Bukefalos 28 år!

Vad äter ni till frukost?

För en riktigt mättande frukost brukar jag göra havregrynsgröt på 1-1,5 dl havregryn, har ner ett ägg mot slutet som får koka med, rör eventuellt ner lite proteinpulver eller fiberhusk, sen äter jag gröten med kvarg, frukt/bär och en klick jordnötssmör :up:
 
Apropå frukostkalas så hade jag det tillsammans med en kompis när jag fyllde 9 år :D Klädkod var pyjamas, vid ankomst fick man en bunt låtsaspengar som vi hade gjort och sen fick alla deltagare ”köpa” frukostmat från en buffé :) I övrigt var det som ett vanligt kalas.
 
Prova cirkusgröt? Det är mättande och gott! :).

Blir det inte märkligt med äggröra i havregrynsgröten?

Jag har haft ägg i havregrynsgröt men då har jag tillsatt det när gröten varit halvklar. Tagit gröten åt sidan, knäckt i det råa ägget, rört ner det ordentligt och sen ställt tillbaka det på spisen och kokt vidare gröten under omrörning några minuter. Blir en superfin len konsistens.
 
Blir det inte märkligt med äggröra i havregrynsgröten?

Jag har haft ägg i havregrynsgröt men då har jag tillsatt det när gröten varit halvklar. Tagit gröten åt sidan, knäckt i det råa ägget, rört ner det ordentligt och sen ställt tillbaka det på spisen och kokt vidare gröten under omrörning några minuter. Blir en superfin len konsistens.
Nä tycker faktiskt inte det! :).
 
Nu har jag också provat gröt med mjölk istället som lunch (får ju experimentera lite när jag fortfarande jobbar hemma för att hitta nått som funkar de mornar jag ska iväg till kontoret). Tyckte inte det smakade speciellt konstigt, då är jag ändå expert på att känna konstiga smaker. Tror faktiskt jag ska testa det som @zassoo nämnde längre upp på sidan, röra i ett ägg också för ännu bättre effekt.
 
Om man tycker komjölk smakar konstigt i gröten kanske det är en idé att prova med havremjölk istället? Det borde ju ge en fylligare smak än med vatten, och har typ samma mängd kcal och fettprocent som mellanmjölk (1,5%). Jag kokar min gröt med vatten men har havremjölk till och toppar med frukt/bär/kvarg/keso/nötter eller vad jag nu har hemma. På helgerna blir det sylt ibland bara för att det är gott, men det står man ju sig inte lika länge på. Oftast rör jag ner ett ägg när gröten nästan kokat klart och låter det koka en stund till, tycker det både blir gott och ger en krämigare konsistens.
 
Jag är inte hungrig på morgonen, är extremt morgontrött och har svårt att vakna till. Under flera år bestod min frukost endast av en mugg te, sen åt jag inte förrän vid lunch.

Började tvinga mig att äta frukost för några år sen, och jag äter oftast naturell yoghurt med havreringar. Vill jag ha något varm kokar jag havregrynsgröt på vatten och äter med mjölk, kanel och blåbär. Vill jag lyxa till det lite äter jag keso och blåbär eller jordgubbar.
 
Jag är inte hungrig på morgonen, är extremt morgontrött och har svårt att vakna till. Under flera år bestod min frukost endast av en mugg te, sen åt jag inte förrän vid lunch.

Började tvinga mig att äta frukost för några år sen, och jag äter oftast naturell yoghurt med havreringar. Vill jag ha något varm kokar jag havregrynsgröt på vatten och äter med mjölk, kanel och blåbär. Vill jag lyxa till det lite äter jag keso och blåbär eller jordgubbar.
Jag förstår mig faktiskt inte riktigt på att äta frukost. Aldrig märkt att jag skulle få mer energi av en ordentlig frukost än en kopp kaffe 😅 Har löst det hela med att ha skumma arbetstider och vaknar inte förrän runt tolv så nu kommer jag som tur är undan med att äta lunch som första mål.
 
Jag varierar lite men något som återkommer titt som tätt är overnight oats. Nu jobbar jag inte för tillfället men det var också smidigt att ta med till jobbet eller äta snabbt innan. Jag gör min portion kvällen före på en dl havregryn, en halv dl proteinpulver (oftast med vaniljsmak) och 1-1,5 dl mandelmjölk. Toppar med blåbär, lite riven kokos och lite pumpakärnor, rör om och ställer in i kylen. På morgonen skivar jag ibland på lite banan, nästan alltid mer blåbär och ibland hallon, och en klick nötsmör. Så jäkla gott och väldigt mättande! Går att variera smaksättningen på massor av sätt 😊.

En annan favorit är bananpannkakor (brukar göra ett stort gäng åt gången på banan, havregryn, ägg och lite smaksatt proteinpulver alternativt kanel och kardemumma). Förvarar i frysen så är det bara att ta upp några stycken och toppa med det jag känner för. Vaniljkeso och bär, turkisk yoghurt, honung och nötter, skivad banan och nötsmör, kanelstekta äpplen eller vad jag nu är sugen på.

Nu har jag varit inne i en mackperiod och då går det också att göra dem väldigt matiga. Jordnötssmör och skivad banan på rostat bröd är så gott. Cream cheese, avokado, tomat, salt, peppar och chiliflakes är en annan favorit som jag står mig jättelänge på. Eller mosad avokado och krämig äggröra på en god skiva bröd 😍.

Älskar frukost 😄
 
Standard när jag jobbar (börjar 06.30 och lunch kl 13) är fyra skivor lingongrova med olika sorts pålägg (typ en med kyckling, en skinka, en salami och en blåmögelost). Om jag har tid brukar jag ta typ en majskaka eller en liten burk kvarg eller risifrutti någon gång på förmiddagen, men jag klarar mig på mackorna fram till lunch om det är mycket att göra.
 
Ja det blir det, men det ska vara den crunchy

Och jag tycker att creamy är godare.

Jag brukar ha kakao i gröten. 2 tsk per dl havregryn. Då blir det en supergod chokladgröt utan att man tillsatt socker. Och så toppa med osötat jordnötssmör och mjölk. Mums! Jag brukar använda havremjölk men vilken mjölk som funkar utmärkt!
 
Och jag tycker att creamy är godare.

Jag brukar ha kakao i gröten. 2 tsk per dl havregryn. Då blir det en supergod chokladgröt utan att man tillsatt socker. Och så toppa med osötat jordnötssmör och mjölk. Mums! Jag brukar använda havremjölk men vilken mjölk som funkar utmärkt!
Men gud, detta måste jag verkligen testa! För en choklad-missbrukare som jag lät det alldeles för gott för att inte prova.
 
Jag behöver hitta ett bättre alternativ till frukost som ger energi och är lagom mättande, samtidigt som det är nyttigt och hälsosamt. Havregrynsgröt tycker jag inte mättar någonting egentligen, jag är jättehungrig efter bara en stund igen.
Gärna tips som funkar för barnen också
Impopulära förslaget :D
En ostsmörgås.

variation, äggsmörgås.

Äpple i väskan

(snabbt, enkelt, mättande, populärt bland barn)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 782
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 078
Senast: Jojo
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 544
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp