Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Till middag blev det ugnsrostad tomatsoppa från kokboken Plåtmat. Godaste tomatsoppa jag ätit!
Hade soltorkade tomater, soyghurt med basilika i och rostade solroskärnor s om toppning.
 
Nu kanske jag börjar äta mer varierat :D
20211215_194247.jpg
 
Jag skulle iväg på middag och köpte med mig mat från grannrestaurangen. Ugnsbakad rotselleri, dragonslungade morötter och en gratäng på jordärtskocka och potatis som var så jävla god. Vill också kunna göra en så god gratäng men lyckades inte lista ut innehållet alls mer än just jordärtskocka och potatis...
_20211225_235741.JPG
 
Jag skulle iväg på middag och köpte med mig mat från grannrestaurangen. Ugnsbakad rotselleri, dragonslungade morötter och en gratäng på jordärtskocka och potatis som var så jävla god. Vill också kunna göra en så god gratäng men lyckades inte lista ut innehållet alls mer än just jordärtskocka och potatis...
Visa bifogad fil 82655
Apropå gratäng! Jag fick tipset om att lägga rotfrukterna i isbad en stund för att dra ut stärkelsen (efter jag skivat dem). Sedan kokade jag ihop vitlök, lök, vitpeppar, timjan och oregano samt salt i grädde och färskost. Silade detta efter när allt smält ihop och gottat till sig. Tog upp rotfrukterna och torkade av dem ner i formen och hällde såsen över. Smulade över stark ost och in i ugnen. Det blev bästa gratängen någonsin och något jag kör på varje gång nu utom med broccoli och dyligt där jag kokar grönsakerna i någon minut först för att minska bitterheten. Lika bra varje gång!
 
Apropå gratäng! Jag fick tipset om att lägga rotfrukterna i isbad en stund för att dra ut stärkelsen (efter jag skivat dem). Sedan kokade jag ihop vitlök, lök, vitpeppar, timjan och oregano samt salt i grädde och färskost. Silade detta efter när allt smält ihop och gottat till sig. Tog upp rotfrukterna och torkade av dem ner i formen och hällde såsen över. Smulade över stark ost och in i ugnen. Det blev bästa gratängen någonsin och något jag kör på varje gång nu utom med broccoli och dyligt där jag kokar grönsakerna i någon minut först för att minska bitterheten. Lika bra varje gång!
För bövelen människa, dreglar ju här ju :rage:
 
Någon som har tips på sätt att tillaga tofu som fungerar i matlåda?
Jag brukar få tofu i mina matlådor i allt från typ cocosmjölkgrytor till marinerad och sen stekt i olika varianter... Vanliga matrester från middan dagen innan som jag mikrar på jobbet. (ja jag är medveten hur ruskigt bortskämd jag är som får både middag och matlådor nästan alla dagar jag jobbar av min särbo).
 
Apropå gratäng! Jag fick tipset om att lägga rotfrukterna i isbad en stund för att dra ut stärkelsen (efter jag skivat dem). Sedan kokade jag ihop vitlök, lök, vitpeppar, timjan och oregano samt salt i grädde och färskost. Silade detta efter när allt smält ihop och gottat till sig. Tog upp rotfrukterna och torkade av dem ner i formen och hällde såsen över. Smulade över stark ost och in i ugnen. Det blev bästa gratängen någonsin och något jag kör på varje gång nu utom med broccoli och dyligt där jag kokar grönsakerna i någon minut först för att minska bitterheten. Lika bra varje gång!
Intressant! Jag trodde man ville ha stärkelsen för att den gör gratängen krämigare?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 723
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp