Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Det behöver man i och för sig inte dra upp bara för att chocka folk, känns onödigt... och jag tycker nog att det är mer än "bara några år sedan."
Undantaget en viss typ av person kanske.

Som fortfarande använder det, för det heter faktiskt vitsås och wienerschnitzel och det är samma sak. Och någon jag känner som är svart säger att det inte är några problem, så det så.
 
Som fortfarande använder det, för det heter faktiskt vitsås och wienerschnitzel och det är samma sak. Och någon jag känner som är svart säger att det inte är några problem, så det så.
Idioter finns ju alltid, men det känns onödigt att dra upp vid ett svenskt fika i USA bara för att.

Edit: det är i alla fall inte en jargong jag förknippar med en fikastund.
 
Det behöver man i och för sig inte dra upp bara för att chocka folk, känns onödigt... och jag tycker nog att det är mer än "bara några år sedan."
Undantaget en viss typ av person kanske.
Jag antar att jag börjar bli gammal när åren går fort, men "Bonniers stora kokbok" bytte från negerboll till chokladboll år 2007. För mig är det bara några år sedan.

Dock fanns ju debatten långt innan dess. I slutet på 90-talet och början på 2000-talet finns det en del diskussioner kring ämnet och 2003 blev ett café som envisades att skriva ordet anmälda, men anmälan lades ner.

Allting handlar ju om i vilket sällskap man är. Och det säger också lite om kultur, sedvänjor och vanor. Och att folk fortfarande strider för att ordet ska finnas kvar och vara ett vedertaget uttryck är också väldigt intressant. Vad är det som gör att människor blir sådana bakåtsträvare? Vad är det som sker i en person som har så svårt att acceptera ett namnbyte? Varför bryr man sig ens - har man inte större problem i sitt liv? Några intressanta samtalsämnen enligt mig.

Vad skulle vara bättre fikakonversationer?
 
Ingefärskakor? :D

Lugnande att veta att det finns krispiga kakor också i USA :)

Chokladbollar tror jag kommer bli en hit, antar att du har recept, annars är Per Morbergs riktigt bra (med en msk kaffe, iofs är det traditionellt men ändå) om det är så att USA inte har salt i smöret kan det vara värt att tänka på att lägga till salt, salt gör ibland märkligt mycket för smaken, speciellt mildrar det bittert och kakao är lite bittert.

Yes, ingefarskakor! Det finns smor med salt och utan ... inte ett extrasaltat paket smor sa langt ogat nar :cautious: ... och inte nog med det, de Amerikaner jag kanner som bor, eller har bott, i Sverige tar garna upp hur galna Svenskar ar som anvander sa mycket salt ... till och med extra saltat smor :confused:

För amerikaner brukar det dessutom bli ganska så galet när man berättar att för bara upp till några år sedan så kallade vi dem för negerbollar.

Nu tar jag inte upp det i en kultur dar man inte anvander ordet utan det sags som "N-ordet". Daremot har jag ibland berattat hur en svart kille kom till min gymnasie skola. Den forsta svarta kille nagon av oss nagonsin sett. Alla tjejer, precis varenda en var instantly "in love". Han var det mest exotiska vi nagonsin sett.
 
Jag antar att jag börjar bli gammal när åren går fort, men "Bonniers stora kokbok" bytte från negerboll till chokladboll år 2007. För mig är det bara några år sedan.

Dock fanns ju debatten långt innan dess. I slutet på 90-talet och början på 2000-talet finns det en del diskussioner kring ämnet och 2003 blev ett café som envisades att skriva ordet anmälda, men anmälan lades ner.

Allting handlar ju om i vilket sällskap man är. Och det säger också lite om kultur, sedvänjor och vanor. Och att folk fortfarande strider för att ordet ska finnas kvar och vara ett vedertaget uttryck är också väldigt intressant. Vad är det som gör att människor blir sådana bakåtsträvare? Vad är det som sker i en person som har så svårt att acceptera ett namnbyte? Varför bryr man sig ens - har man inte större problem i sitt liv? Några intressanta samtalsämnen enligt mig.

Vad skulle vara bättre fikakonversationer?
Jag gick i högstadiet 1979-81. Under den tiden bytte dessa bakverk namn till chokladboll i skolans fik.

Förvisso kan ju ett samtal om historiska konstigheter vara både trevligt och intressant. Men just det ämne du föreslår känns mer som bristande impulskontroll för mig. Och gör den trevliga, goda, svenska chokladbollen till något typ suspekt.
 
För amerikaner brukar det dessutom bli ganska så galet när man berättar att för bara upp till några år sedan så kallade vi dem för negerbollar.
Det var nog något vi skolbarn slutade med när jag var tonåring så låt säga typ hmm 33 år sedan. Tänker att det är nog inget att dra upp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag antar att jag börjar bli gammal när åren går fort, men "Bonniers stora kokbok" bytte från negerboll till chokladboll år 2007. För mig är det bara några år sedan.

Dock fanns ju debatten långt innan dess. I slutet på 90-talet och början på 2000-talet finns det en del diskussioner kring ämnet och 2003 blev ett café som envisades att skriva ordet anmälda, men anmälan lades ner.

Allting handlar ju om i vilket sällskap man är. Och det säger också lite om kultur, sedvänjor och vanor. Och att folk fortfarande strider för att ordet ska finnas kvar och vara ett vedertaget uttryck är också väldigt intressant. Vad är det som gör att människor blir sådana bakåtsträvare? Vad är det som sker i en person som har så svårt att acceptera ett namnbyte? Varför bryr man sig ens - har man inte större problem i sitt liv? Några intressanta samtalsämnen enligt mig.

Vad skulle vara bättre fikakonversationer?

Förvånad över Bonniers stora kokbok, man får hoppas att det var i samband med att en ny upplaga sattes och att de helt enkelt hade tryckt så mycket böcker på 90-talet att de inte tog slut förrän 2007 och det blev nytryck.

Husdjur och hästar tror jag är bra fikakonversation :)
 
Hos oss har det alltid hetat chokladboll, havreboll eller kokosboll. Jag är ändå född i slutet av 70-talet. Efter ett tag dök kioskbollarna upp och började konkurrera om namnet havreboll och sådana där skumhistorier började kallas för kokosbollar av någon anledning. Men hos oss hette de nog för det mesta kokosbollar och var därmed klädda med just kokos (!), det enda vettiga att rulla dom i.
 
Visste inte ens att folk kallade béchamelsås för vitsås. :confused:
Det heter väl béchamel när man häller det på lasagne men vitsås när man häller det på fisk eller kyckling? kanske med äggsås? Vi säger nog bara béchamel när en lasagne är nära såsen.

Apropå det kan man kanske fikadiskutera skillnaderna mellan lasagne i Sverige och USA! Jag har hört att lasagne är jättedyr lyxmat i USA eftersom de har typ ett kg ost i den. Så för folk som älskar lasagne kanske det vore ubercool att få veta att man kan göra den billigare med bechamelsås och ha bara en dl ost på toppen :)
 
Förvånad över Bonniers stora kokbok, man får hoppas att det var i samband med att en ny upplaga sattes och att de helt enkelt hade tryckt så mycket böcker på 90-talet att de inte tog slut förrän 2007 och det blev nytryck.

Husdjur och hästar tror jag är bra fikakonversation :)
Antar att det kanske var för att man plockade bort ordet ur ordlistan 2005. Men ja, segt agerat av Bonnier minst sagt.
 
Hos oss har det alltid hetat chokladboll, havreboll eller kokosboll. Jag är ändå född i slutet av 70-talet. Efter ett tag dök kioskbollarna upp och började konkurrera om namnet havreboll och sådana där skumhistorier började kallas för kokosbollar av någon anledning. Men hos oss hette de nog för det mesta kokosbollar och var därmed klädda med just kokos (!), det enda vettiga att rulla dom i.
Ja skumraket är en mycket rimligare benämning. Eller Krokofant :) mmm Krokofant.
 
En gång i tiden så var väl brunsås den såsen man gjorde på det som var kvar i pannan efter stekningen (underförstått stekning av något rött kött) och vitsås den man gjorde med mjölredningen i oanvänt fett och ren panna.
Uhm vi gör nog så att det blir brunsås om man häller soja i vitsåsen... :D

Det finns ju till och med en galen gammal produkt som heter Colorit som smakar ganska illa som bara ger färg åt såsen, ngt slags sockerfärg.

Dvs vitsås, smör, mjöl, mjölk, vatten/grädde.

Brunsås smör, mjöl, mjölk, skyn från stekpannan, soja ev grädde

Svampsås, svamp steks, mjöl på, mjölk+ sky + lite grädde, ev soja :D
 
En gång i tiden så var väl brunsås den såsen man gjorde på det som var kvar i pannan efter stekningen (underförstått stekning av något rött kött) och vitsås den man gjorde med mjölredningen i oanvänt fett och ren panna.
Hm en gång i tiden? :) hur gör man nu? :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 443
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 176
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 640
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp