Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ganska bra tråd ändå. Inte för @sthu s del som håller med fått en del trista kommentarer på sig när meningen var frånbörjan ett irriterat inlägg endast.
Men intressant hur man ska tänka och inte tänka angående vabb. Läst på lite mer och nu vet jag inte hur det funkar exakt i praktiken men låter ju inte allt för dåligt ändå. Kommer nog testa sen om det nu blir så nån gång
 
Jag har väldigt svårt att förstå vad som hänt de sista sidorna i tråden med dem som vill försvara det ovissa i fallet som blev en TS. De senaste sidorna är det dem som säger sig inte vilja hoppa till slutsatser, som hoppar som mest (tex syftet med ts, vilket roll @sthu haft i det hela, hur dåliga alla som tycker att det scenario som delges är klandervärt fast inte nödvändigtvis är juridiskt fel).

Jag är uppriktigt förvånad över den svart-vittisering av samtalet i denna tråd som utförs av de som säger sig vilja värna individen för att vi inte vet allt. Helt plötsligt svartmålas sthu som tydligt lämnar källa till sina uppgifter och aldrig utgivit sig för att veta allt.

Ja, det finns ofta många aspekter och på ett forum går det inte att känna till alla. Men det gäller ju alla människor och inte bara dem som agerar synbart inkonsekvent (och i detta fall något osmart) gällande vab.
 
Jag har väldigt svårt att förstå vad som hänt de sista sidorna i tråden med dem som vill försvara det ovissa i fallet som blev en TS. De senaste sidorna är det dem som säger sig inte vilja hoppa till slutsatser, som hoppar som mest (tex syftet med ts, vilket roll @sthu haft i det hela, hur dåliga alla som tycker att det scenario som delges är klandervärt fast inte nödvändigtvis är juridiskt fel).

Jag är uppriktigt förvånad över den svart-vittisering av samtalet i denna tråd som utförs av de som säger sig vilja värna individen för att vi inte vet allt. Helt plötsligt svartmålas sthu som tydligt lämnar källa till sina uppgifter och aldrig utgivit sig för att veta allt.

Ja, det finns ofta många aspekter och på ett forum går det inte att känna till alla. Men det gäller ju alla människor och inte bara dem som agerar synbart inkonsekvent (och i detta fall något osmart) gällande vab.
Jag vet inte om man tolkar olika i olika roller, jag har länge varit i arbetslivet utan barn med många kollegor som var småbarnsföräldrar. Klart det var bökigt när de behövde vabba, men så är ju livet. Men mycket av det som uttrycks i denna tråd är 1. Man vabbar för mycket och det blir jobbigt för kollegorna 2. Vabbar man ska ungarna inte springa runt i offentligheten (fast man vabbar för mycket och i onödan).
Och kvar, efter en pandemi står man som småbarnsförälder och ska göra den bedömningen på kanske 15 min på morgonen, är hen tillräckligt pigg eller inte?
Iaf här är inte en dags frånvaro ok för sjukdom utan det måste vara minst två för förskolan. Och så blir allt och alla lidande på arbetet för att man aldrig är där och iaf jag håller på att gå under mentalt efter en veckas vabbande. Jag blir liksom matt. Kanske extra matt när man är ensamstående och precis har vabbat typ 16 dagar senaste månaden. Att det skulle vara att utnyttja systemet bara för att vi en av de dagarna faktiskt gick till Liseberg för jag orkade inte vara hemma mer blir man ju tokigt provocerad av. Det har varit ekonomiskt värdelöst, psykiskt otroligt stressande och inte något jag önskar någon annan att behöva göra själv. Det kanske finns folk som fuskar, men majoriteten av oss slår ju knutna sig för att det ska gå ihop…
 
Jag vet inte om man tolkar olika i olika roller, jag har länge varit i arbetslivet utan barn med många kollegor som var småbarnsföräldrar. Klart det var bökigt när de behövde vabba, men så är ju livet. Men mycket av det som uttrycks i denna tråd är 1. Man vabbar för mycket och det blir jobbigt för kollegorna 2. Vabbar man ska ungarna inte springa runt i offentligheten (fast man vabbar för mycket och i onödan).
Och kvar, efter en pandemi står man som småbarnsförälder och ska göra den bedömningen på kanske 15 min på morgonen, är hen tillräckligt pigg eller inte?
Iaf här är inte en dags frånvaro ok för sjukdom utan det måste vara minst två för förskolan. Och så blir allt och alla lidande på arbetet för att man aldrig är där och iaf jag håller på att gå under mentalt efter en veckas vabbande. Jag blir liksom matt. Kanske extra matt när man är ensamstående och precis har vabbat typ 16 dagar senaste månaden. Att det skulle vara att utnyttja systemet bara för att vi en av de dagarna faktiskt gick till Liseberg för jag orkade inte vara hemma mer blir man ju tokigt provocerad av. Det har varit ekonomiskt värdelöst, psykiskt otroligt stressande och inte något jag önskar någon annan att behöva göra själv. Det kanske finns folk som fuskar, men majoriteten av oss slår ju knutna sig för att det ska gå ihop…
Men vem har skrivit att man vabbar för mycket? Har jag missat nåt eller läser du in nåt som inte skrivits. Är barnet sjuk måste man vabba, det är nog de flesta med på. Men om någon fuskar (som i fallet i ts) så får ju kollegorna ta extrajobb helt i onödan.

Som sagt, jsg tar gärna dubbelpass eller dubbelt jobb om min kollega är sjuk eller har sjukt barn. Får jag reda att hen lurats är det ju inte riktigt lika kul.
 
Det finns många anledningar till att man kan flänga runt "på stan" samtidigt som att man vabbar utan att på något sätt fuska. Tro mig. Var tacksamma för att ni har noll insikt i detta.



Tack! :heart Blir halvt mörkrädd av många av inläggen i den här tråden.

/Förälder till kroniskt sjukt barn som skulle göra vad som helst för att mitt barn skulle vara friskt och att HAN och vi skulle slippa alla dessa vab-dagar med absolut noll risk att smitta någon annan.
Nu har jag pratat om smittsamma sjukdomar. Är man smittsamt sjuk håller man sig hemma. Är jag sjuk från skola eller jobb heller jag mig hemma.
 
Jag vet inte om man tolkar olika i olika roller, jag har länge varit i arbetslivet utan barn med många kollegor som var småbarnsföräldrar. Klart det var bökigt när de behövde vabba, men så är ju livet. Men mycket av det som uttrycks i denna tråd är 1. Man vabbar för mycket och det blir jobbigt för kollegorna 2. Vabbar man ska ungarna inte springa runt i offentligheten (fast man vabbar för mycket och i onödan).
Och kvar, efter en pandemi står man som småbarnsförälder och ska göra den bedömningen på kanske 15 min på morgonen, är hen tillräckligt pigg eller inte?
Iaf här är inte en dags frånvaro ok för sjukdom utan det måste vara minst två för förskolan. Och så blir allt och alla lidande på arbetet för att man aldrig är där och iaf jag håller på att gå under mentalt efter en veckas vabbande. Jag blir liksom matt. Kanske extra matt när man är ensamstående och precis har vabbat typ 16 dagar senaste månaden. Att det skulle vara att utnyttja systemet bara för att vi en av de dagarna faktiskt gick till Liseberg för jag orkade inte vara hemma mer blir man ju tokigt provocerad av. Det har varit ekonomiskt värdelöst, psykiskt otroligt stressande och inte något jag önskar någon annan att behöva göra själv. Det kanske finns folk som fuskar, men majoriteten av oss slår ju knutna sig för att det ska gå ihop…
Ja. Det blir bara konstigt att utgå från sin egen situation för att försvara någon som inte agerar som en själv. Det har från första inlägget varit helt tydligt att det är första sjukdagen och att sjukdomen är influensa eller ”influensa”. Möjligheten att barnet skyddas från outande av psykisk ohälsa genom att outas som influensasjuk på gekås finns såklart, och är inte olagligt, men ändå inte så himla troligt (enligt min världsbild) att den omsorgen om integritet om ett barns psykiska ohälsa samförekommer med glada postanden på fb om influensa och gekås.

Ja, det är möjligt att det tedde sig som influensa på morgonen och sedan visade sig vara ett friskt barn, men det är inte bilden som delges o tråden. Varför försvara ett tveksamt beteende med att andra liknande men inte likadana situationer inte varit klandervärda?

Jag efterfrågar bara samma respekt mot samtliga trådens deltagare som efterfrågas gentemot användaren som råkade bli ts och de hon beskriver.
 
Men vem har skrivit att man vabbar för mycket? Har jag missat nåt eller läser du in nåt som inte skrivits. Är barnet sjuk måste man vabba, det är nog de flesta med på. Men om någon fuskar (som i fallet i ts) så får ju kollegorna ta extrajobb helt i onödan.

Som sagt, jsg tar gärna dubbelpass eller dubbelt jobb om min kollega är sjuk eller har sjukt barn. Får jag reda att hen lurats är det ju inte riktigt lika kul.
Otaliga gånger i tråden är man trött på kollegor som vabbar. Eller misstänker fusk.
 
Ja. Det blir bara konstigt att utgå från sin egen situation för att försvara någon som inte agerar som en själv. Det har från första inlägget varit helt tydligt att det är första sjukdagen och att sjukdomen är influensa eller ”influensa”. Möjligheten att barnet skyddas från outande av psykisk ohälsa genom att outas som influensasjuk på gekås finns såklart, och är inte olagligt, men ändå inte så himla troligt (enligt min världsbild) att den omsorgen om integritet om ett barns psykiska ohälsa samförekommer med glada postanden på fb om influensa och gekås.

Ja, det är möjligt att det tedde sig som influensa på morgonen och sedan visade sig vara ett friskt barn, men det är inte bilden som delges o tråden. Varför försvara ett tveksamt beteende med att andra liknande men inte likadana situationer inte varit klandervärda?

Jag efterfrågar bara samma respekt mot samtliga trådens deltagare som efterfrågas gentemot användaren som råkade bli ts och de hon beskriver.
Troligtvis inte, men det vet vi ju inte… oavsett korkat att lägga upp på sociala medier såklart. Men att anmäla känns så himla långt bort för mig.
 
Detta är en av anledningarna till att jag inte varit facebookvän med mina arbetskamrater, när jag jobbat tillsammans med dem. Det räckte så bra med stallkompisarna... Jag ställde upp och hjälpte till vid insläpp, om jag ändå var på plats, tog på och av täcken, benskydd och vad det nu var, fyllde på vattenhinkar osv... UTAN att någon ens bad om det, jag tyckte enbart det var normalt hyfs... eftersom stallägaren gjorde likadant. Men övriga stallgäster "jag ska på möte"... och sen när man kom hem en halvtimme, fyrtio minuter... en timme senare, satt personen i fråga på facebook med sin hund och sambo, drack vin och åt chips. :) under tiden jag med samma glädje som annars ensam tog hand om deras hästar och min.
 
Troligtvis inte, men det vet vi ju inte… oavsett korkat att lägga upp på sociala medier såklart. Men att anmäla känns så himla långt bort för mig.
Ja, för mig med.

Blir dock konstigt om den som troligen fulvabat ska ha ”the benefit of a boubt” mer än någon annan, som av någon anledning valt att informera en myndighet som ska vara helt kapabel att utföra sin myndighetsutövning i relation till sagda händelse. Liksom saker KAN vara upprörande utan att vara olagliga och det är just det som myndigheter bör reda ut. (Såklart blir det mer problematiskt av att sagda myndighet allt oftare fälls i domstol för hur de handhar sjukförsäkringsärenden, men det är ju en annan historia än vab).
 
Tänk dig att vara familjen i fråga och få reda på att det finns en 24 sidor lång tråd om att de var på Gekås och att det spekuleras vilt i huruvida detta är okej eller inte 😂 Även om det i tråden inte går att räkna ut vem TS pratar om går det ju att lägga ihop 1 och 1 om man råkar vara ”rätt” person för det 🙈

Tillägg: Vet absolut inte vilka ni diskuterar men tanken slog mig bara.
 
Senast ändrad:
Tänk dig att vara familjen i fråga och få reda på att det finns en 24 sidor lång tråd om att de var på Gekås och att det spekuleras vilt i huruvida detta är okej eller inte 😂 Även om det i tråden inte går att räkna ut vem TS pratar om går det ju att lägga ihop 1 och 1 om man råkar vara ”rätt” person för det 🙈
Det gäller väl isf en herrans massa trådar?
Dejtingtråden ska vi inte tala om.
 
På folk som fuskar och som anser att det är okej att vistas bland andra om man är sjuk i smittsam sjukdomar.
Och som sagt ifrågasätter jag att det är ett utbrett problem. Jag har aldrig varit med om eller hör någon jag känner pratat om fusk med vab bland kollegor eller vänner. Snarare tvärtom vill alla vabba så lite som möjligt. Det enda jag känner till gällande fusk är från när man var typ 19 och kompisar (säkert jag oxå även om jag inte minns det) sjukskrev sig någon dag från sommar/extrajobbet.
 
GRATTIS att du lyckades sätta dit henne till hennes chef då (som sagt, självklart att de ser illa på det om hon sjukanmäler sig, men det är ju just en sak mellan henne och hennes chef). Klart som fan att det är viktigt med korrekta uppgifter om det faktiskt finns en vabanmälan eller om det handlar om en sjukanmälan... Speciellt om man startar en hetsjakt på öppna forum :angel:
Jag tycker också att du har skrivit mycket bra i tråden men det händer ju att även du drar förhastade slutsatser och landar lite fel, som här där du påtalar andras felaktiga uppgifter i samma inlägg som du själv påstår något felaktigt. Senare går du rätt offensivt fram mot en annan användare och påstår att hen skulle vara negativt inställd till dig personligen samt till fks arbete. Delar inte fullt den bilden faktiskt, och det här offensiva gör det aningen obekvämt. Missförstå inte nu, det är klart att man får ha starka åsikter i ett ämne och råka missuppfatta detaljer även som myndighetsperson, men då kanske det ändå är bättre att göra just de sakerna under ditt vanliga nick? Och låta myndighets-nicket vara krasst neutralt och sakligt korrekt, i princip bara låta det förmedla information som tidigare i tråden, eftersom du verkligen betonar din yrkesroll tråden igenom. Bara ett enkelt och välvilligt förslag, inget annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 917
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 531
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp