Inte_Ung
Trådstartare
Ja sådana som man kan få på en gång och som står lediga även med bra läge.Då menar du nybyggnationer.
I dag så går det att utan kötid få en Nolla med bra kommunikationer till både Stockholm och Uppsala.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja sådana som man kan få på en gång och som står lediga även med bra läge.Då menar du nybyggnationer.
Men det kan ju inte ta så mycket plats?
En byrå och en liten garderob av typen "allt i ett" borde räcka.
En sådan här:
Visa bifogad fil 190913
Ja, jag ser ett stort problem i att par som sammanbor bara får halva bostadstillägget per person.Personligen skulle jag hellre hoppa från ett stup än dela en kokvrå på två pers, än mer så i en så liten lägenhetH
Jag tänker nog på just situationen när man vill ha nya kläder för enskilda tillfällen.
Kläder som bärs bara en eller två gånger.
Men så himla mycket kläder behöver man faktiskt inte.
Jag bor ambulerande och har upptäckt att jag utan vidare får plats med en hel uppsättning kläder för alla säsonger på en ganska så liten yta.
Jag har en uppsättning på varje ställe.
Det beror på känner jag, mycket av tiden sover man och är på jobb. Om sedan resten av tiden tillbringas i stall, då är man hemma ganska lite.Nej så små lägenheter fungerar ju bara i länder där man kan vara ute mycket och dessutom äter mycket på restaurang (så det måste finnas restauranger i närheten att äta på då). Sitta inne och trycka i en pytteliten bostad utan svängrum en vinter kommer ju driva en till vansinne.
Och om man har det knapert, men tidigare i livet har kunnat samla på sig tex en rejäl friluftsutrustning, så blir det ju ännu viktigare att ta väl hand om den och förvara den korrekt. Man kommer inte att kunna köpa en ny likvärdig om något förstörs.Ska vi som bor i lägenhet inte få ha skidkläder, ridkläder, jobbkläder och träningskläder då? Ett par klänningar med vida kjolar tar en garderob i anspråk. Vandringskläderna och ridkläderna bör inte blandas med vardags- och jobbkläder. För jobbet behöver jag kavajer och grejer som jag aldrig skulle använda privat.
Pulkan, symaskinen, verktygen? Tält, sovsäck, vandringspackning? (Friluftsliv är för övrigt ett väldigt kostnadseffektivt sätt att semestra även för den som har det knapert.)
Det finns ett moraliserande kring att den som inte har så mycket pengar inte heller ska få ha andra grejer, som om hobbies och matlagning är något som bara den med resurser ska få unna sig. I själva verket är det mycket lättare att leva minimalistiskt om man har resurser, då behöver man inte spara på saker för man kan alltid köpa nytt om det behövs.
Gällande det fetmarkerade - det var riktigt bra hyror! Visste inte att det fanns så bra hyror i Vasastan och Kungsholmen. Eller tvåor utanför innerstan med den hyran.Då menar du nybyggnationer. Det finns ju trots allt en del lägenheter med lägre hyra än så, även tvåor. Snitthyran för en lägenhet på 70 kvm ligger på ca 8400 kr och det är ungefär en 3a eller en större 2a.
Här där jag bor i en medelstor kommun ligger hyrorna för en tvåa runt 6000 kr. I Stockholm är de säkert dyrare.
Jag är med i en bostadsförening som ger mig tillgång till lägenheter i sthlm och där ligger ettor med kök och badrum (dvs inte öppenplanlösning på runt 6000 kr 41-44 kvm (Vasastan samt kungsholmen var de som låg ute nu). Tvåor på 60 kvm utanför innerstan låg på 6500-7000 kr.
Min erfarenhet är inte att det behöver vara dyrt att hyra centralt i de större städerna. Däremot är kötiden gärna 20 år.Gällande det fetmarkerade - det var riktigt bra hyror! Visste inte att det fanns så bra hyror i Vasastan och Kungsholmen. Eller tvåor utanför innerstan med den hyran.
Jag har bott i lägenhet på 26 kvm och haft allt det där.Ska vi som bor i lägenhet inte få ha skidkläder, ridkläder, jobbkläder och träningskläder då? Ett par klänningar med vida kjolar tar en garderob i anspråk. Vandringskläderna och ridkläderna bör inte blandas med vardags- och jobbkläder. För jobbet behöver jag kavajer och grejer som jag aldrig skulle använda privat.
https://www.skb.org/sok-ledigt/lagenheter/Gällande det fetmarkerade - det var riktigt bra hyror! Visste inte att det fanns så bra hyror i Vasastan och Kungsholmen. Eller tvåor utanför innerstan med den hyran.
Källare är riskkonstruktioner.Jag har bott i lägenhet på 26 kvm och haft allt det där.
Men det förutsatte ju att jag hade varmförråd.
Så jag anser absolut att det skall finnas fungerande förråd till dessa saker.
Ett förråd behöver inte fönster och har inte samma krav som bostadsyta.
Det går att ha i källare som kan göras i flera våningar.
Man behöver ju inte ha alla saker inne i lägenheten.
Men de är platsbesparande och mark är dyrt.Källare är riskkonstruktioner.
Det talas mycket om rimliga hyror.
Men vad är en rimlig hyra egentligen?
Eller bostadskostnad?
Och vad förväntar man sig att få för pengarna?
Det finns i dagsläget lediga hyresrätter på litet mindre attraktiva orter.
Vad avgör om en ort är attraktiv?
Och var vill man absolut inte bo?
Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
Lite nyfiken , vad är det för bostadsförening? Jag har sett köpes/hotell-lösning är det vad du menar?Då menar du nybyggnationer. Det finns ju trots allt en del lägenheter med lägre hyra än så, även tvåor. Snitthyran för en lägenhet på 70 kvm ligger på ca 8400 kr och det är ungefär en 3a eller en större 2a.
Här där jag bor i en medelstor kommun ligger hyrorna för en tvåa runt 6000 kr. I Stockholm är de säkert dyrare.
Jag är med i en bostadsförening som ger mig tillgång till lägenheter i sthlm och där ligger ettor med kök och badrum (dvs inte öppenplanlösning på runt 6000 kr 41-44 kvm (Vasastan samt kungsholmen var de som låg ute nu). Tvåor på 60 kvm utanför innerstan låg på 6500-7000 kr.
jag tycker det är rimliga och relevanta frågor. Sönerna börjar vara mellan jobb och arbete men bor fortfarande i studentlägenheter i Stockholm. Boendet, priserna och köerna där är ett skämt och nu bidrar de till oskicket genom att de läser för att ha kvar sitt rimliga boende.Det talas mycket om rimliga hyror.
Eller bostadskostnad?
Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
Lite nyfiken , vad är det för bostadsförening? Jag har sett köpes/hotell-lösning är det vad du menar?
Jag skulle säga att beror på vilken målgrupp du satsar på. Själv fördrar jag en äldre bostad med lite kosmetiskt slitage där jag kan sätta upp mina hyllor, tavlor och annat utan att oroa mig för en upprörd hyresvärd framför en ny renoverad "ljus och fräsh" bostad i vitt och grått där varje märke orsakar oro. Jag bor helst i en orenoverad 50-tals lägenhet. Även 60 och 70 talet går bra även om de oftast inte är lika estetiskt tilltalande. Där finns det ett vettigt kök och badrum med praktiskt förvaring och gedigna material. Lägenheterna från som är byggda de senaste 26 åren är inte för mig alls, undviker dom helt. Jag vill ha uteplats eller balkong helst lite avskild från andra, så man inte sitter i knäet på varandra, men det är ju enkelt gjort med ett litet plank eller liknande.Det talas mycket om rimliga hyror.
Eller bostadskostnad?