Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Hur mycket kostar en bil, bensin, plus försäkringar, plus att du inte kan köpa en bil om du uppbär försörjningsstöd. Hur tänker du dig att de ska kunna handla med en buss som går två kilometer från lägenheten, två gånger om dagen. Hur kommer de ens ta sig till socialkontoret som de måste åka till en gång i månaden och visa upp sina bankkonto utdrag? Vet du ens vad det innebär att leva på försörjningsstöd eller har du bara läst siffrorna och inte tänkt mer på det. Jag känner människor som gör det och utan hjälp och stöd av vänner och familj, bara en sån sak som att kunna gå och handla kontant kommer de att helt sakna där de sitter på glesorten utan vänner eller familj.

Inga omgivningar, billig hyra, eller lugn miljö kommer att locka öht.
Försörjningsstödet var tänkt att användas för KORTA perioder och nivån var satt därefter, men i verkligheten är det väldigt många av dom som har försörjningsstöd som har det under LÅNG tid.
Jag har jobbat med försörjningstöd sedan 2011 och det var lågt då, och sedan dess har klyftorna bara fortsatt att öka mellan dom med försörjningstöd och självförsörjande.
Jag har all beundran i världen för dom som på något vis överlever i längden.
Och om nån självgod jävel med fyllt skafferi och garderob, god hälsa och alla andra funktioner i behåll kläcker ur sig "men jag klarade minsann att leva på 5000kr utan problem när jag behövde snåla en månad" så riskerar mitt topplock att gå till grad att jag lär bli bannad.

Hundar behöver inte kosta så mycket. Anledningen till två hundar beror på Vavilons behov av sällskap, hade inte en tanke på mer än en hund, dels pga kostnaderna, men också pga jobbet.

Vavilons försäkring kostar 219 kr per månad. Freyas försäkring kostar 349 kr per månad. Maten max 400 kr. Selar och koppel har jag sedan tidigare och det som jag behövt mer har jag fått i present och julklapp. Jag köpte Vavilon för 10 000 kr av egna ihopsparade pengar jag jobbat ihop för 6 år sedan. Freya har jag fått.

Jag har inte köpt kläder alls i år, jag äter inte ute, jag reser inte, om man inte räknar till jobbet, jag köper inte prylar, mina jackor och skor är många år gamla nu, de jag använder nu har jag fått då de inte passade tidigare ägare. Köpte tre par skor på rea för om det var 350 spänn eller något.

Jag kräver inte att någon annan försörjer mina hundar, det har jag aldrig gjort, jag tar av pengar som ska gå till mig och mina behov för att försörja dem. Den dagen jag inte klarar det längre tar jag livet av mig, det är redan bestämt och planerat om hur och var osv. Det är inte en fråga om "om", utan "när". Hundarna är rätt billig medicin mot fetma, depression och krämpor.
Och du vet att vi hjälper till om det behövs till hundarna ❤️

Jag anser att de som tjänar pengar skall ha mer pengar än de som inte tjänar pengar.
Det är väl egentligen logiskt.

Var golvet för de som behöver pengar från det allmänna skall ligga kan diskuteras.
Men att behöva prioritera ett billigare boende på en mindre attraktiv plats för att kunna ha två stora hundar ser jag faktiskt inte som under den nivån.
Usch, skrivit det förr.. men även den bäste kan bli sjuk. Jag tycker det är dags att dina hemska inlägg tas bort.

Du tycker att hundar, som faktiskt kostar ganska så mycket, är nödvändigt för ett drägligt liv.
Och det är faktiskt något som jag tycker kan diskuteras.
Om jag förstår det rätt så har du nu två stora hundar att försörja.
Där kommer vi till vilka nivåer som skall vara belöning för utfört arbete och vad som skall ingå i de mänskliga rättigheterna.

Hund är nog utanför de mänskliga rättigheterna tror jag.
Så folk som har blivit sjuka ska straffas ännu mer genom att inte ha något glädjeämne öht? Tror du det gör människor friskare?

Så folk som har blivit sjuka ska straffas ännu mer genom att inte ha något glädjeämne öht? Tror du det gör människor friskare?
Finns det inte ganska mycket forskningsunderlag på hur bättre människor mår med tex hundar i sitt liv? Man har sällskap (speciellt om nu ska flytta ut till landet och isoleras...) och kommer ut och rör på sig, minskande psykisk ohälsa osv? Borde ju vara positivt ändå.

Själv oroar jag mig mer, vilket de flesta svenskar gör, för ett stor Ryssland. Som är så långt ifrån sovjet som det bara kan, ja förutom att de vill erövra och inkorporera, med våld, fd delar av ryssland - notera att de länderna var ryska under tsartiden, innan kommunismen. Jag oroar mig också för kommunistlandet kina som redan styr delar av vår infrastruktur vilket jag tycker är otroligt farligt men som uppenbarligen politiker både till höger och vänster, inte tyckt vara ett problem fram tills nyligen. Kina är fascinerande. De är ultrakapitalistiska och kommunistiska på samma gång.

Min egen teori är att kommunismen har främst existerat i länder där kulturen redan innan byggde på att individen underkastar sig kollektivet. Olikt västeuropa som sedan upplysningstiden (cf Voltaire) utgår från individen.
Kommunistdiktaturer jobbar långsiktigt och den som får lite insikt i hur dom fungerar börjar snart snegla på grannarna i sitt bostadsområde, det har ju visat sig många gånger att människor här inte alls är vad dom utgett sig för att vara fast dom bott här i väldigt många år och vi kommer att få se mer av typen Peyman och kompani, skit har en förmåga att förr eller senare flyta upp till ytan.

Finns det inte ganska mycket forskningsunderlag på hur bättre människor mår med tex hundar i sitt liv? Man har sällskap (speciellt om nu ska flytta ut till landet och isoleras...) och kommer ut och rör på sig, minskande psykisk ohälsa osv? Borde ju vara positivt ändå.
Minskar bla. belastningen för vården, bara det är ju ett vinnande koncept, måste vara billigare med en jycke än psykvård och annan vård för samhället.

Håller helt med. Ja absolut att hundar gör mycket gott för hälsan. Skulle man dessutom tvingas flytta till okänd ort är det ännu viktigare.

Minskar bla. belastningen för vården, bara det är ju ett vinnande koncept, måste vara billigare med en jycke än psykvård och annan vård för samhället.
Ja precis. Jag har läst att hundar sänker blodtrycket. Dels genom att man kommer ut och rör på sig oavsett om man vill eller ej, i alla väder, men också genom att de är så närvarande och trogna så att klappa dem är lugnande. på tal om det sover rottisen i min säng kloss intill mig och när jag vaknar av mardrömmar i panik, bokstavligt talat, så klappar jag henne för att hitta lugn igen. Jag har också märkt att när jag är stressad och inte andas lugnt andas hon lugnt och suckande till jag följer hennes mönster. Det är väldigt intressant hur hundar kan hjälpa.

Håller helt med. Ja absolut att hundar gör mycket gott för hälsan. Skulle man dessutom tvingas flytta till okänd ort är det ännu viktigare.
Ja jag vet själv att mina 50 mil gjordes lättare tack vare spiondjuret, hade bara honom då. Det var med hjälp av honom jag kom ut och såg mig omkring så att säga, testade olika vägar (gick vilse också men det är för att jag är jag). Jag gillar naturen, skogen, havet men inte ensam. Med hund är jag inte ensam, utan hund hade jag inte lämnat hemmet- det vet jag av erfarenhet.

Hundar behöver inte kosta så mycket. Anledningen till två hundar beror på Vavilons behov av sällskap, hade inte en tanke på mer än en hund, dels pga kostnaderna, men också pga jobbet.

Vavilons försäkring kostar 219 kr per månad. Freyas försäkring kostar 349 kr per månad. Maten max 400 kr. Selar och koppel har jag sedan tidigare och det som jag behövt mer har jag fått i present och julklapp. Jag köpte Vavilon för 10 000 kr av egna ihopsparade pengar jag jobbat ihop för 6 år sedan. Freya har jag fått.

Jag har inte köpt kläder alls i år, jag äter inte ute, jag reser inte, om man inte räknar till jobbet, jag köper inte prylar, mina jackor och skor är många år gamla nu, de jag använder nu har jag fått då de inte passade tidigare ägare. Köpte tre par skor på rea för om det var 350 spänn eller något.

Jag kräver inte att någon annan försörjer mina hundar, det har jag aldrig gjort, jag tar av pengar som ska gå till mig och mina behov för att försörja dem. Den dagen jag inte klarar det längre tar jag livet av mig, det är redan bestämt och planerat om hur och var osv. Det är inte en fråga om "om", utan "när". Hundarna är rätt billig medicin mot fetma, depression och krämpor.
Du, om du vill, skicka pm till mig. Jag har ev en möjlighet att bistå lite. Utan att min privata ekonomi påverkas.

Ja jag vet själv att mina 50 mil gjordes lättare tack vare spiondjuret, hade bara honom då. Det var med hjälp av honom jag kom ut och såg mig omkring så att säga, testade olika vägar (gick vilse också men det är för att jag är jag). Jag gillar naturen, skogen, havet men inte ensam. Med hund är jag inte ensam, utan hund hade jag inte lämnat hemmet- det vet jag av erfarenhet.
Förstår. Mitt psyke fungerar bättre med tryggheten jag känner med min hund.

Ja precis. Jag har läst att hundar sänker blodtrycket. Dels genom att man kommer ut och rör på sig oavsett om man vill eller ej, i alla väder, men också genom att de är så närvarande och trogna så att klappa dem är lugnande. på tal om det sover rottisen i min säng kloss intill mig och när jag vaknar av mardrömmar i panik, bokstavligt talat, så klappar jag henne för att hitta lugn igen. Jag har också märkt att när jag är stressad och inte andas lugnt andas hon lugnt och suckande till jag följer hennes mönster. Det är väldigt intressant hur hundar kan hjälpa.
Jag brukar ju säga att djur vet mer än vi anar, jag har ju en historia med diskbråck i ryggen och kotförskjutning, vården kunde inte fixa det utan operation där risken att bli förlamad var alldeles för hög men det fixade gårdens avelstjur på förra stället jag bodde på, han tryckte och lyfte ryggen rätt och sen dess har jag inte mycket problem längre med ryggen, efter detta döpte vi honom till tjuropraktorn. :laugh: Han var långt ifrån säker, bonden gick aldrig in i hagen han var i men jag litade fullständigt på honom och han på mig också, vi hade våra bus-bataljer där det ingick att jaga varann och alla trodde det var på allvar, ack så fel dom hade, vi hade mycket galna upptåg och det påstås ju att man aldrig ska försöka rida på en Charolaisetjur, går hur bra som helst ska jag meddela.:heart

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka