Vad är rimligt? Preferenser ang. mat

Var någonstans?

Jag vill gärna se/lyssna. Tycker att det är himla intressant att fundera över hur man kommer fram till detta att barn som äter vegankost får näringsbrist. Är det barn som söker sjukvård? Ingår de i någon studie? Tar man blodprov på alla barn i skolan?
Är det inte dessutom så att en skrämmande stor andel av dagens barn lever på halv- respektive helfabrikat?
Jag är helt övertygad om att en medveten vegankost är långt mer hälsosam och näringsrik jämfört med färdiga köttbullar och pasta. I USA lider barn av fettlever. Jag är ganska övertygad om att de inte är veganer.

Jag menar inte att en medveten vegankost är bättre än en medveten blandkost men jag undrar lite över det ständigt återkommande "veganer och näringsbrist"...
I TV4s 22.00 Nyheter.
 
Det där med att erbjuda två alternativ. Det blir ju en massa slängd mat om de flesta väljer det ena alternativet.
Hellre så att de som vill äta veganskt/glutenfritt/mjölkfrit osv beställer det på förväg. Resten äter vad som bjuds.
 
Det där med att erbjuda två alternativ. Det blir ju en massa slängd mat om de flesta väljer det ena alternativet.
Hellre så att de som vill äta veganskt/glutenfritt/mjölkfrit osv beställer det på förväg. Resten äter vad som bjuds.
Varför inte utgå från veganskt och glutenfritt, vilket de flesta kan äta, och sedan kan de som vill beställa animaliskt som komplement? Alla (de flesta) borde väl ändå känna sig nöjda med det alternativet och svinnet blir mindre :up:
 
Varför inte utgå från veganskt och glutenfritt, vilket de flesta kan äta, och sedan kan de som vill beställa animaliskt som komplement? Alla (de flesta) borde väl ändå känna sig nöjda med det alternativet och svinnet blir mindre :up:

Jag tycker det är en utmärkt idé att bygga maten i ”moduler” som man kan välja in. @Sol föreslog det också.

Det gör att också barn med svårigheter som ADHD och Asperger ofta äter bättre, där enstaka råvaror eller själva ihopblandningen gör att det blir ”oätligt”.

Att servera strikt vegetariskt blir billigast, för då går det åt minst mat. Det är bara runt 10% som väljer sådan mat frivilligt.
 
Att utesluta stora grupper födoämnen blir inte brett. Men allt är relativt.

Det är konstigt och kasst att pådyvla alla som enda alternativ ett val som bara 4% gör frivilligt.

Fast det som utesluts ersätts ju av något annat. De veganer som jag känner äter adderar ju andra födoämnen som blandkostare mycket sällan äter. Jag tänker att det är ett feltänk att blandkost skulle vara bredare.

Angående majoritet och minoritet så tänker jag att majoriteten av blandkostares önskemål om blandkost står sig tämligen slätt jämfört med de som önskar specialkost av etiska eller religiösa skäl. De har ju ett legitimt anspråk som går att argumentera för medan gemene blandkostare endast kan hänvisa till vana eller smakmässiga preferenser.
 
Fast det som utesluts ersätts ju av något annat. De veganer som jag känner äter adderar ju andra födoämnen som blandkostare mycket sällan äter. Jag tänker att det är ett feltänk att blandkost skulle vara bredare.

Angående majoritet och minoritet så tänker jag att majoriteten av blandkostares önskemål om blandkost står sig tämligen slätt jämfört med de som önskar specialkost av etiska eller religiösa skäl. De har ju ett legitimt anspråk som går att argumentera för medan gemene blandkostare endast kan hänvisa till vana eller smakmässiga preferenser.

Där håller jag definitivt INTE med. Religion och etik är inte mer legitimt än något annat skäl och är fullständigt godtyckligt och upp till individen.

Skolmatens uppgift är att se till att barnen får i sig näring att klara skoldagen och må bra. Inte att pådyvla elever vare sig minoriteters eller majoriteters etiska, religiösa eller politiska uppfattningar.

Det lyckas man bäst med genom att erbjuda mat som barnen vill ha, som uppfyller kraven på näringsriktighet.

Att blandkost inte automatiskt måste väljas bredare än vegansk kost såklart. Men att börja med att utesluta stora grupper livsmedel, som dessutom föredras av en majoritet av barnen, är inte bästa vägen för en allsidigt bred skolmat som alla äter.
 
Där håller jag definitivt INTE med. Religion och etik är inte mer legitimt än något annat skäl och är fullständigt godtyckligt och upp till individen.

Skolmatens uppgift är att se till att barnen får i sig näring att klara skoldagen och må bra. Inte att pådyvla elever vare sig minoriteters eller majoriteters etiska, religiösa eller politiska uppfattningar.

Det lyckas man bäst med genom att erbjuda mat som barnen vill ha, som uppfyller kraven på näringsriktighet.

Skolmatens uppgift är att se till att barnen får i sig näring. Ja, det lyckas ju både vegetarisk och vegansk mat med.

Jag anser det inte värre att låta religiösa och etiska övertygelser styra val av skolmat än att helt ogrundade vanemässiga skäl ska få göra det. Snarare tvärtom! Och jag ser helt enkelt inte hur en näringsmässigt väl sammansatt vegansk rätt skulle kunna pådyvla någon vare sig religösa eller etiska övertygelser. Jag säger bara att om vi ska jämföra vems skäl som väger tyngst så är det definitivt inte de som anför vana eller smak som argument.
 
Där håller jag definitivt INTE med. Religion och etik är inte mer legitimt än något annat skäl och är fullständigt godtyckligt och upp till individen.

Skolmatens uppgift är att se till att barnen får i sig näring att klara skoldagen och må bra. Inte att pådyvla elever vare sig minoriteters eller majoriteters etiska, religiösa eller politiska uppfattningar.

Det lyckas man bäst med genom att erbjuda mat som barnen vill ha, som uppfyller kraven på näringsriktighet.

Att blandkost inte automatiskt måste väljas bredare än vegansk kost såklart. Men att börja med att utesluta stora grupper livsmedel, som dessutom föredras av en majoritet av barnen, är inte bästa vägen för en allsidigt bred skolmat som alla äter.

En vegansk eller vegetarisk rätt blir ju inte per automatik kosher för ett sekulärt fostrat skolbarn bara för att den funkar att äta även för den som äter kosher.
 
Varför inte utgå från veganskt och glutenfritt, vilket de flesta kan äta, och sedan kan de som vill beställa animaliskt som komplement? Alla (de flesta) borde väl ändå känna sig nöjda med det alternativet och svinnet blir mindre :up:

Varför just glutenfritt?
 
Var någonstans?

Jag vill gärna se/lyssna. Tycker att det är himla intressant att fundera över hur man kommer fram till detta att barn som äter vegankost får näringsbrist. Är det barn som söker sjukvård? Ingår de i någon studie? Tar man blodprov på alla barn i skolan?
Är det inte dessutom så att en skrämmande stor andel av dagens barn lever på halv- respektive helfabrikat?
Jag är helt övertygad om att en medveten vegankost är långt mer hälsosam och näringsrik jämfört med färdiga köttbullar och pasta. I USA lider barn av fettlever. Jag är ganska övertygad om att de inte är veganer.

Jag menar inte att en medveten vegankost är bättre än en medveten blandkost men jag undrar lite över det ständigt återkommande "veganer och näringsbrist"...

Du inser väl att en väldigt stor del av de produkter som används i matlagning är halvfabrikat? Förkokta bönor på burk är bara ett exempel.
 
Varför inte utgå från veganskt och glutenfritt, vilket de flesta kan äta, och sedan kan de som vill beställa animaliskt som komplement? Alla (de flesta) borde väl ändå känna sig nöjda med det alternativet och svinnet blir mindre :up:
För att det är fler som äter kött och färre som inte gör det? Lättare för köket att behandla 40 st beställningar än 300st. Vissa dagar är det automatiskt mat som alla kan äta (nåt vegetariskt utan mjölkprotein och gluten).
 
Skolmatens uppgift är att se till att barnen får i sig näring. Ja, det lyckas ju både vegetarisk och vegansk mat med.

Jag anser det inte värre att låta religiösa och etiska övertygelser styra val av skolmat än att helt ogrundade vanemässiga skäl ska få göra det. Snarare tvärtom! Och jag ser helt enkelt inte hur en näringsmässigt väl sammansatt vegansk rätt skulle kunna pådyvla någon vare sig religösa eller etiska övertygelser. Jag säger bara att om vi ska jämföra vems skäl som väger tyngst så är det definitivt inte de som anför vana eller smak som argument.

En rätt? Självklart inte. Som enda kostval som serveras. Definitivt.

Fast nu vänder du och då håller jag med dig. Jag tycker att varje människa har suverän rätt att bestämma sin etik. Religion gör det inte mer legitimt.

Nej, dagar med enbart vegetariska rätter äts mycket mindre mat. Så det lyckas inte väldigt bra.
 
Du inser väl att en väldigt stor del av de produkter som används i matlagning är halvfabrikat? Förkokta bönor på burk är bara ett exempel.
Absolut! Jag tänkte fel! Det funkar ju inte att laga allt från grunden såklart och det är väl inte alltid bättre heller.
 
Det var ett brett statement. Nu har ju langt ifran alla kottantande barn fettlever, eller ar overviktiga. Istallet anser manga forskare att rapporterna om fettlever i barn ar "disease mongering" for att utveckla och salja mer medicin.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5743498/
Självklart menade jag inte alla barn.

Det är väl en konstaterad och odiskutabel sanning att en alldeles för stor andel av de amerikanska barnen lider av ohälsosam fetma? Att kosthållningen och livsstilen är hälsofarlig?

Alla uppgifter rörande hälsotillstånd ska man ta med en nypa salt och fundera över vilken lobby som ligger bakom.
 
En rätt? Självklart inte. Som enda kostval som serveras. Definitivt.

Fast nu vänder du och då håller jag med dig. Jag tycker att varje människa har suverän rätt att bestämma sin etik. Religion gör det inte mer legitimt.

Nej, dagar med enbart vegetariska rätter äts mycket mindre mat. Så det lyckas inte väldigt bra.

Nej, jag vänder inte. Men tycke, smak och vana hamnar inte i etikens kategori.
 
Nej, dagar med enbart vegetariska rätter äts mycket mindre mat. Så det lyckas inte väldigt bra.
Jag tror fortfarande att det är en sanning med modifikation och att det handlar mer om vilka rätter som erbjuds, oavsett om de är vegetariska/veganska eller innehåller animalier. Vissa dagar äter nästan ingen (i vart fall alldeles för få) i matsalen då vissa fiskrätter serveras. Man försöker luras lite genom att göra "tacofisk" eller "pizzafisk" men det verkar snarare göra saken ännu värre. Samtidigt som "alla" älskar de vegetariska schnitzlarna, oavsett om man är vegan eller blandkostare. Jag tror skolmaten behöver planeras lite bättre, så den både är aptitlig och lockande, samt näringsriktig. Så springer eleverna inte ner till Coop och köper Nocco och chips istället.....
 
En rätt? Självklart inte. Som enda kostval som serveras. Definitivt.

Fast nu vänder du och då håller jag med dig. Jag tycker att varje människa har suverän rätt att bestämma sin etik. Religion gör det inte mer legitimt.

Nej, dagar med enbart vegetariska rätter äts mycket mindre mat. Så det lyckas inte väldigt bra.
När jag gick i skolan tog pannkakorna oftast slut. De är lakto-ovo-vegetariska.
 
Jag vill, igen, puffa lite för TV2:s dokumentär i Dokument utifrån; Köttätarens dilemma. Riktigt, riktigt bra - och absolut ingen vegan-propaganda utan väl balanserat och intressant. Visade även på mycket positiva sätt att föda upp djur, sköta om jorden/markerna på sätt som är bra för alla.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 824
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 051
Senast: hastflicka
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp