Vad blir det för (vegetarisk) mat?

ro3080dbetor_zps8108d1fb.jpg


Dagens middag, potatis/broccolisoppa med nybakade baguetter, rödbetsröra och avocado. Herrejävlar alltså vad god rödbetsgeggan blev, totalt kickäss! Även mycket god och enkel soppa, bara potatis, broccoli, gul lök, timjan - Fräs i olja, på med vatten och grönsakspuljong, mixa slät och smaka av med oatly iMat, salt och peppar.

Rödbetsgeggan är gjord såhär: Två små kokta rödbetor, en tetra stora vita bönor, två vitlöksklyftor, en msk tahini, rapsolja, salt och peppar. Tillsätt vatten så det blir mixbart, mixa. Ät och njut.

Rödbetsgeggan ser jättegod ut/låter jättegod! :up: Efter att nyligen upptäckt att hummus är det typ godaste som går att äta (:love:),så blir jag himla sugen på att provlaga en sådan! :bump:
 
Slänger in en fråga här på temat :)

Vad kan man göra med halloumi när man är trött på att steka/grilla den?
Gärna recept där halloumin fortfarande är huvud-proteinet :)
 
Slänger in en fråga här på temat :)

Vad kan man göra med halloumi när man är trött på att steka/grilla den?
Gärna recept där halloumin fortfarande är huvud-proteinet :)

Man kan ha den riven i olika biffar eller gratänger också :)
Jag gillar att ha den stekt, men typ gömd i wraps eller liknande så det inte blir den där känslan "här ligger halloumin för sig själv på tallriken och äts som en side-dish".
 
Har tydligen köpt på mig massa råris och mathavre som jag inte vet vad jag ska ha till. Tips? Är rätt kräsen, typisk middag a la mig kan vara två quornfiléer (tillagade i micron) och så lite ris till. Jag är uppenbarligen ingen stjärna i köket...

Kommer låta konstigt det här, men jag kan inte äta för mycket protein så inget till ris/havren som är för proteinrikt. Trots att jag äter mestadels vegetariskt (lite fisk emellanåt) har jag för höga proteinvärden, mina blodprover visar att de värdena är så höga att mina njurar riskerar att ta stryk. Jag trodde man annars ofta fick protein-brist som veg?
 
Har tydligen köpt på mig massa råris och mathavre som jag inte vet vad jag ska ha till. Tips? Är rätt kräsen, typisk middag a la mig kan vara två quornfiléer (tillagade i micron) och så lite ris till. Jag är uppenbarligen ingen stjärna i köket...

Kommer låta konstigt det här, men jag kan inte äta för mycket protein så inget till ris/havren som är för proteinrikt. Trots att jag äter mestadels vegetariskt (lite fisk emellanåt) har jag för höga proteinvärden, mina blodprover visar att de värdena är så höga att mina njurar riskerar att ta stryk. Jag trodde man annars ofta fick protein-brist som veg?

Råris brukar jag koka någon minut längre än anvisningarna annars tycker jag att det blir för hårt.
 
Har tydligen köpt på mig massa råris och mathavre som jag inte vet vad jag ska ha till. Tips? Är rätt kräsen, typisk middag a la mig kan vara två quornfiléer (tillagade i micron) och så lite ris till. Jag är uppenbarligen ingen stjärna i köket...

Kommer låta konstigt det här, men jag kan inte äta för mycket protein så inget till ris/havren som är för proteinrikt. Trots att jag äter mestadels vegetariskt (lite fisk emellanåt) har jag för höga proteinvärden, mina blodprover visar att de värdena är så höga att mina njurar riskerar att ta stryk. Jag trodde man annars ofta fick protein-brist som veg?

I senaste numret av Buffé (som kom i går) hade de gjort en vegetarisk risotto på mathavre. Det kanske vore något?
http://www.ica.se/recept/havreotto-med-champinjoner-718092/
 
Vilken rolig tråd! Jag blev vegetarian i juni i år och min sambo någon månad efter:) Nu lagar vi nästan bara helt vegansk mat hemma men jag gör undantag ibland för fika och när jag äter ute:) Sambon hade nog egentligen "nöjt" sig med att vara vegatarian men han har inte så mycket emot att äta veganskt heller:)

Ska se om jag kan hitta lite bilder på nån mat vi lagat på senaste!
 
Slänger in en fråga här på temat :)

Vad kan man göra med halloumi när man är trött på att steka/grilla den?
Gärna recept där halloumin fortfarande är huvud-proteinet :)

Det här är iofs med stekt. Men! Jag brukar servera den med potatismos (med persilja och vitlök i) och en honungs- och sojasås. Det är lite skillnad från hur jag brukar servera halloumi så det kanske kan vara något! :)
 
Gårdagens middag! :) (och dagens lunch, middag och lunch imorgon... nackdel med att bo ensam! :p)

Vegansk morot & sötpotatisgryta med sojastrimlor!

10735105_450547318417299_460079543_a.jpg


Utgick från detta recept: http://www.ica.se/recept/morot-och-sotpotatisgryta-med-kokos-lime-och-mandel-584517/
Och hade i mandelmjöl och kokosflingor, skippade garnering. Mot slutet blandade jag ner marinerade sojastrimlor.

Torkade sojastrimlor är lite pillrigt, kan lätt bytas ut mot bönor eller linser! Eller om man vill ha något "köttigare" tycker jag om anammas frysta sojabitar! De har typ ingen egen smak, som de flesta sojaprodukter, så man vill kanske marinera eller steka dem i lite kryddor innan de hamnar i grytan :)
 
Imorgon blir det kikärtscurry.

Recept på en höft:

1 Lök
Vitlök i lagom mängd
400g Passerade tomater
Kikärtor (kokta 2 burkar)
1 burk Kokosmjölk
1 msk Curry
0,5dl Jordnötssmör
1 tsk Spiskummin
Salt och peppar
Limesaft

Serveras med ris :)
 
Imorgon blir det kikärtscurry.

Recept på en höft:

1 Lök
Vitlök i lagom mängd
400g Passerade tomater
Kikärtor (kokta 2 burkar)
1 burk Kokosmjölk
1 msk Curry
0,5dl Jordnötssmör
1 tsk Spiskummin
Salt och peppar
Limesaft

Serveras med ris :)

Vad kul, jag bjöd precis några kompisar på typ samma gryta! Hade krossade tomater istället för passerade, och ingen spiskummin. Så spiskummin ska jag testa att ha i nästa gång!

Tip: "Min" kikärtscurry serverade jag med sambal oelek och salta jordnötter till, gott!
 
Igår testade jag att göra kikärtsbiffar med morot och potatis i dessutom. Väldigt fina blev de :)

En burk kikärtor - mosas
två finrivna potatisar av medelstorlek
en finriven morot
lite olivolja, typ en tesked hade jag
ett ägg
ca en matsked polenta
kryddor efter behag (peppar, salt, oregano, grillkrydda hade jag i)

rörde runt i en burk och sedan stekte jag det som biffar, använde en sked att platta till och forma dem i stekpannan.
 
Vad kul, jag bjöd precis några kompisar på typ samma gryta! Hade krossade tomater istället för passerade, och ingen spiskummin. Så spiskummin ska jag testa att ha i nästa gång!

Tip: "Min" kikärtscurry serverade jag med sambal oelek och salta jordnötter till, gott!
Jag glömde sambal.. Fast jag drar det direkt i grytan. Brukar krydda rätt så.. eh.. starkt :D
 
Slänger in en fråga här på temat :)

Vad kan man göra med halloumi när man är trött på att steka/grilla den?
Gärna recept där halloumin fortfarande är huvud-proteinet :)

Jag brukar steka halloumin men jag har också haft den i ugnen. Men ett tips iaf när den är stekt är att ha Karintorps tomatdressing med vitlök/örter på ihop med t.ex. stekt potatis och lite sallad. SÅ gott!

Karintorps är lokalproducerat här i länet (Örebro) så det är kanske inte lätt att få tag på. Men är man i krokarna så är det värt att bunkra upp med typ 10 kilo!
Såg nu att det säljs i hela landet, dåså! :p
 
Dagens middag:

- 1 gul lök
- 2 vitlöksklyftor
- 1 förpackning majs
- 1 förpackning kikärtor
- en "kvart" av ett vitkålshuvud
- 1,5 burk creme fraishe
- curry
- salt

Stek lök, vitlök och vitkålshuvud tills vitkålen är mjuk. Ha i majs och kikärtor, crème fraishe och smaksätt med curry och salt.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 149
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
555
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 004
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp