Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Polle

Trådstartare
Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande samt också att vi har alltid problem med att få tag på hö för hela året. Drömmen är ju att få tag på hela årsförbrukningen från samma bonde.
Har nu hittat en toppleverantör av både hö och hösilage, och har tillfälle att reservera nästa årsförbrukning av denne nu direkt, självklart dock lite beroende på hur sommaren blir, men åtminstone 500st/10kg's balar är jag garanterad om jag reserverar nu. Och resterande förbrukning kan jag få i stora hösilagebalar om inte de mindre balarna räcker till.
Deras hö är som sagt av toppkvalite, och jag vet att det mesta är reserverat färdigt från år till år. Nu har de dock fått en "lucka" i sina reservationer, och jag hade turen att ta kontakt med dem just då de fått den! :banana: Jag har pratat med andra hästägare om deras hö, och jag har aldrig hört något negativt om dem, snarare totalt tvärtom! Jag har också haft chansen en gång att se vad de levererar, och det var verkligen av bra kvalite. De har alla nödvändiga analyser färdigt tagna på allt sitt hö, så man vet vad man får för pengarna. De förtorkar höet på åkern för att sedan skulltorka det. Deras hö har alltid varje år legat väldigt lågt i socker, något som också är ett stort plus här för mig som har en häst som måste ha så lite socker som möjligt.
Deras pris är 2.30kr/kg för hö (ca 10kg/bal) och då tillkommer det avgift för hemleverans. De bor dock inte så farligt långt ifrån mig, så det blir nog inte några enorma summor i hemtransport (ca 65km ifrån mig)
Man måste inte ta hem allt på en gång heller, utan de kan leverera mellan 150-200 balar per gång. Man får alltså ha "sitt" hö där hos dem, och så meddelar man då man vill ha mera, samt också betalar vid varje leverans.
Detta för mig låter som en passande lösning, eftersom jag själv har dåligt med hö förvaring. Men det blir ju att betala en massa extra i hemkörningen också, eftersom det blir en 4-5 vändor innan hela årsförbrukningen är levererad.

Hur har ni med hö, vad betalar ni och hur är det med leveranser? Hämtar själva, får ni det hemkört? Vad betalar ni för hemkörningen per gång och hur långt körs det? Vad tycker ni om 2.30kr/kg, är det dyrt, billigt? Skulle DU betala det? Skulle DU slå till på det här erbjudandet?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag löser problemet genom att använda storbalsensilage.
Det är ju packat och klart och kan stå ute.
Förut så köpte jag hela årets förbrukning på samma gång.
Nu så odlar vi en del eget och fyller på med balar från grannen när det egna inte räcker.
Sambon hämtar då bal för bal med traktor och balgrip.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Joo, vi har tidigare också haft stora balar, men eftersom vi har för lite hästar som äter av det, så får vi slänga det mesta, inte hållbart i längden tycker jag. Och höst/vår/sommar så går det inte alls att ha dessa balar.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Bra balar håller utan vidare 14 dagar under vintern.
Ni har en förbrukning på 5 ton hö vilket motsvarar runt 8 ton silage beroende på andel torrsubstans.
Då balarna väger ca 300 Kg så blir det 27 balar på en säsong.
Om ni öppnar en bal i veckan så fungerar ju det.
Blir balarna dåliga fortare än så, så är det dålig hygien på silaget.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Årsförbrukningen är 7ton, 5ton är jag garanterad av dessa. Ett annat problem med de stora balarna är att vi inte har någon traktor, så vi måste flytta dem för hand. Inte heller så roligt. De balar vi får tag på här väger 500kg, mindre än så har vi inte hittat.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Fast vad spelar priset för roll egentligen? Att det är riktigt bra hö och att logistiken runt omkring fungerar perfekt är ju guld värt.

Folk har många gånger tyckt att min bonde tar överpriser och tyckt jag är korkad som betalar så mycket i förhållande till vad dom betalar. Men jag har aldrig haft några problem på något sätt. Perfekt kvalité och med värden som jag har fått välja själv. Dvs det är skräddarsytt efter mina önskemål. Jag har aldrig behövt jaga hö i slutet av säsongen för att leverantören sålt slut till andra. Har jag ansett att något är dåligt så har jag alltid blivit kompenserad för detta.

Man får lite vad man betalar för.

Folk har ibland sagt att mitt är minst lika bra men jag betalar bara hälften så mycket. Sen när jag ser deras hö så är min första tanke att de betalar på tok för mycket för det de får.

Så har du hittat något så perfekt för dig så slå till. Även om det skulle vara dyrare än grannens så är det lätt värt det bara för att man slipper bekymra sig.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Flytta inte runt på dem.
Utan låt leverantören ställa dem så att ni kan rulla av lagren där de står.
Skär en hatt av plasten och trä på den efter varje gång ni tagit silage.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag tittar faktiskt inte på priset när jag köper grovfoder.
Ett bra grovfoder blir alltid billigast i längden.
Med bra värden så behövs ju inget dyrt kraftfoder.
Och med bra hygien så slipper jag förstört foder och hostande hästar.
Jag gillar silage för då så slipper jag hödammet.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Joo, det är ju lite det jag också tänker på: kanske priset är lite högt, men höet är ju bra.
Som det är just nu med den leverantör vi har så är höet mer till förtret än vad jag är glad åt det. Vi har fått slänga flera 1000kg hö nu i vinter som har varit dåligt :mad: och så har vi nu haft det en tid med honom. Dessutom får vi ingen kompensation för det heller :devil: Och nu är allt hö slut, så nu måste vi jaga på annat håll :mad: Så, som sagt, det är mer till förtret än vad man är glad....
Och har man då för en gångs skull chansen att få tag på BRA hö, även fast priset är lite högre, så kanske man inte ska tveka, utan bara slå till....
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Ett bra grovfoder blir alltid billigast i längden.
Med bra värden så behövs ju inget dyrt kraftfoder.
Och med bra hygien så slipper jag förstört foder och hostande hästar.

ABSOLUT :bow:
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag tittar faktiskt inte på priset när jag köper grovfoder.
Ett bra grovfoder blir alltid billigast i längden.
Med bra värden så behövs ju inget dyrt kraftfoder.
Och med bra hygien så slipper jag förstört foder och hostande hästar.
Jag gillar silage för då så slipper jag hödammet.

Jag använder också hösilage. Dock vill jag gärna ha lite blötare. Helst inte mer än 60%. Och absolut inte över 65%. De flesta häromkring vill ha minst 70%.

Hö brukar jag ha juni-augusti.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Joo, det är ju lite det jag också tänker på: kanske priset är lite högt, men höet är ju bra.
Som det är just nu med den leverantör vi har så är höet mer till förtret än vad jag är glad åt det. Vi har fått slänga flera 1000kg hö nu i vinter som har varit dåligt :mad: och så har vi nu haft det en tid med honom. Dessutom får vi ingen kompensation för det heller :devil: Och nu är allt hö slut, så nu måste vi jaga på annat håll :mad: Så, som sagt, det är mer till förtret än vad man är glad....
Och har man då för en gångs skull chansen att få tag på BRA hö, även fast priset är lite högre, så kanske man inte ska tveka, utan bara slå till....

Jag skall vara riktig ärlig nu: Det vore rent ut sagt korkat att inte slå till!!

Räkna på vad det har kostat er inklusive det slängda höt och all tid som du har lagt ner så blir säkert det dyra höt billigare i längden.

Dessutom kostar veterinär en hel del också (tänker på tex host och maghästar man riskerar att få av dåligt grovfoder)
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Räkna på vad det har kostat er inklusive det slängda höt och all tid som du har lagt ner så blir säkert det dyra höt billigare i längden.

Ha! Där sa du något! Den tid vi har lagt ner på att få bort det dåliga höet är det som för mig har varit till mest förtret! :devil: Och då jag tänker på det så.... nej, någon fler sådan vinter vill jag inte ha! :mad:
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Ha! Där sa du något! Den tid vi har lagt ner på att få bort det dåliga höet är det som för mig har varit till mest förtret! :devil: Och då jag tänker på det så.... nej, någon fler sådan vinter vill jag inte ha! :mad:

Du och dina hästar förtjänar faktiskt ett riktigt förstklassigt grovfoder (lite peptalk bara :D)
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag tycker det låter som ett kanonklipp. Absolut att du ska slå till.

Jag betalar mer för mitt hö som jag själv får hämta och som inte har supervärden.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Om jag är duktig på att pruta betalar jag 3kr/kg annars 4kr/kg så 2.30kr/kg är ju asbilligt!

Jag får dessutom hämta höet själv och kånka upp det på skullen för den prislappen men det har bra kvalité och bra värden så jag har liksom inget annat att välja på.


Så ring bonden å säg att du ska ha höt! Köp å var nöjd å glad!
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Prismässigt betalar vi 3 kr kg för analyserat hösilage inklusive frakt, TS brukar ligga mellan 55-65 % och vi får allt vårt foder från samma vall hela fodringssäsongen.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Vi betalar 3 kr/kg hö. Det är av bra kvalite och bonden kör ut det till oss när vi behöver. Leverans är inräknat i priset.
Bor i Stockholm och här kan det ju vara lite mer tricky att få tag på prisvärt hö så vi är vana att betala mycket :D

Hösilage tar gården in själv och det betalar man 2,50 kr/kg för om man vill ta. Alltså i princip lika dyrt som höt.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Köper hö av stallägaren så det finns på loftet... :D 1.50 kr/kg, helt okej kvalitet men ingen topp. Skulle nog ha tagit erbjudamdet om du tycker att det totala priset är rimligt :)
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Betalar 3 kr/kg för riktigt fint torrhö. Grönt och luktar supergott. Det tas in löst och balas på beställning under året. Vi hämtar i omgångar, ca 500 kg i taget. Vi får köra ca 4,5 mil enkel resa. Värdena brukar vara helt okej, men i år är de faktiskt till och med väldigt bra (vilket är lite ironiskt eftersom de flesta andra verkar ha fått in sämre torrhö i år). Höet vägs alltid när vi lastar in, så man vet att man får absolut rätt mängd. Det kan, enligt erfarenhet, vara lite si och så med det annars...:mad:

Jag är toppennöjd med "min" bonde :love:!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 278
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 163
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 627
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp