Bukefalos 28 år!

Vad använder ni för bett??

Sv: Vad använder ni för bett??

växlar mellan pessoa och vanligt två delat bett :) men rider mest på två delade
 
Sv: Vad använder ni för bett??

va skoj me så mycke förslag...har lånat ett hacka av en kompis i stallet...ska prova det...fick rida på pessoa idag,för han e så het nu när vinterpälsen e av...när han får ett vanligt tvådelat eller tredelat bett i munnen så går han o smårycker i tyglarna o flabbar hela tiden...inte koncentrerad alls,men när ja sätter på pessoa så e han lugn o tuggar på bettet o går stilla o fint me huvudet...men jobbar fel..d blir ju knycken på nacken i och me hävstångseffekten.ultimata hade ju givetvis vatt bettlöst...får se hur d går me hackamoret..tack tack för tipsen.:bow:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

jag har oftast tredelat vanligt bett men sätter ibland på kandaret..
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag rider min kallblodstravare på antingen tredelat tränsbett eller tredelat pessoa med delta. Pessoat funkar bäst när vi rider ut, han blir STARK....ibland går det dock bra med tränsbettet ute, men får han för sig att springa då så har man inte så mycket att säga till om. Min kompis har köpt postkandar till sitt sto (också kallblodstravare) och hon går jättebra på det. Ska testa det på min vallack också, kan återkomma om hur det funkar!
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Har en medryttar häst d-ponny hon går oftast på pessoa men även på tredelat. är väldigt pigg och blir lite i starkaste laget på tredelat. min kompis har ett varmblod och hon rids på helt vandligt träns bett tvådelat ;)
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Tredelat pessoa på både varmblodet och kallblodet eftersom det brukar bli fart när man är på banan eller i skogen..:D Har prövat med rakt tränsbett på kallblodet, fast då red vi ut och jag kände att jag inte hade så mycket att säga till om, så jag bytte tillbaka..:crazy: Har kommit på att jag nog behöver "nödbromsen" ute.. Men jag skulle vilja pröva det där förslaget som någon hade, att rida med två tyglar så man slipper ha häveffekten i onödan:) .
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag brukar använda pessoa o tvådelat men han verkligen hatar bettet(spänner si o massa) så idag så testade jag hack och guuu va duktig han va han slappnade av och jobbade på riktigt bra borde ha testat det mkt tidigare han kunde öka och samla riktigt bra i alla gångarter!!!:love:

//Lollo :D
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Min travare varierar jag väldigt mycket i betsling på.
Vi varierar mellan stång + kapson, tredelat med lösa ringar (ibland med en extra tygel i nosgrimman), rakt bett med fasta ringar och så odelat pelham med tv¨å tyglar när vi hoppar och när han har vilar några dagar, rider bara med tränstyglen men nödbromsen finns där om/när han blir stark och han trivs otroligt bra på det bettet, det löigegr stadigt i munnen på honom.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

va skoj me så mycke förslag...har lånat ett hacka av en kompis i stallet...ska prova det...fick rida på pessoa idag,för han e så het nu när vinterpälsen e av...när han får ett vanligt tvådelat eller tredelat bett i munnen så går han o smårycker i tyglarna o flabbar hela tiden...inte koncentrerad alls,men när ja sätter på pessoa så e han lugn o tuggar på bettet o går stilla o fint me huvudet...men jobbar fel..d blir ju knycken på nacken i och me hävstångseffekten.ultimata hade ju givetvis vatt bettlöst...får se hur d går me hackamoret..tack tack för tipsen.:bow:

Du måste berätta hur det går när du testar bettlöst :bump: Kan göra under med travare med oroliga munnar!
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Det gjorde det med min :D
Det har varit som att tyglarna sitter i en betongvägg när man rider med bett att göra halt var en dragkamp ibland iallafall när vi är ute:p
Men med hack så va det underbart man behövde bara röra lite på lillfingrarna så fatta han vad jag ville och han va så avslappnad och mjuk :love:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Min kompis travare reds förut på tredelat men hon var inte så bekväm i munnen med det eller något annat bett, och efter tandläkarbesök (inget var fel) beslutade vi att ta henne på hack istället eftersom att blev nervös med bettet, speciellt i traven (kanske dåliga erfarenheter..). Nu funkar det bättre, men om hon sticker iväg i traven är det svårare att få stopp på henne nu än förut, men tror att det går att arbeta bort :)
 
Sv: Vad använder ni för bett??

vanligt tvådelat tränsbett, och det går alldeles utmärkt!:)
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag rider min travare på side-pull när jag rider ut, tvådelad westernstång när jag tränar och tunt tvådelat D-rings bett när jag tävlar.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

oj d va ju ett tag sen man skrev här...men ja måste ju uppdatera mig..ja har provat rida min kille på hackamoret nu...hmmm var ska ja börja? ja prova ju nere på banan först..i skritt gick d jättebra...lite svårt o böja o ställa bara...sen i skritt blev d lite "jobbigare" han märkte att d inte va nåt bett i munnen o börja succesivt öka på...smygandes..blev stark..o så ska man ju ta d försiktigt på ett hackamore...så d va o sätta sig tillbaka i sadlen o trycka till honom...lite svårt o utvärdera...får prova några gånger till juh...i galoppen gick d fint.förutom att han blev skiträdd för något o stack med mig...hahaha.men d slutade ändå relativt bra tycker jag...några andra som kan berätta lite hur dom rider på hackamore? mvh..
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag varierar mellan rakt gummibett, rakt vanligt bett med fasta ringar och ett 3-delat med fasta ringar.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Rider med vanligt tredelat, kandar eller ett slags tvådelat.
Ibland rider jag med hacket men jag gillar inte riktigt effekten av det.

Favoritbettet :love:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag rider med ett tvådelat westernbett med skänklar. Har bara haft det en vecka, men för första gången känner jag att jag har koll!
Urskönt att slippa annat än att tänka tygeltag och det går igenom, samtidigt som jag har en effektiv nödbroms och lätt får upp huvudet på henne när hon bockar!
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 618
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp