Försörjningsstödet var tänkt att användas för KORTA perioder och nivån var satt därefter, men i verkligheten är det väldigt många av dom som har försörjningsstöd som har det under LÅNG tid.Hur mycket kostar en bil, bensin, plus försäkringar, plus att du inte kan köpa en bil om du uppbär försörjningsstöd. Hur tänker du dig att de ska kunna handla med en buss som går två kilometer från lägenheten, två gånger om dagen. Hur kommer de ens ta sig till socialkontoret som de måste åka till en gång i månaden och visa upp sina bankkonto utdrag? Vet du ens vad det innebär att leva på försörjningsstöd eller har du bara läst siffrorna och inte tänkt mer på det. Jag känner människor som gör det och utan hjälp och stöd av vänner och familj, bara en sån sak som att kunna gå och handla kontant kommer de att helt sakna där de sitter på glesorten utan vänner eller familj.
Inga omgivningar, billig hyra, eller lugn miljö kommer att locka öht.
Jag har jobbat med försörjningstöd sedan 2011 och det var lågt då, och sedan dess har klyftorna bara fortsatt att öka mellan dom med försörjningstöd och självförsörjande.
Jag har all beundran i världen för dom som på något vis överlever i längden.
Och om nån självgod jävel med fyllt skafferi och garderob, god hälsa och alla andra funktioner i behåll kläcker ur sig "men jag klarade minsann att leva på 5000kr utan problem när jag behövde snåla en månad" så riskerar mitt topplock att gå till grad att jag lär bli bannad.