig. Var tacksamma för att ni har noll insikt i detta.

Den här tråden blev man ju alldeles matt av. Nu låter det visserligen som att GEKÅS-mamman inte är den skarpaste kniven i lådan, men som många varit inne på tidigare så ska man nog generellt sett vara försiktig med att dra slutsatser om andras val. Sen kan man ju medverka till att skapa en sund norm och prata om VAB på ett vettigt sätt så det förhoppningsvis sprider sig. Det är nog det bästa sättet om man vill se en attitydförändring, än att köra längdhopp till slutsatser i diverse enskilda fall. Och om vi nu pratar om just enskilda fall så kan en enkel fråga vara effektiv. ”Men du, borde du verkligen vara här om ditt barn är sjukt?” Kanske får du ett klokt svar som du inte väntade dig. Eller så fick det personen att tänka till.

Sen tänker jag att det är ett privilegium att alltid kunna leva upp till sina principer. En kan ha alla goda avsikter i världen och gjort rätt varenda steg i sitt föräldraskap men någon dag skiter det sig bara. Nu pratar jag allmänt om vad en kan göra och inte på VAB och inte specifikt GEKÅS-situationen då.

Tack! :heart Blir halvt mörkrädd av många av inläggen i den här tråden.

/Förälder till kroniskt sjukt barn som skulle göra vad som helst för att mitt barn skulle vara friskt och att HAN och vi skulle slippa alla dessa vab-dagar med absolut noll risk att smitta någon annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 918
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 531
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp