Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Äntligen har jag kommit mig för att göra vegetarisk bourgogne-gryta. Ser lite blek ut men den blev så god! Gulbetor, morötter, palsternacka, vin och vegetarisk buljong. Och så massor av trattkantareller och vanliga gula kantareller. smaskens 😋
9F847232-C7DF-40A3-AE24-E33F2E066DBF.jpeg
 
PXL_20231113_105614571.jpg

Den här månaden ska jag följa några recept jag hittat på instagram. Denna ska egentligen vara en soppa, men gjorde alldeles för mycket nudlar så det blev mer av en gryta, haha!

Såsen består av morötter kokta i grönsaksbuljong. Häll i en förpackning kokosmjölk och mixa. I en traktörpanna steker man lök länge (egentligen vitlök också, men det har tagit slut här hemma...), sen i med röd thai-curry paste och kikärtor. Stek ett tag, häll sedan över morötterna.
Nudlarna går klart vid sidan om i varmt vatten. Blanda i. Smaka av med salt och peppar.

Kommer nog göra själva såsen igen, alltså allt utom kikärtorna och nudlarna, men variera med kikärtor, filebitar och kyckling, och sen servera med ris :)
 
Visa bifogad fil 131930
Den här månaden ska jag följa några recept jag hittat på instagram. Denna ska egentligen vara en soppa, men gjorde alldeles för mycket nudlar så det blev mer av en gryta, haha!

Såsen består av morötter kokta i grönsaksbuljong. Häll i en förpackning kokosmjölk och mixa. I en traktörpanna steker man lök länge (egentligen vitlök också, men det har tagit slut här hemma...), sen i med röd thai-curry paste och kikärtor. Stek ett tag, häll sedan över morötterna.
Nudlarna går klart vid sidan om i varmt vatten. Blanda i. Smaka av med salt och peppar.

Kommer nog göra själva såsen igen, alltså allt utom kikärtorna och nudlarna, men variera med kikärtor, filebitar och kyckling, och sen servera med ris :)
Skulle vilja testa den såsen, har du lust att dela lite mer detaljer som mått på ingredienserna.
 
Skulle vilja testa den såsen, har du lust att dela lite mer detaljer som mått på ingredienserna.
5 morötter (jag hade bara 3 hemma, funkade bra)
0.5l grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
3msk röd curry (jag använde lite mer än en halv burk pga vill ha mer smak)
"1/2 brown onion" översatte jag själv till "en hel välstekt lök", för vem använder halva lökar :P
1 vitlöksklyfta (återigen, vem använder så lite vitlök?!, säger jag som inte hade nått, men ändå...)
100g risnudlar
1 burk kikärtor
 
5 morötter (jag hade bara 3 hemma, funkade bra)
0.5l grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
3msk röd curry (jag använde lite mer än en halv burk pga vill ha mer smak)
"1/2 brown onion" översatte jag själv till "en hel välstekt lök", för vem använder halva lökar :P
1 vitlöksklyfta (återigen, vem använder så lite vitlök?!, säger jag som inte hade nått, men ändå...)
100g risnudlar
1 burk kikärtor
Påminner den i smaken om röd curry man beställer på asiatiska restauranger?
 
69C328E5-736F-4696-850F-1061907E99B8.jpeg

Gnocchi ala Sorrentina. Mums😋
Använde Zeina’s recept kompletterat med en låda tärnad zucchini från frysen. Tycker att jag ofta måste köra rätterna längre i ugnen än vad hon anger i sina recept. 20 minuter + grill för att få lite färg på ytan istället för 10-13 minuter enligt receptet.
Men gott blev det!
 
Ramlade över billiga och lagom mogna avokado så köpte på mig ett gäng. Tänker att dagens middag får bli guacamole :d och någon slags burritos med bönor, grönsaker och oumph.

Någon som har tips på annat att göra med avokado, förutom guac eller ha på macka och i sallad?
 
Ramlade över billiga och lagom mogna avokado så köpte på mig ett gäng. Tänker att dagens middag får bli guacamole :d och någon slags burritos med bönor, grönsaker och oumph.

Någon som har tips på annat att göra med avokado, förutom guac eller ha på macka och i sallad?

Jag gjorde avocadopasta nångång, det var gott!
 
Skrev i tråden om mat med saffran men lägger in här också.

https://www.vegomagasinet.se/favoriten-kikartsgryta-med-saffran
Jag hade konstaterat att jag nog inte gillar saffran i mat men hade ett paket saffran kvar som behövde användas och jag älskar ju kikärtor så testade denna idag. Så. Sjukt. Gott. 😍

Följde visserligen inte receptet helt, hade ingen paprika utan hackade ner några slokande körsbärstomater i början istället. Hade dubbelt så mycket saffran, lite gul curry, lite chili, och sen lite fryst bladspenat i slutet (har typ alltid i liknande grytor för att hjälpa till att svalna).

P_20231212_173529.jpg
 
Vad ska ni äta för vegetariskt/veganskt i jul?

Jag gillar inte julmat och måste ha nåt enkelt för jag ska antingen ta med eller laga maten i en hyrlägenhet (visserligen i samma by som jag bor i, men ändå lite trassligt tycker jag). Funderar på potatis- och jordärtskocksgratäng, tempeh och kålsallad. Eller nån lite roligare pasta, men kommer inte på nåt som känns roligare än vardagspastan 🤔. Iofs var inte mitt första alternativ så himla festligt heller men lägger man ner lite extra tid på det blir det bra.
 
Vad ska ni äta för vegetariskt/veganskt i jul?

Jag gillar inte julmat och måste ha nåt enkelt för jag ska antingen ta med eller laga maten i en hyrlägenhet (visserligen i samma by som jag bor i, men ändå lite trassligt tycker jag). Funderar på potatis- och jordärtskocksgratäng, tempeh och kålsallad. Eller nån lite roligare pasta, men kommer inte på nåt som känns roligare än vardagspastan 🤔. Iofs var inte mitt första alternativ så himla festligt heller men lägger man ner lite extra tid på det blir det bra.
Kålsallader av alla de slag! Älskar att rosta nötter, blanda med olika slags kål, där kålen är ibland rostad och en frasig sallad, ibland stekt och gör en varm krämig sallad etc. Men mer eller midre, kål, något syrligt, något knaprigt, något sött och ibland kladd i olika små skålar så man kan få massor med olika smaker och kombinationen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 468
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 774
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp