Så nu kommer ju frågan då, som återknyter till resten av tråden.
Var skall alla människor bo?
Och särskilt då de som inte kvalar in till att få bo hos allmännyttan?
Det är en oerhört komplex fråga som jag har funderat på i ett par dagar. Jag ska försöka sammanställa mina tankar och se om det kan bli begripligt.
Alla människor har samma värde, även de som av olika anledningar anses som störande och besvärliga av andra. Varför de är som de är kan vara allt från missbruksproblem, psykisk ohälsa till att de har en sådan personlighet, och allt däremellan.
Människor har rötter, vänner, familj, annat som binder dem vid områden, som gör att de mår bättre av att bo på vissa ställen än andra. Man har yrken och arbeten som passar bättre på vissa ställen i landet än på andra.
Anledningarna till att bostadsområden blir oattraktiva och rentav tomma är komplexa. Inga jobbmöjligheter på orten, tråkiga eller dåligt byggda fastigheter, låg eller ingen service i området, få möjligheter till meningsfull fritid. Listan kan göras lång.
Kommunerna som dessa områden ligger i har sällan en god ekonomi och höga skatteintäkter, tvärtom.
Då jag har jobbat som socialsekreterare i över 25 år har jag sett det som kallas social dumpning, då en kommun med bostadsbrist ordnar bostad åt en klient i en annan del av landet. Och jag har också fått se hur nöjd man varit då man lyckats få klienten flyttad till den nya hemkommunen vilket inneburit att man sluppit kostnaderna för denne.
Tidigare i år hade Aftonbladet (tror jag att det var) en artikelserie om dessa kommuner som rikare kommuner skickat sina klienter till. Många människor som är vårdkrävande på olika sätt. där kostnaderna tar knäcken på en liten kommuns ekonomi.
Så tanken att flytta dessa människor som av olika anledningar inte passar så bra för att bo ihop med andra, som inte har ekonomi till att köpa sitt eget boende, är en väldigt dålig idé ur så många perspektiv. Du har inte skrivit det rätt ut, vad jag kan minnas, men det är åt det hållet som jag har uppfattat det du skrivit i den här tråden.
Ytterligare en aspekt mot att försöka flytta människor som av olika anledningar är lite utanför samhället, oavsett anledning, är att det kan byggas upp subsamhällen. Jag vet att det finns på flera ställen i Sverige, har aldrig varit där själv men kollegor har.
Jag har ingen bra lösning på problemet, men jag är övertygad om att flytta runt människor som av olika anledningar tillhör de svagare i samhället är en väldigt dålig lösning.