Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag betalar 2.40 per kg och 300 kr extra för hemkörningen. Analyserat hö. Har betalat 2.00 kg i många år och höjningen kom för ett år sedan
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Förut fick jag det levererat då stallägaren fixade (hyr stallet helt själv), fyrkantsbalar, ekologiskt. Blev dock mer eller mindre lurad, då jag hade hösilage från samma bonde och blev lovad lika stora höbalar till samma pris (500kr, hösilaget vägde 500kg/bal). Pfft, lika stora, ja! Lika tunga, nej ;) Så kilopriset blev 2,5kr och trots att det var ekologiskt och skulle vara jättefint, så dammade det och var gult.

Så jag letade reda på en egen höleverantör. Småbal 6-7 kg, inte jättehårt pressat utan lite lagom. Enormt fräscht, mycket örter i och GRÖNT :love: Hästarna älskar det. Betalar 1.40kr/kg. En transport tar 60 bal, är 4 mil en sväng att hämta. Får se hur jag löser det till nästa år, går åt ungefär 100 bal i månaden och jag räknar med att det behövs 7-800 bal över hela vintern = 12-13 vändor med släp. Bonden kastar ner från loftet och jag packar i transporten. Blir billigare trots transporthyra och bensin, blir ju några svängar. Men jag får se hur jag löser det, om jag hittar någon som kan köra hit. Är så praktiskt med småbal eftersom jag fodrar i smhn, bara att slänga i, låta snörena sitta på och hänga ut näten!

Pris beror ju helt på vart man bor men jag betalar inte mer än 2kr/kg här!
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Var lite försiktig med snörena. De kan få i sig dom. Drog ut ett långt balsnöre ur munnen på min tvååring. Det var rejält tuggat på. Dock var hon extremt prillighet och skulle äta på allt.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Det höt jag köper själv kostar 30kr/bal, varje bal väger mellan 9-12 kg så kilopriset varierar lite. Hämtar själv hos bonden, han balar om höt till småbal innan jag köper det av honom. Har köpt ca 35 balar per gång, räcker i två månader. Det blir några vändor men bonden är på väg till stallet så blir ingen omväg, dock mer meck med transport. Jag har skickat in för analys själv och är väldigt nöjd med värderna. Det luktar gott och är grönt, även den kräsna ponnyn älskar det.

Höt som finns i stallet ges ute i hagen och då betalar jag 3.25 kr/kg som jag tar av det och ger mina ponnyer.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag skulle ta bort snörena efter att jag hade stoppat balen i nätet.
Dels så kan snörena åka ner i magen på hästen och orsaka kolik.
Och dels så kan de dra snörena ur näten och sno in benen i dem med stora olyckor som följd.

Du skär bara av snöret när balen ligger i nätet och så drar du ur det.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag betalar 4,25 kr/kg från en bonde jag köper hö inkl moms.
Från den andra köper jag hösilage för 1,60 kr/kg och hans hö ligger på 2,50 inkl moms.
Jag hämtar själv från båda ställena.

Jag har hösilage från nov-april och har få hästar men gör av med en 300 kg bal på ca 8-10 dagar. De får ca 25-30 kg tillsammans/dag.
TS ligger då på ca 68% enl analys, men jag upplever det torrare.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Vi har 4 hästar, isisar och pinnyer. Vi hittade en ny bonde för detta år (fodrar enbart okt-mars, vi har sjukt mycket bete i hagarna) och köpte in totalt 12 rundbal hö, á 300 kg.

Analyserat hö med en kvot på 4,2, alltså lite låg. Kompenserat med Lusern, allt från 0,5 till 2 kg beroende på vilken häst.

Betalade 1,33 per kg, vi hämtade själva. Vi gjorde själva en hygienanalys pga fd bronkithäst som flyttade hit och höet hade kanonvärden. Dock hade de flesta lite jorddamm i det yttersta lagret, räknar med att 1 bal totalt blev spill eftersom vi tog bort det och kastade.

Dock skulle nog bronkithästen* må bättre av hösilage men problemet är att hästarna är så få, tror inte vi kan få snurr på det, de äter totalt 24 kg om dagen. Finns det hösilage i små små balar?

*Alla går på lösdrift, fodras ute
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag använder också hösilage. Dock vill jag gärna ha lite blötare. Helst inte mer än 60%. Och absolut inte över 65%. De flesta häromkring vill ha minst 70%.

Hö brukar jag ha juni-augusti.

Nyfiken fråga, varför vill man ha blötare hösilage? Betyder inte det mindre näringsvärde?
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag tycker det låter som ett bra pris.

Själv betalar jag 2.50 kr/kg för hö av mycket god kvalité och bra värden. Det är värt det :) Jag hämtar själv. Fyller en kärra åt gången. Har ca 1.5 mil från bonden så det är inte farligt långt heller :)
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Ok. Men betyder inte detta att de måste ha större mängd foder då det är mer vätska?
Hur kan det vara så att blötare håller bättre än torrt?
Förlåt "dumma" frågor men är uppriktigt nyfiken.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jo, hästen behöver större mängd foder ju blötare maten är. Personligen använder jag inte hösilage (har gjort ett par försök för några år sedan, och är inte intresserad av det igen), men jag tror att det bl.a. är lättare att strån sticker hål på plasten om hösilagt är torrt. Då blir ju fodret dåligt, eftersom luft kommer in. Någon annan kan säkert ge dig bättre svar på dina frågor!
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Man fodrar ju hästen utifrån TS (torrsubstans) hö innehåller 84-87 % TS vilket ger hästen ungefär 8,4-8,7 hg mat per utfodrat kg hö.

Ett hösilage med en TS av 55 % ger således 5,5 hg mat vid 1 kg utfodrat, resten är vatten. Absolut minimigiva är 1-1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn.

Har man hästar med problem i luftvägar så är hösilage att föredra, även för äldre hästar med tuggproblem är faktiskt hösilage bättre eftersom det ofta är mjukare och blir också lättare att tugga. Förutsätter förstås att hösilaget håller kvalitet och att man inte har en massa ogräs i fodret också.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Ok. Men betyder inte detta att de måste ha större mängd foder då det är mer vätska?
Hur kan det vara så att blötare håller bättre än torrt?
Förlåt "dumma" frågor men är uppriktigt nyfiken.

Om silaget är av det blötare slaget så har det konserverats bättre.

Är grovfodret blötare så går det att pressa hårdare så att balen innehåller mindre luft.

Det är mjölksyrebakterier som sköter konserveringen genom att bryta ned socker och då finns det inte så mycket näring kvar för de illasinnade bakterierna att leva av.

Här är en bra sida där man kan lässa mycket nyttigt om ensilage

http://www.ensilagenytt.se/index.htm
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

tror inte vi kan få snurr på det, de äter totalt 24 kg om dagen.

24 Kg torrhö motsvarar ungefär 37 Kg ensilage.
Så en 300Kg bal tar då slut på 8 dagar vilket fungerar utmärkt den kalla delen av året om ensilaget har bra hygienisk kvalitet.

I år så har vi köpt några balar av grannen och de balarna har visat sig extremt hållbara efter öppnandet.
Efter 14 dagar så visar sig i princip inget åldrande alls.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Vi har 4 hästar, isisar och pinnyer. Vi hittade en ny bonde för detta år (fodrar enbart okt-mars, vi har sjukt mycket bete i hagarna) och köpte in totalt 12 rundbal hö, á 300 kg.

Analyserat hö med en kvot på 4,2, alltså lite låg. Kompenserat med Lusern, allt från 0,5 till 2 kg beroende på vilken häst.

Betalade 1,33 per kg, vi hämtade själva. Vi gjorde själva en hygienanalys pga fd bronkithäst som flyttade hit och höet hade kanonvärden. Dock hade de flesta lite jorddamm i det yttersta lagret, räknar med att 1 bal totalt blev spill eftersom vi tog bort det och kastade.

Dock skulle nog bronkithästen* må bättre av hösilage men problemet är att hästarna är så få, tror inte vi kan få snurr på det, de äter totalt 24 kg om dagen. Finns det hösilage i små små balar?

*Alla går på lösdrift, fodras ute

Det finns ett problem med hygienanalys och det är att det bara säger hur höt är just nu för stunden. Tar du det om två månader så kan det vara helt andra värden.

Ja det finns småbalar att köpa. Problemet kan dock vara vilka maskiner bonden har använt för att göra balarna. Det är inte så enkelt att det bara är att göra mindre balar. Maskinerna måste också vara gjorda för det. Risken är annars stor att det blir för mycket luft kvar i balen.
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Ok. Men betyder inte detta att de måste ha större mängd foder då det är mer vätska?
Hur kan det vara så att blötare håller bättre än torrt?
Förlåt "dumma" frågor men är uppriktigt nyfiken.

De andra har svarat så korrekt så :D

Bättre konserveringsprocess och mjukare strån (lättare att göra lufttätt och mindre risk för små, små osynliga hål i plasten).
 
Sv: Vad betalar du för hö/hösilage? Hur gör ni med hö?

Jag betalar typ vad som helst, för mig är den absoluta grunden för hästen ett bra grovfoder! Betalar nu typ 3 kr/kg för hösilage TS 67 och för den kvalitén och de perfekta analysvärdena hade jag gärna betalat mer! Köpte 6 mil hemifrån men vill gärna hitta någon närmre, men inget sämre bara, det är lätt värt 6 mil hämtning/hemkörning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 274
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 163
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 627
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp