Bukefalos 28 år!

Vad behöver man ha när man köper valp?( Utbruten ur Annonsera mera hundar)

Vi fick valphalsband och koppel av min syster. På väg till Göteborg stannade vi i Varberg och köpte korg, skålar och liknande. Tror åven jag köpte (ännu...) en hundbok. Tycker faktiskt det är lite intressant att ingen tycker sig behöva en bok med goda råd om hundens första år, men jag antar att det delvis är en generationsfråga och delvis beror på att de som skriver här inte är på väg att skaffa sin första hund.
Google och Youtube hjälpte mig där, och kanske detta forum
 
Är ju inte helt ovanligt med åksjuka valpar :) Jag har flera gånger varit med om valpar som spytt under bilresa, eller som bajsat i buren och sedan trampat runt i det osv. Ganska trevligt då att kunna bada dem när de kommer hem... Har också haft valp som (precis som valpar bör) bott alla sina 8 veckor med syskonen, där det stundtals blivit grisigt i valprummet eftersom man inte hinner städa dygnet runt, och så har valp INTE fått ordentligt bad innan flytt till mig. Det var inte jättemysigt och då blev det bad inom någon timme efter hemkomst.
Jag hade samma erfarenhet denna gången, valp luktade inte direkt hallon när hon hämtades.
Förra valpen hämtades badad och friserad (men hon både kräktes och kissade på sig påväg hem).

Nu har valpen faktiskt schamponerats en del, vill skölja av efter bad på promenad och det görs (oftast) i duschen när jag ändå ska duscha. Då kan jag lika gärna tvätta av med lite schampo.
 
Jag begriper inte hur andras hundar håller sig fräscha 😳
Att de torkar och att smuts ramlar av begriper jag men allt annat!
Schäfrarna skulle ju förjämnan ner i snuskvatten som luktade apa. Även om de var torra och okulärt rena så kunde de stinka dy.
De små hoppar inte i snuskvatten men nog börjar de lukta efter ett tag om de har varit blöta mycket pga regn eller bad.
Sen badar de i havet ibland och då behöver saltet tvättas ur.
Jag brukar säga att en skitig hund är en lycklig hund och gudars så skitiga de kan vara ibland efter promenaderna och mina luktar tillslut sunkigt.
Och för att inte tala om märgben och hudben :wtf:
 
Jag har badat mina hundar en gång om året, det årliga julbadet. Vare sig det behövs eller inte. Därefter vid behov. Typ när man har varit på rymmen och varit i nån sumpig håla med äckelvatten. Eller när kompisen har pinkat på en. Nån gång för att lättare kamma ur päls.
 
Jag begriper inte hur andras hundar håller sig fräscha 😳
Att de torkar och att smuts ramlar av begriper jag men allt annat!
Schäfrarna skulle ju förjämnan ner i snuskvatten som luktade apa. Även om de var torra och okulärt rena så kunde de stinka dy.
De små hoppar inte i snuskvatten men nog börjar de lukta efter ett tag om de har varit blöta mycket pga regn eller bad.
Sen badar de i havet ibland och då behöver saltet tvättas ur.
Jag brukar säga att en skitig hund är en lycklig hund och gudars så skitiga de kan vara ibland efter promenaderna och mina luktar tillslut sunkigt.
Och för att inte tala om märgben och hudben :wtf:

Ber om ursäkt alla för OT men detta! Det blir så ofräscht inne med hundar! Tänkte aldrig på det med min lilla borderterrier men senaste tiden har jag passat en större hund och det blir grusigt direkt även om det inte varit lerigt ute. Sen kiss som fastnar i pälsen oavsett om man håller det klippt i de aktuella områdena, trampar i nån kissfläck ute, osv. Blä.
 
Ber om ursäkt alla för OT men detta! Det blir så ofräscht inne med hundar! Tänkte aldrig på det med min lilla borderterrier men senaste tiden har jag passat en större hund och det blir grusigt direkt även om det inte varit lerigt ute. Sen kiss som fastnar i pälsen oavsett om man håller det klippt i de aktuella områdena, trampar i nån kissfläck ute, osv. Blä.
Beror väl på hur man bor och vart man går?
Mina hundar går 99 procent av sina promenader i skog och mark och upplever inte det som snuskigt under tassarna alls.
Då tycker jag det är betydligt ofräschare när vi människor kommer hem efter att varit i stan och tagit i diverse handtag rulltrappor och knappar.
 
Beror väl på hur man bor och vart man går?
Mina hundar går 99 procent av sina promenader i skog och mark och upplever inte det som snuskigt under tassarna alls.
Då tycker jag det är betydligt ofräschare när vi människor kommer hem efter att varit i stan och tagit i diverse handtag rulltrappor och knappar.

Jag menade alltså om de trampar i sitt eget kiss. Eller när de sprätter med tassarna efter att ha råkat kissa eller bajsa och råkar sprätta i det de gjort ifrån sig.

Ja visst är det ofräscht, tvättar alltid händerna det första jag gör när jag kommer hem.
 
Jag begriper inte hur andras hundar håller sig fräscha 😳
Att de torkar och att smuts ramlar av begriper jag men allt annat!
Schäfrarna skulle ju förjämnan ner i snuskvatten som luktade apa. Även om de var torra och okulärt rena så kunde de stinka dy.
De små hoppar inte i snuskvatten men nog börjar de lukta efter ett tag om de har varit blöta mycket pga regn eller bad.
Sen badar de i havet ibland och då behöver saltet tvättas ur.
Jag brukar säga att en skitig hund är en lycklig hund och gudars så skitiga de kan vara ibland efter promenaderna och mina luktar tillslut sunkigt.
Och för att inte tala om märgben och hudben :wtf:
Jag inser när jag läser den här tråden att jag levt med två tvättäkta prinsessor alla dessa år. :D Terriern kunde ibland gå genom en lerpöl men det trillar ju av, och rullat sig i skit har de gjort någon gång i en blå måne. Då har jag duschat förstås.
Sedan är det ju en med kort spetspäls och terriern var släthårig, det finns inte så mycket fäste för lukt.
 
Jag menade alltså om de trampar i sitt eget kiss. Eller när de sprätter med tassarna efter att ha råkat kissa eller bajsa och råkar sprätta i det de gjort ifrån sig.

Ja visst är det ofräscht, tvättar alltid händerna det första jag gör när jag kommer hem.
Fast eventuellt kiss som fastnar under tassarna lär ju till största delen gnidas av under den fortsatta promenaden i gräs och ogräs. :) Sedan går i alla fall mina hundar kroken runt kisspölar och bajs, men det kanske inte är vanligt. Jag får inte ens ta på shiban kopplet om jag håller en bajspåse i samma hand. 😅
 
Jag inser när jag läser den här tråden att jag levt med två tvättäkta prinsessor alla dessa år. :D Terriern kunde ibland gå genom en lerpöl men det trillar ju av, och rullat sig i skit har de gjort någon gång i en blå måne. Då har jag duschat förstås.
Sedan är det ju en med kort spetspäls och terriern var släthårig, det finns inte så mycket fäste för lukt.
Eller så är vi inte lika känsliga? Jag upplever inte heller att mina hundar har luktat, inte mer än de gånger de rullat sig i något eller som när de som valp sket ner sig osv och behövde uppenbart ett bad, ett av få i sina liv.... Snigel tex badade kanske två gånger i sitt liv, båda som valp. Hon blev 12 år. Hon smutsade ner sig ibland, å andra sidan föredrog inte hon lerbad och trampade inte heller i skit och piss med flit utan var noga med att inte trampa i sånt, men luktade inte illa och var inte äcklig i pälsen alls. Hon torkades av med en handduk och fuktig trasa och borstades, för att få fin päls igen.

Du kanske har rätt, prinsessor har kanske jag också haft då, även om de smutsat ner sig men inte så de blivit äckliga speciellt ofta.
 
Eller så är vi inte lika känsliga? Jag upplever inte heller att mina hundar har luktat, inte mer än de gånger de rullat sig i något eller som när de som valp sket ner sig osv och behövde uppenbart ett bad, ett av få i sina liv.... Snigel tex badade kanske två gånger i sitt liv, båda som valp. Hon blev 12 år. Hon smutsade ner sig ibland, å andra sidan föredrog inte hon lerbad och trampade inte heller i skit och piss med flit utan var noga med att inte trampa i sånt, men luktade inte illa och var inte äcklig i pälsen alls. Hon torkades av med en handduk och fuktig trasa och borstades, för att få fin päls igen.

Du kanske har rätt, prinsessor har kanske jag också haft då, även om de smutsat ner sig men inte så de blivit äckliga speciellt ofta.
Kanske, fast nog känner jag ockå om en hund luktar Hund. Spaniels och labradorer är ju typiska luktraser och terriern kunde lukta just Hund om hon var blöt, men det tycker jag inte är särskilt ofräscht eller sunkigt. Mest är det hundmaten som luktar hemma hos folk egentligen tycker jag, och otvättade bäddar.
Sedan har vi givetvis olika trösklar allihop... så du kanske har rätt. :D

Kl*
Sedan förstår jag givetvis att pälsraser måste badas och borstas på ett helt annat vis, jag tänkte mest på jyckar med "normal" och funktionell päls. Jag minns inte att mormor badade sin schäfer eller golden "bara för att" heller utan det fick bli efter något särskilt äventyr några gånger per år. :)
 
Några av mina hundar tvättas nog HÖGST en gång om året. Yngsta äskar att rulla sig i fasanskit så hon tvättas på de skitiga områdena vid behov.

Har ju whippet och de drar liksom inte in nåt alls, mer än lite sand i hallen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kanske, fast nog känner jag ockå om en hund luktar Hund. Spaniels och labradorer är ju typiska luktraser och terriern kunde lukta just Hund om hon var blöt, men det tycker jag inte är särskilt ofräscht eller sunkigt. Mest är det hundmaten som luktar hemma hos folk egentligen tycker jag, och otvättade bäddar.
Sedan har vi givetvis olika trösklar allihop... så du kanske har rätt. :D

Kl*
Sedan förstår jag givetvis att pälsraser måste badas och borstas på ett helt annat vis, jag tänkte mest på jyckar med "normal" och funktionell päls. Jag minns inte att mormor badade sin schäfer eller golden "bara för att" heller utan det fick bli efter något särskilt äventyr några gånger per år. :)
Jag tycker att hundar ska lukta just hund eftersom de är hund, avskyr när jag träffar på en hund som luktar lite schampo mer. Men att lukta illa och ofräscht är inte vanligt trots att en del jag träffar inte badar sina hundar oftare än vid typ bajsrullning och liknande.
Vavilon kan också lukta mer hund när han är blöt, men så fort han torkar försvinner det igen ju, han luktar aldrig sunkigt. Jord kan han lukta ibland, men även det försvinner efter en stund.

Minns när dottern var bebis och hennes pappa passade henne (ja, passade...) och han la henne på en handduk i duschen och lät den stå på med förklaringen att hon luktade bebis och det luktade äckligt. tänker alltid på det när jag stöter på någon som badar sin hund relativt ofta för "annars luktar den hund och det luktar så äckligt".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att hundar ska lukta just hund eftersom de är hund, avskyr när jag träffar på en hund som luktar lite schampo mer. Men att lukta illa och ofräscht är inte vanligt trots att en del jag träffar inte badar sina hundar oftare än vid typ bajsrullning och liknande.
Vavilon kan också lukta mer hund när han är blöt, men så fort han torkar försvinner det igen ju, han luktar aldrig sunkigt. Jord kan han lukta ibland, men även det försvinner efter en stund.

Minns när dottern var bebis och hennes pappa passade henne (ja, passade...) och han la henne på en handduk i duschen och lät den stå på med förklaringen att hon luktade bebis och det luktade äckligt. tänker alltid på det när jag stöter på någon som badar sin hund relativt ofta för "annars luktar den hund och det luktar så äckligt".
Men ingen i tråden har väl klagat på att HUND luktar illa?
Men dy, survatten, märgben osv.....
 
Men ingen i tråden har väl klagat på att HUND luktar illa?
Men dy, survatten, märgben osv.....
Jag diskuterar, det ena ledde till det andra som det brukar göra när man diskuterar....jag har inte påstått att någon i tråden har påstått det, då hade jag riktat mig mot den personen, tror du inte?

Men okej, slut på diskussionen om badning av hund från min sida.
 
Jag tycker att hundar ska lukta just hund eftersom de är hund, avskyr när jag träffar på en hund som luktar lite schampo mer. Men att lukta illa och ofräscht är inte vanligt trots att en del jag träffar inte badar sina hundar oftare än vid typ bajsrullning och liknande.
Vavilon kan också lukta mer hund när han är blöt, men så fort han torkar försvinner det igen ju, han luktar aldrig sunkigt. Jord kan han lukta ibland, men även det försvinner efter en stund.

Minns när dottern var bebis och hennes pappa passade henne (ja, passade...) och han la henne på en handduk i duschen och lät den stå på med förklaringen att hon luktade bebis och det luktade äckligt. tänker alltid på det när jag stöter på någon som badar sin hund relativt ofta för "annars luktar den hund och det luktar så äckligt".
Men det där sista stycket är ju så sorgligt. :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 394
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp