Bukefalos 28 år!

Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

3-årigt halvblodssto, 161 cm, åt det tunna hållet.

8:00 ½kg hö, 0.5 kg Krafft Groov 90, 2 dl betfor, linfröolja (inne)
8:30 2 kg hö (i hagen)

12:30 2 kg hö (i hagen)

17:00 2 kg hö, 3 dl havre (inne)

ungefär 19:30 2 kg hö

22:00 5 kg hö, 0.5 kg Krafft Groov 90, 2 dl betfor, linfröolja, foderjäst
Något kg halm slinker också ner under natten :D

Vi har inte fått höanalysen ännu, så jag "känner mig fram". Ny häst också.. Hittills ser hon fin ut på denna fodermängd.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Halvblod 12r 162cm, muskelfattig och under igångsättning men lättfödd.
07:00 3dl krafft musli grön, 2dl soja + 5kg hö i hagen
17:00 3dl krafft musli grön, 3dl havre + 2kg hö i boxen
21:00 3dl krafft musli grön + 6kg hö i boxen
 
Sv: Vad äter era hästar?

*KL*

Welsh Cob sto född 2006. Relativt lättfödd. Digivande. Blev lite "tunn" nu då betet försvann. Eller tja, hon fick lite större mage men har väl inte direkt gått ur i överlinjen, men det är ju inget jag vill riskera heller så nu har fodret ökats till nästan det dubbla, iaf proteinet.

Hösilage: Så gott som fritt. runt 7 kg just nu då de fortfarande har lite att pilla med i hagen.
Havre: 1,5 kg
Soja: 0,8 kg
Betfor: 0,2 kg
Mineraler och vitaminer
Just nu får hon äve hippo breed då det var rabatt hos försäljaren då datumen snart "går ut". Så hon får just nu 0,5-1 kg till säcken är slut.
Kraften är uppdelad på två gånger om dagen.

Hennes föl som är född 19 maj äter också en del hösilage nu och lite kraftfoder från mammas hink.

Återkommer eventuellt med resterande hästar som är hemma också :)
 
Sv: Vad äter era hästar?

Connemara, 145 cm 18 år, normalfött och tränas relativt hårt.

Morgon höautomat 06.00: 2 kg hösilage
06.30 2 dl Krafft Grund, 2,5 dl havre, 0,5 dl lusernpellets och mineraler

Lunch 12.00: 2 kg hösilage

Insläpp 15.30: 2 kg hösilage
2 dl Krafft Grund, 2,5 dl havre, 0,5 dl lusernpellets och mineraler

Kväll 18.00 - 19.00: 2 kg hösilage
Någon deciliter kraftfoder, bara prassel i krubban.
Efter ridning får han 4 dl lusernpellets och brukar vara klar med ridningen ungefär i samband med kvällsfodringen. Om han rids annan tid får han bara prassel i krubban.

Sen kväll 22.00 höautomat: 2 kg hösilage

Får 2 - 3 kilo hösilage/mål beroende hur blött det är. Får även något kilo halm för sysselsättning.
 
Sv: Vad äter era hästar?

Oj vad många olika sorters foder och tillskott det finns! Jag känner inte ens igen hälften av dem.... :)
 
Sv: Vad äter era hästar?

Går fortfarande på bete dygnet om . Sen blir det fri tillgång på hö + salt o mineraler . Har tinker ardenner/tinker + svenskt varmblod här .
 
Sv: Vad äter era hästar?

varmblodig travare, 152.5cm, 430 kg, 19 år (ute 7.30 - 15 i grushage)

ca 07.00
2 kg hösilage
5 dl Lusern pellets (krafft)
5dl betfor

12.00
1 kg hösilage

15.00
2,5 kg hösilage
5 dl Lusern pellets (krafft)
5 dl betfor
2,5 dl groov 125 (krafft)

16-17
1-2 kg hösilage beroende på hur mycket han ätit upp på middagen (får i hönät extra av mig)

ca 19.30
2.5 kg hösilage
5 dl Lusern pellets (krafft)
5 dl betfor
1 dl foderjäst (hippo?)
 
Sv: Vad äter era hästar?

Har en mycket känslig och pigg kille på 165 cm mkh, svårfödd. Han äter:

morgon
3 kg hösilage
½ liter krafft groov 90 + ett "sprut" (pump) b vitamin
1 dl multivitaminpellets

lunch
3 kg ensilage

middag
3 kg hösilage
½ liter krafft groov 90 + ett "sprut" (pump) b vitamin
1 dl multivitaminpellets

kväll
4 kg ensilage
1,5 liter Lucernhack med soya
1 liter betfor
1 tsk magnesium

efter ridpasset
drygt ½ l frukt & örtmüsli

Sen får han nästan alltid äpplen eller morötter till och så har han såklart fri tillgång till en saltsten och en miniralsten i boxen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era hästar?

Vad ger ni era hästar för foder?
Hö, betfor, havre, soja och mineraler.
Vilket märke?
Soja från Lantmännen, havre från en bonde och Hippo Groov mineraler.
Hur mycket kraftoder?
Den stora hästen äter 0,25 kg havre/dag. B-ponnyn inget kraftfoder alls.
stor häst ca 600 kg äter 9 kg hö. B-ponny 4 kg.
soja, 150 g till B-ponnyn och 200 g till stora hästen. Detta för att få upp proteinkvoten i foderstaten tillräckligt.
De får morgonfoder kvart över 7/halv åtta, lunch vid 12-tiden. mellanmål ca 17 -18 tiden och får kvällsmaten vid 22. (och när jag jobbar sent får de kvällen strax före 24.)

KL
Varför är det så många som anger mängden foder i dl? Det säger ju ingenting om innehållet eftersom näringsinnehåll i foder alltid anges i vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era hästar?

pållen jag rider går ute i gräshage mellan 7-21 på dagarna. kallblodstravare, 20 år, lättfödd och just nu lite överviktig efter sommarbetet. han har problem med kronlederna BF och är under igångsättning/sjukgymnastik, endast skritt.

morgon: inget än så länge

kväll:
2 kg hö
2 dl havre
1 dl vetekli
½ dl mineraler
2 dl uppblött betfor
(ska även börja få B-vitamin)
 
Nu är det så att min nya häst inte är något vidare matvrak som min förra häst, och det är jag väldigt tacksam över :grin:
Fux-halvblodsvalack, 155 cm hög & 7 år. Tränas i dressyr 3 gånger per vecka (varav en gång för tränare), en hopp- eller markarbetesträning & en uteridning. Tävlas endast i dressyr på LC nivå än så länge på grund av att han var bakskygg vid inridning.

MORGONFODRING (8:00):
0,25 kg Granngården Orginal Müsli + lite B-vitamin
1 kg hö


GRÄSHAGE 08:30 - 16:00
Någon tuss hö när han kommit in

INSLÄPP & EFTER RIDNING (runt 18:00):
0,5 liter Granngården Orginal Müsli & 0,5 liter torr Betfor
Plus så får han slicka lite ur Horselyx Mini slicksten i Respiratory
och en godisbit, Knaper Sticks.

KVÄLLSFODRING (20:00):
0,5 liter Granngården Orginal Müsli & 0,5 liter torr Betfor
4 kg hö & 0,5 kg halm
Plus något äpple när jag pussar honom godnatt

Men som sagt, min häst är inte så glad åt när han ska äta. Nästan som ett litet småbarn :grin:

 
Amerikansk travare, ca 165 cm och 550 kg. Svårfödd. Är precis igångsatt efter graviditet och sommarbete.
Just nu går han fortfarande på bete och får grovfoder i den mån han vill ha. Förra vintern såg det ut så här:

Kl 8-9 Utsläpp
3 kg hösilage + krubbskrammel i form av morot och betfor

Kl 12-13
3 kg hösilage

Kl 16-18
3 kg hösilage

Kl 21-22
6 kg hösilage + samma krubbskrammel som morgonen. Insläpp tar jag själv så det är allt mellan 18 och 22.
 
Fullblodsvalack 5år, väldigt svårfödd, och arabvalack 27år, ganska lättfödd egentligen men ganska kräsen och äter ganska långsamt trots bra tänder.
Morgon ca kl 4:30:
Fullblodet: 1/2kg D&H build up
Araben: 1/3kg krafft grön müsli
Sen går de i gräshage under dagen.
Insläpp ca kl 17:
Fullblodet: 5dl Slobber mash, 5liters hink proppad med lusernhack
Araben: 5dl slobber mash
Kväll ca kl 21:
Fullblodet: 5liters hink proppad med lusernhack, 1/2kg D&H build up, 2dl torr betfor, 25ml b-vit, salt och linfröolja
Araben: 2/3kg krafft grön müsli, 2dl torr betfor, 15ml b-vit, glucosamin, salt och linfröolja.

Båda har fri tillgång på hö inne, i hay bar, och när gräset är slut i hagen kommer de få 2kg morgon och 2kg lunch var, eftersom hagkompisen inte kan ha fri tillgång.
Väntar på analysen på höt så får se vad jag ska ändra efter det.
 
Min är tjock eftersom hon troddes vara dräktig men inte var det så har vi några kilon att bli av med. Hon är absolut inte sjukligt fet men hon skall som sagt önskvärt ner en del. Väntar fortfarande på analys men tills dess får hon lite bas. Halvblodssto 15 år, 160 cm under igångsättning.

Morgon: 2kg hösilage, 2 nävar lucern + morot
Lunch: 1,5 kg hösilage
Middag: 2kg hösilage, 2 nävar lucern + morot
Kväll: 3 kg hösilage, 5 dl mash + mineraler och salt

Till eftermiddag/kväll beroende på när de kommer in får hon maten utblandat med halm. Hon är inte överförtjust i halm men pillar i sig ca 1 kg om dagen.
 
Båda går på bete dygnet runt med mineralbalja - som tyvärr nog är för populär, & saltsten. när betet börjar sina kommer båda få fri tillgång till hö/hösilage + halm. Troligen kommer stora hästen få stödfodras med kraft eller lucern eftersom hö/hösilaget kommer ha längre värden (andra skörd) för russets skull.

Halvblodsto 7år, "normalfödd", Rids som de flesta "hobbyhästar" 5-7 dagar i veckan varierat arbete.
Går i egen hage med fri tillgång på ensilage under dagen - ca 07-17
Får även en gång om dagen:
Lucern (ca 2-3kg - så mycket hon vill äta)
2dl betfor
1dl foderjäst

Russ - 10år, Lättfödd, bör motioneras varje dag & helst lite hårdare ;)!
Bete dygnet runt.
 
Nordsvensk. Fri tillgång till hö eller hösilage.

Beroende på analys, tillskott av lusernpellets. Mineralblandning utefter analysen, även biotin och MSM. Serveras som skrammel vid intagning.
 
8årig valack PRE/fbl 175cm sätts igång efter skada i våras. Normal-svårfödd, analysen på hösilaget kommer om 14 dgr. Går i gräshage.

Morgonfodring
Kl. 6,30

1 kg hösilage
0,2kg (torr) betfor


Vid intag Ca kl.16-17:30
3 kg hösilage


Kvällsfodring Kl. 20,30

4 kg hösilage
0, 2kg sojaprotein
0,4 kg lucernpellets

Precis börjat med årets hösilage, brukar vara uppe i 14-16kg om dagen sen
 
Jag har två egna hästar (endel träningshästar också men de räknar jag inte upp)
1. Islandshäst, hingst 1år. Går på kraftigt bete och behöver därför inget mer :) fin i hullet och går i hagen hela dagarna och är bara "häst".

2 Islandshäst, sto 7år. Tränas för tävling. Går på mycket magert bete, fodras morgon (8.00) 1 ½kg hö och kväll (18.00) 1½kg hö. Mineraler och salt efter träning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
221
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 037
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp