Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag ställer inte fram särskilt mycket till min pojkvän, vi bestämmer all mat tillsammans och lagar den ofta ihop men han är otroligt mer öppen för nya smaker än jag. Han är mer öppen generellt. Väldigt tröttsamt med inskränkta människor oavsett vad det handlar om kan jag tycka. Min sambo är dessutom för övrigt den mest drivande i vår vegetariska kost, även om jag är helt med på noterna.
Här är det nog så att jag lagar mat mest till mig och vill min man ha något annat får han göra det själv.

Händer ytterst sällan dock :D
 
Jag har inför köttfri måndag i det här hushållet, ikväll blir det lasagne med trattkanteller och ricotta. Min sambo är en stor köttfantast och dessutom väldigt kräsen så det är tyvärr ett pussel att få ihop rätter som fungerar. Tyvärr ett av hans sämsta karaktärsdrag.
 
@Strindlund Har en känsla av att reaktionen blir densamma här hemma. Får väl välja att framföra förslaget i "lämpligt" tillfälle :laugh: men som du säger kan man ju välja att göra rätter som känns mättande och "köttiga", för det är nog mest det jag själv funderar på också, att man tänker att utan kött blir man inte mätt typ
 
@Strindlund Har en känsla av att reaktionen blir densamma här hemma. Får väl välja att framföra förslaget i "lämpligt" tillfälle :laugh: men som du säger kan man ju välja att göra rätter som känns mättande och "köttiga", för det är nog mest det jag själv funderar på också, att man tänker att utan kött blir man inte mätt typ

Happy suprise efteråt? :angel:
 
@Strindlund Har en känsla av att reaktionen blir densamma här hemma. Får väl välja att framföra förslaget i "lämpligt" tillfälle :laugh: men som du säger kan man ju välja att göra rätter som känns mättande och "köttiga", för det är nog mest det jag själv funderar på också, att man tänker att utan kött blir man inte mätt typ

Alternativet är ju att göra vegetariskt och sedan inte säga något om att det är vegetariskt ;). Min man skulle dock bli sur när han väl upptäcker det! :meh:

För övrigt så älskar jag t.ex zucchini/aubergine som är tillagad, men jag kan inte göra något bra av det för mitt blir alltid en slemmig sörja. Måste googla lite om det!
 
Jag kom på att jag tog ett kort på Chachoukan vi lagade i veckan. Vi hade Linas veggo-matkasse för att få mer veggo-inspiration och denna maträtt tyckte både jag och sambon var en stor hit, en keeper.

Chachouka_zpsdfb725aa.jpg


Chakcouka med saffran, ägg och pitabröd - 4 port
1 gul lök
2 röda paprikor
1 gul paprika
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1/2 tsk paprikapulver
1 pkt saffran
1 konservburk plommontomater
1 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
4 ägg
1 pkt pitabröd

Skär gul lök, paprika och i tunna skivor. Fräs löken i olivoljan i en ugnssäker stekpanna eller gryta, tillsätt pressad vitlök och paprika. Fräs på låg värme i ca 15 min. Ha i kryddorna + sambal, fräs lite till, tillsätt sedan plommontomaterna, vattnet och honungen. Låt pannan puttra i ca 10 minuter, gör sedan 4 gropar på ytan och knäck ner ett ägg i vardera gropp.

Ugnsbaka i 200 grader varm ugn i 4-10 min (beroende på hur väl gräddade ägg man vill ha). Servera med varmt pitabröd och en sallad (vi gjorde en på grön paprika + gurka med citron, salt och peppar - passade jättebra).

Det här lät himla spännande tycker jag! Men hur i hela friden uttalas det?? :o:confused:
 
Jag tog ju upp det där med min man, att åtminstone äta vegetariskt en gång i veckan, men nej, det fanns inte på världskartan :grin:.

Jag fattar inte ens ståndpunkten. Vad är grejen? Kött smakar ju dessutom typ ingenting? Kan din sambo aldrig äta en soppa eller typ paj utan kött i? Jag tänker att han förmodligen äter vegetariskt ibland utan att han ens reflekterat över det. Så konstigt att totalvägra all vegetarisk mat dessutom, som om det skulle ha fler gemensamma nämnare än att de inte innehåller just kött. Jag fattat ju om man säger "men jag gillar inte röda linser så mycket" men hur kan man dissa ALL vegetarisk mat? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle finnas några som var så anti vegetariskt förrän jag såg alla svaren i tråden här. Gud vad trist med såna människor som ska vägra "bara för att", förstår att ni blir frustrerade! Mycket mat från andra kök är ju vegetarisk så vägrar man alla vegetariska rätter känns det som att man ratar ganska mycket mat...

@Emiro Ja det var jättegott verkligen! Jag vet dock inte hur det uttalas, jag säger Tjacktjoka typ :D, men jag insåg nu att det nog är ett ganska orimligt uttal!

Imorgon gör vi vegetarisk pad thai här hemma, återkommer med bild och recept då :) Ni som tänker att man inte skulle bli mätt på vegetarisk mat - man använder ju mycket ägg, ost, nötter och baljväxter i vegetarisk kost och det tycker jag mättar hur bra som helst.
 
Senast ändrad:
Min make äter också glatt det mesta som serveras och det enda han mer eller mindre totalvägrar är houmus, majonnäs och smörgåstårta (var för sig alltså). Han lagar dock ganska mycket mat och är hyfsat intresserad av matlagning och kan spendera timtals med att planera och laga måltider vid speciella tillfällen. Vi äter nästintill alltid minst lakto-ovo-vegetarisk.

Idag blir det en ganska tråkig (men förhoppningsvis god) wok med savojkål som bas.
 
Jag fattar inte ens ståndpunkten. Vad är grejen? Kött smakar ju dessutom typ ingenting? Kan din sambo aldrig äta en soppa eller typ paj utan kött i? Jag tänker att han förmodligen äter vegetariskt ibland utan att han ens reflekterat över det. Så konstigt att totalvägra all vegetarisk mat dessutom, som om det skulle ha fler gemensamma nämnare än att de inte innehåller just kött. Jag fattat ju om man säger "men jag gillar inte röda linser så mycket" men hur kan man dissa ALL vegetarisk mat? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle finnas några som var så anti vegetariskt förrän jag såg alla svaren i tråden här. Gud vad trist med såna människor som ska vägra "bara för att", förstår att ni blir frustrerade! Mycket mat från andra kök är ju vegetarisk så vägrar man alla vegetariska rätter känns det som att man ratar ganska mycket mat...

@Emiro Ja det var jättegott verkligen! Jag vet dock inte hur det uttalas, jag säger Tjacktjoka typ :D, men jag insåg nu att det nog är ett ganska orimligt uttal!

Imorgon gör vi vegetarisk pad thai här hemma, återkommer med bild och recept då :) Ni som tänker att man inte skulle bli mätt på vegetarisk mat - man använder ju mycket ägg, ost, nötter och baljväxter i vegetarisk kost och det tycker jag mättar hur bra som helst.

Ja men det är ju en supertråkig inställning! Och du har helt klart rätt, finns mkt maträtter utan kött. Får göra matig soppa eller paj vegetarisk, och sedan får min man äta det som serveras. Han äter ju det som serveras, men det knorras en hel del.
 
Jag tog ju upp det där med min man, att åtminstone äta vegetariskt en gång i veckan, men nej, det fanns inte på världskartan :grin:.
Jag har ett recept på vegetarisk lasagne som är väldigt god. Jag ska leta reda på det, det kan fungera på en veggovägrare. Veggovägrare? Uppfann jag just ett nytt ord?:D
 
Vegetarisk lasagne.

Ingredienser
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater
1 tsk torkad basilika
250 g fryst hel spenat
300 g keso
4 dl riven vällagrad ost
salt
peppar
10 lasagneplattor

Bechamelsås:
  • 2 msk Smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 5 dl mjölk
  • 1⁄2 tsk salt
  • 1⁄2 krm peppar


Gör så här
hacka lök och vitlök och fräs i olja i 5 min.
Blanda i tomaterna och basilika.
Koka upp och låt det sedan puttra utan lock i ca 15 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Bechamelsåsen:
Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Tillsätt mjölken lite i taget, koka upp och låt koka under fortsatt vispning 3-5 min. Smaka av med salt och peppar.

Tina spenaten och krama ur överflödig vätska.
Skär den grovt.
Blanda med keso och hälften av osten.
Smaka av med salt och peppar.
Smörj en ugnsfast form.
Häll lite av bechamelsåsen på botten av formen.
Varva de bägge fyllningarna med lasagneplattor.
Börja med spenatröran och avsluta med ett lager tomatsås.
Häll over bechamelsåsen.
Strö över resten av osten.
Baka lasagnen i mitten av ugnen i ca 30 min.
Servera gärna med bröd och en sallad.
 
Jag fattar inte ens ståndpunkten. Vad är grejen? Kött smakar ju dessutom typ ingenting? Kan din sambo aldrig äta en soppa eller typ paj utan kött i? Jag tänker att han förmodligen äter vegetariskt ibland utan att han ens reflekterat över det. Så konstigt att totalvägra all vegetarisk mat dessutom, som om det skulle ha fler gemensamma nämnare än att de inte innehåller just kött. Jag fattat ju om man säger "men jag gillar inte röda linser så mycket" men hur kan man dissa ALL vegetarisk mat? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle finnas några som var så anti vegetariskt förrän jag såg alla svaren i tråden här. Gud vad trist med såna människor som ska vägra "bara för att", förstår att ni blir frustrerade! Mycket mat från andra kök är ju vegetarisk så vägrar man alla vegetariska rätter känns det som att man ratar ganska mycket mat...

@Emiro Ja det var jättegott verkligen! Jag vet dock inte hur det uttalas, jag säger Tjacktjoka typ :D, men jag insåg nu att det nog är ett ganska orimligt uttal!

Imorgon gör vi vegetarisk pad thai här hemma, återkommer med bild och recept då :) Ni som tänker att man inte skulle bli mätt på vegetarisk mat - man använder ju mycket ägg, ost, nötter och baljväxter i vegetarisk kost och det tycker jag mättar hur bra som helst.
Tjacktjoka it is! :D:rofl:
 
Tjacktjoka it is! :D:rofl:

Haha, men jag kom på att jag glömt ett h i namnet så jag tror faktiskt att uttalet KAN vara hyfsat nära i alla fall ;) Chakchouka!

Hörrö, du glömde bild! :p Jag har mängder med goda veggorecept men jag håller ju på dem just för att jag måste fota dem innan de får läggas upp här ;)

Väntar för övrigt på @Niyama dagliga inlägg, tror hon har mycket bra på lager!
 
@MidnightSoul Precis min tanke :angel: tur du kan läsa mellan raderna vad jag tänker haha!

@Strindlund Det hade ju faktiskt varit en idé. Min sambos mamma och syster är vegetarianer, vet inte om det är så att han tycker att han fått sin beskörda del av den varan :p Vi får väl se om jag kan smyga in det en dag och se om jag lyckas! Lite roligt var att vid flera tillfällen vi lagat mat av färs så vägrar han äta annat än blandfärs men hur många gånger som helst var det fläskfärs i stället, om han märkte det? Nä, inte förrän han hann se vad det stod på etiketten på utsidan och kommenterade det :rofl:
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 135
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 655
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp