Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@Emiro i vanliga mataffären brukar miso finnas antingen i hälsokostsdelen av affären eller i sektionen för "världens mat". Även om Blue Dragons misopastapåsar inte ger världens godaste miso så är den tillgänglig och lätt att tillaga. Annars så brukar det gå att få tag på misopasta i asiatiska matbutiker. Vårlöken kallas ofta salladslök på svenska (det är alltså inte den som växer i gräsmattan på våren utan något annat) och ser ut som små spensliga purjolökar som är lite grönare, säljs ofta i buntar.
 
Det här med män och kött alltså.
Herregud.

Vi äter köttfritt minst en dag i veckan, och min väldigt köttätande man hade inga problem att köpa det konceptet. Det kan visserligen bero på att jag lagar maten, och han äter det som jag serverar – eller inget alls ;)

Det är sprättlätt att göra goda vegetariska pastasåser, till exempel. Det här en pastarätt som jag gjorde i början. Så god! Och helt ärligt så äter många vegetariskt utan att de tänker på det. Pannkakor, grönsakssoppa, omelett är ju något som de flesta har ätit mer än en gång i livet liksom ;)

Det absolut enklaste steget till att införa en köttfri dag är att införa antingen en soppdag, sushidag eller pizzadag i veckan. Vegetarisk pizza och vegetarisk sushi = svingott! Sen finns det många olika nuggets, "grytbitar" och annat som är jättelätta att hantera som kött. Halloumiburgare, till exempel.
 
@Blueberry

Vegetarisk sushi? Recept tack. Aldrig provat iochmed att det mesta sushi som finns häromkring är lax och det tycker jag inte om.

Jag köper det oftast ;)
Det är mycket avokado – som jag ÄLSKAR! Och omelett, gurka, tofu, morot, lök, ibland svamp, ibland mango (så gott!), paprika (jag gillar tyvärr inte paprika...). Det går att mixtra loss ganska bra :)

Här är inspiration:

http://farbrorgron.blogspot.se/2012/12/sushi-vegetarisk-gora-sjalv.html
 
I Karlstad har vi ganska många sushiställen nu för tiden.
Jag köper ofta på Happy Kitchen (lokalt ställe) eller på Sushi Yama (kedja).

Ah okej, har inte tittat på alla ställen här men det är i princip nästan bara lax på dom ställena jag har sett. Men får kanske ta och leta liter mer bland restaurangerna :)
 
Ah okej, har inte tittat på alla ställen här men det är i princip nästan bara lax på dom ställena jag har sett. Men får kanske ta och leta liter mer bland restaurangerna :)

De allra flesta serverar mammasusshi eller vegetarisk sushi. Det är bara att säga till. Jag beställer vegetarisk sushi utan paprika utan ett ens kolla menyn först, och det har alltid ordnat sig ypperligt :)
 
Vilken bra tråd! Både jag och maken är lakto ovo-vegetarianer sedan över 15 år (var det redan när vi träffades) och vår lilla son på 2,5 är uppvuxen som det. Är värdelös på att ta bilder på maten men ska försöka göra det!
 
Å, vad gott! Jag åt Misosoppa när jag var i Thailand. Ofta. Hittar man misopasta bland vanlig pasta? En otroligt pinsam fråga men vad är vårlök och hur ser den ut? Den här vill jag absolut prova laga!

Misopastan hittar du ofta vid de "orientaliska" hyllorna, blue dragon har en variant som de kallar för instans miso, vet nu inte om den är fri från fisk men tycker det ser ut så när jag googlar. :) Det är liksom inte pasta utan mer "kryddblandningen" som man blandar ut med vatten.

http://bluedragon.se/produkter/miso-soppa/

Vårlök säljs i knippe och ser ut som mini-purjolök. :D Sobanudlar som jag använde i är nudlar gjorda på bovete, men man kan säkert använda andra nudlar också.
 
Kom på att vi ju åt bröd med en bönröra på också, glömde fota den men den gör jag såhär: Mixar 1 förpackning vita bönor, massa färsk basilika, 1 vitlöksklyfta, några soltorkade tomater och några matskedar olivolja (eller oljan som tomaterna ligger i). Saltar och pepprar efter smak. Brer på bönröran på något gott bröd, klart! :)

Exakt den bönröran brukar vi också göra svinofta. :D
 
Misopastan hittar du ofta vid de "orientaliska" hyllorna, blue dragon har en variant som de kallar för instans miso, vet nu inte om den är fri från fisk men tycker det ser ut så när jag googlar. :) Det är liksom inte pasta utan mer "kryddblandningen" som man blandar ut med vatten.

http://bluedragon.se/produkter/miso-soppa/

Vårlök säljs i knippe och ser ut som mini-purjolök. :D Sobanudlar som jag använde i är nudlar gjorda på bovete, men man kan säkert använda andra nudlar också.
Å tack! Det blir så mycket lättare att leta när man vet hur det ser ut. :up:
 
ro3080dbetor_zps8108d1fb.jpg


Dagens middag, potatis/broccolisoppa med nybakade baguetter, rödbetsröra och avocado. Herrejävlar alltså vad god rödbetsgeggan blev, totalt kickäss! Även mycket god och enkel soppa, bara potatis, broccoli, gul lök, timjan - Fräs i olja, på med vatten och grönsakspuljong, mixa slät och smaka av med oatly iMat, salt och peppar.

Rödbetsgeggan är gjord såhär: Två små kokta rödbetor, en tetra stora vita bönor, två vitlöksklyftor, en msk tahini, rapsolja, salt och peppar. Tillsätt vatten så det blir mixbart, mixa. Ät och njut.
 
Igår blev det spagetti och pastasås


1 hackad lök, lite vitlök & 2 rivna morötter frästa i lite olja. Sedan på med en burk krossade tomater, någon dl (dåligt blötlaggda...:cautious:) linser och sedan smaksatt med lite vin, balsamvinäger och typ samma kryddor/såser vi brukar ha i köttfärssås. Det var nästan pinsamt enkelt, billigt och gott :d :o


Vi brukar när vi skriver ihop veckomatsedel alltid försöka ha 1 vegetarisk rätt, en soppa, en fisk och någonting som går väldigt fort. Ibland kombineras några av kraven i samma rätt (nöjer oss lite för ofta med att soppan är vegetarisk tex, ska sluta räkna den tror jag :cautious:). Sen försöker vi väl utöver det frångå det här med att köttet alltid ska vara centrum för rätten. Det kanske blir lite bacontopping bara i någon rätt, någon liten laxbit i en pastasås, lite kyckling i en pastasallad och en lufttorkad skinka till tapasen som annars brukar vara vegetariska, men rätter av typen "stort köttstycke med lite tillbehör" blir det inte så ofta längre.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 150
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
561
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 013
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp