Bukefalos 25 år!

Vad är rimligt pris för valp?

Hedinn

Moderator
Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...
Oj, vilken ras ligger så lågt i pris? Det är över 15 år sen jag köpte valp senast, brukshundsras som då absolut inte var värst populär, och betalade drygt 10 000. Det var absolut inte ett högt valppris då, och rimligtvis bör priserna stigit under åren som gått sen dess.

Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...

Vi betalade 6000:- för vår första dalmatiner, men det var 1994. Jag har svårt att tro att man som uppfödare idag ens skulle gå +/-0 om man tog 6000:- för en valp förutsatt att man är vettig och genomför relevant meritering, hälso- och mentaltester? Än värre om man har en ras som får få valpar eller är "svår" att föda upp.

Att låta tillgång och efterfrågan styra är mer för mig att om vi säger att en valp normalt kostar 15 000:- men man har så hysteriskt många spekulanter att man när man ska välja valpköpare prioriterar dem som är villiga att betala 25 000:- eftersom man vet att det finns sådana. Men då har man ju tagit ganska många steg från att vara en seriös uppfödare.

Liknande trådar

Hundträning Jag är lite nyfiken på kursverksamhets priserna runt om i vårt avlånga land ligger på och hur det skiljer sig mellan olika discipliner...
Svar
17
· Visningar
819
Övr.Hund Vi har precis fått hem en efterlängtad liten valp. Valpen är toppen, hundSkrället som tidigare alltid varit supercool kring valpar tål...
Svar
19
· Visningar
2 318
Övr.Hund Det känns tufft att skaffa valp som ensamstående och jag våndas jättemycket över att inte ha planerat tillräckligt. Det känns som att...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 183
Övr.Hund Hej! Jag har kikat en hel del på att hitta en jaktlabrador omplacering att öppna mitt hem för. Har även funderat på valp. Nu har jag...
Svar
5
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Ny färg på olästa notiser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXXXVIII
  • vad har ni för halvmedvetna vanor?
  • Covid-19 del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat