Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Får du ordning på mathavren? jag tycker den bara vill bli grötklibbig.
Nu hade jag den rakt ner i grytan så ingen klibbighet där, men annars stör inte klibbigheten mig så mycket. Tycker inte alls det är som gröt, även om det såklart är lite mer klibbigt än ris. Men som sagt, det stör mig inte :)
 
876A5DB4-012F-4AC1-BAD6-385ABEB36FCB.jpeg


Rostade rotselleri och äpple i ugn som sen mixades med creme fraiche, matlagningsgrädde, vatten och buljongtärning. Smakade av med salt, peppar och citronjuice.
Toppade med hackad gurka, hackad paprika och hackat äpple, brynt valnötssmör, dill och riven lagrad ost. Det var dögott 😍
Recept från Tuvessonskans Brynt Smör-bok.
 
Ja det var det vi testade dessvärre. Tyckte det var väldigt klibbigt.
Oj, det har jag aldrig varit i närheten av att få klibbigt, inte ens om det blir överkokt. Följde du instruktionerna att koka som pasta med överskottsvatten? Jag har helt slutat med mathavren. Om det är ok med klibb och längre tillagning korngryn, om inte havreris.
 
Oj, det har jag aldrig varit i närheten av att få klibbigt, inte ens om det blir överkokt. Följde du instruktionerna att koka som pasta med överskottsvatten? Jag har helt slutat med mathavren. Om det är ok med klibb och längre tillagning korngryn, om inte havreris.
Nej jag kokade det nog som ris utan överskottsvatten. Får testa igen.
 
Tipsar om nakenhavre i diskussionen om olika ”risersättare”. Nakenhavren går att koka till gröt men om man kokar den kortare och som pasta blir det nästan som råris, helt oklibbig!
 
Till middag igår blev det ett försök till ravioli, men den glutenfria degen blev inte bra denna gången så det var inte skoj, fick ihop tillräckligt för att göra middagen och fyllde med svartkål, vitlök, parmesan, mögelost. Smaken satt där iallafall!
 
Tipsar om nakenhavre i diskussionen om olika ”risersättare”. Nakenhavren går att koka till gröt men om man kokar den kortare och som pasta blir det nästan som råris, helt oklibbig!
Finns den nånstans att beställa online? Jag äter gröt varje dag under vinterhalvåret och piffar gärna till med lite blandade sorters havre i :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 713
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 713
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp