Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Nätverk är inte bara geografiskt.
Titta här!
Det finns på nätet också hela tiden oavsett var man befinner sig.

Bukefalos är väl ändå ett väldigt väl fungerande nätverk?
Människan är ett flockdjur. Det finns en och annan här på buke som stolt slår sig för bröstet över hur mycket den avskyr människor och vill leva utan, men de flesta av oss vill fysiskt träffa människor ibland, det flesta av oss mår inte bra helt isolerade.

Var tror du de resurserna kommer från? De rika som du är så orolig över.
Jag är inte orolig över de rika
Jag är orolig över att samhället inte kommer att kunna fungera tillräckligt väl för att ha resurser till att hjälpa de svagaste.

Pengar växer inte på träd och om de gjorde det, så skulle det inte finnas något att köpa för dem.

I övrigt så känns det inte som att du läser vad jag svarar eftersom att i princip samma frågor kommer om och om igen.

Intressant att det som många bukefalister hävdar att det krävs bil för att bo på landet/glesort plötsligt inte är nödvändigt alls för att bo så.
Ja visst är det.
Men det finns olika sätt att bo i glesbygd på.
Antingen i små byar där det finns viss service och kollektivtrafik och ofta även en skola f-6.
Eller helt ute i grönsakerna där ingenting finns.

Jag bor helt ute i grönsakerna utan kollektivtrafik och det är ingen bra plats att bo på om man inte har stora egna resurser.
Jag är helt beroende av bil.

Nu så är det de små orter där det finns kollektivtrafik, en liten butik och kanske även en mack och pizzeria som jag tänker skulle vara lämpliga.

Det var ungefär detta jag menade. Jag vill inte leva på bidrag, men på grund av hälsa så är det inte mycket jag kan göra åt saken. Om du kan tänka dig att byta så kan du genast mina bidrag, så tar jag ditt hårda arbete och förmågan att utföra det

Det jag vänder mig emot är att du (och många andra) får det att låta som att jag lever på bidrag för att jag inte ids jobba och lever loppan på skattebetalarnas pengar.
I verkligen får jag kämpa för att få den hjälp jag behöver för att leva. Stora politiska partier tycker att jag borde tvångsförflyttas eller låsas in på institution. Hade jag inte varit född svensk hade jag förmodligen dessutom blivit utvisad illa kvickt. Så priset jag betalar för den lilla ersättning jag får är vetskapen om att jag inte är önskvärd i varesig landet eller samhället jag lever i .
Jag har också känslan av att inte vara önskvärd- för något jag sannerligen inte kan hjälpa. En belastning för de stackars arbetarna som tvingas betala skatt för sådana sm mig. Det är ju så det låter. Det är sjukt och det om något får mig att må väldigt dåligt psykiskt. Men blir inte friskare av sådan retorik!

Men det innebär ju att de rika kommunerna måste betala mera skatt för att täcka ökade kostnader i fattiga kommuner och därför behöva öka skatterna för de som förvärvsarbetar. Jag trodde du var emot höjda skatter?
Visst men jag är för utjämning.
Det skall vara lika för alla.
Olika skatt i olika kommuner är ett otyg då det ger orättvisa förhållanden i samma land.
Därför anser jag att finansieringen skall vara statlig och på statlig skatt som just belastar de som tjänar mest.

Den skatt som jag är emot är kapitalskatt och arvsskatt då det motarbetar näringslivet.

Det låter ju väldigt odemokratiskt. Samtidigt så de som beslutar om skattesänkningar för rika är inte de fattiga utan....de som får dem. Hm.
Det är demokratins baksida.
Det blir Majoritetens Diktatur.
Där majoriteten bestämmer över minoriteten.
Men det är ändå det bästa statsskick som världen har kunnat få att fungera.

Visst men jag är för utjämning.
Det skall vara lika för alla.
Olika skatt i olika kommuner är ett otyg då det ger orättvisa förhållanden i samma land.
Därför anser jag att finansieringen skall vara statlig och på statlig skatt som just belastar de som tjänar mest.

Den skatt som jag är emot är kapitalskatt och arvsskatt då det motarbetar näringslivet.

I princip alla länder, ffa i väst, har kapitalskatt och de flesta faktiskt arvsskatt också. Och trots det så mår näringslivet bra och har inga planer på att flytta till länder utan kapital eller arvsskatt. Undrar varför?

Ja för de som har råd.
Men de andra då?

På försörjningsstöd så finns absolut inget utrymme för hund.
Tror du inte att de behöver det lika mycket?
Jag har levt på försörjningsstöd och hade hund-jag tog av det som var menat för mig personligen. Det finns en post avsett för kläder och nöjen även i försörjningsstöd.

Jag är inte orolig över de rika
Jag är orolig över att samhället inte kommer att kunna fungera tillräckligt väl för att ha resurser till att hjälpa de svagaste.

Pengar växer inte på träd och om de gjorde det, så skulle det inte finnas något att köpa för dem.

I övrigt så känns det inte som att du läser vad jag svarar eftersom att i princip samma frågor kommer om och om igen.

Jag läser precis vad du skriver. Du anser att vi ska tvångsförflytta resurssvaga till mindre glesorter för att de på något sätt ska få utflytningsorterna att blomma upp igen. Är vi överens så långt? Du anser att lugn miljö, vackra omgivningar och hyfsad hyra är det som de tvångsförflyttade ska vara tacksam över. Är vi överens så långt? Du tycker att lokaltrafiken måste öka för att fylla behovet av de nyinflyttade. Är vi överens så långt? Du anser att det räcker med en liten affär, en mack (varför behövs det eftersom du inte anser att det behövs bil?) och en pizza för att de tvångsförflyttade ska vara nöjda och glada. Är vi överens så långt?

Du anser att de som har försörjningsstöd inte behöver tillgång till arbeten eftersom de står så långt ifrån arbetsmarknaden. Är vi överens så långt? Att de då aldrig, öht, kommer att komma tillbaka till arbetsmarknaden eftersom det inte finns några jobb där de tvångsförflyttas. Är vi överens så långt?

Ja för de som har råd.
Men de andra då?

Försörjningsstöd är ett bidrag. På sikt är det meningen att man skall kunna jobba sig ifrån det (att det inte fungerar och folk tvingas leva så är en annan diskussion).

Sjukersättning kallades sjukpension innan. Det ska inte klumpas ihop med bidrag även om pengarna tekniskt kanske kommer från samma ställe. Det är som att säga att jag inte vill bidra till subventioner av bränsle för att du valt att på en plats där du är beroende av bil.

Ja visst är det.
Men det finns olika sätt att bo i glesbygd på.
Antingen i små byar där det finns viss service och kollektivtrafik och ofta även en skola f-6.
Eller helt ute i grönsakerna där ingenting finns.

Jag bor helt ute i grönsakerna utan kollektivtrafik och det är ingen bra plats att bo på om man inte har stora egna resurser.
Jag är helt beroende av bil.

Nu så är det de små orter där det finns kollektivtrafik, en liten butik och kanske även en mack och pizzeria som jag tänker skulle vara lämpliga.
Vad ska folk med sjukersättning med mack och pizzeria till? Jag bor 3 minuter från en pizzeria i dag och har personligen aldrig satt min fot där. Andra har gjort, du bland annat har bjudit på pizza, mars 2023. December 2024 och juli 2025 bjöd min son på pizza, han var sugen.

Istället för att äta ute- pizza osv så lägger jag de pengarna på hundmat och deras försäkring. Inte för att jag inte vill äta ute ibland, kan ju vara trevligt (hur kul är det ensam dock), men för att jag hellre väljer hund än utemat.

Ja för de som har råd.
Men de andra då?

Vet du vad en asistanshund/ledarhund kostar samhället? Ganska mycket mer pengar än att någon har en hund själv.

Jag har personligen både nu med Freyas hjälp och tidigare med Aylas hunnit sätta/lägga mig ner innan epanfall och därmed förhindrat att jag slagit mig så allvarligt. När tre mediciner inte hjälper mot anfall helt så är det bra att det finns något som kan varna lite så jag inte skadas och behöver sjukvård.

Det var därför jag skrev att det beror helt på hur man är som människa, vissa klarar ju inte ens en tältnatt ensamma ute i naturen medan vissa, bla. jag, stortrivs.
Fast jag tycker inte det beror på hur man är som människa riktigt, alla har behov av att inte känna sig ensamma. Att vara ensam och att känna sig ensam är det stor skillnad på. Tror inte någon faktiskt vill känna sig helt osynlig och aldrig vara tänkt på övht.

Du anser att de som har försörjningsstöd inte behöver tillgång till arbeten eftersom de står så långt ifrån arbetsmarknaden. Är vi överens så långt?
Nej.
Jag anser att de som inte kan arbeta inte behöver tillgång till någon arbetsmarknad.
Du blandar ihop det här

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar