Vad får man betala för en lovande tävlingshäst (hoppning) idag?

N

Nino

Nu har jag bestämt mig efter många års utbildande av unghästar, att jag skall köpa mig en tävlingshäst.
Helst ett sto, halvblod, minst 1.70 hög, tävlad med plac i minst LA, bra hoppexteriör, runt 7-10 år.

Vad kan man tänkas få betala för en sådan häst?
Givetvis beror det säkert på individen, och säljare samt köpare, men rent generellt.

Tacksam för svar. :)
 
Jag har ett sto som är 9 år har kapacitet för svår internationell klass 176 hög men ädel och bara långa ben.
Har startat 1.50 felfritt med lätthet (utomhus).

750.000 har jag blivit erbjuden här i Sverige :o men hon skulle gå betydligt dyrare utomlands om hon skulle säljas.
 
vill bara klargöra att jag inte tävlar denna hästen själv utan jag är en feg dressytant :o och hoppar absolut inte mer än nödvändigt.
 
Du får nog räkna med en hel del pengar=/ Skulle gissa på minst 80000 och uppåt! Om nu 80000 räcker då jag ser hästar som går 110 knaggligt som annonseras för typ 70000kr fast då vet jag ju inte om det är vad de får för dem :confused: Kom föresten på en häst som var lovande vid 7års ålder o är 175cm hög den ägaren hade då blivit erbjuden 150oookr!! Nu tror jag inte att den är värd lika mycket äldre o några skador senare :crazy:

Om du ändå är duktig på att utbilda unghästar själv så skulle jag personligen gå den vägen!
 
Minst 100.00 tror jag..
Jag vet än som är 174 kanske.. Har plac i 130 Men har aldrig gått felfritt i det.. Han är 8 Elr 9... Den ska dom ha 150.000 för..
 
Det är nog väldigt svårt att säga, spontant så säger jag nog från minst 80.000 och uppåt, men å andra sidan sålde jag min dam som då gick 1,30 nat felfritt, kanonfin och hygglig stam för 50.000 (begärde dock från början 80.000), men så kan det gå, om spekulanten med stort S dyker upp!!! :love:
 
har du tur så kan du hitta en sådan häst för 60 000 men som sagt det är ju olika från häst till häst samt situationen som säljaren kanske sitter i
 
Säger som ovanstående, läs annonssidorna så får du ett hum om vad de kostar.

Men jag tror du får ge minst 100.000 kr
 
Beror på HUR mkt kapacitet du vill ha. Nöjer du dig med LA, så kostar den kanske 70.000, vill du tävla svår hoppning får du gånga det med tio.... minst!
 
Det är inte bara dyrt, det är också riskabelt att köpa en "färdig" häst - för vem vill sälja en topphäst? Risken finns att det finns något fel på hästen antingen kroppsligt eller i huvudet.
Fejko - optimist idag
 
Tja ,det är massor som säljer sina topphästar av den enkla anledningen att dom behöver pengar :) Det är dom bästa hästarna man får betalt för inte dom mindre bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 584
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 887
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 043
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp