Vad äter era barn som är runt halvåret?

ako

Trådstartare
Tja, som rubriken lyder ;). Vore kul att se hur mycket det skiljer sig.

Ludvig, 6 månader i går, äter just nu:
Tidig morgon (ca 06-07): Ammas
Morgon (ca 8.30-9): Gröt på 1 dl vatten o 3 msk pulver (Semper Banangröt). Vatten att dricka till
Förmiddag (ca 10): Ammas
Lunch (ca 12-13): 1/2 stor burk (eller motsvarande hemlagat om vi är riktigt ambitiösa någon gång ibland) barnmat, ca 1/3 stor burk fruktpure (alt samma mängd mosad banan e d). Vatten att dricka till
Eftermiddag (ca 14-15): Ammas
Tidig kväll (ca 17.30): välling; 1,5 dl vatten o 3.75 msk pulver (Nestles milda havrevälling).
Kväll, ca 19: Ammas

Någon gång i bland vaknar han och ammar en gång på natten oxå, men vanligtvis inte. Jag hoppas att det fortsätter att funka med amningen så jag kan fortsätta delamma honom i några månader till, och gärna till han är uppåt året.

Alltså ammas han 4-5 ggr/dygn o äter gröt/mat/välling tre gånger per dygn.

Fler än vi som är lata och mest kör burkmat till småttingarna förresten? Jag tänker som så, att blir han bara uppåt året sen är det så väldigt mycket enklare att bar anpassa vår mat lite mer till honom, och då får han hemlagat då...

Tack för svar - ska bli skoj att se :)!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Min dotter är nu 6,5 månad (oj vad det går fort!) och hennes matvanor ser ut ungefär såhär:

5-6 på morgonen: amning
8-9: en portion mild havregröt, vatten att dricka till.
11-12: amning
14: lunch, 3/4-1 liten barnmatsburk, lite fruktpuré till efterrätt
16: amning
19:amning och ibland lite mat, ser lite olika ut.

22.30: amning

sedan ser natten lite olika ut beroende på hur tidigt hon gått och lagt sig...

men för det mesta så är det amning igen kl 3.

Vi har provat med välling men det var ingen hit tyckte hon. Skulle gärna få henne att sova hela natten och det gör hon om hon varit vaken länge på kvällen om man ex varit borta, men då är hon så trött så att hon inte vet vad hon heter när man kommer hem och det är inge kul heller...
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Jag har en gosse som är drygt 5½ månad, om en och en halv vecka blir han sex månader. Idag har han enbart ammats, fick lite mjölkstockning så ville att han skulle amma mycket. Men vanligtvis ser det väl ut ungefär såhär:

Tidig morgon (kring sex): Ammas
Lite senare samma tidiga morgon (sju-åtta): Ammas igen
Morgon (nio-tio): Gröt på 3/4 vatten och 2,5 msk pulver (Mild havregröt vet inte varifrån)
Sedan ammas han ett par gånger under dagen, ev att han får lite riktig mat mitt på dagen om jag äter själv. Det är då smakportioner han äter fortfarande, har inte fått i honom mer än drygt en "isbit" per mål.
Middag (halv fem-femtiden): Smakportion
Sedan ammas han ett par gånger under dagen (olika mycket beroende på hur många gånger han äter riktig mat) samt under kvällen. Han ammar alltid vid elvatiden när vi lägger oss. Vatten dricker han till alla mål (det bästa med hela måltiden tycker han ;)), och även emellan om han vill ha.

Vi har valt att göra maten själv, mest på grund av ekonomiska skäl. Tycker inte att det är speciellt jobbigt. Ska jag köpa burkmat senare känns det som att Hipp är ett bra alternativ, gillar ekologiskt. :)
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Vi har valt att göra maten själv, mest på grund av ekonomiska skäl. Tycker inte att det är speciellt jobbigt. Ska jag köpa burkmat senare känns det som att Hipp är ett bra alternativ, gillar ekologiskt. :)

Håller med om det ekologiska (och egentligen det ekonomiska oxå :angel:, men här slår latmaja igenom), och har faktiskt ett riktigt bra ekoligiskt barnmatsutbud i vår affär här (City Gross). Semper har oxå ganska många ekologiska rätter :).
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Jesper som är strax över 7 månader äter

9.00 Gröt & fruktpuré
13.00 120 ml Banan & risdryck och fruktpuré
17.00 Barnmat & fruktpuré
21.00 Gröt & fruktpuré

Får alltid vatten till maten. Ibland vaknar han på natten, ibland inte. Får iaf 220 ml välling om han vaknar. Vaknar han så brukar det vara runt 3 tiden. Annars brukar han sova tills 6-7 tiden och får välling då & somnar om.

Han är vädigt liten i maten, men växer ändå så det knakar, hur går det ihop? :D Tycker han har så få mattillfällen/dag och har provat att ge välling/eller annat mellan målen, men han vill inte ha. Är mätt, nöjd och glad. :)
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

E, 5½ månad, ammas fritt och äter potatis mosad med bröstmjölk när vi äter middag. Har mao. precis börjat vänja honom vid annat än bröstmjölk. Har ingen aning om hur ofta han äter från bröstet. Det varierar.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Charlie är nu sex månader och ammas i huvudsak fortfarande (hur många gånger om dagen har jag ingen koll på :D). Han brukar få ½ barnmatsburk och några tsk fruktpuré till lunch. Ibland äter han gröt på kvällen. Är jag borta länge får han ersättning.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Tuva 8 månader äter:

Ca 8-9: En portion gröt

Ca 11.30-12.30: En stor burk mat och ½ fruktpuré

Ca 15-16: En stor burk mat o ½ fruktpuré

Ca 18-19: En portion gröt

Ca 20-21: 220ml välling

Vatten att dricka till på samtliga mål.

Ibland vaknar hon på natten och ibland inte. Ibland får hon 220ml välling om hon vaknar, annars får hon det när hon vaknar vid 6.30.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Viking blir 7 månader om 1 vecka:).

Om han sover hela natten brukar han vakna och amma vid 5-6. Har han ätit på natten sover han till 7 oftast och är inte hungrig direkt då han vaknar.

ca 8.00: Gröt på 0,75 dl vatten och lagom med pulver (mild havregröt) + fruktpuré.

11.00: Lunch, 1/2 stor burk puré med kött + 1/2 liten burk fruktpuré + några majskrokar. Vatten att dricka till. Ammar en slurk före han sover middag.

14.00: Mellis, 1/2-1 liten burk fruktpuré.

16.30: Middag, 2/3-1 liten burk grönsakspuré + lite fruktpuré + lite plockmat t.ex. gurkstavar.

ca 19-19.30: Gröt, som på morgonen.

20.30-21: Ammar, somnar. Vaknar 0-2 ggr och ammar under natten.

Ibland hinner han bli hungrig före middagen, då ammar jag. Samma om han blir hungrig mellan middag och kvällsgröt.

Slänger in en liten fråga: När kan man börja ge yoghurt eller filbunke? Tänkte till mellis, eftersom han inte alltid står sig ända till middagen på bara frukt. Nu går det ju bra att amma, men nästa vecka börjar jag jobba och då funkar det ju inte. Ersättning i flaska är inget alternativ eftersom han börade vägra flaskan vid 6 månader:crazy:.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Oscar 8½ månad äter.

Morgon, ca 8.00: Gröt (Semper päron/banangröt)

Lunch, ca 12.00: Matburk/hemlagat

Middag, ca 16.00:[/ Maturk/hemlagat

Kväll: 19.30-20.00: Välling (Nestles milda hvrevälling)

Han brukar också få rivet päron efter lunch & middag samt vatten att dricka. Vår BVC-tant vill att han ska få två grötmål, men jag vet inte vart jag ska klämma in det - Han sover 1½-2 timmar efter frukost och då är det snart dags för lunch och han sover även ca 1 timme efter lunchen.

Fast jag tycker detta fungerar bra, han verkar nöjd, växer & går upp i vikt.

//Linda
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

När sonen var 6 mån åt han

Frukost ca vid 8.30: Mild havregröt
Mellis ca 10.30: en frukt (mosad)
Lunch vid 13.00: hemlagad mat (en liten burk) och ca ½ frukt
Mellis vid 15.30: Mosad frukt med yoghurt (till exempel)
Middag vid 17.30: som vid lunchen
Välling kl 20.00

Ni som menar att ni är för lata för att laga egen mat till barnet, lagar ni ingen mat åt er själva? Det är ju så lätt att koka tex en kycklingfile eller lite köttfärs under tiden man gör mat åt sig själv. Jag spenderar kanske 1 timma i veckan åt att göra mat åt min son som nu är 9½ månad. Den timman är det ju lätt värt med tanke på att jag då VET vad jag stoppar i honom och inte betalar en massa pengar för "mat" som till största delen består av vatten. Visst används det burkar ibland vid akuta situationer, men helst inte!
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Hampus 7 månader äter:

7-8 220 ml havrevälling
9-10 turkisk/grekisk yoghurt med bär eller frukt
11.30-12.30 Hemlagad lunch
14-15 gröt
17-18 hemlagad middag
19-20 220 ml välling

Lite frukt eller bär kan slinka ner mellan målen ibland, vaknar han på natten och inte somnar om får han ersättning.

Serverar enbart hemlagat, han äter samma som oss fast jag kokar hans mat i en egen gryta utan salt. Förra veckan var jag superstressad en dag och köpte faktiskt en burk för första gången, i den burken hittade jag förutom mat ett 15 cm långt hårstrå... Håller mig till hemlagat i fortsättningen.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

När sonen var 6 mån åt han

Frukost ca vid 8.30: Mild havregröt
Mellis ca 10.30: en frukt (mosad)
Lunch vid 13.00: hemlagad mat (en liten burk) och ca ½ frukt
Mellis vid 15.30: Mosad frukt med yoghurt (till exempel)
Middag vid 17.30: som vid lunchen
Välling kl 20.00

Ni som menar att ni är för lata för att laga egen mat till barnet, lagar ni ingen mat åt er själva? Det är ju så lätt att koka tex en kycklingfile eller lite köttfärs under tiden man gör mat åt sig själv. Jag spenderar kanske 1 timma i veckan åt att göra mat åt min son som nu är 9½ månad. Den timman är det ju lätt värt med tanke på att jag då VET vad jag stoppar i honom och inte betalar en massa pengar för "mat" som till största delen består av vatten. Visst används det burkar ibland vid akuta situationer, men helst inte!

Barnmat har så enormt höga krav på sig gällande att man inte får ha i tillsatser, konserveringsmedel mm så jag vågar faktiskt lita på vad jag stoppar i honom. När han är så pass gammal som din son kan jag tro att vi kommer att göra mkt mer själva genom att anpassa vår mat, men nu (6 mån) är det svårt med vår vanliga stavmixer att få det tillräckligt "pureigt"- han tycker det känns otäckt om det blir för stora bitar, men uppskattar däremot olika smaker (alltså räcker inte en grönsak som man kokt i princip sönder o mixat så slät man bara kan), så därför känns burkar smidigast just nu.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Rasmus är 7 månader på fredag..

Såhär brukar det se ut..

5-6 vaknar han till och vill amma (fortsätter sen sova till 7)
8 gröt + 1/2 burk fruktpuré
11-12 ammas (har tänkt snart byta ut denna mot mellis, fruktpuré eller så)
14 lunch (ca 1/2-1 liten burk+ 1/2 liten burk fruktpuré)
16 ammas
18-19 gröt + fruktpuré
19-20 ammas
Mellan 20-05 ammas 0-3 ggr

Sista veckan har han dock varit väldigt ointresserad av amningen. Verkar varken vilja amma eller vara hungrig så "amningsmålen" varierar. Veckan innan ville han bara amma istället.. :crazy:

Både maten och frukten varierar mellan hemlagat och burkmat. Gröten är alltid industrigört.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Barnmat har så enormt höga krav på sig gällande att man inte får ha i tillsatser, konserveringsmedel mm så jag vågar faktiskt lita på vad jag stoppar i honom. När han är så pass gammal som din son kan jag tro att vi kommer att göra mkt mer själva genom att anpassa vår mat, men nu (6 mån) är det svårt med vår vanliga stavmixer att få det tillräckligt "pureigt"- han tycker det känns otäckt om det blir för stora bitar, men uppskattar däremot olika smaker (alltså räcker inte en grönsak som man kokt i princip sönder o mixat så slät man bara kan), så därför känns burkar smidigast just nu.

Men huvudingrediensen är ju typ vatten. Du vet heller aldrig kvaliten på råvarorna. Ok att man har i vtn när man själv lagar mat, men det långt från huvudingrediensen!
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Men huvudingrediensen är ju typ vatten. Du vet heller aldrig kvaliten på råvarorna. Ok att man har i vtn när man själv lagar mat, men det långt från huvudingrediensen!

Fast då är det ju mest den ekonomiska aspekten det handlar om, och jag anser mig ha råd med burkar i några månader, och som sagt, jag litar på att barnmaten är ok. Ang kvaliten på råvarorna vet man inte ens alltid det när man lagar själv, även om råvarorna verkar fräscha, så jag har inga bekymmer med att använda barnamatsburkar- särskilt inte de ekologiska. Just nu funkar burkmat bäst här- han kommer att få äta hemlagad mat i resten av sin uppväxt sedan.

Man tycker olika helt enkelt och det är ju jättebra att du lagar din egen barnmat :)!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Isabelle 6 mån och 1 vecka ammar bara och det går som mest 3½ timme imellan. Äter lunch, hemlagat eller burkmat men då från 8 mån för hon vill ha bitar! Dock äter hon 1/3 till ½ stor burk max och 1-2 msk frukt max. Gröt på kvällen från 6 mån. Max 3 msk. Välling vill jag vänja henne vid med hon är inte förtjust. Hon växer på bra går upp ca 500 g i månaden och följer sin kurva men är liten av naturliga skäl då hon föddes kort dock tung för åldern. Hon föddes nästan 5 v för tidigt 2920 g och 46,5 cm. Nu är hon 64 cm och 7500 g.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

KL. Tack för alla svar :)! Jätteskul att läsa! Det verkar ändå vara ganska lika, och det verkar som de går upp till att äta ett mål till vid ungefär åtta månader efter vad jag läst här.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Dottern är 7 månader och äter:

8 ersättning 220ml (bifidus)
12 1,5 portion gröt, vatten att dricka
16 1/2 stor burk mat, fruktpuré, vatten att dricka
19 havrevälling/ersättning 270ml

Har alltid ätit sällan, växer alldeles utmärkt.
Oftast har vi burkmat ibland gör jag själv.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Rasmus är 7 månader på fredag..

Såhär brukar det se ut..

5-6 vaknar han till och vill amma (fortsätter sen sova till 7)
8 gröt + 1/2 burk fruktpuré
11-12 ammas (har tänkt snart byta ut denna mot mellis, fruktpuré eller så)
14 lunch (ca 1/2-1 liten burk+ 1/2 liten burk fruktpuré)
16 ammas
18-19 gröt + fruktpuré
19-20 ammas
Mellan 20-05 ammas 0-3 ggr

Sista veckan har han dock varit väldigt ointresserad av amningen. Verkar varken vilja amma eller vara hungrig så "amningsmålen" varierar. Veckan innan ville han bara amma istället.. :crazy:

Både maten och frukten varierar mellan hemlagat och burkmat. Gröten är alltid industrigört.


Vi har rätt så lika mattider till våra små. Min börjar också bli lite ointresserad av amningen. På nätterna går det bra men kvällarna är det värre med... får väl se vart det lutar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 024
Senast: TinyWiny
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: kpist
·
Övr. Barn vad betalar ni för olika saker till era barn nu tänker jag mest på förbrukningsvaror som blöjor, välling, burkmat, osv. vi skulle i...
Svar
12
· Visningar
2 843
Senast: Sirocco
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 136
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp