Vad för häst söker jag?

S

Siren

Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja.

Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag börjat fundera.

Jag har shettisar hemma, men de rider jag såklart inte på. För att fylla mitt ridbehov rider jag på ridskola också. Egentligen är jag inte ett stort fan av den klassiska ridningen där, med sågande och jättehästar, men jag rider ändå eftersom jag rider gratis och ändå brukar få rida ponnyerna eftersom jag är kortast.

Skulle jag köpa en häst att kunna rida, skulle jag alltså vilja ha:

* En mindre häst. En ponny, visst, men det hade varit kul att kunna tävla också. I värsta fall duger väl en häst med ponnykaraktär/gångarter. Jag gillar inte hästar med stora gångarter helt enkelt. Dessutom är jag livrädd när jag rider så ju kortare till marken desto bättre ;)
* En tålig häst! Den ska hålla, inte behöva matas med hundra kilo kraftfoder och klara att gå på lösdrift.
* Den ska vara trygg! Hade shettisarna varit aningens större hade jag inte skrivit det här inlägget. De går fram överallt, blir aldrig rädda i onödan, ändrar inte temperament i tid och otid eller efter väder, och de är lagom pigga.

Jag vet såklart att allt är individuellt. Alla hästraser kan uppfylla dessa krav o.s.v blablabla. Men vissa raser har ändå sina utmärkande egenskaper.

Jag är inte en tuff ryttare, så jag vill inte ha en för tuff häst. Å andra sidan lärde jag mig rida på russ, och finns det egentligen en värre ras än det? Har även haft en new forest, och även den var ganska "tuff" om man säger så.

Jag rider ganska "mjukt". Ibland lite för mjukt. Därav kan jag inte rida starka hästar. Nordsvenskar och fjordingar går bort. Vet att det också är en individfråga och att många kommer att rasa av mitt ogillande av dessa sötraser, men jag känner mig själv helt enkelt och jag har ridit tillräckligt med nordisar och fjordisar för att bilda mig en uppfattning :angel:

Jag är inte lång, men inte heller jättekort, strax under 1,60 m. Dock lyckas jag alltid se jättekort ut, även på mindre c-ponnyer. Red en shettis en gång med min längd och ingen tyckte det såg konstigt ut :confused: När jag var yngre och red russ på ca 120 cm var jag kanske 157, och det såg helt lagomt ut, så jag antar att jag är en ryttare som försvinner med flera centimeter på hästryggen.

Jag har inga direkta ambitioner med min ridning. Vill först och främst ha en trygg kompis att lufsa i skogen med och kanske rida lite lätt dressyr på banan. Någon kurs ibland och kanske en minitävling ibland vore också kul.


Skulle en islandshäst passa mig? Är de som stora shettisar? Hur små kan de vara som minst? Känns som att alla är runt 145 eller större när man tittar på annonser.

Eller kanske en arab? Eller connemara? Eller ett stort, viktbärande russ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad för häst söker jag?

tja
jag tänker väl på cob, connemara, new forest, islandshäst, viktbärande russ kan också passa, diverse korsningar passar nog in på dina krav också.
De tre första raserna växer relativt ofta över ponnygränsen och brukar då sjunka rejält i pris om de inte mätts ner, dvs de som är 148-155.
Är du intresserad av islandshästen så rekommenderar jag dig att provrida ett par stycken, i mina ögon ser de nästan ut som shettisar fast större.
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Om du vill ha en häst som inte ändrar temperament i tid och otid så ska du nog inte välja en arab. Alla som jag har ridit på har vara hispiga, jobbiga och allmänt nerviga tycker jag :crazy:

Men det är nog många som inte håller med mig, men det är vad jag tycker iaf :)
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Jag hade en connemara som verkligen var det stabilaste som gått i ett par skor. Verkligen världens härligaste ponny ^^ Blev hon nervös eller lite taggad så fladdrade hon bara med överläppen ;) (hennes pappa gjorde tydligen också så, och det gick i arv till hennes son...). Red dressyr med henne, men det mesta annat gick ju också. Sen skadade det ju inte att hon var fin att se på också...

Annars låter det väl som att islandshäst skulle kunna vara nåt för dig (rasmässigt tänker jag) -som sagt, alla är individer men islänningar brukar väl ses som rätt stabila och bra.
38172_1273918600.jpg
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Hej!

Det låter som om du söker nånting i stil med övervuxen ponny. Connemara, new forest, cob eller liknande.

Araber är urmysiga hästar, supertrygga med rätt ryttare, men kan precis lika gärna bli hispiga monster med fel person (fast å andra sidan kan ponnyer bli galet istadiga med fel person så...).

Min förra var connemara- underbar ras och gjorde alltid allt jag bad henne om. På minus-sidan låg väl att just hon kunde bli lite väl stark när det blev skoj, men jag hade aldrig några problem med att skicka upp nybörjare på hennes rygg, hon tog hand om alla ryttare efter deras kunskap och preferenser (med sambon på ryggen var hon både pigg och lite smågalen och bockade och hade sej, satt mamma däruppe smög hon som på bomull).

Araben jag har nu är extremt mycket känsligare, både för mitt sinnestillstånd (jag får inte stressa, då blir hon stressad osv) och för hur jag rider- här tillåts inga fel!. Hon är så känslig att hon har svårt att anpassa sej efter nya människor och jag har inte riktigt vågat slänga upp sambon själv ännu, just för att hon tycker det är otäckt när ryttaren är i lite mer obalans. Däremot är hon helt orädd när jag rider, jag kan galoppera fullt ös på långa tyglar utan problem och ändå stanna på en femöring när jag vill:-).

Så jag skulle säja att du får nog ge dej ut och provrida en bunt hästar i lämplig storlek och känna efter. Vill du bara ha en skogsmulle funkar nästan vad som helst- se bara till att du inte får hem en arbetsmyra som blir galen om den inte får jobba "på riktigt".

/Lavinia, som ridit helhispiga connemaror och tvärcoola araber.. Man måste hitta sin häst, inte sin ras..
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Jag tror en islänning skulle kunna passa dig bra :)

De är ju som en stor shettis eller russ med oftast mycket personlighet.
Jag har en islänning 7 år och 134cm hög så han är absolut ingen jätte.
Honom gör jag i stort sett allt med, skogen, hopp, dressyr, gångarter osv
Med en islänning kan du ju dessutom tävla fastän du är vuxen :)
Jag åker iväg på lite klubbtävlingar med jämna mellanrum och då får jag vara med trots att han mäter ponnymått i hopp och dressyr och jag är vuxen.
På islandstävlingar så finns ju ingen ponnymått-ryttare ålder regel :)
De är ju även i regel lättfödda och de är inte heller så dyra att försäkra och brukar hålla bra :)
 
Sv: Vad för häst söker jag?

I ditt inlägg i princip läser jag Islandshäst! Uppfyller alla dina önskemål (beror självklart även på individen).
 
Sv: Vad för häst söker jag?

En Welsh Cob eller en Connemara tror jag skulle passa! :D

Lycka till!
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Jag har en connemara som är 156 cm. Kanske inte så vanligt att dom blir så höga men finns många överhöga runt 152-154cm. En häst som är "lite mer" än en ponny men inte med allt som medföljer en stor häst; stora gångarter, mycket mat mm...


Jag tränar aldrig för tävling men har varit ute på några lokala. Och jag ser att skulle jag träna bättre så skulle min pålle stå sig mot en hel del på lokal nivå. Högre är dock tveksamt, där behövs lite mer gångarter. Men vad vet jag också då jag inte är intresserad av mer än lokal tävling så har jag aldrig brytt mig om att försöka plocka fram några gångarter på det sättet...

Det är i alla fall en supermysig hästras som passar både vuxna och barn! Viktbärande och tåliga. Min går på lösdrift och fodras 3 gånger om dagen med 2-3kg/gång.
(fritt på halm dock)

Får lite extra havre och mineraler innan ridning men inte så mycket så jag skulle kalla det en kraftfodergiva ;)

Billigare storhäst får man nog leta efter

Ser att några rekommenderat islandshäst men jag tycker man ska tänka sig för där om man nu inte haft islandshäst förut.
1. Hög prislapp på hästar med rena gångarter (som man då bör vilja ha som "nybörjare på rasen")
2. Du i princip måste ta lektioner för att lära dig själv att skilja på rätt och fel takt i gångarterna så du kan underhålla hästen i ridningen. Hästen kommer förmodligen inte göra detta åt dig gratis för alltid. Det fungerar i början men alla "läromästare" sjunker snart till sin ryttares nivå - OM man inte tar lektioner för att lära sig själv.
3. Billigare hästar har ofta orena gångarter. Tex på turridning med islandshästar är det få hästar både i Sverige och på Island som töltar rent.
4. Har man ambition att tävla i dressyr/körning gör man det väldigt svårt för sig själv genom att köpa en gångartshäst om man inte är duktig på att separera gångarterna.

Jag har ingen islandshäst själv men jag har tagit ridlektioner på islandshäst via en utbildning jag gick. Jag har ridit i hela mitt liv men hade väldiga problem med att känna takt och vad som var rätt och fel.
Dom är ju söta och mysiga och sådär... Men annars är jag inte så imponerad. Eller jo, jag är imponerad av islandsryttare som KAN konsten för jag vet vad dom måste kunna.

Men är man inte intresserad av islandstävling/har haft islandshäst förut och blivit såld, så skulle jag aldrig rekommendera rasen... tyvärr faktiskt
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för häst söker jag?

Om du vill ha en häst som inte ändrar temperament i tid och otid så ska du nog inte välja en arab. Alla som jag har ridit på har vara hispiga, jobbiga och allmänt nerviga tycker jag :crazy:

Men det är nog många som inte håller med mig, men det är vad jag tycker iaf :)

Med risk för att du blir tvärförbannad: det där säger mer om dig som ryttare än om Araberna. Jag har ridit flera dussin araber genom åren, och det är de stabilaste, trevligaste hästar man kan tänka sig. Men de är väldigt känsliga för hur ryttaren är och plockar upp sinnestämningar väldigt fort. Araber har historiskt sett varit stridshästar! De är modiga, smarta och lojala.

Jämför med t.ex Schäfrar: de används ju som tjänstehundar av både polis, militär och tull. Dessa hundar är trygga, stabila och intelligenta, men en felhanterad schäfer kan också bli ett nervöst vrak.

Till TS: du har redan fått ett utmärkt råd, att välja en individ
som passar dig och inte bry dig så mycket om rasen. Lycka till!
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Jag kan tycka att isisar faktiskt kan vara lite krångligare med de extra gångarterna och det kanske är svårt att reda ut själv om man inte är van vid dem sedan innan? Men deras psyke brukar ju vara väldigt trevligt.
Araber är ganska coola individer tycker jag men det är ju givetvis olika, de är taggade men energin känns väldigt kontrollerbar på de (visserligen ganska få) som jag ridit.
Egentligen tror jag mer på att du ska satsa på de hästar som låter bra i annonserna, oavsett rastillhörighet, då slipper du stirra dig blind på bara en ras och kanske gå miste om flera "stjärnor". :)
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Leta efter individer som passar istället för raser. Dom flesta hästar oavsett ras blir vad man gör dom till. Är hästen inriden med en trygg och stabil ryttare med en bra uppväxt osv så är dom ofta ganska säkra hästar.

Vissa hästar oavsett ras anpassar sig efter sin ryttare, är man rädd och nervös så leta efter en häst som inte påverkas av det. För det kan alla raser göra. Så titta istället på hästarnas psyken och hur dom är ridna osv istället.

Jag slår vad om att om du skulle hitta någon ras du inte vill ha med ett toppenpsyke och trygghet så hade du nog inte valt bort den pga rasen.

Eftersom du inte är ute efter en tävlingshäst antar jag att rasen direkt inte spelar så stor roll sålänge den är lite över ponnymåttet. Tävla lättare klasser kan man ju göra med dom flesta raser.
 
Sv: Vad för häst söker jag?

Haflinger!! en annan kallblods hast som manga har fallit for. Dock har jag sjalv aldrig ridit en eller ens varit nara en, men jag litar pa vad folk sager..lol..
Igen som andra har sagt, titta inte bara pa rasen. utan individen i sig sjalv, du kanske faller for en stor harig skogshast??
lycka till och tja, araber ar Great hastar... dock det ar svart att bli vald av en arab, men vinner du dem over ar de dina for livet...
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 893
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp