vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

V

Vennie

Hej!
Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor häst av mina föräldrar. Jag kommer antagligen fortsätta ha kvar henne och utbilda henne vidare när jag kommit i ordning med min nya häst sedan, men det känns som om hon behöver ta det lugnt ett tag och ett föl låter inte helt fel ;)

Jag har därför (i god tid ;), men ett halvår är trots allt inte såååå lång tid och jag vill titta över olika alternativ ordentlgit) börjat titta på vad för hingstar som kan tänkas passa henne.

Hon är en svensk ridponny, 1,47, ädel och långlinjerad. Har lite av ett fullblods huvud, ädelt, inte särskilt ponnyaktigt.
Har mycket egen resning och är lite född i uppförsbake, har väldigt lätt för sig, mkt bra huvud även, är intelligent, gillar att arbeta men har ganska mkt humör ändå, hon är alltså inte riktigt någon barnponny, men passar utmärkt till en ungdoms om ridit ett tag eller en liten vuxen.
Hon har däremot inte heller riktigt korrekta ben, är inget som hon borde få problem med enligt vetrinär eller heller är något allvarligt.
Hon är egentligen köpt som en hopponny, har än så länge (är bara 9 år ännu) tävlat med godkänt resultat upp till LA, men eftersom jag börjat intressera mig mer och mer för dressyren har hon även tävlat med godkända procent upp till LB:3 och även startat ett par LA.
Hon kan komma längre i både hoppningen och dressyren.

Vad jag vill få ut av mitt föl är helst en ponny i hennes storlek, gärna en något kraftigare mer viktbärande. Den ska kunna hoppa bra, men jag kommer antagligen att behålla fölet tillsammans med min mor och för därför är en hingst som tillför ännu mer gångarter av intresse då min mamma är mer dressyr intresserad än vad jag är.
Så, gärna en något krafitgare hingst, helst som håller kvar ponny måttet (om det skulle bli aktuellt att sälja), men en större hingst som ger mer massa och mer gångarter är något väldigt intressankt. Att hingsten är arbetsvillig och gillar att jobba och umgås med människor är viktigt, men hur vte man om hingsten värkligen har bra temprament och hur den är att rida?
Viktigt är att hingsten har så korrekta ben som möjligt då hon alltså inte har helt korrekta ben.

Jag vill helst att fölet ska gå att registrera som ridponny, men vet itne riktigt vad för hingst som man bör ta med då?
Har tittat här, ASRP's hingst lista. Men jag tycker inte någon av de hingstarna känns som det är vad som skulle passa ihop med mitt sto.
Vart kan jag mer leta?
Har ni några förslag på hingstar?

MVH Vernanda
 
Om du ändå tänker behålla avkomman så varför inte satsa på en hingst som ger större så kan du ju använda avkomman till tävling i framtiden och även din mamma kan tävla om hon vill. Jag har hört att skäckhingsten Zeb ger stora avkommor med c- och d-ponnyer. Men det finns säkert många hingstar som kan ge dig en stor avkomma. Jag skulle nog satsa på att få fram en stor istället för en ponny. Sök på nätet på sidor med avelshingstar (annonser). Lycka till!
 
Det är inte säkert att avkomman blir stor trots att hon använder en ridhästhingst. Den icke godkände Zeb är väl bara 1,60 hög dessutom, så då är ju risken stor att det blir en liten stor häst istället för en stor ponny.
 
För det första är Zeb avelsvärderad och får användas i allmän avel. = alla raser. Har ridponnystoet nån stam? Annars vet man ju inte vad hon har bakom sig och då kan det ju bli vad som helst för storlek på avkomman. Det är aldrig några garantier för hur avkomman blir varken storlek eller färg. Hingstarna på go.to.arhultsdressyr är också bara avelsvärderade och får användas i allmän avel. Men det borde inte vara så svårt att hitta hingst, det kryllar av dom i landet. Det handlar ju också om hur långt man vill åka och hur mycket man vill betala.
 
Jag vet att han är avelsvärderad, men det betyder inte att han är godkänd. Fölet blir alltså inte stamboksberättigat!
 
Zeb, som andra nämnt, har fått ridponnyavkommor med ponnyston förut, men de får ju inte lika "bra" papper som med andra (godkända) hingstar. Men om du är intresserad av skäckfärgen kan han vara ett bra val, om du inte är så noga med vilken färg papperna får.

Annars skulle jag vilja föreslå Artist! Även han en mindre hbl-hingst, men ack så bra hoppare! Han har fått ett antal mycket lovande hopp-ridponnyer efter sig och de reggas dessutom med bättre = vit färg på papperna.

Själv har jag betäckt mitt lovande C-ponnysto (welsh) med Hamilton 904 (hopp/fälttävlanshingst), men han är ju betydligt större/högre än Artist. Det man kan göra då är att regga fölet i ASVH det året det föds och skulle det sen visa sig att det håller ponnymåttet när det blir äldre så mönstrar man in/reggar om som ridponny! Men man kan INTE göra tvärtom. Tänk på det, om du väljer hlb-hingst!

Tja, det var vad jag kunde komma på så här på rak arm. Lycka till med ditt val! :)
 
Håller med om att Artist är en riktig liten raring! :) Mitt halvblodssto är hos honom just nu.

Har han gett ponnyavkommor med ston som är så pass höga som 147 cm, han är ju dock 161 cm själv?
 
Ingen aning! Det är därför jag tipsade om hur man kan göra med registreringen.

Sen så är det ju alltid en chansning med hur högt fölet blir till slut. Han är ju inte stor precis, Artist, så avkomman kan mycket väl stanna inom ponnymåttet! Sånt vet man ju inte hundra förrän det visar sig. :)
 
Förstår :)

Hoppas dock att min hästs föl, om det blir något, blir åtminstone 1,60 för mitt sto är 1,65.
 
Lite mer massa, steg och hopptekning; ja då slår jag ett slag för cob eller welshponny av cobtyp. Lilla godingen Henfynyw Tywysog RWC 3 som jag själv fått 2 föl e i år (samt 2 till som nu är sålda) har med sina mödrar som varit runt 134-148 gett stora avkommor som kommer bli D-ponnisar, vackra huvuden, massa och otroliga gångarter. Är osäker om ett sådant föl e ditt sto hamnar i 9000 registret eller inte men användbar blir den. Om inte så kan man regga den som welsh part breed. :)
 
Hej,
mitt råd är att du tar en ponnyhingst som visat sig förärva sig väl på prestation. I Ridsport presenterades ponnyhingstarnas prestationsförärvning för ett par nummer sedan.

Hlsn Helena
 
Hej! Tack för svaren :)


Det är tänkt att behålla avkomman då mammas häst börjar bli något gamal och jag är intresserad av att ha en till häst även. Men, det kan alltid hända något och att avkomman då kanske måste säljas, behöver inte vara som fölunge, kanske först när den är en utbildad tio-åring, men det känns alltid bättre att avla fram ett föl som går att registrera eller något någonstans, så att den blir lättare att sälja och få ut ett bra pris på då. Det är bara en säkerhets sak egentligen, men det känns bättre och därför är hingstar som kan ge en godkänd ridponny som går att ställa ut kanske lite för prioriterade.

Jag är tyvärr inte så intresserad av Zeb då jag inte tycker att han är något speciellt och vill ge mitt sto det bästa och mitt kommande föl det bästa. Skall titta lite på annonser då :)
 
Japp, hon har stam, men det är en engelsk korsning och jag kan tyvärr inte stammen utantill, och papprerna ligger inte hemma tillgängligt tyvär.

Vi är beredda att åka långt med henne eller betala vad det kan tänkas kosta, då vi hellre lägger ut lite mer pengar på en riktigt bra hingst än att bara ta någon nära.
 
Mitt sto har redan färgen själv :) Och jag är väldigt förtjust i hästar med lite mer speciell färg, men det är ingen prioritering som ligger högt.

Hur mycket bättre blir papprerna om man tar med en hingst som är godkänd? (och du menar du väll för svensk halvblods avel, är inte så insatt så det är bra om man skrivre med sådant till mig :o)
Och vart är det jag registrerar då, är det fortfarande som ridponny jag registrerar?

Hittade denna sida med Artist, och en uppställd bild, men hittar ingen mer information om honom, vart kan jag hitta det?
Kanske borde köpa halvblods katalogen med hingstar om halvlbods hingstar kan vara något?

Hittar däremot ingenting alls med Hamilton.
 
Har liksom med tidigare hingstar svårt att hitta bra information om hingsen, vill gärna se lite vad dne presterat, vad avkommor gjort och extriör utalanden, hittade bara ett par sidor där det stod stamen på hästen i stort, vilket inte säger så mycket för mig eftersom jag inte vet vad de olika hästarna heller har gjort.
Men en welsh hingst av cobtyp skulle kunna vara aktuellt, de är väldigt fina och skulle nog kunna ge lite mer av vad jag letar efter.
 
Om du väljer en enbart avelsvärderad hingst, som Zeb, så blir det grå papper, ev korsningsreggad pga ej full stam.

Väljer du godkänd hingst av tex welsh, halvblod, arabiskt eller engelskt fullblod så blir det vita papper. Dvs om du får ett stoföl och betäcker henne med godkänd RP-hingst så får dennes avkommor gröna papper. Om du väljer godkänd RP-hingst till ditt sto så får de gröna papper direkt.

Med vita papper kan du göra precis samma saker som med gröna! Dvs premieringar, treårstester etc.

Förresten, har ditt sto gröna papper själv? Tog det för givet innan, då jag antog att hon var svensk! Men sen såg jag att hon var en engelsk korsning och då spelar det ju även in vilken stam hon har och om hon har full stam.
 
Har du ett engelskt sto kan du även välja Brittisk Ridponny,
http://go.to/arhultsdressyr visar en av de bättre prestationshingstarna med Hollänskstam. Håller ponnymått 1,48, hög ridbarhet mycket bra gångarter samt en otroligt bra hoppförmåga läs mer på hemsidan. :love:
 
Fast jag värkar inte ha just det nummret :(
Köper bara spröd nummer nu mera och jag hittar inte något nummer som skulle innehålla det.

Någon som vet vilket nummer det var och om man kan kontakta Ridsport och köpa enstaka exemplar av äldre nummer?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 043
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: warg
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp