Bukefalos 28 år!

Vad behöver man ha när man köper valp?( Utbruten ur Annonsera mera hundar)

Nota

Trådstartare
Haha. Jag stannade på vägen för att hämta, och köpte ett tunt läderkoppel och ett fast halsband.

Misstänkte att jag skulle få nån sorts halvstryp i syntet och ett syntetkoppel. vilket visade sig stämma.... (älskar tunna läderkoppel)
Samma här :)
 
Jag har heller aldrig köpt sådär mycket när jag köpt valp men det är vanligt att folk handlar för tusentals kronor innan valpen ens är besiktad och klar.
Jag har en lång inköpslista inför kommande valp. Bara hundbur kostar ju typ 5000. Mycket lär bli inköpt innan valpen är besiktigad, går den inte igenom blir det ju förr eller senare en annan valp.

Vill liksom inte behöva börja med att springa i butiker eller till paketutlämning när jag har en liten valp hemma. Sen är det ju skillnad om man pga tidigare hundar har lite saker, jag har ingenting.
 
Jag har en lång inköpslista inför kommande valp. Bara hundbur kostar ju typ 5000. Mycket lär bli inköpt innan valpen är besiktigad, går den inte igenom blir det ju förr eller senare en annan valp.

Vill liksom inte behöva börja med att springa i butiker eller till paketutlämning när jag har en liten valp hemma. Sen är det ju skillnad om man pga tidigare hundar har lite saker, jag har ingenting.
Ja jag skrev att det är vanligt särskilt om det är första valpen?
 
Jag har en lång inköpslista inför kommande valp. Bara hundbur kostar ju typ 5000. Mycket lär bli inköpt innan valpen är besiktigad, går den inte igenom blir det ju förr eller senare en annan valp.

Vill liksom inte behöva börja med att springa i butiker eller till paketutlämning när jag har en liten valp hemma. Sen är det ju skillnad om man pga tidigare hundar har lite saker, jag har ingenting.
Kanske jag som är konstig. Men flera av sakerna hade vi inte alls till vår hund.
 
Dina nä.

Varför skulle det vara nåt fel eller konstigt med att villa skaffa prylar till sin hund?
Inget alls, men att ha en lång shoppinglista innan man ens fått hem hunden känns väldigt främmande för mig. Jag köper efterhand som behovet uppstår, senast en ny borste/kam till min groenendael och två kyldynor till bägge.
 
Helt ärligt så vet jag inte vad man behöver första tiden man skaffar hund förutom matskålar, mat, halsband och koppel + bajspåsar beroende på var man bor. Mina hundar är inte mina bebisar.
Jag som är van hästägare skulle förmodligen köpa rätt lite om jag köpte en ny häst. Detta eftersom jag vet vad jag behöver i vardagen, jag vet också var jag kan få tag på saker om jag behöver dem utan att behöva fundera. Det går på rutin bara. Men om jag får hem en liten valp så är allt nytt. Dvs jag vill inte behöva fundera på var jag kan hitta grejer utan kunna fokusera på valpen.

Jag förstår faktiskt inte hur du klarar dig utan t. Ex. klotång, hundschampoo, hundbur till bilen, löplina för lydnadsträning utanför inhägnat område. Sedan om man har en pälsras så tillkommer saker som hårfön för hunden, balsam, diverse borstar, klippmaskin och saxar. Tandborste ifall du har en ras som har problem med tandsten. Vilket är saker jag vill ha hemma när valpen kommer så vi kan börja träna på allt sådant som kloklippning, pälsvård, tandborstning etc utan att ha en barriär för att vi inte har verktygen.
 
Inget alls, men att ha en lång shoppinglista innan man ens fått hem hunden känns väldigt främmande för mig. Jag köper efterhand som behovet uppstår, senast en ny borste/kam till min groenendael och två kyldynor till bägge.
För vår del så började det med en inköpslista för att kunna budgetera vad en hund kommer kosta 1:a året. Dvs hyr ska vi budgetera. Det leder då till att man inser att en massa grejer är bra att ha på en gång för att vänja en liten valp vid hantering.
 
Jag som är van hästägare skulle förmodligen köpa rätt lite om jag köpte en ny häst. Detta eftersom jag vet vad jag behöver i vardagen, jag vet också var jag kan få tag på saker om jag behöver dem utan att behöva fundera. Det går på rutin bara. Men om jag får hem en liten valp så är allt nytt. Dvs jag vill inte behöva fundera på var jag kan hitta grejer.

Jag förstår faktiskt inte hur du klarar dig utan t. Ex. klotång, hundschampoo, hundbur till bilen, löplina för lydnadsträning utanför inhägnat område. Sedan om man har en pälsras så tillkommer saker som hårfön för hunden, balsam, diverse borstar, klippmaskin och saxar. Tandborste ifall du har en ras som har problem med tandsten. Vilket är saker jag vill ha hemma när valpen kommer så vi kan börja träna på allt sådant som kloklippning, pälsvård, tandborstning etc utan att ha en barriär för att vi inte har verktygen.
Jag har köpt klotång men jag ser det inte som primärt något som måste skaffas innan jag får hem en valp. Vi har haft pudel, första trimningen gjordes på salong, sen köpte jag en maskin och klippte själv, han behövde aldrig någon egen fön, balsam och diverse borstar. Saxar har jag haft sen jag flyttade hemifrån, jag har ingen speciell sax om jag måste klippa en tova på en hund. Jag behöver inte heller köpa en löplina till en valp, jag köpte spårlina när jag köpte min första omplacering som inte gick att ha lös i början men då var hon 1.5 år och ingen valp. Jag har aldrig använt lina på någon valp. Mina hundar får ben, helst kalkonhalsar, har de problem med tandsten tar jag dem till veterinär. Min 10-åring har fått tänderna putsade en gång. Hundbur eller bältessele behövs om man åker bil, åker man inte bil behöver man inte köpa något.

Grejer hittar man i mat- och djuraffärer, inget man behöver fundera över, finns massor på nätet med.
 
Jag är inte den som shoppar i onödan men hundbur, klotång, pälsvårdsgrejer (lite beroende på ras vad), leksaker och hundbädd vill jag ha hemma från första dagen.
Jag har aldrig hindrat någon för att handla vad de vill, för mig är det dock helt främmande med en lång shoppinglista på prylar innan man ens vet vad man behöver.
 
Jag har aldrig hindrat någon för att handla vad de vill, för mig är det dock helt främmande med en lång shoppinglista på prylar innan man ens vet vad man behöver.
Alltså jag vet att jag vill ha och behöver en bur i bilen, jag vet att jag vill erbjuda nån bädd till hunden, jag vågar nog räkna med att lite leksaker kommer bli använda och att klona kommer behöva klippas. Det är inte som att jag skrivit en lång lista att shoppa för säkerhets skull.
 
Alltså jag vet att jag vill ha och behöver en bur i bilen, jag vet att jag vill erbjuda nån bädd till hunden, jag vågar nog räkna med att lite leksaker kommer bli använda och att klona kommer behöva klippas. Det är inte som att jag skrivit en lång lista att shoppa för säkerhets skull.
Har jag skrivit att du har en lång lista?
 
Jag har skrivit att jag har det. Visst valpen överlever utan bädd och leksaker men jag tycker det känns rätt trist.
Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt, åter igen, för mig känns det helt främmande med en lång lista innan man ens fått hem valpen.
 
Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt, åter igen, för mig känns det helt främmande med en lång lista innan man ens fått hem valpen.
Du skrev att du helt ärligt inte visste vad man behövde första tiden förutom mat, skålar, koppel och bajspåsar. Jag svarade att jag tycker det finns fler saker som visserligen inte är livsnödvändiga men rätt bra att ha.

Din kommentar "mina hundar är inte mina bebisar" kanske jag läser in för mycket i, men jag tolkar det som att det är lite tramsigt och onödigt att köpa grejer till sin hund. Du behöver ju inte skriva nån lång lista, men jag kan verkligen inte se vad det negativa är med att ha vilja ha leksaker till sin valp, eller hundbur inköpt.
 
Du skrev att du helt ärligt inte visste vad man behövde första tiden förutom mat, skålar, koppel och bajspåsar. Jag svarade att jag tycker det finns fler saker som visserligen inte är livsnödvändiga men rätt bra att ha.

Din kommentar "mina hundar är inte mina bebisar" kanske jag läser in för mycket i, men jag tolkar det som att det är lite tramsigt och onödigt att köpa grejer till sin hund. Du behöver ju inte skriva nån lång lista, men jag kan verkligen inte se vad det negativa är med att ha vilja ha leksaker till sin valp, eller hundbur inköpt.
Precis så tänkte jag
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 394
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp