Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

<snip>
Ok om man ser internet recept verkar de ha ett kg ost i lasagnen och säga att den är dyr, men internet är ju internet :) Alla amerikanska internetrecept verkar innehålla 1-2 kg ost eller 10-20 snickers :D

Fast det beror helt pa var man tittar efter recept. Jag har foljt "Serious Eats" sedan jag fick en bok 2016 "The Food Lab" och prenumenerar pa Times ... sedan Kenji Lopez-Alt borjade skriva om mat i Times.
Han ar den mest kanda "internet mat guru" vi har och jag ALSKAR hur han forklarar varfor vissa saker fungerar och andra inte (och visar i bilder och youtube). Kenji och de han collaborate med ar min nummer 1 "source".
Nummer tva ar nog en del av kockarna pa "Food Network" ... det finns mycket bra att hitta dar.

Det finns mer bra stallen, men efter det jag namnt maste man vara mycket kallkritisk sjalv, och helt enkelt valja bort det som inte ser bra ut. Precis som jag gor nar jag tittar pa Svenska recept ... det finns mycket skrap som inte blir som man tankt sig.
 
Bechamelsås är ju inte smaklöst, en perfekt brytning av tomatsåsens sötma och ostens smak - med en klar hint av muskot, sälta och pepprighet. Konsistensen ger lasagnen en fin silkeslen bädd att mjukna i.

I lasagne gör den skillnaden på en medioker pastalagermojäng till en fantastisk upplevelse!

Så olika det kan vara!

Ricotta har jag ännu inte riktigt förstått den stora poängen med, utan brukar ersätta med annat.
Håller med om becahamelsåsen. Jag brukar göra MASSOR och min lasagne blir alltid väldigt krämig och god.... :)
 
Visst ja, jag har nu bestallt sma "tart pans" som jag tankt gora mazariner i. Efter att jag laste hur @tuaphua hade fatt sa goda mazariner med sa extra god mandelmassa bestamde jag mig for att gora mazariner eftersom min mandelmassa blir sa himla god 😋
Vad roligt! Jag har aldrig varit så där jätteimpad av mazariner förut. Men de hon gör är magiska.
Hon har några extra höga formar som gör att de blir mycket högre än normalt. Så då blir det mer mandelmassa. :d
Och så gör hon antingen plain eller med ett lager sylt i botten och smaksatt frosting.
Vi har haft m hallonsylt, rabarber/jordgubb, jordgubb och har nu osmakade med blåbär hemma.
Tänkte också testa göra egna om jag hittar lämpliga, höga formar.
 
Visst ja, jag har nu bestallt sma "tart pans" som jag tankt gora mazariner i. Efter att jag laste hur @tuaphua hade fatt sa goda mazariner med sa extra god mandelmassa bestamde jag mig for att gora mazariner eftersom min mandelmassa blir sa himla god 😋

Alltså.. Kolla! 😍

Kanske går att göra i muffinsplåt om man vill ha så höga?

D00ECF36-7CB8-4BBF-8563-0F0FD744C3CE.jpeg
 
Rabarber kaka med toskatacke blev super god, den gor jag om flera ganger och da med annu mer rabarber. Mandelflarnen blev bra andra gangen, nar jag insag att jag ju skulle "koka knack", sa att saga, innan jag blandade i mandeln ... och anvanda Svensk sirap.
Bullar har jag inte gjort annu, de kommer dagen innan gasterna anlander. Kokostopparna flyter ut, jag provar igen med mindre smor, jag misstanker att kokosen ar annorlunda har mot i Sverige.
Det kan kanske bli hallon grottor ocksa, vi far se vad annat jag har lust att prova pa.
 
På vilket sätt är svensk sirap annorlunda?

Den ar gjord pa socker betor, har har vi rorsocker och sirap, majs sirap, lonn sirap, molasses och sirap av de mest underliga saker. En del ar fantastiskt goda ... andra inte alls, MEN ... ingen smakar just som den Svenska sirapen, och de ar alla lite olika i consistensen ... jag har en hel del problem med vissa Svenska recept har. Mina ravaror beter sig inte alltid som de Svenska. Oftast gar det bra, ibland blir det battre, men ibland blir det inte alls som det ar tankt. Som med mina kokostoppar. :cautious:
 
Den ar gjord pa socker betor, har har vi rorsocker och sirap, majs sirap, lonn sirap, molasses och sirap av de mest underliga saker. En del ar fantastiskt goda ... andra inte alls, MEN ... ingen smakar just som den Svenska sirapen, och de ar alla lite olika i consistensen ... jag har en hel del problem med vissa Svenska recept har. Mina ravaror beter sig inte alltid som de Svenska. Oftast gar det bra, ibland blir det battre, men ibland blir det inte alls som det ar tankt. Som med mina kokostoppar. :cautious:
Så klart! Socker är så per definition = betsocker i Sverige att jag inte ens får tanken att det bara är en av flera möjliga socker-växter. *kulturblind*
 
Den ar gjord pa socker betor, har har vi rorsocker och sirap, majs sirap, lonn sirap, molasses och sirap av de mest underliga saker. En del ar fantastiskt goda ... andra inte alls, MEN ... ingen smakar just som den Svenska sirapen, och de ar alla lite olika i consistensen ... jag har en hel del problem med vissa Svenska recept har. Mina ravaror beter sig inte alltid som de Svenska. Oftast gar det bra, ibland blir det battre, men ibland blir det inte alls som det ar tankt. Som med mina kokostoppar. :cautious:
Tack! Äntligen har jag svaret på varför mina svenska recept innehållandes sirap aldrig blir riktigt likadana här!
 
Tack! Äntligen har jag svaret på varför mina svenska recept innehållandes sirap aldrig blir riktigt likadana här!

exact. Jag har blandat lite molasses, med annan sirap for att komma nara smaken, men det blir inte bra anda (bara forfarligt kladdigt). Jag gissar att de siraper jag har har har lite andra properties nar de blir varma och blandar sig med bakverk.

$20.00 for en flaska Svensk sirap kanns ju lite overdrivet, men jag har hittills aldrig klarat av att "blanda siraper" sa jag far det resultat jag forvantar mig.
 
Rabarber kaka med toskatacke blev super god, den gor jag om flera ganger och da med annu mer rabarber. Mandelflarnen blev bra andra gangen, nar jag insag att jag ju skulle "koka knack", sa att saga, innan jag blandade i mandeln ... och anvanda Svensk sirap.
Bullar har jag inte gjort annu, de kommer dagen innan gasterna anlander. Kokostopparna flyter ut, jag provar igen med mindre smor, jag misstanker att kokosen ar annorlunda har mot i Sverige.
Det kan kanske bli hallon grottor ocksa, vi far se vad annat jag har lust att prova pa.
Har du både prövat recept på cocostoppar som bara är cocos, äggvita och socker eller det med smör och hela ägg? Minns inte om jag skickat recept på båda?
 
Kom att tänka på den här tråden när jag bläddrar i min barndoms "kak-porr" som ofta togs fram när man ville baka eller var sugen på något. En bakbok utgiven av Milda (finns inget årtal men är ganska säker på att vi hade den på 60-talet, kostade 2 kr). Till skillnad från mammas skrivbok med vaxpärmar hade den fina bilder som var lockande när man var liten.

Recepten är samlade i olika tema-kapitel. Ett heter Ett riktigt kafferep och ett heter När vi var ganska små och båda beskriver gammaldags kafferep med recept. Det ska var sju sorter men man får några fler att välja på. Det står om traditioner, elva-kaffe och hur man bygger upp ett gammaldags kafferep med olika typer av bröd.

Ett riktigt kafferep:
Princesstårta med mocka
Mjuk chokladtårta
Nötkaka
Mandelflarn
Tant Jennys spritskakor
Korsikanare (av receptet att döma liknar de de små kryddiga kex man ofta får till kaffet i Frankrike och Italien)
Hasselnötsskivor
Mandelhorn
Mazariner med ischoklad
Fin veterulle

När vi var ganska små:
Kronans kaka
Kardemumma muffins
Plättbakelser
Drömmar
Mjuk pepparkaka
Mormors hjärtan
Gammaldags hålkakor
Syltkakor
Havreformar
Eklöv
Russinkakor
Bondkakor
Madame Pihlgrens kringlor


Anledningen till att jag plockade fram boken var för att den har recept på världens godaste matbröd :d.
 
Kom att tänka på den här tråden när jag bläddrar i min barndoms "kak-porr" som ofta togs fram när man ville baka eller var sugen på något. En bakbok utgiven av Milda (finns inget årtal men är ganska säker på att vi hade den på 60-talet, kostade 2 kr). Till skillnad från mammas skrivbok med vaxpärmar hade den fina bilder som var lockande när man var liten.

Recepten är samlade i olika tema-kapitel. Ett heter Ett riktigt kafferep och ett heter När vi var ganska små och båda beskriver gammaldags kafferep med recept. Det ska var sju sorter men man får några fler att välja på. Det står om traditioner, elva-kaffe och hur man bygger upp ett gammaldags kafferep med olika typer av bröd.

Ett riktigt kafferep:
Princesstårta med mocka
Mjuk chokladtårta
Nötkaka
Mandelflarn
Tant Jennys spritskakor
Korsikanare (av receptet att döma liknar de de små kryddiga kex man ofta får till kaffet i Frankrike och Italien)
Hasselnötsskivor
Mandelhorn
Mazariner med ischoklad
Fin veterulle

När vi var ganska små:
Kronans kaka
Kardemumma muffins
Plättbakelser
Drömmar
Mjuk pepparkaka
Mormors hjärtan
Gammaldags hålkakor
Syltkakor
Havreformar
Eklöv
Russinkakor
Bondkakor
Madame Pihlgrens kringlor


Anledningen till att jag plockade fram boken var för att den har recept på världens godaste matbröd :d.

Tack! Jag sag inte det har forran nu. Inte minns jag att kafferep altid hade tarta ... men dag inte at tarta, och sallan nagot annat bakverk faktiskt, sa har jag kanske bara glomt. Det jag minns mest ar den hemska sockerkakan som alltid fanns och bullen som man maste ata om man skulle fa den enda kaka som var god om man ville ha.

Det blev inga mazariner, men jag maste faktiskt prova nagon dag nar jag har tid.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 381
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 169
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 490
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp