Vad behöver man ha när man köper valp?( Utbruten ur Annonsera mera hundar)

Jag är en sån som vill vara väl förberedd så jag har varit välpreppad innan valpen hämtas.
Iom att vi redan hade en hund men bara en bur där den fick plats så köptes bur. Resan för att hämta valpen var nära 60 mil enkel väg och en vettig bur var en självklarhet.
Skålar, leksaker, koppel, halsband, mat, godis och pälsvårdsprylar köptes också (har trimras där pälsen kräver skötsel). Allt behövdes ju ändå så....
 
Shampoo är något jag eventuellt köper senare ifall olyckan är framme och någon "trillar" ned i en hög rävskit, men det är absolut ingenting jag prioriterar och har hemma vis valpköp. I värsta fall använder jag typ barnängen eller min egen duschcreme.
 
Varför skulle jag bada en valp, eller en ren vuxen hund?
Av anledningen du själv skrev sen. Nä klart det inte är nödvändigt att ha hemma från start men tolkade det som att det inte behövdes alls om man inte har pälsras. Jag kanske haft ovanligt grisiga hundar men de har verkligen behövt badas 😅🙈
Shampoo är något jag eventuellt köper senare ifall olyckan är framme och någon "trillar" ned i en hög rävskit, men det är absolut ingenting jag prioriterar och har hemma vis valpköp. I värsta fall använder jag typ barnängen eller min egen duschcreme.
 
Av anledningen du själv skrev sen. Nä klart det inte är nödvändigt att ha hemma från start men tolkade det som att det inte behövdes alls om man inte har pälsras. Jag kanske haft ovanligt grisiga hundar men de har verkligen behövt badas 😅🙈
Jag har hundshampoo hemma nu, men det är bara för att jag hittade en halvfull flaska i ett hotellrum, jag tror aldrig att jag köpt en flaska själv under de år jag haft hund. :o :D Jag har smort i med handtvål de gånger det behövts bara.
Shiban badas typ en, max två gånger per år... och då är det mest för att få päls ur pälsen.
 
Jag har inte heller något hundschampo, hunden har smutsavstötande päls. De få gånger det ändå behövts ett bad har jag lekt upp henne ordentligt med bolljagande och när hon glatt hoppat i baljan för att svalka sig har jag passat på att gnugga lite.

Jag hade för övrigt inte en grej hemma när jag köpte hunden. Det var mitt under corona och svårt att få tag på hund, när chansen uppenbarade sig var det bara att hoppa i bilen och åka ner till Skåne. Hade ett snöre till koppel på vägen hem och syrran hjälpte mig köpa foder dagen efter. Sedan kom folk med leksaker och annat när de hörde jag skaffat hund
 
Men badas de inte? Eller utan schampo?
Det är ytterst få gånger jag badat mina hundar. Då fungerar ett milt vanligt schampo eller tvål bra om krisen är framme. Jag har badat min nuvarande hund en gång och det var samma dag jag köpte honom. Han stank stall och hade nog bott i en lada med halm eller något för han var rejält skitig, vattnet blev svart. Han är en "pälsras" (siberian husky)så han har en borste och en kam och borstas nu i fällningstider, men badat är det två år sedan han gjorde. Finns ingen som helst anledning. Jag har en del gånger spolat av nerkissade ben, men som i går när han lerade ner sina vita ben torkade jag först av det värsta sedan borstade jag bort den torkade leran. Han fick vita fina ben igen. Det finns ingen anledning att bada i tid och otid, hundars päls fungerar bäst orörd!
 
Jag badar mina då och då. Eller duschar rättare sagt. De är små och blir väldigt skitiga när det är blött och söligt ute. Valpen har sträv och bra päls men jag tvättar henne ändå ibland. Som skägg och ben. Den äldre har mjuk och opraktisk päls så han tvättas varannan månad. Skägg och ben oftare ibland.

Använder oparfymerat schampo för sträva pälsar. Eftersom vi umgås med allergiker så funkar detta också bra ur den aspekten.
 
Håller med helt men misstänker att vissa hundar har pälsar som är mera förlåtande mot bad än andra
Ja smuts verkar på nåt vis inte fastna på honom, medan kvistar och buskar och allt sånt trasslar in sig lite här och där och får borstas ut :D Han tillåts ju vara i högt gräs, buskar och allt sånt så han ser ju ut därefter ibland :D Svart och vit med grönt på!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ytterst få gånger jag badat mina hundar. Då fungerar ett milt vanligt schampo eller tvål bra om krisen är framme. Jag har badat min nuvarande hund en gång och det var samma dag jag köpte honom. Han stank stall och hade nog bott i en lada med halm eller något för han var rejält skitig, vattnet blev svart. Han är en "pälsras" (siberian husky)så han har en borste och en kam och borstas nu i fällningstider, men badat är det två år sedan han gjorde. Finns ingen som helst anledning. Jag har en del gånger spolat av nerkissade ben, men som i går när han lerade ner sina vita ben torkade jag först av det värsta sedan borstade jag bort den torkade leran. Han fick vita fina ben igen. Det finns ingen anledning att bada i tid och otid, hundars päls fungerar bäst orörd!
Jag har väl inte skrivit att man ska bada jämt och ständigt men tycker det brukar rullas i nåt äckel mellan varven och då vill jag faktiskt bada. Jag vill heller inte använda mitt eget schampo eller duschcreme eftersom det är parfymerat.

Huskys har väl väldigt lättskött päls? Det finns ju många raser där bad behövs.
 
Jag har väl inte skrivit att man ska bada jämt och ständigt men tycker det brukar rullas i nåt äckel mellan varven och då vill jag faktiskt bada. Jag vill heller inte använda mitt eget schampo eller duschcreme eftersom det är parfymerat.

Huskys har väl väldigt lättskött päls? Det finns ju många raser där bad behövs.
De flesta hundar behöver ju badas om de rullar sig i något äckligt tänker jag, men många badar ju trots allt oftare än så. Vilka raser tänker du på som behöver badas ofta? Små raser kanske som lätt smutsar ner hela sig och pälsen vissa årstider behöver nog bada oftare.
Haft dobermann, schäfer, korsningar, rottweiler, korthåriga och långhåriga hundar och alla badade vid behov bara. Gick smutsen att borsta bort så valde jag det framför bad.

Tja, vissa huskyägare lägger ner rätt mycket tid på deras pälsar... andra gör som jag, borstar när hunden fäller, så lättskött beror nog på hur mycket jobb man lägger ner! :D Skulle själv säga att den är lättskött, den sköter sig själv liksom!
 
De flesta hundar behöver ju badas om de rullar sig i något äckligt tänker jag, men många badar ju trots allt oftare än så. Vilka raser tänker du på som behöver badas ofta? Små raser kanske som lätt smutsar ner hela sig och pälsen vissa årstider behöver nog bada oftare.
Haft dobermann, schäfer, korsningar, rottweiler, korthåriga och långhåriga hundar och alla badade vid behov bara. Gick smutsen att borsta bort så valde jag det framför bad.

Tja, vissa huskyägare lägger ner rätt mycket tid på deras pälsar... andra gör som jag, borstar när hunden fäller, så lättskött beror nog på hur mycket jobb man lägger ner! :D Skulle själv säga att den är lättskött, den sköter sig själv liksom!
Shibans päls är likadan. Självrengörande - jag äger ingen borste heller utan passar bara på att duscha hene i den värsta fällningen så är det klart sedan. Det ska vara något riktigt jävla stinky innan jag knuffar in henne i duschen utöver det. :D
 
Shibans päls är likadan. Självrengörande - jag äger ingen borste heller utan passar bara på att duscha hene i den värsta fällningen så är det klart sedan. Det ska vara något riktigt jävla stinky innan jag knuffar in henne i duschen utöver det. :D
Ja har hunden rullat sig i någons bajs eller något blir det ett bad här, men lera och sånt brukar gå att borsta bort efter en stund så han är ju inte van vid vatten i annat än att dricka, som isbitar, vattenpölar att hoppa över och att vandra i bäcken (och lera ner sina vita ben) :D

Jag tror det skulle bli megastopp i avloppet om jag duschade av hans päls innan jag skaffat hårfälla till avloppet! :D Och han, som inte gillar regn och såg ynkligare än ynkligast ut när vi badade honom för två år sedan, skulle bli ytterst ledsen av den hemska behandlingen :D Han är en herre med åsikter! :angel:
 
  • Haha
Reactions: Sel
De flesta hundar behöver ju badas om de rullar sig i något äckligt tänker jag, men många badar ju trots allt oftare än så. Vilka raser tänker du på som behöver badas ofta? Små raser kanske som lätt smutsar ner hela sig och pälsen vissa årstider behöver nog bada oftare.
Haft dobermann, schäfer, korsningar, rottweiler, korthåriga och långhåriga hundar och alla badade vid behov bara. Gick smutsen att borsta bort så valde jag det framför bad.

Tja, vissa huskyägare lägger ner rätt mycket tid på deras pälsar... andra gör som jag, borstar när hunden fäller, så lättskött beror nog på hur mycket jobb man lägger ner! :D Skulle själv säga att den är lättskött, den sköter sig själv liksom!
Jag har ingen egen erfarenhet av de raserna men CCD, malteser, bichon osv verkar behöva badas en hel del.

Trodde inte huskyägare var de som la ner så mycket tid på pälsen. De huskys jag haft i min omgivning används till drag och bor mestadels i hundgård. Ägarna är inte typerna som ägnar sig åt nån onödig pälsvård direkt.
 
Varför skulle jag bada en valp, eller en ren vuxen hund?
Är ju inte helt ovanligt med åksjuka valpar :) Jag har flera gånger varit med om valpar som spytt under bilresa, eller som bajsat i buren och sedan trampat runt i det osv. Ganska trevligt då att kunna bada dem när de kommer hem... Har också haft valp som (precis som valpar bör) bott alla sina 8 veckor med syskonen, där det stundtals blivit grisigt i valprummet eftersom man inte hinner städa dygnet runt, och så har valp INTE fått ordentligt bad innan flytt till mig. Det var inte jättemysigt och då blev det bad inom någon timme efter hemkomst.
 
Eftersom jag har retriever är visselpipa och valpdummy nödvändigt!

När vi köpte vår första hund var vi hos min syster i Skåne några dagar, för att fira pappas 60-årsdag i april. Vi hade planerat att skaffa valp till hösten, men ville passa på att träffa vuxna hundar då min man inte alls kände till rasen. Vi träffade ett gäng vuxna och en ganska nyfödd kull på 16 valpar där alla var tingade. Ute i hundgården fanns 2 hanar på 14 veckor, med också en 10 veckor gammal tik som bossade totalt över killarna. Hon var en parningsvalp efter en av uppfödarens hanar. Vi åkte faktiskt därifrån utan valp, men dagen därpå köpte vi henne!

Vi fick valphalsband och koppel av min syster. På väg till Göteborg stannade vi i Varberg och köpte korg, skålar och liknande. Tror åven jag köpte (ännu...) en hundbok. Tycker faktiskt det är lite intressant att ingen tycker sig behöva en bok med goda råd om hundens första år, men jag antar att det delvis är en generationsfråga och delvis beror på att de som skriver här inte är på väg att skaffa sin första hund.
 
Är ju inte helt ovanligt med åksjuka valpar :) Jag har flera gånger varit med om valpar som spytt under bilresa, eller som bajsat i buren och sedan trampat runt i det osv. Ganska trevligt då att kunna bada dem när de kommer hem... Har också haft valp som (precis som valpar bör) bott alla sina 8 veckor med syskonen, där det stundtals blivit grisigt i valprummet eftersom man inte hinner städa dygnet runt, och så har valp INTE fått ordentligt bad innan flytt till mig. Det var inte jättemysigt och då blev det bad inom någon timme efter hemkomst.
Min senaste valp hade fått ett märgben precis innan hämtning. Alltså flottet och lukten i det lilla skägget 😷 nej det blev bad direkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 342
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp