Inte_Ung
Trådstartare
Mycket bra infallsvinklar.Några problem som kommer uppstå om folk ska tvångsförflyttas till glesbefolkade områden bort från allt sammanhang de har:
Jag tar med mig dessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mycket bra infallsvinklar.Några problem som kommer uppstå om folk ska tvångsförflyttas till glesbefolkade områden bort från allt sammanhang de har:
Nej jag tycker inte att de som tjänar pengar ska ha mer. Det är inte mitt val att vara sjuk och jag kan inte ändra på det oavsett hur liten ersättningen är.Det är inte lägstanivån som det handlar om utan skillnaden.
Lägsta nivån blir inte lägre för att där finns en skillnad.
Vilken lägsta nivå tycker du att vi skall ha?
Och tycker du verkligen inte att de som tjänar pengarna skall ha mera?
Jag håller egentligen med om det. Jag tycker inte att sjukdom och funktionshinder ska straffa sig ekonomiskt. Sen har jag såklart ingen lösning på problemet, men tjatet om hårt arbetande svenskar står mig upp i halsen. De jag känner som arbetar hårdast för att överhuvudtaget klara sig, är snarare de som är sjuka eller funktionshindrade.Nej jag tycker inte att de som tjänar pengar ska ha mer. Det är inte mitt val att vara sjuk och jag kan inte ändra på det oavsett hur liten ersättningen är.
Vi kan nog sammanfatta det hela med att det är tack vare hundar du inte behövt ha kontakt med vården som patient mer än du haft och likadant för mig, det behövdes ingen mer utredning eller behandling av ryggen än en "tjurskalle" på rätt ställe.Du träffade ju Ayla som levde när jag bodde i Oxelösund, hon lärde sig varna innan jag fick epanfall, helt utan utbildning. Freya nu beter sig lite underligt väldigt ofta före anfall, det sitter inte klockrent, men även hon verkar känna av det. Hon har lite svårt för män, tog mig ett tag att förstå att det är inte hon som har svårt för män utan jag och hon uppfattar mina förändringar när vi ser en man ute när vi går och blir då extra vaktig pga mina signaler. När jag har epanfall lägger hon sig bredvid mig, alldeles intill, tills jag vaknar igen, även om vi är ute. Hon har även koll på omvärlden när vi är ute så att jag kan följa hennes reaktioner för att se att någon är i närheten, att hon hört något osv, med tanke på min dåliga syn och hörsel.
Djur är viktiga, det är ingen snack om saken. Jag vet att jag hade behövt mediciner för ångest och sånt där om jag inte haft hund. Jag hade blivit inlagd någon gång redan också när det krisat ihop sig. Inom psykiatrin räknar vi husdjur som väldigt viktiga, som skyddsfaktorer för suicid, men också som en viktig faktor för att hålla rutiner och liknande vid psykisk ohälsa.
Vi ska inte underskatta djur.
Fysiskt isolerade visade sig inte vara så bra för hälsan, vi har ju redan testat detta under pandemin.Nätverk är inte bara geografiskt.
Titta här!
Det finns på nätet också hela tiden oavsett var man befinner sig.
Bukefalos är väl ändå ett väldigt väl fungerande nätverk?
Om inte dom som sliter ska ha en inkomst som står i paritet till det dom utför utan ska ha samma ersättning som dom som inget gör då lönar det sig ju inte att jobba alls, hur tror du då samhället skulle funka och hur länge skulle det funka?Nej jag tycker inte att de som tjänar pengar ska ha mer. Det är inte mitt val att vara sjuk och jag kan inte ändra på det oavsett hur liten ersättningen är.
Det beror nog helt på hur man är som människa, jag har inga som helst problem med att inte träffa en kotte, det kan gå en månad eller mer utan att jag har annan kontakt än med den som står i kassan i affären.Fysiskt isolerade visade sig inte vara så bra för hälsan, vi har ju redan testat detta under pandemin.
Visst är det individuellt men på gruppnivå visade det sig att det inte var bra för hälsan.Det beror nog helt på hur man är som människa, jag har inga som helst problem med att inte träffa en kotte, det kan gå en månad eller mer utan att jag har annan kontakt än med den som står i kassan i affären.
Nej jag tycker inte att de som tjänar pengar ska ha mer. Det är inte mitt val att vara sjuk och jag kan inte ändra på det oavsett hur liten ersättningen är.
De allra flesta människorna arbetar för pengar.Själv har jag utmärkta inkomster, som jag i stort sett fått genom att först plugga det roligaste, sen jobba med det roligaste. Inte alls speciellt kämpigt egentligen.
Fast det där beror ju helt på huruvida det är valfritt eller inte, det är verkligen inte bra eller sunt eller hållbart att vara ofrivilligt isolerad och inte träffa någon. Att däremot självvalt ha det så, det är en annan sak. När man tar dom besluten i en friskt sinne.Det beror nog helt på hur man är som människa, jag har inga som helst problem med att inte träffa en kotte, det kan gå en månad eller mer utan att jag har annan kontakt än med den som står i kassan i affären.
Det var därför jag skrev att det beror helt på hur man är som människa, vissa klarar ju inte ens en tältnatt ensamma ute i naturen medan vissa, bla. jag, stortrivs.Fast det där beror ju helt på huruvida det är valfritt eller inte, det är verkligen inte bra eller sunt eller hållbart att vara ofrivilligt isolerad och inte träffa någon. Att däremot självvalt ha det så, det är en annan sak. När man tar dom besluten i en friskt sinne.
Människan är ett flockdjur men i alla flockar finns det alltid någon individ som håller sig i utkanten av flocken, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli. Sätt mig i en lägenhet i stan och jag skulle klättra på väggarna och nåt äldreboende ska jag aldrig in på, hittar dom mig inte död i verkstan så hittar dom mig aldrig, då är jag bara borta.Visst är det individuellt men på gruppnivå visade det sig att det inte var bra för hälsan.
Det var ungefär detta jag menade. Jag vill inte leva på bidrag, men på grund av hälsa så är det inte mycket jag kan göra åt saken. Om du kan tänka dig att byta så kan du genast mina bidrag, så tar jag ditt hårda arbete och förmågan att utföra detDe allra flesta människorna arbetar för pengar.
De kör en extra busstur, lagar en vattenläcka till, drar en ytterligare kabel eller tar ett till pass på sjukhuset för att få mera pengar.
Om de inte skulle få extra ersättning för det, så skulle de sluta med allt arbete utöver det som ger exakt de pengarna.
Resultatet blir ett samhälle som faller ihop.
Arbete som behövs kommer inte att utföras och skattepengarna kommer inte att räcka.
Dessutom så kommer det nog inte att finnas något att köpa för de pengar som kommer att finnas.
Det blir ett samhälle där var och en får klara sig själv bäst den kan.
Och det verkar ju sannerligen inte vara vad ni egentligen eftersträvar.
Jag tänker mig platser med bussar som går betydligt fler gånger än två om dagen och har hemleverans av mat från t.ex. ICA eller motsvarande.
Samt betydligt närmare en busshållplats.
Bil skall definitivt inte behövas.
Centrala Malmköping är ett bra exempel.
Det är en del av min ide att även det skall kunna ändras på.
Med ett större kundunderlag och omfördelning av resurser.
Det är Regionen som sköter kollektivtrafiken på landsbygden i alla sina kommuner.
Och där ingår andra kommuner med bättre ekonomi.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill ha kapitalet för att finansiera välfärden.
Företagen flyttar sina pengar till mer fördelaktiga platser vilket gör att Sverige får mindre kapital i landet som kan starta nya verksamheter.
https://www.dagensps.se/bors-finans/nu-hotar-naste-miljardar-med-att-lamna/
Och utan det blomstrande näringslivet blir det inga resurser till någon.
Inte alls.Det jag vänder mig emot är att du (och många andra) får det att låta som att jag lever på bidrag för att jag inte ids jobba och lever loppan på skattebetalarnas pengar.
Det låter ju väldigt odemokratiskt. Samtidigt så de som beslutar om skattesänkningar för rika är inte de fattiga utan....de som får dem. Hm.I en demokrati så bestämmer alla över den gemensamma kakan.
Så det måste faktiskt bli så.
De som beslutar om nivåerna på ekonomiska stöd är andra människor än de som behöver stöden.
Ja det vet jag.Vet du hur dyrt det är med infrastruktur som lokaltrafik?
Jo jag skulle behöva flytta oavsett vilket, det skulle bara ta två-tre år till, men flytta skulle vara tvunget. Under den perioden utan hundar skulle jag kosta betydligt mer i vårdkostnad.Men i ditt fall så är det ju hundarna som skulle göra att du inte har råd att bo kvar centralt.
Så utan dem skulle du ju inte behöva flytta ut på landet och isoleras.
Vilket kom först?
Hönan eller ägget?