Bukefalos 28 år!

Vad använder ni för bett??

jessivega

Trådstartare
Ja jag e lite nyfiken på va ni använder för bett på era travare? Själv så använder ja pessoa med delta när ja e i skogen o ett vanligt tredelat när ja rider på banan...får inte stopp på honom när han väl får sina spel i skogen..nackdelen me pessoa e att dom jobbar ju på fel sätt men o andra sidan så jobbar man ju inte på det viset i skogen...ja e kluven...nån som har nåt annat förslag på bra bett? ja e en nyfiken själ :rofl: :banana:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Om du har 2 tyglar på pessoat, ett i bettringen och ett längre ner, har du en 'nödbroms' men när du tar i honom i övrigt är det nästan ett 'vanligt' bett :idea: Målet kan ju sedan vara att ta bort extratygeln, och så småningom ha ett vanligt bett.

Jag har ju redan berättat vad jag har :D Men jag svarar ändå, haha!
Växlar mellan
tredelat med fasta ringar
Rakt med fasta ringar
Sidepull och hackamore

Smala bett, för att det är trångt i hennes mun så hon trivs bäst med smala. Raka bettet funkade bäst i början, hon var orolig i munnen. Det bettet låg relativt still, och därför var det lättare att jobba med.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Du kan ju växla till ett oledat pelham med två tyglar? Både effektivare och snällare.

"min" travare rids av mig på oledat och tredelat tränsbett och kapson. Ägarna rider mest på hackamore.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Om du har 2 tyglar på pessoat, ett i bettringen och ett längre ner, har du en 'nödbroms' men när du tar i honom i övrigt är det nästan ett 'vanligt' bett :idea: Målet kan ju sedan vara att ta bort extratygeln, och så småningom ha ett vanligt bett.

Jag har ju redan berättat vad jag har :D Men jag svarar ändå, haha!
Växlar mellan
tredelat med fasta ringar
Rakt med fasta ringar
Sidepull och hackamore

Smala bett, för att det är trångt i hennes mun så hon trivs bäst med smala. Raka bettet funkade bäst i början, hon var orolig i munnen. Det bettet låg relativt still, och därför var det lättare att jobba med.
ska testa det imorgon me två tyglar i pessoat...så får man ta det succesivt...där e en som har hackamore i stallet oxå så man kan ju alltid prova..skadar ju inte...tack för tippset...
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Jag rider på tredelat och kör på rakt på ridtravaren.
Tävlingshästen går på tredelat travbett.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Varierar mellan vanligt tvådelat tränsbett med fasta D ringar
och ett tvådelat bett med D ringar även där, men med kopparrullaro också.

Har även hack på ibland. Dock jobbar hon inger bra på det så det blir bara när vi ska ut och skritta utan krav på lång tygel eller töm:D
Skönt för henne att slippa bett licksom
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Rakt smalt bett med fasta ringar, varierar ibland med sidepull
 
Sv: Vad använder ni för bett??

2 delat happy mouth bett om vi jobbar
Ska vi bara ut och "åka" blir det grimma ibland
till våren när vi ska börja tävla fälttävlan kommer vi att ha något lite skarpare bett på hopp-och terrängprovet
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Vanligt ledat på dressyrtränset och tredelat med fasta ringar på hopptränset. Om vi bara ska skritta ut en kort stund kan det även bli grimma :p

För dig skulle det nog kanske räcka med ett vanligt tränsbett och gramantygel i början (om du kan rida rätt med graman) tills din häst orkar jobba upp sig själv och gå lite lugnare. Prova för tränare några gånger först så du har nån som ser om du gör några fel, det är ju alltid lite knöligt med ett extra par tyglar i händerna om man inte är van ;)
Annars finns det ju pessoabett med bara en ring, som inte ger lika kraftig hävstångseffekt som dom med två ringar...

:bow:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

:p
Vanligt ledat på dressyrtränset och tredelat med fasta ringar på hopptränset. Om vi bara ska skritta ut en kort stund kan det även bli grimma :p

För dig skulle det nog kanske räcka med ett vanligt tränsbett och gramantygel i början (om du kan rida rätt med graman) tills din häst orkar jobba upp sig själv och gå lite lugnare. Prova för tränare några gånger först så du har nån som ser om du gör några fel, det är ju alltid lite knöligt med ett extra par tyglar i händerna om man inte är van ;)
Annars finns det ju pessoabett med bara en ring, som inte ger lika kraftig hävstångseffekt som dom med två ringar...

:bow:

jo ja kan rida me graman men jaser inte d som en lösning o d e väl ingen lösning me annat bett heller men han går inte så hårt o intensivt på banan..försöker ju köra samma stil i skogen men d e inte lätt när man rider me andra,för har man travare så e det lite instinkt att d e tävling i huvet på dom...d är ju inte så att ja inte klarar honom...har ridit i 15 år men några knep från andra e alltid kul...ska testa lite olika bett nu ett tag framöver o kolla va som passar honom...ska prova bettlöst oxå o se hur d går..tack alla...mer tips e välkomna..:banana:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Ok
Att rida med graman ibland funkade på min "stressboll". Sen är dom ju oftast lite piggare i skogen :p
Men hästar är ju olika och du känner vad som är bäst för din häst :d

Ett annat bett du skulle kunna prova är ett galoppbett med D-ringar, det är ungefär som ett vanligt tränsbett, men ger en viss hästångseffekt om hästen drar...
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Nästan uteslutande bettlöst! Hackamor, sidepull, kapson, grimma

senast jag RED med bett var när vi åkte in till travbanan två gånger sommar och red på rakbanan för säkerhetens skull om vi skulle få sällskap av något annat ekipage, då blir det eld i baken på han :angel:

brukar köra honom på ett tredelat bett med fasta eggringar men även där hackamor, sidepull, kapson ibland
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Oj, Jag varierar jätte mycket.
Unghästar rids mest på 3 delat med parenstänger.
Annars så brukar det bli ett vanligt 3 delat eller side pull.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

min buse växlar jag mellan tredelat och ett rakt mullen mouth, funderar på att köpa ett tredelat fullcheek. rider även ibland bettlöst i mitt egengjorda sidepull med remontnosgrimma. Har även ett busträns med rakt pelham med två tyglar, används endast nån gång ibland vid extrema tillfällen när det ska busas :bump:
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Min kille är rätt nöjd med sitt tredelade med rörliga ringar. Ett odelat apple mouth går också an, men bäst gillar han sitt sidepull. :D Tvådelat funkar han inte alls på.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Rider för det mesta med ett vanligt tredelat, ska vi bara ut och lunka så har jag ett side pull..
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Ja jag e lite nyfiken på va ni använder för bett på era travare? Själv så använder ja pessoa med delta när ja e i skogen o ett vanligt tredelat när ja rider på banan...får inte stopp på honom när han väl får sina spel i skogen..nackdelen me pessoa e att dom jobbar ju på fel sätt men o andra sidan så jobbar man ju inte på det viset i skogen...ja e kluven...nån som har nåt annat förslag på bra bett? ja e en nyfiken själ :rofl: :banana:

prova bettlöst, typ repgrimma. sidepull, ridkapson eller hackamore. Har inte träffat en travare som inte trivts med det. FUngerar väldigt bra på starka hästar faktiskt. och de lugnar ner sig och slappnar av eftersom de inte har några specifika minnen kopplade till bettlöst.

Rider min på varierande betsling. vi varierar mellan BALAO (mest dressyr) REPGRIMMA, SIDEPULL och ibland när min sambo rider TREDDELAT GANSKA TUNT TRÄNSBETT.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

*KL*

Inget bett alls, dvs sidepull eller grimma.

Red förut på bett då och då. I så fall ett rakt men "böjligt" westernbett. Men sist jag red med bett var nog nästan ett år sen, med något undantag. Kör på ett tvådelat. Men kör nästan aldrig längre.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Nu använder jag ett rakt Apple Mouth på min travare. Det går inte att rida honom på ett vanligt två- eller tredelat bett eftersom att han lägger tungan över. Har även prövat med ett tungfelsbett, men det känns nästan lite elakt och dessutom blev han för stark med det.
 
Sv: Vad använder ni för bett??

Hej !

Har ett 12,5 cm vanligt tredelat bett på min 3-åring som nyss är inriden. Hade samma bett på henne, när hon fortfarande tränades i trav. Funkar jättebra på henne.
//Veronica
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 620
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp