Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Det där ser oerhört gott ut ju! Har du lust att dela recept?
Oj, jag lagade det på "en höft" :o

Men ungefär såhär:
Hacka ca 1 dm purjo, och stek i grytan.
Ca 0,5 l vatten (kan ha varit mer, potatisen ska kunna koka utan att bränna fast).
Skala, skär och lägg i ca 7-800 gram potatis av fast typ
Krydda med veg buljongtärning, salt och peppar. Några småkvistar färsk timjan
Koka tills potatisen är mjuk utan att den blir mosig.
2-3 msk grädde

Kan ha lagt i mer vatten mot slutet :)
 
Oj, jag lagade det på "en höft" :o

Men ungefär såhär:
Hacka ca 1 dm purjo, och stek i grytan.
Ca 0,5 l vatten (kan ha varit mer, potatisen ska kunna koka utan att bränna fast).
Skala, skär och lägg i ca 7-800 gram potatis av fast typ
Krydda med veg buljongtärning, salt och peppar. Några småkvistar färsk timjan
Koka tills potatisen är mjuk utan att den blir mosig.
2-3 msk grädde

Kan ha lagt i mer vatten mot slutet :)
Tack! :d
 
Idag vågade jag prova på detta recept https://zeinaskitchen.se/bourani-banjan/ Blev hur gott som helst (så som det brukar med Zeinas recept!). Går säkert att göra veganskt också om man byter ut yoghurten mot ett veganskt alternativ :)
Dock hade man ju önskat att portionspriset var lite lägre, men vad kan man göra när aubergine och gröna paprikor är typ dyrare än guld...!
 
Idag vågade jag prova på detta recept https://zeinaskitchen.se/bourani-banjan/ Blev hur gott som helst (så som det brukar med Zeinas recept!). Går säkert att göra veganskt också om man byter ut yoghurten mot ett veganskt alternativ :)
Dock hade man ju önskat att portionspriset var lite lägre, men vad kan man göra när aubergine och gröna paprikor är typ dyrare än guld...!
Jag tycker att ersätta aubergine med zucchini är en bra grej eftersom zucchini kan finnas på bra pris med ojämna mellanrum och tipsar om att köpa och frysa in i kuber/rivet när finns, samma gäller paprika finns ofta bland de vissna grönsakerna och passar helt utmärkt att både frysa in och laga mat på efteråt. Kanske det kan hjälpa?
 
Idag blev det krämig citron-risoni med ugnsbakad spetskål, rostade hasselnötter & bladpersilja. Förbaskat gott, om jag får säga det själv. Av hänsyn till mina medmänniskor (ska äta samma till lunch imorgon) skippade jag dock vitlöken i risonin som kanske förhöjt smaken ännu mer.
 
Idag blev det krämig citron-risoni med ugnsbakad spetskål, rostade hasselnötter & bladpersilja. Förbaskat gott, om jag får säga det själv. Av hänsyn till mina medmänniskor (ska äta samma till lunch imorgon) skippade jag dock vitlöken i risonin som kanske förhöjt smaken ännu mer.
Låter ljuvligt! Recept?
 
Låter ljuvligt! Recept?
AC5E59FA-F5E2-49FB-8E4D-C8F62A2B2453.jpeg
 
@inverterad Jag grovhackade och rostade hasselnötterna, vet inte om de glömde ha med det i receptet (för de var ju det på bilden). Sen hade jag även lite agavesirap i risonin för jag tycker all mat behöver lite lite sötning av något slag bara för balansen/förstärkning av de andra smakerna.
DE6A05BF-C994-4F0B-9958-2524D8F24508.jpeg
 
Idag blev det krämig citron-risoni med ugnsbakad spetskål, rostade hasselnötter & bladpersilja. Förbaskat gott, om jag får säga det själv. Av hänsyn till mina medmänniskor (ska äta samma till lunch imorgon) skippade jag dock vitlöken i risonin som kanske förhöjt smaken ännu mer.
Guuuud vad gott det låter. Har du ett recept?
Jag tänker dock inte skippa vitlöken!
 
Här blev det crispy glazed tofu med ris och wokad vitlöksbroccoli samt en gurksallad med chili och koriander. Andra gången jag lagar detta recept och glazen känns restaurang-god. Den enda nackdelen är att man först panerar tofun krispig och sen har på glazen, och krispigheten såklart försvinner efter en stund.
 
Vad hade ni haft i pastasås för att ge lite mer fyllighet i smaken? Det ska ersätta smaken av pancetta men som protein i tänkte jag ha quornbitar, men de ger ju inte så mycket umamismak. I övrigt innehåller såsen broccoli, creme fraîche, tomatpuré, kryddor. Så ganska mild och platt smak just nu.
 
Vad hade ni haft i pastasås för att ge lite mer fyllighet i smaken? Det ska ersätta smaken av pancetta men som protein i tänkte jag ha quornbitar, men de ger ju inte så mycket umamismak. I övrigt innehåller såsen broccoli, creme fraîche, tomatpuré, kryddor. Så ganska mild och platt smak just nu.
Lite sojasås som sälta kanske?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 597
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 772
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp