vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Men hur funkar det??? Jag har varit inne och tittat på http://members.chello.se/minhemsida och jämfört skäckhingstarnas stamtavlor. Tittar man på Sarras så har han samma "problem". Han har ej. kvalificerat i tredje led, liksom Zeb, han har ju i och för sig känd stam men ej kval.
men jag tror inte det spelar någon roll ur avelssynpunkt.
Alltså måste det vara araben som gör halvblodskorsning eftersom Sarras har raskod 04= halvblod. eller???
 
Nej, det är fortfarande p g a att mormor är av odefinierad varmblodsras.

Sarras mormorsfar Brilliant var inte godkänd, liksom Brilliants far Orlando och hans far Orkide. Men de har känd stam. Orkides båda föräldrar var godkända och Orlandos mamma var ett engelskt fullblod, och på den tiden var alla godkända engelska fullblod automatiskt godkända för halvblodsaveln.

Kan också tillägga att Utrillos mormorsfar var arab, så det har verkligen inget med arabblodet att göra!
 
Elcatero ox är godkänd för halvblodsavel (rätta mig om jag har fel). Så det är itne arabblodet i sig det är fel på.

Jag tror att Zeb diskuteras mest ur stamtavlesynpunkt, inte kvalitetsmässigt, snarare tvärt om. Zeb har definitivt kvaliteter, snarare kanske tom mer än alla andra avelsvärderade hbl skäckhingstar. Det för övrigt ingen godkänd skäckhingst i Sverige.
 
Du har fått jättebra svar av andra redan, och jag kan bara hålla med det de skriver! Zeb har ofullständig stam pga inkorsad irländsk cob. En ras som INTE är godkänd i hblsammanhang. För att kunna bli godkänd som hingst måste du ha känd/gokänd stam i fyra led. Och det har varken Zeb eller nån av de andra hbl-skäckarna. Har inget med arabblodet att göra!

Med ett hbl-sto får Zebs avkommor grå papper med raskod 54. Med tex vbl-sto får avkommorna grå papper med raskod 93 (korsning). Likaså med hans ridponnyavkommor, de får också korsningskod har jag för mig, på grå papper. Ridponnyerna har samma system för färgen på papperna som halvbloden!

Det är sant som Rodde skriver att man föredrar welsh + fullblod (xx eller ox) i ridponnyaveln. Det är inte ett mindre halvblod man försöker få fram, utan en tävlingsponny. Däremot är det ok att använda hbl-hingstarna, men i nästa led ska man nog ta antingen fullblod gdk för RP-avel, eller RP-hingst, eller kanske welshhingst. Och så måste man ju hålla koll på storleken så avkomman inte blir övervuxen!

Det är som sagt inget "fel" på Zeb, förutom hans stamtavla. Jag har själv en Zebavkomma, född i år (mörkfuxsto), som jag är jättenöjd med!
 
Jag förstår elt vad du menar när du skriver det, även om jag inte skulle sett det själv (vilket är därför jag ber om råd), men jag vill ändå ta henne med en kraftigare hingst då jag vill ha mer massa, även om det kanske är av den äldre modellen.
Men S Dancer kanske inte är så liten nätt häst som jag upplever honom på bilderna? Bilder kan ju vara väldigt missledande, men jag tycker lite att om det inte är så som jag tolkar honom på bilderna så kanske de borde kosta på sig en fotograf som kan få fram hästen i bättre ljus.

Jag har tittat lite grand på ett par tyska ridponny hingstar i tyskland som jag tycker ser mycket attraktiva ut, men finns det någon som importerar sperma ifrån dem eller kan man beställa på något annat sätt?
 
Det där måste jag titta upp, får ta och åka ut och hämta papprena för att se stammen och siffror. Hennes pappa vet jag iallafall är en korsning med welsh och stor del fullblod i, men annars är jag väldigt osäker. Ska hämta papper i helgen.
 
Godkända hbl, xx och ox är fritt fram att använda och om mamman är ridponny med gröna eller vita papper så får avkomman vita papper.

Kan man inte använda de andra raserna som står nämna på den här sidan?
Så fårstår jag det som iallafall.
 
Men är det inte stor risk att avkomman då blir mindre i storleken? Jag vill helst hålla mig till en maxad ponny, blir den för liten kan inte min mamma rida den och då tappar den halva värdet i min familj och då är det nästan bara att sälja den, och det är inte anledningen till att jag vill ta ett föl.
 
Eftersom jag inte är särskilt säker på vad för raser hon har i sig så vågar jag inte riktigt svara, men jag ska leta upp papprena nu i helgen så ska vi se :)
 
Jovisst, ingen hindrar dig från att använda någon av de andra ponnyraserna. Jag ser bara inte vitsen med det. Om ditt sto redan är en korsning mellan welsh och fullblod, varför inte fortsätta på den inslagna vägen!

Betäck med någon av de godkända welshhingstarna eller någon av de RP-hingstar med mycket welsh (och fullblod) i.

Man ska inte blanda in för många raser när man korsar och welsh + fullblod/halvblod är dessutom en erkänt duktig tävlingsprodukt.

Vad jag undrar mest över är vem som egentligen ska använda avkomman? Är det du eller din mamma? DU verkar ju mer intresserad av hopp medan din mamma är mer dressyrinriktad? Men, är det du eller din mamma som ska rida hästen? Om det är DU som ska rida den tycker jag du ska välja hingst efter dina egna intressen!
 
Du kan se avelsbedömning på S Dancer på http://www.svehast.se/allm/avelsv04/index.htm
Vad jag kan se är han över ponnymåttet, 150cm, men har helt klart en tilltalande stam, lite låga poäng. Är kanske inte rätt hingst om du vill ha det lite grövre, jag skulle nog ta en welsh cob eller av cobtyp, där får du lite massa. Att använda en ridponnyhingst är nog inte ett bra alternativ om du vill ha massa, ridponnyavlen strävar ju efter en nätt individ. Vad du behöver tänka på är att antingen ska du avla för stammen, då ska du ta en godkänd ridponnyhingst. Ska du ha en grövre modell, blir det inte en eftertraktad ridponny om man ser det ur avel och utställningssynpunkt. Vill du ha en trevlig, lite grövre, individ med bra gång, kolla då på cobbarna och titta ut dig vilken av de som kan passa bäst.
Jag tror inte Dancer skiljer sig så mycket från typen om man jämför med andra ridponnyhingstar.
 
Är du fast besluten att använda en ponnyhingst, det finns ju andra raser som ligger på ponnymått som kan ge lite mer massa, tänker mest på westernraser, appaloosa och quater, finns några godingar där som ligger runt 145cm. Det beror ju precis på vad man vill ha. Ska man rikta sig till ridponnyavel så är ju inte dessa hingstar så populära.
 
Som jag skrev i första inlägget så är mina årsföl efter HT STORA! En är född 98cm och är nu 2 v gammal 104 så små blir de inte men lagom grova (om man inte gillar spetiga saker förstås). Det finns ju Rasgall som är högre och har en bra gång (welsh sekt C) han har inte så många avkommor i Sverige men hans dotter hagaby Estelle blev BIS på Riks för något år sedan. C.Rasgall RWC 5 fick 10-9-7-7-9 är 134 cm 7,0 i bruksprov G-05. Har ett trevligt temperament.
Du får masa dig upp till Stockholm och se mina fölisar :idea:
 
En 6a på skritten vill man kanske inte heller ha! Skritten brukar man ju vilja ha bra från start inget man utvecklar lika lätt som traven. MEN det är ju Roddes egen hingst så jag förstår att hon rekommenderar den :idea:
 
Nu är jag ju inte intresserad av ridponnyavel, som iofs tråden handlade om, utan hur jag ska regga mitt föl som snart kommer. Det är mao inte intressant att använda en hingst som är gdk för halvblodsavel då stoet inte ska betäckas igen utan ridas nu. Vad är skillnaden på gråa och vita papper? I förra inlägget skrev du ju vita papper? (Jag menar bara för halvblod nu). Fölet är inte avlat som ponny, utan jag hoppas på ett halvblod av mindre typ.
 
Aha, det är irländsk cob hans mormor är! Kan bara se på Del Mar att hon står som varmblod :)
 
I första hand welsh sedan kan man använda resten av de godkända raserna som råmaterial.

Med andra ord om man har ett new forest/welsh sto kan man använda detta som råmaterial för att börja med en fullblodshingst sedan kan man korsa den avkomman med en RP hingst.
Det är inte helt lätt att avla ridponnyer, det finns en hel del bestämmelser där som i andra raser.
Det är precis som med Welsh tidigare var det helt ok att betäcka sina mountains med cob hingst för att få fram en welsh C av cob typ, numera finns det så mycket bra ston i Sverige att man behöver inte längra korsa fram dom. Likadant är det med Ridponnyer, det börjar finnas så mycket bra avelsmaterial redan så vi inte behöver använda connemaror och New Forestar och liknande för att få ett avelssto, som man behövde tidigare, det tar många generationer att själva skapa ett bra avelsmaterial.
 
För din information är S Dancer 1,48 slutmätt och klar!

Fast elaka rykten försöker få honom större, det visar ju endast att han är mycket högrest och med massa, en elgant hingst som är en multitalang både med gångarter och en fantastisk hoppförmåga.
Långa fina framben byggd i uppförsbacke en modern sportponny, som blev premiehingst på sin exteriör i Tyskland. Samt har gjort ett 30 dagars bruksprov med allt även temperaments test.....
Det har vi inte många ponnyhingstar i Sverige som gjort. :love:
 
Du reggar ditt föl i ASVH, precis som vanligt. Det får rätt papper med korrekt färg därifrån.

Det finns fyra sorters grått papper, varav en variant finns inom grundstamboken och de andra tre i de olika registerna (avd I-III).

Vitt papper med raskod 04 (dvs renrasigt hbl) hamnar i grundstambok avd II:
"Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men som pga mödernet ej uppfyller härstamningskraven för Svensk Riksstambok avd I. Dock har fader och moder samma rastillhörighet."

Register avd I, grå papper:
"Häst fallen efter i Sverige icke avelsvärderad hingst. Fader, moder samt avkomma måste vara blodtypade och födseln verifierad genom betäckningsintyg. Fader o moder av samma rastillhörighet." Dvs renrasigt hbl med grå papper efter utländsk hingst.

Register avd II, grå papper, raskod 54:
"Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern." Dvs fortfarande renrasigt hbl, men inte lika fina papper pga modern.

Register avd III, grå papper, raskod 59:
"Häst av varmblodstyp. Om härstamningen kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som känd. Dock måste födelseår anges." Dvs hbl-korsningar, tex hbl-kallblod, eller hbl-ponny över ponnymåttet!

Hoppas det blev lite klarare för dig. :)
 
Avkomman ska bli mammas och min häst, även om mamma bara rider ett par dagar i veckan lugnare som det är nu (vilket beror på att hon är stel efter skada och hästen börjar bli gamal). Mamma är klart mer dressyrinrtresserad, medans jag inte vet riktigt vad jag vill, även om det lutar mer åt dressyr hållet just nu.
Mitt sto är som jag ser det duktig i både hoppning och dressyr och jag känner inte att det vore dumt att välja en hopp eller dressyr inriktad hingst därför.
Jag vet helt enkelt inte riktigt vad som bör väljas ch skulle därför helst ta henne till en hingst som har hopptalang och med gångarter med stort plus på.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: warg
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp