Vad betalar ni per månad i stallhyra?

karamelldrottningen

Trådstartare
Har jämfört lite med olika anläggningar och det verkar skilja sig väldigt mycket i pris och vad som ingår.
Därför vore det intressant att höra vad ni betalar som står inackorderade eller ni som hyr ut hur mycket ni tar.

Gårdar en bit från större städer i Sverige (skriv gärna vilken stad).
Ridhus och ridbana ska finnas.
Skriv gärna om det är ok kommunikationer eller inte.
Och gärna lite om vad som ingår.
Ingår alla stallpass eller delar ni på dem?
 
Betalar 3050 kr för:
- 1,5 mil från Linköping, buss finns.
- 2 ridhus som båda är ca 20x70m, en stor utebana, skrittmaskin. Även tillgång till grannens stora utebana + preparerad galoppslinga mot medlemsskap. Ett av stallen har solarium.
- Finns toalett, omklädningsrum, enklare kök. Uppvärmd sadelkammare och spolspilta i alla stall.
- 9 kg hösilage eller 6 kg hö ingår (betalar per kg om man behöver mer) och 2 kg fin äthalm. Tror havre ingår också.
- 1 spånbal per vecka (kan köpa extra, finns även torv, spånpellets och halm)
- Frukost, utsläpp, insläpp och lunch ingår vardagar.
- Helger och kvällar rullar på jourschema, hur ofta man har jour beror på vilket stall man står i (finns 4 på anläggningen) och hur många hästar det står i ens stalldel. Varje stall har separat jourschema.
- Täckesbyten osv ingår inte, man kan betala personalen för diverse extratjänster. Vatten i hagen ingår inte heller utan det får man sköta själv året om.

Stallhyran är olika för de olika stalldelarna på anläggningen, 3050 kr för de äldre och 3200 kr för de mer nybyggda.
 
2345kr kostade det när jag tillfälligt stod på Arvika ridklubb.
I det stallet så var det helkollektiv så alla delade på 3 pass som dagen. (6 boxar)
10 kg hö och spån ingick.
Finns 2 ridhus och 1 ridbana på anläggningen (ridskolan nyttjar det ena på kvällen men jag upplevde aldrig problem med att kunna rida. Jag red själv alla gånger)
Har tyvärr inte koll på hur enkelt det är med bussar dit men det ligger nära centrum så det bör inte vara några problem.
Toalett, spolspilta, cafeteria finns

För 7 år sen stod jag i ett stall i ett mindre samhälle där det också var helkollektiv med 4 fodringar per dag. (16 boxar)
Det kostade 1600kr och spån ingick om jag minns korrekt. Men hö köpte man själv (fanns inte på plats att köpa)
1 ridhus och 1 ridbana.
Ligger nära centrum men man får gå från busstationen (ca 20min gång)
Toalett finns.
 
Förra stallet jag stod i kostade 3000 kr per månad:
- 1,5 mil från Linköping men åt ett helt annat håll. Buss finns men det är en bit att gå från hållplatsen.
- Ridhus 20x40m och en utebana 20x60 m. Tyvärr dåligt skött underlag både i ridhus och utebana.
- Frukost och utsläpp ingår vardagar. Insläpp, kvällar och helger rullar på jourschema.
- ca 12 kg hösilage (fri tillgång i hagen i vissa hagar), fritt halm till strö och havre ingår
- Täckesbyten ingår. Går inte att köpa till övriga extratjänster.
- Finns spolspilta, varm sadelkammare med larm och toalett i en annan byggnad.
 
Stall 1 mil från Mjölby, 5 km från mig. Närmsta kommunikation är pendeltåg ca 4 km bort.
7 boxar totalt, ridhus 20 * 60 m, utebana med samma mått. Ridhuset är nybyggt med jättebra underlag, utebanan är också bra. Många fina ridvägar och bra, rejäla hagar.
Fyra fodringar per dag, fri tillgång på hö ingår och en spånbal per vecka, extra kan köpas till såklart.
Inga pass alls förutom när familjen reser bort.
3000:- per månad, jag har dock valt egen hage och betalar 400:- extra för det per månad.
Täcken tas på och av vid behov, flughuva tas av och på varje dag såhär års.
 
Hyr ett eget stall med två boxar på en gård precis bredvid anläggning, ca två mil utanför Sundsvall. Där finns ridhus 20×60, två utebanor 60x80 och 20x40. Väldigt bra uterittsmöjligheter. Stallet är litet och jag har ingen lyx eller varmvatten där. Men det finns ett till stall på gården med spolspilta vilket är guld värt för mig med vita hästar😁.

Ingen service ingår så jag gör allt. Hö ingår men köper spån själv. Kostar 3.500:-.
 
Har bara stått i ett stall med ridhus, kostade 3000 kr och då ingick:
Hösilage
Havre
Morötter
Betfor
Spån/halm
Mockning mån-fre
Utsläpp
Insläpp
Ridhus
Ridbana
Hagar
El
Vatten
Gödseltömning

inga kommunikationer så bil behövdes.
stort stall, kanske 20-25 boxplatser minst...
 
Idag inte ridhus men det är på gång och jag skriver som hyran planeras bli när ridhuset är klart.
Drygt två mil från Malmö, knappt två mil från Lund.

Hyra 4 500 kronor.
Ridbana, 20*50 tror jag, med hinder, ridhus på gång. Fantastisk uterittsmiljö med Bokskogen precis intill gården. Flera sadelkammare, spolspilta, toalett.
Det ingår fodringar: fyra höfodringar och två kraftfoderfodringar per dag. In- och utsläpp. (Sommartid, ca mitten av maj till mitten av oktober, har jag mina ute dygnet runt. Då ingår höfodringarna och de kollar så ponnyerna har vatten.)
Det ingår tio kilo stråfoder, tre (?) kilo kraftfoder och mineraler per dag.
Jag behöver alltså bara fylla på hinkar/påsar och mocka boxarna varje dag.
Jag köper till strö på pall vilket blir ca 70 kronor per bal.

Tror att det är 17 boxplatser och sen går det unghästar på en lösdrift så ca 20-25 hästar.
Enligt Skånetrafiken är det till en busshållplats 1 715 meter. Där går bussarna till-/från bl.a. Lund och Svedala med hygglig täthet. Till annan busshållplats 2 975 meter. Där går bussarna till-/från bl.a. Malmö. Inte världens bästa täthet dock.
 
1500kr lösdrift, ingick:
Tillgång till 1 box i stallet(1 box på 4-6 hästar)
Samma tillgång till allt i stallet, eget skåp i sadelkammaren, fikarum och spolspilta.
Vi gjorde allt själva i lösdrift förutom att köra in hösilage. (Vatten/mockning)

2000kr box i samma stall, ingick:
Utsläpp + lunch + nattfodring mån-fredag(sep-maj/juni typ och inte storhelger), man tog in sin häst själv på em.
Tillgång till allt i stallet.
Grushage vintertid + gräs sommaren.
Man skötte vatten + mockning i hagen själv med hagkompisen.
Rullande schema helg.

Strö + grovfoder tillkom utöver detta, man köpte oftast in strö gemensamt så man fick det hemkört på pall.
 
Hyr ett eget stall med två boxar på en gård precis bredvid anläggning, ca två mil utanför Sundsvall. Där finns ridhus 20×60, två utebanor 60x80 och 20x40. Väldigt bra uterittsmöjligheter. Stallet är litet och jag har ingen lyx eller varmvatten där. Men det finns ett till stall på gården med spolspilta vilket är guld värt för mig med vita hästar😁.

Ingen service ingår så jag gör allt. Hö ingår men köper spån själv. Kostar 3.500:-.
60 x 80 det var rejäla mått på den banan :D!
 
Har bara stått i ett stall med ridhus, kostade 3000 kr och då ingick:
Hösilage
Havre
Morötter
Betfor
Spån/halm
Mockning mån-fre
Utsläpp
Insläpp
Ridhus
Ridbana
Hagar
El
Vatten
Gödseltömning

inga kommunikationer så bil behövdes.
stort stall, kanske 20-25 boxplatser minst...
Ni hade inga pass alls då som inackorderade där :)? 3000kr ink mockning lät väldigt billigt
 
Bor i en kommun med ca 60t innevånare. Batalar 1600 kr per månad, då ingår inte hö eller strö, inte heller täckesbyten eller dyl. Jag har ett pass per månad, resten ingår i hyran. Ridhuset är 20x40 och paddocken något större. Stallet ligger ca 2 mil från centrum. Ca 1 km till buss.
 
ca 3mil från GBG
3000kr +800 (10kg silage) eller 1300 (15kg silage)

Ridbana 30*60 (sand)
Ridbana 40*80 (gräs)
Ridhus 25*65 (fiber)
Inga jourpass
Alltid service
Kiosk, dusch, toalett, kök, övernattningsrum finns
Spolspiltor, låst och larmad sadelkammare osv.
Stora boxar m högt i tak.
Gräshagar (ca0,5h per häst) med grusad ingång (de kan äta torrt) på vintern, andra gräshagar på sommaren
Mockning, täckesbyten osv går att köpa till
 
Strax utanför Sundsvall, betalar 3100 kr

morgonfodring, utsläpp och lunch ingår på vardagar. Em-fodring, intag och kväll rullar mellan hästägarna. Blir ca 1-2 pass/vecka.

finns ridhus 20x40 samt utebana 20X60. Okej uteridningsmöjligheter.

ingår 12 kg hösilage samt 6 påsar spånpellets. Vill man ha mer får man köpa till det.

finns duschspilta, toalett och uppvärmd sadelkammare. Solarium och tvättmaskin finns, då betalar man per användning.

hästarna går i mindre hagar vintertid, med en gräsdel som öppnas på sommaren.
 
3000 kr, strax utanför medelstor stad i Götaland. Busshållplats finns, men man får cykla eller gå någon kilometer för att nå stallet.

Två ridhus (20x40, 20x60), en longeringshall, en ridbana, en ovalbana. Finns även spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare och en horsetrainer. All hö och halm ingår. Insläpp och kvällsfodring på helgerna delar vi på. Det blir ungefär ett pass i månaden vid fullt stall. Inga pass under vardagarna.
 
750kr. Ett stall 2,5km utanför Motala.
Alla fodringar (4 per dag) ingår och in och utsläpp alla dagar. Täckesbyten ingår.
Man får köpa eget foder och strö. Förutom halm som ingår om man vill fodra eller strö med det.
Enkelt stall som är ganska slitet. Inget varmvatten.
Ok paddock, men finns lite att önska då den lutar lite och underlaget skulle nog behöva bytas då det är ganska hårt.
Beten finns. Skogen inpå knuten och okej ridvägar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 242
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 023
Senast: Pilot
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 307
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp