Bukefalos 28 år!

Vad äter era hästar?

Köpte min ponny för någon vecka sedan då den dåvarande ägaren fick hästen slumpvis och ej hade någon tidigare erfarenhet utav hästar alls. Sådan tur var det så bodde ponnyn bara där i någon vecka. Hos ägaren innan honom var han helt övergiven och stod mager i en inspärrad och liten hage med någon tuss hö per dag. Ett stort sår över låret, mugg på ena karleden & ett stort skrubbsår längs mulen. Stackars liten.
Så såg han ut när jag fick honom också, men han har redan börjat bli finare. Med rätt omvårdnad & kärlek blir han bra.
Brun D-ponny, 145 cm. 16 år. Mager.

Morgonfodring 8:00
0,25 liter Granngården Orginal Müsli
0,5 kg hö

Går i gräshage 8:30 - 18:00.

Kvällsfodring 20:00
0,5 liter Granngården Orginal Müsli
0,25 liter Granngården torkade morötter
2 kg hö
Han har även en Horslyx Orginal 5kg slicksten som står inne i boxen som han tar några slick ur per dag.
 
Köpte min för någon vecka sedan då den dåvarande ägaren fick hästen slumpvis och ej hade någon tidigare erfarenhet utav hästar alls. Sådan tur var det så bodde ponnyn bara där i någon vecka. Hos ägaren innan honom var han helt övergiven och stod mager i en inspärrad och liten hage med någon tuss hö per dag. Ett stort sår över låret, mugg på ena karleden & ett stort skrubbsår längs mulen. Stackars liten.
Så såg han ut när jag fick honom också, men han har redan börjat bli finare. Med rätt omvårdnad & kärlek blir han bra.

Brun D-ponny, 145 cm. 16 år. Mager.
Morgonfodring 8:00
0,25 liter Granngården Orginal Müsli
0,5 kg hö

Går i gräshage 8:30 - 18:00.

Kvällsfodring 20:00
0,5 liter Granngården Orginal Müsli
0,25 liter Granngården torkade morötter
2 kg hö
Han har även en Horslyx Orginal 5kg slicksten som står inne i boxen som han tar några slick ur per dag.
 
Nu har jag fått analysen på höet och då blev det lite justeringar. När min säck sojamjöl är slut kommer jag ge Krafft Muskel istället, upplever att de har svårare att ta upp sojaprotein än potatisprotein.

Valack 17 år lätt arbete
6 kg hö
3 hg sojamjöl
1 hg lusernhack

Hingst 1 år, vuxenvikt 450 kg
6 kg hö
3 hg sojamjöl
2,5 hg Krafft Muskel

Hingst 1 år, vuxenvikt 400 kg
6 kg hö
3,5 hg sojamjöl
1,5 hg lusernhack

Sto 7 år lätt arbete
5 kg hö
3 hg Krafft Muskel
1 hg lusernhack
 
Alla är runda fortfarande. 2d-ponnyer motionsrids, en shettis körs ett par ggr i veckan och ett kallblodssto går i hagen. Går i sin vinterhage med rätt mycket gräs ca 07-20. Får en tuss hö på morgonen och ett par kilo hö på natten, samt lite mineraler och nån dl kraftfoder.
 
Har fri tillgång till vetehalm i dubbla nät dygnet runt, får väl i sig ca 3-4 kg.

Ca 2-2,5 kg hö morgon och kväll och några dl vetekli och 1 dl Granngårdens avelsmineral en gång/dag.

4-årig nordsvensk som haft fång i sommar, så hon äter inte gräs.

Troligen kommer hon att äta mer halm (pga kylan), och ensilage istället för hö i vinter.
Liten ändring:

Har börjat byta ut höet mot silage och lägger till Granngårdens Protein Special (visst heter den så? :O ), fn 1 dl/dag.
 
Vet inte vad kraftfoder är riktigt men min sköthäst äter typ hö när jag kommer till stallet, det står någonting konstigt på en lapp också tror det är fodret för det står liksom havre betfor osv så tror det :D
 
Islandshäst, valack, 7 år. Tränas 4-5 dagar i veckan.
Går ute dygnet runt och plockar det gräs som finns kvar
Annars får han 2 kg hö vid 6-7 på morgonen. 2 kg hö vid 12, 2 kg hö vid 21 + 3 dl linklipellets.

Islandshäst, nybliven valack, 2 år.
Samma som ovan fast han får 2 dl linklipellets och 3 dl Granngårdens proteinpellets.

Hoppas på att vädret håller sig så de kan gå ute dygnet runt några veckor till. (Har tyvärr inget skydd i hagen än)
 
25 år valack (island), 7 kg hö + nån liter luzern. Inget gräs pga fång. Ett äpple där jag stoppar in medicin.
Hösilage ganska blött har tagits fram så nu blir det ca 10 kg av det tills analysen kommer.
 
Jag har ett sto på 3 år. Hon rids cirka 2 ggr/vecka, ganska korta skritt och travrundor i skogen, jobbar henne en del från marken i manegen :)

Hon får 14 kg ensilage, 2 dl.krafft muskel, 1 dl.mineraler och 1 näve betfor.
 
Halvblodsvalack, skimmel. 8 år och ca 165 cm. Träns regelbundet, hårt arbete.

Morgon 8:00
0,5 liter Müsli Röd KRAFFT
0,5 liter Betfor Nordic Sugar
0,25 krossad korn
En näve hackad havrehalm blandat med fodret
2 kg Hösilage

Ute i gräshage 9:00 - 15:00
Under höst- och vintertid så får han ca 6 kg hösilage i hagen
2 kg hösilage vid intag

Kväll 21:00
1 liter Müsli Röd KRAFFT
1 liter Betfor Nodric Sugar
25 ml Magnesium
0,5 krossad korn
En näve hackad havrehalm blandat med fodret
6 kg Hösilage
Han får även 2st äppelbitar i foderhinken

Vintertid så får han även 1 kg vetehalm i strå
 
6-årig valack, ca 160 cm. Tränas regelbundet och ska framöver tävlas.
Morgonfodring:
4 kg hösilage
Går sedan i gräshage 8:00-16:00. Vintertid får han 8 kg hösilage i hagen.
Lunchfodring:
1 liter Granngården Aktiv
4 kg hösilage
Kvällsfodring:
2 liter Granngården Aktiv
1 liter betfor
Några äppelbitar
8 kg hösilage

Stoföl 6 månader. Framtida stjärna som växer som hon ska. Lugn och trevlig.
Morgonfodring:
1 kg hösilage
Gräshage 8:00-16:00 precis som valacken. Vintertid 4 kg hösilage.
Lunchfodring:
Lite Granngåren Avel Pellets
2 kg hösilage
Kvällsfodring:
0,5 Granngården Avel Pellets
Några äppelbitar
2 kg hösilage.

Och sedan får de självklart både äpplen och morötter emellanåt :D
 
Ridtravarsto 14 år och KWPN 6 år som promenadrids. Går på lösdrift.

Morgon (ca 06.15): 4 kg hö var
Middag (ca 17.30): insläpp, travaren får ett kg hö och holländaren två. Varsin hink med 0,25 kg krafft groov 90 och 1 dl krafft miner grön.
Kväll (ca 21:00) 3 kg hö var.
 
New foreststo född -10, rids ungefär fyra gånger i veckan. Går ute mycket, men står i box på nätterna. Går i stor gräshage, har fri tillgång på halm ute och finns möjlighet att kunna ge hö också längre fram (vi har precis flyttat in). Kommer in vid 19-20 och får då ett stort hönät fullt med torrhö, som hon sen har hela natten. Äter inget kraftfoder i nuläget. Mycket lättfödd ponny som blir tjock av att titta på ett grässtrå, så jag får passa henne en hel del. Däremot är det möjligt att hon kommer äta någon form av kraftfoder längre fram när hon är äldre och rids mer "seriöst".
 
sto 15år. rids/körs 4-6 dagar i veckan
morgon (kl.7-8):
3kg torrhö
1dl racing prix pellets
Lunch (kl.12-14)
3kg torrhö
kväll (inte före 19.30):
3kg torrhö
2dl racing prix pellets.
en massa äpplen nu när det är för säsong för det.

Hingst tre år: gör ingenting förutom brottas med hagkompisen
(samma tider som stoet)
morgon:
3kg torrhö
5dl racing prix pellets
lunch
3kg torrhö
Kväll:
3kg torrhö
5dl racing prix pellets
0,5dl rapsolja

Till vintern kommer båda att få fri tillgång på hösilage dagtid. Troligen kommer hingsten få lite mer torrhö på kvällen då, stoet kommer troligen bara pilla i sig två kilo torrhö på nätterna då.
Endast kvällshöet äts inne av högivorna.


Nu har grovfoderanalysen kommit och foderstaterna ser ut som följer istället:
stoet:
Morgon

3kg hösilage
0.25kg granngården Avel pellets
Lunch:
3kg hösilage
Middag:
3kg hösilage
Kväll:
3kg hösilage
1kg torrhö
0.5kg granngården avel pellets
1dl granngården gröna mineraler
3mått fosforbalans
2msk salt

Hingsten:
Morgon

3kg hösilage
2dl granngården Avel pellets
Lunch:
2kg hösilage
Middag:
2kg hösilage
Kväll:
5kg hösilage
3dl granngården avel pellets
1,5dl granngården gröna mineraler
3mått fosfor
2msk salt

För hingsten blir det ett halvkilo pellets om dagen, men delar upp det så han ska få något i krubban när dom andra hästarna i stallet får frukost. Han får massor med kvällsmat då hagkompisen blir för tjock om dom får mer i hagen och för att min lillhingst ska ha något att göra på nätterna..något annat än ha raveparty i boxen. :)
Stoet får ett kilo torrhö på kvällen för att hon annars börjar äta spån... antar att hon behöver det för magen av en eller annan anledning. Hon är aldrig dålig i magen, men får hon inte sin torrhö-tuss så äter hon spån på natten..


 
Svenskt Halvblod 6 år. Agerar i dagsläget endast hagprydnad.

Morgon:
0,5kg Dodson & Horrell Build Up Cubes och en halv kub Kronjäst.

Kväll:
Exakt samma flådiga måltid som på morgonen.
 
C-ponny valack 6år Welsh partbred. Tävlas i hoppning men går just nu endast på tömm hårt efter färdig tävlingssäsong. (Allt hö står i ca eftersom han får så mycket han äter, väger inte)

Morgon: 2dl havre, 3dl edel pellets (motsvarande kraft groov), 0,5dl mineraler, 1liter lucernhack. Får sen ca 5kg hö i hagen.

Intag: 2dl havre, 3dl edel pellets (motsvarande kraft groov), 0,5dl mineraler, 1liter lucernhack. Ca 3kg hö.

Natt: Ca 4kg hö



Halvblods hingst 3år. Står just nu inne dygnet runt med daglig promenad pga skada.

Morgon: 1/4liter linfrökaka, 0.5dl mineraler, 3liter lucernhack

Kväll: 1/4liter linfrökaka, 0.5dl mineraler, 3liter lucernhack

Sen har han två stycken Slow feeding nät uppsatta i boxen. Två proppfulla sånna räcker ett dygn och är ungefär 10-12kg i varje nät. Så han äter ca 20kg hö per dag.
När han rids får han även 1-2liter edel pellets per dag.

Bägge hästarna är superfina och jämna i hull, får de mindre mat så rasar dom i vikt och är bara ben. Otroligt svårfödda bägge två.
 
Och för att inte framstå som en brutal djurplågare kan jag ju tillägga att min kuse faktiskt också får hö :angel: Fri tillgång ute i hagen och sisådär 5kg inne på kvällen
 
Herr Gul får:
Morgon:
1kg lusern, knappt 1kg Krafft Groov 125, 0,5l havre
5kg hösilage (ganska torrt) i slow feedingnät.

em:
1kg lusern, knappt 1kg Krafft Groov 125, 0,5l havre, 1 dl mineraler.
2kg hösilage

kväll:
7kg hösilage i slowfeeding nät.

Vi håller på att omfördela något, minska lite på kvällen och ge mer på dagen i hagen. Anledningen till nät är att han sorterar sitt ensilage och sedan inte äter det som blir "smutsigt", så för att minska spillet blir det nät. Så vi försöker sakta höja det han får i hagen i samma takt som han börjar äta upp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
221
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp