Bukefalos 28 år!

Vad attraheras vi av och varför? (utbruten från Varför blir jag så knäpp!?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du går tillbaka och läser forskningen du hänvisade till så kan du själv se att den inte kommit till någon slutsats om att män och kvinnor hade samma förmåga att försvara sig. Det är du som felaktigt drar den slutsatsen.

Ställ en fråga om det framförallt är den frågan du vill ha svar på. Jag har inte tid att bemöta alla frågor.
Men då är det upp till dig att förklara varför du tycker att min slutsats är fel, inte bara avfärda det som konsensusmentalitet och önskedrömmar.

Hur kan det vara att du har tid att skriva massor med inlägg fram och tillbaka men inte har tid att bemöta min genomgående analys?

Är det inte rimligt att jag kräver av dig att du kan förklara varför du tycker som du gör och förklara för mig varför du inte håller med mig?
 
Och du tror inte att en snäll människa kan ha alla de egenskaper du räknar upp?

Inte en genomsnäll människa nej. Eftersom det ingår i att ha integritet och självförtroende mm mm att inte alltid vara snäll.

Det finns så många som behöver din hjälp att du per automatik blir själutplånande om du jämnt är snäll.

Sedan beror det förvisso hur man definierar snäll men jag har svårt att se att det inte skulle vara mer snällt att hjälpa en uteliggare med mat och vatten än att bara gå förbi.
 
Jag är en godhjärtad rövhatt.

Min fru brukar säga att hon önskar att jag vore mer snäll. Samtidigt så lämnade hon sin tidigare pojkvän just för att han var för snäll.
När man pratar om att någon är ”för snäll” handlar handlar det väl ofta om missriktad ”snällhet”, dvs folk som mer eller mindre ger upp sin egen personlighet, sina egna önskemål och sin egen vilja för att vara den andra personen till lags. Det är inte att vara snäll. Att någon lämnar en person som är så betyder inte att den önskar sig att någon skall vara mindre snäll mot dem.

Så märkligt att läsa att du (som jag tolkar ditt resonemang) inte ser det som självklart att man är så snäll man bara kan mot den man älskar, utan att du tycker att det är rimligt att i viss mån vara en rövhatt.
 
Inte en genomsnäll människa nej. Eftersom det ingår i att ha integritet och självförtroende mm mm att inte alltid vara snäll.

Det finns så många som behöver din hjälp att du per automatik blir själutplånande om du jämnt är snäll.
Det ligger väl ingen motsägelse i vare sig ha integritet eller självförtroende och samtidigt vara snäll?

Att inte alltid hjälpa alla betyder inte att man inte kan definieras som snäll.
 
Jag är en godhjärtad rövhatt.

Min fru brukar säga att hon önskar att jag vore mer snäll. Samtidigt så lämnade hon sin tidigare pojkvän just för att han var för snäll.
Hur är man en godhjärtad rövhatt? För mig står de i motsats till varandra. Godhjärtad innebär enligt mig (och om man tittar till synonymer) att man är snäll, omtänksam, empatisk och öm. En rövhatt är inget av detta. Jag upplever att många försöker vara detta i dejtingsstadiet, men att den fasaden sällan håller. Dvs de kan skaffa en partner, men sällan behålla den.

Och jag har aldrig träffat någon som på riktigt är för snäll. Man kan vara för snäll för sitt eget bästa eftersom folk gärna utnyttjar det, men aldrig för snäll för någon annan. Men såna som anser sig snälla är sällan snälla, de är ofta som @tuaphau skriver självutplånande, viljelösa och konflikträdda eller den andra varianten att de anser sig snälla, men egentligen bubblar över av kvinnohat och förakt.
 
Det ligger väl ingen motsägelse i vare sig ha integritet eller självförtroende och samtidigt vara snäll?

Att inte alltid hjälpa alla betyder inte att man inte kan definieras som snäll.

Snäll kan du säkert vara men du blir väl rimligtvis mindre snäll om du gör färre snälla handlingar?

Men återigen blir det en definitionsfråga och jag tror att vi menar liknande om vi frånser snäll-definitionen.
 
Snäll kan du säkert vara men du blir väl rimligtvis mindre snäll om du gör färre snälla handlingar?

Men återigen blir det en definitionsfråga och jag tror att vi menar liknande om vi frånser snäll-definitionen.
Då kommer vi ju in på om det kanske är en viss skillnad på att vara snäll och att göra snälla handlingar.

(Och vad som är en snäll handling) Om någon frågar mig om jag kan hjälpa den med något men jag tackar nej trots att jag hypotetiskt skulle kunna hjälpa den, (vilket på ett vis vore snällt) men kanske inte har ork just nu och vill prioritera annat. Gör det mig mindre snäll än om jag tackar ja fast jag inte vill eller orkar vilket ger mig en dålig känsla för att jag kommer att få stressa med det andra jag vill få gjort?

Inte så säker på att det är snällt.

Liksom jag inte är säker på att det är snällt att alltid ge pengar till tiggare. Det löser inte tiggarens problem på lång sikt.

Jag anser att man kan vara väldigt snäll som person utan att alltid ställa upp för andra vad det än gäller eller skänka pengar till tiggare eller välgörenhet osv.

Och att man inte blir en rövhatt bara för att man avstår.

Man är ju inte antingen snäll eller en rövhatt.
 
Man kan inte vara för snäll. Man kan vara mesig, självutplånande, tråkig, viljeslös, initiativlös etc. Det brukar många som tycker sig vara just snälla vara.

Jag har aldrig mött en för snäll människa. Men jag har gjort slut med män som var viljelösa, självutplånande, tråkiga, för oroliga över saker, konflikträdda etc.

Exakt så!
Min snubbe är så himla snäll och omtänksam utan att för den skull vara ett mesigt mähä.
 
Då kommer vi ju in på om det kanske är en viss skillnad på att vara snäll och att göra snälla handlingar.

(Och vad som är en snäll handling) Om någon frågar mig om jag kan hjälpa den med något men jag tackar nej trots att jag hypotetiskt skulle kunna hjälpa den, (vilket på ett vis vore snällt) men kanske inte har ork just nu och vill prioritera annat. Gör det mig mindre snäll än om jag tackar ja fast jag inte vill eller orkar vilket ger mig en dålig känsla för att jag kommer att få stressa med det andra jag vill få gjort?

Inte så säker på att det är snällt.

Liksom jag inte är säker på att det är snällt att alltid ge pengar till tiggare. Det löser inte tiggarens problem på lång sikt.

Jag anser att man kan vara väldigt snäll som person utan att alltid ställa upp för andra vad det än gäller eller skänka pengar till tiggare eller välgörenhet osv.

Och att man inte blir en rövhatt bara för att man avstår.

Man är ju inte antingen snäll eller en rövhatt.

Jag tycker att personen som väljer att agera snällt när den känner empati är mer snäll. För egen del känner jag ofta empati men väljer oftast att inte agera snällt. Det är i den riktningen jag menar med att jag är en godhjärtad rövhatt.

Angående detta med snälla handlingar mot att vara snäll så är väl de flesta av oss halvsnälla. Däremot gör vi olika antal snälla handlingar.
 
Men @Scar , om du nu menar att vad du egentligen menade med att kvinnor föredrar psykopater är att de föredrar män med självsäkerhet och integritet, så stämmer det ju inte alls med den man som hela den här tråden startade med, och som du hävdade att förra TS oundvikligen var attraherad av på grund av att han var farlig. Hur tänker du nu att det hänger ihop?
 
Inte en genomsnäll människa nej. Eftersom det ingår i att ha integritet och självförtroende mm mm att inte alltid vara snäll.

Det finns så många som behöver din hjälp att du per automatik blir själutplånande om du jämnt är snäll.

Sedan beror det förvisso hur man definierar snäll men jag har svårt att se att det inte skulle vara mer snällt att hjälpa en uteliggare med mat och vatten än att bara gå förbi.
Har upplevt det fetade tvärt om. För att kunna vara genuint omtänksam och snäll så behövs självförtroende annars blir det någon konstig över det.
Finns säkert folk som saknar självförtroende och ändå omtänksamma och snälla men jag har inte träffat någon irl.
 
Har upplevt det fetade tvärt om. För att kunna vara genuint omtänksam och snäll så behövs självförtroende annars blir det någon konstig över det.
Finns säkert folk som saknar självförtroende och ändå omtänksamma och snälla men jag har inte träffat någon irl.
Man kan väl vara väldigt osäker och ha svag integritet men ändå vara snäll och omtänksam? Jag tror mig ha mött ganska många sådana, är inte det rätt vanligt? De slår knut på sig själva för att vara alla till lags, ta hand om alla och alltid ställa upp. För att de vill det och tror att det förväntas av dem för att de skall accepteras. Och det kan ju vara en typisk ”för snäll”-fälla, där önskan om snällheten förgör den egna viljan och personligheten. De personerna kan absolut vara genuint omtänksamma och snälla, men det blir fel när de kör över sig själva.
 
Man kan väl vara väldigt osäker och ha svag integritet men ändå vara snäll och omtänksam? Jag tror mig ha mött ganska många sådana, är inte det rätt vanligt? De slår knut på sig själva för att vara alla till lags, ta hand om alla och alltid ställa upp. För att de vill det och tror att det förväntas av dem för att de skall accepteras. Och det kan ju vara en typisk ”för snäll”-fälla, där önskan om snällheten förgör den egna viljan och personligheten. De personerna kan absolut vara genuint omtänksamma och snälla, men det blir fel när de kör över sig själva.
Skulle säga av dom jag träffat så nej. Av dom jag träffat som varit snälla pga bli accepterade eller vad som tror förväntas av dom så skulle personerna i annan miljö sälja knark för att bli accepterade eller vad som förväntas av dom eller något helt annat i annan miljö.
Fokus ligger på vad ett betedde kan leda till.
 
Skulle säga av dom jag träffat så nej. Av dom jag träffat som varit snälla pga bli accepterade eller vad som tror förväntas av dom så skulle personerna i annan miljö sälja knark för att bli accepterade eller vad som förväntas av dom eller något helt annat i annan miljö.
Fokus ligger på vad ett betedde kan leda till.

Det jag är inne på beträffande integritet.

Min erfarenhet är att de snälla killarna varken är mer eller mindre godhjärtad än någon annan men att de har sämre självförtroende, har mindre integritet och är mindre öppna beträffande vem de är.
 
Grundfelet dessa killar gör är att de inte fattar att kvinnor inte attraheras av "snälla killar". Så när de framhäver sig som snälla gräver de sig bara djupare ner i hålet.
Jag undrar lite över var du hittat den "statistiken". Jag ser det då och då, inte bara i dina inlägg här på Buke, tanken att kvinnor dras till "farliga" och dominanta män, silverbacks typ. Men hur drar man en sån slutsats? Hur i all världen bygger man sådan statistik? Ser jag mig omkring i min omgivning idag, och tidigare, så ser jag inte alls den tendensen. Jag har aldrig känt kvinnor som dras till "farliga" män. Snälla killar (snälla i ordets verkliga mening) är däremot eftertraktade och attraktiva. Att sätta nåt märkligt likhetstecken mellan snäll och mesig, underlägsen, underkastad, är bara helt fel tycker jag. En sådan person är ju inte "snäll", bara ängslig och med väldigt lågt självförtroende. Vilket ju inte är så attraktivt. Det är väl där man hittar dessa sk incels.
 
Fast du pratar inte om de snälla killarna nu.
Du pratar om rövhattarna.
Visst är det jobbigt för vissa att medge att de snälla killarna har nackdelar men det är likväl sant.

Är du öppen kommer du att provocera en och annan. Finns alltid någon som har synpunkter på vad du säger eller gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp