Bukefalos 28 år!

Vad behövs för att köra sulky?

alexandraisabella

Trådstartare
Jag ska börja köra sulky bakom min islandshäst, men har ingen aning om vad man ska ha för saker, :confused: jag fattar att man måste ha själva sulkyn och en sele av nåt slag men vad är bäst och inte så jättedyrt? Skulle uppskatta hjälp :D

Inge hat om att jag inte kan och inte borde köra, ska få hjälp av folk som har travhästar :grin:
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Sulky eller rockard? Folk benämner det olika. Finns det fästen för draglinor? Vill du köra mycket/lite. Skog eller plan mark?

Jag hade valt en sk Finsele med draglinor och baksele. Tycker de flesta hästar uppskattar den och jobbar bra i en sådan sele! Den ser ut så här:

imag1660_502b8ae59606ee260600037b.jpg


imag1661_502b8b17e087c3103b0003a3.jpg


Bra att du har koll på bra tränare/hjälp!
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Sulky eller rockard? Folk benämner det olika. Finns det fästen för draglinor? Vill du köra mycket/lite. Skog eller plan mark?

Jag hade valt en sk Finsele med draglinor och baksele. Tycker de flesta hästar uppskattar den och jobbar bra i en sådan sele! Den ser ut så här:

Bra att du har koll på bra tränare/hjälp!


Det va en rockard. det finns fästen på den, tre på varje "sida". Jag tänker köra en gång i veckan mest som hobby/annan träning än ridning i både skog och på plan mark:) vad heter den selen?
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Det va en rockard. det finns fästen på den, tre på varje "sida". Jag tänker köra en gång i veckan mest som hobby/annan träning än ridning i både skog och på plan mark:) vad heter den selen?


Vad menar du med 3 olika fästen? Det bör finnas ögla/pinne att fästa däcklen i längst ut på skaklen, sen längre in på skacklen en ögla för att fästa bakselen i och sedan en svängel för draglinor, som sitter på själva sulkyn, ej på skacklarna. Den ska vara rörlig.

Den sele Julle har är en Marathon sele. Vet ej märket.
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Vad menar du med 3 olika fästen? Det bör finnas ögla/pinne att fästa däcklen i längst ut på skaklen, sen längre in på skacklen en ögla för att fästa bakselen i och sedan en svängel för draglinor, som sitter på själva sulkyn, ej på skacklarna. Den ska vara rörlig.

Den sele Julle har är en Marathon sele. Vet ej märket.

nej asså jag vet inte riktigt, har inte kollat på den så noga och är inte så duktig på sånt här :angel: kan kolla idag när jag ska till stallet för det är min kompis som säljer den
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Jag skulle ta med mig någon som är duktig på vagnar och selar. Trav kuskar använder inre samma utrustning som tex det jag använder. Är stor skillnad på utrustningen!
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Jag skulle ta med mig någon som är duktig på vagnar och selar. Trav kuskar använder inre samma utrustning som tex det jag använder. Är stor skillnad på utrustningen!
Nej, därför jag frågar andra vad man använder, men förra ägaren till min häst använde bara bröstsele sa hon så jag kör på det. Det är en trav kusk som ska träna mej att köra
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Här är en bild på en "icke"-travsele men med speedcart, så ser man kanske skillnaden ganska bra. På denna vagnen är det släta skaklar + en ögla på varje sida där jag fäster bakselen i. Istället för draglinor i läder har jag tunn lina + trissor men funktionen blir detsamma. Han drar alltså i linorna och inte i skakeln, skakeln är som sagt hel slät och vilar bara i skakelhållaren. Skulle linan gå av däremot så skulle skakeln åka ur skakelhållaren, därför har jag på mina andra vagnar 2 "piggar" med kanske 15-20 cm mellanrum så skulle linan /draglädret gå sönder så ser de främre piggarna till att skakeln ändå inte åker ur, då är det alltså med magen han håller i vagnen och inte med bröstan som är meningen.
Skulle tvärtom bakselen gå sönder i en nerförbacke och skakeln är slät så kommer vagnen skjuta in i häcken på hästen, om man då har piggar så kommer de bakre piggarna ta emot skakeln och hindra vagnen från att åka in i rumpan på honom, men då är det ju istället "magen" han stoppar med och inte längre bakselen/remmen bakom rumpan.

Bröstan ska han alltså dra med, bakselen/remmen bakom rumpan ska han hålla emot vagnen med i nerförbacken och själva däckeln runt magen ska bara finnas för att skakeln ska vila där i och inte släpa i backen så att säga och för att man ska kunna vända vagnen med hjälp av skaklarna, de används alltså inte för att dra vagnen framåt.

Hoppas det var till någon hjälp...

lill1.jpg
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Här är samma sele men med draglinor i läder istället. Istället för piggar på dessa skaklarna så är det "droppar"/öglor som vilar i skakelhållaren. På dessa skaklar finns 3 öglor på varje sida till bakselen, man tar den som passar bäst.
Istället för tunn lina och trissor har jag här bred draglina i läder som går till en svängel. Funktionen är densamma, det är linorna och bröstan han drar i. Bakselen håller emot i nerförbackar och däckeln håller upp skaklarna. Skulle draglina eller baksele gå sönder kommer droppen i skakeln se till att han ändå kan hålla emot vagnen med "magen", iof kan det ändå bli problem i nerförbacken med en tung vagn, han får ju bättre stöd att hålla emot med rumpan men det finns broms på vagnen som också kan hjälpa till i ett sånt läge.

lillvagn.jpg
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Det va en rockard. det finns fästen på den, tre på varje "sida". Jag tänker köra en gång i veckan mest som hobby/annan träning än ridning i både skog och på plan mark:) vad heter den selen?
Låter som de kan vara en vagn med Quick Hitch. Fästena ser lite olika ut men syns lite här
http://www.royalhastsport.se/pub_images/original/RoyalHawkTrackTra_3052.jpg


Är de det så vill du använda den vagnen så måste du ha en travsele med Quick Hitch som ser ut så här
http://www.google.se/url?source=img...AkQ8wc&usg=AFQjCNGAW4EG82GKY1HxtWGnGJSGv2p8jg

Goggla bara efter några bilder

Kör själv min islänning med travsele och just nu en sulky för att hon skulle stärka upp sina bakknän med minsta möjliga vikt. Men de är den enkla anledningen att de var saker jag hade redan och visste inte om hon skulle hålla eller tycka de var de var kul. Men ser ut att funka så blir nog lägge att förbättra utrustningen
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Här är samma sele men med draglinor i läder istället...

lillvagn.jpg

det är en rockard jag har, men på den nedersta bilden, ska man ha dom två ihop? det såg lite konstigt ut.. Jag tänker inte använda en baksele för det är inga nerförsbackar så behöver den typ inte och vet inte hur hon är att köra än. men tack för svaren! :banana:
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

det är en rockard jag har, men på den nedersta bilden, ska man ha dom två ihop? det såg lite konstigt ut.. Jag tänker inte använda en baksele för det är inga nerförsbackar så behöver den typ inte och vet inte hur hon är att köra än. men tack för svaren! :banana:

Fast ska hästen dra med draglinor lär du behöva något som stoppar vagnen framåt. Om du inte har en ögla i skackeln! Annars kommer vagnen åka rakt in i baken på hästen när du tex bromsar. Krävs bara putte backe för att den ska åka.
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

(Inte menat till MaRomer, bara en fortsättning på dennes inlägg.)

Bakselen är väldigt bra när hästen bromsar på plan mark också, inte bara vid backar. Det räcker att min häst saktar ner till skritt från trav på en plan grusväg för att bakselen ska bromsa.

Ska man ändå skaffa sig en bra bröstsele så känns det lite onödigt att slopa bakselen, tycker i alla fall jag. Köper man en komplett bröstsele så brukar baksele ingå, annars är det relativt billigt att köpa en att ha till.
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

fast asså igentligen borde vagnen väl stoppas ner och inte åka in i rumpan på hästen då den sitter fast? om hon går att köra med kommer jag definitivt köpa en baksele, vill inte slösa så mycket pengar om det inte kommer användas sen. Men selen borde ju ta emot vagnen lite så den inte åker för långt:idea:
 
Sv: Vad behövs för att köra sulky?

Med en bröstsele så sitter inte vagnen fast i selen utan skaklarna ligger löst.

Däremot med skitbröstsele (den jag länka till ovan) sitter vagnen fast men dom selarna ska man inte ens använda.

Med travsele som jag använder så sitter vagnen fast och jag använder inte baksele
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp