Dottern, som förr åt allt har kommit in i en mer selektiv fas och sonen är inte sen med att haka på. Jag själv är inne i ett arbete där jag försöker sluta komplicera saker i livet. Vi har hittills lagat mat varje dag som varit varierad och näringsrik men dels orkar jag inte upprätthålla det och dels är det ändå inget barn som vill äta. Det är kanske dags att ta ett steg tillbaks en tid och laga andra rätter i takt med att de växer sen. Så jag söker, åter igen, inspiration. Vi kan såklart inte äta pannkakor varje dag, som dottern gärna skulle vilja, men vi kanske heller inte behöver laga lax på regelbunden basis som ingen vill ha.
Ni som har mindre barn, vad gillar de att äta? Vad lagar ni för enkla vardagsrätter?
Våra gillar inte kött eller kyckling i sin rena form, men äter korv och köttbullar. Bortsett från pannkakor är korvstroganoff och makaroner och köttbullar favorit. Skräll. Vi försöker skära upp grönsaker att äta vid sidan om för att komplettera med lite vitaminer. Jag vill bara att vardagen ska funka utan att det blir alldeles för enformigt och näringsfattigt.
Mina är - peppar peppar - inne i en period när de äter bra. Framförallt sonen har varit superselektiv och haft svårt med olika konsistenser men har utvecklats mycket med att våga testa och prova. Dottern är mycket mer positivt inställd till att prova ny mat men med mycket vilja (vägrar ofta äta pga humör) och äter galet långsamt istället.
Sånt som funkar bra hos oss, barnen är 4 och 8:
- laxfile i ugn med teriyakisås eller liknande, lite salt topping. Ris eller äggnudlar till
- tomatsoppa med mozzarellaost i
- pasta med köttfärssås, funkar bäst om man verkligen finhackar köttfärsen, byter lök mot lökpulver och väljer finkrossade tomater framför större bitar.
- pasta med all typ av sås faktiskt, så länge den inte innehåller lökbitar. Carbonara är största favoriten, med krispigt bacon och rå äggula
- quesadillas - supersnabbt och man kan gömma en del mellan bröden
- bowls med tex kallrökt lax, räkor eller kycklingfile. Ihop med sånt de älskar som mango, gurka, avokado
- allt med kalla räkor går faktiskt hem när jag tänker efter
Kryddor har varit svårt länge. De gillar inte stark mat men vitlök i lagom dos så maten blir aromatisk men inte stark älskar de.
Grönsaksmässigt föredrar dom kalla, krispiga grönsaker. Allt från sockerärtor till tomat och frusna gröna ärtor. Men häromdagen smaskade dom glatt i sig pastasås med lite halvkrispiga zucchinitärningar

så det finns ju en första gång för allt.
Mina barn har framförallt hatat att blanda olika mat på tallriken, så vi har jobbat oss igenom från att lägga typ pasta och sås i varsin ände till att kunna testa att blanda på gaffeln och tillslut på tallriken. Jag pratar en hel del om mat och smaker när vi äter, typ att pastan bär smaken av såsen, så man kan äta dom ihop. Att spagetti är lättare att snurra om den är såsig snarare än torr. Att salt och sött är gott ihop, osv, mycket experimenterande med vad som funkar.
Jag försöker numera, eftersom jag är ensam med barnen och skulle bli galen annars, laga mat som jag själv gillar och ibland anpassa lite. Kanske ta löken på sidan av, blanda i babyspenat först på tallriken och inte i såsen osv. Men visst händer det att vi käkar gorbys eller korv med bröd också. Och smoothies räknas också som middag i det här huset.