Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Bostadstillägget för sjukersättning är på 6500 kr som max. Eller menar du något annat?
Ja, 6550 vad jag förstår. jag har svarat om det ovanför men hittar inte inlägget.

Min sjukpenning var klart lägre än min sjukersättning nu är netto. Då hade jag ingen rätt till hjälp med hyran (jo försörjningsstöd men det är ju en sista, sista utväg), nu rätt till nästan hela hyran ersatt. Jag förstår att för många är sjukersättning är inkomstsänkning men det finns också lägen når den förbättrar situationen. Och jag förstår att med din hyra så är drygt 1500 över vad som ersätts för. Har lite svårt att förstå att det inte skulle funka med 2500kr i hyra på en garantiersättning som är 13715 kr innan skatt och typ 11500kr efter skatt. Gissar att du vet att skatten på sjukersättning är mycket lägre än skatten på sjukpenning? Det gör ju stor skillnad. Ledsen om du riskerar flytta på sjukersättning (och du behöver självklart inte hjälpa mig förstå bara för att jag säger att jag inte fattar. Jag tror dig såklart fastän jag inte fattar).

Jag hade gjort allt jag kunde för att flytta om min hyresvärd hade omtalat sina hyresgäster som horribla.
Om alla mina horribla hyresgäster hade flyttat så hade jag blivit mycket glad.
Så det är ju en bra konsekvens för mig.
De mest horribla hyresgäster som jag har haft har fortsatt att vara horribla för sina efterföljande 5 (fem) hyresvärdar.
Så jag är inte ensam om det problemet.
Den senaste som har fått in dem är lätt förtvivlad.
De hackar sönder hela sin hyresvärds tillvaro

Det finns en anledning till varför jag vill hyra av ett företag som hyr ut många bostäder. Jag vill verkligen bli en i mängden.
Vissa hyresgäster fungerar inte i allmännyttan heller.
De fungerar egentligen ingen stans alls.

Samtliga mina horribla hyresgäster ratades av allmännyttan då de inte uppfyller allmännyttans krav för att få hyra en bostad.
De har skulder hos Kronofogden.

Jag borde naturligtvis inte ha haft lägre krav.
Men 80% av de med skulder som jag har hyrt ut till har fungerat mycket bra.
Så jag trodde att det skulle gå bra även med dessa.

Jag också!
När jag letade efter en lägenhet att byta mina 29 år i bostadskön mot var det ett krav. Bor nu hos Svenska Bostäder, de är väl Sveriges största allmännytta.
De har mycket höga krav på sina hyresgäster.
Så dina grannar är väl kontrollerade.

Mina mest horribla hyresgäster höll på att bli utkastade ur allmännyttan p.g.a. en skällande hund.
Något som inte är något problem i de bostäder som jag hyr ut.
Avståndet till grannarna är för stort för att sådant skall kunna störa.

Så nu kommer ju frågan då, som återknyter till resten av tråden.
Var skall alla människor bo?
Och särskilt då de som inte kvalar in till att få bo hos allmännyttan?

För att vara uppriktig så hyr jag faktiskt ut en bostad. På mitt sommarställe. Men jag har absolut inga problem med mina hyresgäster. Vi har en vänskaplig relation och tar upp problem allteftersom de dyker upp. Hyresgästerna har i stort sett fria händer. Jag är nöjd med dem och tänker att ju mer engagemang de får leva ut i huset och trädgården, desto längre bor de kvar.
Jag har (och har haft) sådana hyresgäster också.
De flesta har faktiskt varit just så.

De horribla är vad man kan klassa som misstag.
Men de är ju fortfarande människor som behöver en bostad.
Och när en hyresvärd har lyckats med att bli av med dem så blir ju hela tiden en ny hyresvärd drabbas.

Var skall de ta vägen?

Det lär inte hjälpa ett dugg när det kommer till min hyresvärd 😅 Men kanske någon annan kan ha nytta av det
Har du provat?
Har du hänskjutit något åtgärdsföreläggande till Hyresnämnden?

Hyresnämnden är också bra då de är totalt rättvisa.
Där är det bara lagen som gäller och båda parter måste rätta sig efter det.

Jag har läst litet vad du skriver om din hyresvärd och det är inte alls bra.
Så skulle jag inte låta någon av mina hyresgäster bo oavsett om de är horribla eller inte.
Viss stolthet måste man ju ha även som hyresvärd.

Jag har f.ö. kö till mina små hus om nu någon skulle undra.
Det är ganska så populärt med en hyresvärd som ser till att allting fungerar och försöker att hålla nere kostnaden för hyresgästerna.

Har du provat?
Har du hänskjutit något åtgärdsföreläggande till Hyresnämnden?

Hyresnämnden är också bra då de är totalt rättvisa.
Där är det bara lagen som gäller och båda parter måste rätta sig efter det.

Jag har läst litet vad du skriver om din hyresvärd och det är inte alls bra.
Så skulle jag inte låta någon av mina hyresgäster bo oavsett om de är horribla eller inte.
Viss stolthet måste man ju ha även som hyresvärd.

Jag har f.ö. kö till mina små hus om nu någon skulle undra.
Det är ganska så populärt med en hyresvärd som ser till att allting fungerar och försöker att hålla nere kostnaden för hyresgästerna.
Tre miljoner (+alla andra viten som jag inte vet summan på) i vite har inte räckt för att få honom bättre. Han är så rik att han gör bara det absolut nödvändigaste och betalar av det som är kvar av vitena. Så länge han gör det lilla som behövs för att få behålla husen så kan ingen komma åt honom

Jag personligen kommer inte att göra något mot min hyresvärd för jag har för mycket att förlora och inte ett uns extra ork att slösa på att bråka med miljardärer. Så länge min lägenhet är beboelig så orkar jag inte bry mig över mer

Ja, 6550 vad jag förstår. jag har svarat om det ovanför men hittar inte inlägget.

Min sjukpenning var klart lägre än min sjukersättning nu är netto. Då hade jag ingen rätt till hjälp med hyran (jo försörjningsstöd men det är ju en sista, sista utväg), nu rätt till nästan hela hyran ersatt. Jag förstår att för många är sjukersättning är inkomstsänkning men det finns också lägen når den förbättrar situationen. Och jag förstår att med din hyra så är drygt 1500 över vad som ersätts för. Har lite svårt att förstå att det inte skulle funka med 2500kr i hyra på en garantiersättning som är 13715 kr innan skatt och typ 11500kr efter skatt. Gissar att du vet att skatten på sjukersättning är mycket lägre än skatten på sjukpenning? Det gör ju stor skillnad. Ledsen om du riskerar flytta på sjukersättning (och du behöver självklart inte hjälpa mig förstå bara för att jag säger att jag inte fattar. Jag tror dig såklart fastän jag inte fattar).
Hyran höjs med 250 kr varje år i januari så när jag väl får hel sjukersättning är den inte på 9025 länge. Sjukersättningen höjs inte och inte bostadstillägget heller. Hyran gör, medicinpriser gör, matpriser gör, försäkringar gör, elen gör, busskort gör. Allt utom inkomsten så att säga. Jag behöver inte flytta i morgon, men kan inte räkna med att bo kvar här på hel sjukersättning någon längre tid alls.

Hyran höjs med 250 kr varje år i januari så när jag väl får hel sjukersättning är den inte på 9025 länge. Sjukersättningen höjs inte och inte bostadstillägget heller. Hyran gör, medicinpriser gör, matpriser gör, försäkringar gör, elen gör, busskort gör. Allt utom inkomsten så att säga. Jag behöver inte flytta i morgon, men kan inte räkna med att bo kvar här på hel sjukersättning någon längre tid alls.
Vi får hoppas att förslaget/vallöftet att indexera Försäkringskassans ersättningar kan förverkligas denna kommande mandatperiod.

Tre miljoner (+alla andra viten som jag inte vet summan på) i vite har inte räckt för att få honom bättre. Han är så rik att han gör bara det absolut nödvändigaste och betalar av det som är kvar av vitena. Så länge han gör det lilla som behövs för att få behålla husen så kan ingen komma åt honom
Det var en helt ny variant på hyresvärd.
Ofta så saknas det ju pengar när det blir så som du har det.

Vad har han egentligen för nytta av sina hus då?

Jag personligen kommer inte att göra något mot min hyresvärd för jag har för mycket att förlora och inte ett uns extra ork att slösa på att bråka med miljardärer. Så länge min lägenhet är beboelig så orkar jag inte bry mig över mer
Ja det nöter något så alldeles förfärligt att processa i domstol, så det gör du nog rätt i.

Det var en helt ny variant på hyresvärd.
Ofta så saknas det ju pengar när det blir så som du har det.

Vad har han egentligen för nytta av sina hus då?
Ja precis. Jag har alltid sett honom som dumsnål tidigare, men de senaste åren så har jag insett att han är ännu värre än dumsnål för han verkar nästan se det som en utmaning att göra saker så illa som möjligt. Ibland undrar jag också om han faktiskt VILL ha den negativa uppmärksamheten för det gör honom mer unik eller något. För vem kan på allvar tro att man kan laga ett vattenrör utomhus med maskeringstejp och sedan säga i en intervju att man ”har gjort vad vi ska”. Och han verkar inte bry sig ett dugg om husen blir permanent skadade och att lägenheterna står tomma heller.
En vän jämförde honom med en hoarder, men istället för att hoarda saker så hoardar han hus och jag tycker att det känns som en sannolik förklaring faktiskt

Så nu kommer ju frågan då, som återknyter till resten av tråden.
Var skall alla människor bo?
Och särskilt då de som inte kvalar in till att få bo hos allmännyttan?
Det är en oerhört komplex fråga som jag har funderat på i ett par dagar. Jag ska försöka sammanställa mina tankar och se om det kan bli begripligt.

Alla människor har samma värde, även de som av olika anledningar anses som störande och besvärliga av andra. Varför de är som de är kan vara allt från missbruksproblem, psykisk ohälsa till att de har en sådan personlighet, och allt däremellan.

Människor har rötter, vänner, familj, annat som binder dem vid områden, som gör att de mår bättre av att bo på vissa ställen än andra. Man har yrken och arbeten som passar bättre på vissa ställen i landet än på andra.

Anledningarna till att bostadsområden blir oattraktiva och rentav tomma är komplexa. Inga jobbmöjligheter på orten, tråkiga eller dåligt byggda fastigheter, låg eller ingen service i området, få möjligheter till meningsfull fritid. Listan kan göras lång.

Kommunerna som dessa områden ligger i har sällan en god ekonomi och höga skatteintäkter, tvärtom.

Då jag har jobbat som socialsekreterare i över 25 år har jag sett det som kallas social dumpning, då en kommun med bostadsbrist ordnar bostad åt en klient i en annan del av landet. Och jag har också fått se hur nöjd man varit då man lyckats få klienten flyttad till den nya hemkommunen vilket inneburit att man sluppit kostnaderna för denne.
Tidigare i år hade Aftonbladet (tror jag att det var) en artikelserie om dessa kommuner som rikare kommuner skickat sina klienter till. Många människor som är vårdkrävande på olika sätt. där kostnaderna tar knäcken på en liten kommuns ekonomi.

Så tanken att flytta dessa människor som av olika anledningar inte passar så bra för att bo ihop med andra, som inte har ekonomi till att köpa sitt eget boende, är en väldigt dålig idé ur så många perspektiv. Du har inte skrivit det rätt ut, vad jag kan minnas, men det är åt det hållet som jag har uppfattat det du skrivit i den här tråden.

Ytterligare en aspekt mot att försöka flytta människor som av olika anledningar är lite utanför samhället, oavsett anledning, är att det kan byggas upp subsamhällen. Jag vet att det finns på flera ställen i Sverige, har aldrig varit där själv men kollegor har.

Jag har ingen bra lösning på problemet, men jag är övertygad om att flytta runt människor som av olika anledningar tillhör de svagare i samhället är en väldigt dålig lösning.

Och han verkar inte bry sig ett dugg om husen blir permanent skadade och att lägenheterna står tomma heller.
En vän jämförde honom med en hoarder, men istället för att hoarda saker så hoardar han hus och jag tycker att det känns som en sannolik förklaring faktiskt
Han kanske vill tömma dem och sedan riva för att bygga något annat?

Först måste jag tacka för att du tar dig tiden och besväret att skriva ett mycket värdefullt inlägg.

Du har inte skrivit det rätt ut, vad jag kan minnas, men det är åt det hållet som jag har uppfattat det du skrivit i den här tråden.
Jag har funderat på vad som skulle hända om staten tog över det ekonomiska ansvaret för människor som behöver vård och stöd.
Så att det inte blev någon belastning för fattiga kommuner utan i stället en inkomst

Så att när en kommun flyttar på en person så följer också en påse pengar med.
Vilket också kan minska incitamentet till att utföra social dumpning.

Han kanske vill tömma dem och sedan riva för att bygga något annat?
Jag trodde inte det för han har så väldigt många hus utspridda över tre landskap, men med tanke på att jag nyss såg att det har brunnit ÄNNU en gång i hans hus så vetefan vad hans mål är. Eller om det är någon pyroman som riktar in sig speciellt på hans hus? När det har brunnit här så har det ”bara” varit småbränder, men nu brann huset ned helt och bredvidliggande byggnader blev skadade. Jag såg på instagram eller facebook när det brann och jag bara kände det på mig direkt att det var något av hans hus, men eftersom det var hus med kulturvärde så trodde jag att de var för fina för honom, men nu fick jag det bekräftat. Jag är faktiskt ganska rädd nu 😓 Jag har tappat räkningen på alla bränder…

Jag VET att jag borde flytta! Jag vet att alla här tycker det och jag vet att ni har rätt så jag behöver inte höra det mer. Jag bara klarar inte det som mitt liv och mående är 😞 Kanske jag klarar att ta tag i det om denna vintern blir lika illa som förra, men jag vet inte. Detta är ju mitt HEM 🥺

Förlåt för OT! Jag ska sluta skriva om min hyresvärd nu!

Först måste jag tacka för att du tar dig tiden och besväret att skriva ett mycket värdefullt inlägg.

Jag har funderat på vad som skulle hända om staten tog över det ekonomiska ansvaret för människor som behöver vård och stöd.
Så att det inte blev någon belastning för fattiga kommuner utan i stället en inkomst

Så att när en kommun flyttar på en person så följer också en påse pengar med.
Vilket också kan minska incitamentet till att utföra social dumpning.
På det sättet kan man lösa ett av problemen, men tillräckligt många för att det skulle kunna fungera.

Det första är att det handlar om människor, individer, som i så fall skulle tvingas att bli uppryckta ur sitt sammanhang. Förlora nätverk, familj, hemkänsla med mera. Vad skulle det kunna göra med en människa mentalt? Att tvingas gå från att vara någon till att bli en som inte är något annat än en belastning för sitt samhälle. Visst kan det finnas de som kan må bra av att bryta med en del personer men för att det ska vara effektivt behöver det nog vara frivilligt.

Det andra är att det inte löser problem med det som jag kallar subsamhällen, kan säkert kallas skuggsamhällen också. Där människor har sökt sig bort från samhället och bildat egna med egna lagar. Har haft kollegor som bl a hämtat barn som ska omhändertas av socialtjänsten i sådana samhällen och som berättat om ren misär.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?