Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Det heter väl béchamel när man häller det på lasagne men vitsås när man häller det på fisk eller kyckling? kanske med äggsås? Vi säger nog bara béchamel när en lasagne är nära såsen.

Apropå det kan man kanske fikadiskutera skillnaderna mellan lasagne i Sverige och USA! Jag har hört att lasagne är jättedyr lyxmat i USA eftersom de har typ ett kg ost i den. Så för folk som älskar lasagne kanske det vore ubercool att få veta att man kan göra den billigare med bechamelsås och ha bara en dl ost på toppen :)
Inga jag känner säger vit sås om béchamel, för mig är vit sås sånt man häller på en kebab. 😅
Likaså gör jag brunsås på det som är i pannan, möjligen att jag använder lite äkta soya för att få det mörkare men undviker mjöl när jag gör det själv. Väldigt sällan en topp- eller bottenredning görs hos mig, det är om mamma hinner lägga sig i som hon vill reda av såsen medan jag tycker den ska koka ihop.
 
Inga jag känner säger vit sås om béchamel, för mig är vit sås sånt man häller på en kebab. 😅
Likaså gör jag brunsås på det som är i pannan, möjligen att jag använder lite äkta soya för att få det mörkare men undviker mjöl när jag gör det själv. Väldigt sällan en topp- eller bottenredning görs hos mig, det är om mamma hinner lägga sig i som hon vill reda av såsen medan jag tycker den ska koka ihop.
Tror inte jag äter kebab tillräckligt ofta för att ha ett dedikerat namn på såsen :)

https://recept.se/recept/torsk-med-vit-sas-och-baconstrossel
https://www.koket.se/margit_eliasso...rinader/agg_och_mejeri/en_vit_sas_att_variera
 
Inga jag känner säger vit sås om béchamel, för mig är vit sås sånt man häller på en kebab. 😅
Likaså gör jag brunsås på det som är i pannan, möjligen att jag använder lite äkta soya för att få det mörkare men undviker mjöl när jag gör det själv. Väldigt sällan en topp- eller bottenredning görs hos mig, det är om mamma hinner lägga sig i som hon vill reda av såsen medan jag tycker den ska koka ihop.
Intressant det där... Mamma och pappa kom aldrig överens om RÄTT sätt att göra sås på. Pappa:bottenredning, mamma: toppredning. Pappa kunde inte äta mammas sås om han visste hur den gjorts då det var oätligt med toppredning. Men när han inte såg hur hon gjorde såsen (alltså ändå toppredning istället...) så smakade maten ju bra.

Jag: det finns såsredning att köpa så det använder jag vid behov och teamar alltså inte med någon av dem :D

DET funkar nog som en öppnare på fikat :D
 
Intressant det där... Mamma och pappa kom aldrig överens om RÄTT sätt att göra sås på. Pappa:bottenredning, mamma: toppredning. Pappa kunde inte äta mammas sås om han visste hur den gjorts då det var oätligt med toppredning. Men när han inte såg hur hon gjorde såsen (alltså ändå toppredning istället...) så smakade maten ju bra.

Jag: det finns såsredning att köpa så det använder jag vid behov och teamar alltså inte med någon av dem :D

DET funkar nog som en öppnare på fikat :D
Mamma hade bottenredning oftast, toppredning ibland och ibland ngt slags krydda arrowrot.

Pappa lagade carbonara och "kinesiskt" (som det hette på 80-talet, inte heller det kanske låter så bra längre.)

(kriget där gäller buljong, mamma hatar buljong, -det är konstgjort eller ngt, så det får man smyga ned, då är det -mycket gott..)

Själv upptäckte jag att toppredning kräver kall vätska för om man har varm och skakar så typ exploderar hela toppredningsburken :D

Inser att det här kan man nog prata i en evighet om :)
 
Mamma hade bottenredning oftast, toppredning ibland och ibland ngt slags krydda arrowrot.

Pappa lagade carbonara och "kinesiskt" (som det hette på 80-talet, inte heller det kanske låter så bra längre.)

(kriget där gäller buljong, mamma hatar buljong, -det är konstgjort eller ngt, så det får man smyga ned.)

Själv upptäckte jag att toppredning kräver kall vätska för om man har varm och skakar så typ exploderar hela toppredningsburken :D

Inser att det här kan man nog prata i en evighet om :)
Den upptäckte gjorde jag när locket inte riktigt satt på ordentligt så när jag satte den på bänken flög locket av med kraft. Och innehåll...
Man lär så länge man lever :D

Ja, verkligen fikadiskussioner ju :D
 
Det heter väl béchamel när man häller det på lasagne men vitsås när man häller det på fisk eller kyckling? kanske med äggsås? Vi säger nog bara béchamel när en lasagne är nära såsen.

Apropå det kan man kanske fikadiskutera skillnaderna mellan lasagne i Sverige och USA! Jag har hört att lasagne är jättedyr lyxmat i USA eftersom de har typ ett kg ost i den. Så för folk som älskar lasagne kanske det vore ubercool att få veta att man kan göra den billigare med bechamelsås och ha bara en dl ost på toppen :)

VItsas har jag aldrig riktigt forstatt vad det ar? Bechamel ar grunden till de flesta saser, och det man har i lasagna. Man borjar med en roux (smor och mjol) sedan mjolk och kryddor. Den ar olika tjock beroende pa vad man ska ha den till (lite rinnig till lasagna, men tjock sa man kan ha bre den pa en macka till Croque Monsieur.

Amerikansk lasagna har en massa ricota ost (vad nu det kan heta i Sverige) eller sa har man "Lasagne Al Forno" som ar traditionell Italiensk lasagna med en bechamel sas.

Ingen ar sarskilt lyxig eller dyr, men typisk Amerikansk lasagna ar den man vanligen kan kopa i frysdisken till ett mycket rimligt pris.
Italiensk "lasange al forno" serveras pa Italienska restauranger, den basta har i stan med krabba fangad vid kusten. MUMS
 
VItsas har jag aldrig riktigt forstatt vad det ar? Bechamel ar grunden till de flesta saser, och det man har i lasagna. Man borjar med en roux (smor och mjol) sedan mjolk och kryddor. Den ar olika tjock beroende pa vad man ska ha den till (lite rinnig till lasagna, men tjock sa man kan ha bre den pa en macka till Croque Monsieur.

Amerikansk lasagna har en massa ricota ost (vad nu det kan heta i Sverige) eller sa har man "Lasagne Al Forno" som ar traditionell Italiensk lasagna med en bechamel sas.

Ingen ar sarskilt lyxig eller dyr, men typisk Amerikansk lasagna ar den man vanligen kan kopa i frysdisken till ett mycket rimligt pris.
Italiensk "lasange al forno" serveras pa Italienska restauranger, den basta har i stan med krabba fangad vid kusten. MUMS
Ricota ost heter ricotta ost här.
 
Framför allt smaklöst. Ricotta är ju bara vitt klägg typ, inte ens syrligt som yoghurt eller gott som mozzarella.

Haller helt med, men jag gissar att det darfor ar passande i lasagna ... det satter ingen egen smak utan bara kryddorna man anvander.
Sjalv gor jag "RIKTIG" lasagna med bechamel sas. :grin:
 
Jag antar att jag börjar bli gammal när åren går fort, men "Bonniers stora kokbok" bytte från negerboll till chokladboll år 2007. För mig är det bara några år sedan.

Dock fanns ju debatten långt innan dess. I slutet på 90-talet och början på 2000-talet finns det en del diskussioner kring ämnet och 2003 blev ett café som envisades att skriva ordet anmälda, men anmälan lades ner.

Allting handlar ju om i vilket sällskap man är. Och det säger också lite om kultur, sedvänjor och vanor. Och att folk fortfarande strider för att ordet ska finnas kvar och vara ett vedertaget uttryck är också väldigt intressant. Vad är det som gör att människor blir sådana bakåtsträvare? Vad är det som sker i en person som har så svårt att acceptera ett namnbyte? Varför bryr man sig ens - har man inte större problem i sitt liv? Några intressanta samtalsämnen enligt mig.

Vad skulle vara bättre fikakonversationer?
Jag minns som flera andra att vi sa chokladboll i skolan på åttiotalet, det börjar vara drygt trettio år sedan och det är mer än "några" i mitt räkneverk i alla fall. Även om vi räknar från 2007 är det ju mer än femton.
Oavsett tycker jag att det vore en skum grej att random dra upp under en trevlig fikastund centrerat runt svensk tradition, särskilt i just USA. "Oh, before you bite into that chocolatey sweet, I'd just like to tell you that once upon a time the Swedes used to call them n***balls. Enjoy!" Varför liksom?
 
Edit: ganska precis som bechamel med andra ord! 😁
Bechamelsås är ju inte smaklöst, en perfekt brytning av tomatsåsens sötma och ostens smak - med en klar hint av muskot, sälta och pepprighet. Konsistensen ger lasagnen en fin silkeslen bädd att mjukna i.

I lasagne gör den skillnaden på en medioker pastalagermojäng till en fantastisk upplevelse!

Så olika det kan vara!

Ricotta har jag ännu inte riktigt förstått den stora poängen med, utan brukar ersätta med annat.
 
VItsas har jag aldrig riktigt forstatt vad det ar? Bechamel ar grunden till de flesta saser, och det man har i lasagna. Man borjar med en roux (smor och mjol) sedan mjolk och kryddor. Den ar olika tjock beroende pa vad man ska ha den till (lite rinnig till lasagna, men tjock sa man kan ha bre den pa en macka till Croque Monsieur.

Amerikansk lasagna har en massa ricota ost (vad nu det kan heta i Sverige) eller sa har man "Lasagne Al Forno" som ar traditionell Italiensk lasagna med en bechamel sas.

Ingen ar sarskilt lyxig eller dyr, men typisk Amerikansk lasagna ar den man vanligen kan kopa i frysdisken till ett mycket rimligt pris.
Italiensk "lasange al forno" serveras pa Italienska restauranger, den basta har i stan med krabba fangad vid kusten. MUMS
Ja alltså vit sås och bechamel är samma sak. Men i recept i sverige kan det heta fisk med vit sås. Jag säger vit sås om jag till äventyrs gör det och inte har det på lasagne (eftersom jag inte gör lasagne så händer det inte så ofta). Men jag brukar inte göra vit sås utan håller mig till äggsås och svampsås osv. Å andra sidan tycker jag att lasagne med mycket bechamel är otäckt och hela ordet bechamel ger mig rysningar pga det. Det är liksom den läbbiga geggan i skolans lasagne.

Det är alltså inte någon konstig grej att jag kallar det vit sås, det är helt normalt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Béchamelsås

Béchamelsås,[1] vit grundsås eller fransk vit sås, är en sås som i sin enklaste form består av redd (med mjöl och smör) mjölk.[2] Såsen utgör en bas för påbyggnad och diverse olika smaksättningar ger andra såser.

Vid den tid såsen uppfanns vid Ludvig XIV av Frankrikes hov lagades den genom att en tjock velouté tunnades ut med färsk grädde.

Men om man riktigt gräver ned sig verkar min vita sås vara mer av en Velouté, eftersom det inte är grädde i utan kycklingbuljong om den är till tex kyckling. Vit sås fungerar dock utmärkt för mig.

Velouté (franska; "sammetslen", adjektiv av velour) är en fransk sås eller soppa av ljus buljong[1] redd med ljus roux (redning av mjöl och smör). Buljongen kokas på exempelvis fågel, kalv, höna eller grönsaker.[1] En velouté är därför relativt ljus i färgen, vilket också förklaras av att ingredienserna inte rostas.

Velouté är en grundsås[1] och kan smaksättas vidare för att ge andra såser, såsom sauce anchois och sauce suprème. Velouté kan också avse en soppa gjord på samma typer av buljong med tillägg av äggulor och grädde.[2]

Ok om man ser internet recept verkar de ha ett kg ost i lasagnen och säga att den är dyr, men internet är ju internet :) Alla amerikanska internetrecept verkar innehålla 1-2 kg ost eller 10-20 snickers :D
 
Senast ändrad:
Bechamelsås är ju inte smaklöst, en perfekt brytning av tomatsåsens sötma och ostens smak - med en klar hint av muskot, sälta och pepprighet. Konsistensen ger lasagnen en fin silkeslen bädd att mjukna i.

I lasagne gör den skillnaden på en medioker pastalagermojäng till en fantastisk upplevelse!

Så olika det kan vara!

Ricotta har jag ännu inte riktigt förstått den stora poängen med, utan brukar ersätta med annat.
Nej usch, precis som @Badger blev jag avskräckt i skolan. 😅 Jag har för det mesta svårt för slät sås och pasta tillsammans.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 443
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 176
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 644
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp