vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Fast jag är ju inte så intresserad ava tt få fram en bra ridponny till utställningar som är en perfekt ridponny efter texterna :o
Utan en bra ponny att rida och som ska kunna tävla (även om jag inte kan göra det själv med den). Eftersom jag gilar att träna och likaså min mamma vill vi när vi tänkt ta ett föl lägga ner lite mera penagr på det och få en avkomma som har lite mer att ge oxå.
 
Du vet väl att du får tävla din ponnyavkomma som unghäst året ut som den är 6 år. Så du kan ju faktiskt utbilda den och tävla den i några år.
 
För din information är S Dancer 1,48 slutmätt och klar!

Fast elaka rykten försöker få honom större, det visar ju endast att han är mycket högrest och med massa, en elgant hingst som är en multitalang både med gångarter och en fantastisk hoppförmåga.
Långa fina framben byggd i uppförsbacke en modern sportponny, som blev premiehingst på sin exteriör i Tyskland. Samt har gjort ett 30 dagars bruksprov med allt även temperaments test.....
Det har vi inte många ponnyhingstar i Sverige som gjort. :love:

Ursäkta, jag läste bara efter avelsrådsbedömningen.
Antar att alla hingstar spänner sig vid visningen och blir då några cm högre än normalt.
Hm undrar hur höga hbl-hingstarna är egentligen?
 
Undrar om jag kan säja samma sak om mitt ena cobsto som mättes till 150! Hon var säkert uppblåst och spänd hon med :devil:. Men hon får trots det bättre än en 6a på skritten. Det finns ju många sätt att få ner en 150 "ponny" till 148 men det borde vara det måttet man får på tävlingsplatsen/avelsvärderingen som gäller eller hur!
 
Jo, jag va i samma sitts får några år sedan. Hade en ponny på 131cm, gick inte få ner till 130cm, hade väl inte de rätta kontakterna!
Problemet idag är väl att de infört kontrollmätningar på tävlingsplatserna, undrar hur de ställer sig till en "ponny" på 150cm om man säger att den är spänd och därav högre?!
Ska jag vara ärligt förstår jag inte riktigt hur hästarna gör när de blir högre. Att det blir svårt att få ett mått på en häst som inte kan stå still kan jag förstå och då kan det kanske bli några cm för mycket. Men om hästen står still, står den på tår då eller??? jag har själv försökt att bli längre när jag var liten sträckte på mig allt vad jag kunde, blev ändå inte högre??? :confused: :confused:
 
Alla hingstar är väl spända på en visning, annars är det väl konstigt, men skulle alla vara lägre då än det står på premieringspappret :confused:
Undrar om Artist verkligen är över 160?
 
Hingstar som tilltalar mig är New Foresthingsten Vernons Peeping Tom, 146cm. Finns att se på http://w1.036.telia.com/~u03600162/ Är bra och ger bra!
Även welsh sek.C-hingsten Colnevalley Rasgall RWC 5, han är kanske lite liten, 135cm. Kanske en connemarahingst? Poetic Justice, han är ju 152cm, kanske för stor..och kanske mer en hoppförärvare.
 
Är det inte så att hästens framben och bogen/ryggen inte sitter fast via skelett, utna muskler och sener och att hästen genom att spänna sig faktiskt kan höja sig genom att dne fyller ut mer plats där? Inte alls säker nu, men tror det var vad min tränare pratade om :confused:
/Vennie
 
Hur hög tror du att Artist är då?

Träffade honomi söndags när jag lämnade mitt sto hos honom, och även om han inte är stor har han en jäkla snärt i kroppen trots att han är 19 år :)
 
Hittade faktiskt en tråd om det här till och med, se här.
Var väldigt intressankt, då hade jag förståt det rätt när min tränare pratade om det även :)
/Vernanda
 
Man kan inte jämnföra att mäta en hingst eller ett sto, en hingst kan man aldrig mäta på en tävlingsplats, inte heller på en avelsvärdering.
Om man vill göra en ommätning måste man göra det i hingstens hemmiljö.
Har man erfarenhet av hingstar, särskilt dom som är mitt i en betäckningsperiod vet man att hingsten är uppblåst, det kan skilja upp till 5 cm.
På en tävlingsplats är alltid hingsten uppblåst och på sin vakt det ligger i djurets natur.

Vad det gäller Dancers skritt får du gärna kontakta mig ska jag förklara hur det ligger till, innan du skriver ned en hingst som du aldrig har sett och skickar små dj--a gubbar.
:confused:
 
Vet inte, bryr mig inte speciellt heller, tog bara han som ett exempel eftersom han ligger nära 160cm-sträcket som är lite av en gräns för stor häst. Kan det skilja 5cm på olika mätningar beroende på hur hästens temperament är vid tillfället så går det ju knappast lita på någon mätning????

Ska bli kul å se hur många ponny det faller bort på tävlingsplatsernas kontrollmätningar, kan tänka mig att de kan ha överseende med några cm men knappast 5!

De e bara å hålla tummarna för de som har "stora" ponny att de slipper kontrollmätningar eller att deras häst är otroligt avslappnad vid tillfället.
 
Welsh och Rodde! Varför ska ni alltid kivas? Är det konkurrensen eller vad är det? Men det är lite tjatigt...precis som de två som alltid hamnar i luven på varandra ang irländs cob/tinker! Ni är som ett gnatigt par som varit gifta i all evighet ungefär! ;) :D
 
Jag har mig veteligen aldrig kritiserat "Welsh" ponnyer, men bägge mina hingstar har fått sina kängor offentligt.
Vi avlar inte ens samma ras, jag har inget med cobbar att göra jag avlar ridponnyer samt Svhbl jag har ett welsh B sto som ska få föl med Jaguar nästa år, så inte vet jag vad det är. :confused:


När det gäller mätning är det många av D-ponnyerna som är upp mot 1,53 på tävlingsplatserna.
Vi har tävlat mycket på Nationella och regionala tävlingar och de har kontroll mätt oss flera gånger (med annan ponny)
Men man kan inget göra på tävlingsplatsen utan vill man ha en kontroll igen får det bli i hemmiljö. Man har en timma på sig att mäta ponnyn, sedan får man avbryta.

Nu mera har man två mätmän och en veterinär, när vi mätte vår hingst tog det 5 minuter. Veterinären kollar så man inte hade skurit ned hovarna eller fifflat med något, t.ex gett plegasil vilket är olagligt. Alla tre tittar på mätstickan och kontrollerar höjden.
Det är nästintill omöjligt att lura till sig en lägre höjd idag.
Nu biter inte plegasil på vår hingst, då vi använde det vid CEM testet utan verkan, han blev bara mer spänd av det.

När det gäller Hbl hingstar är det väl ingen som igentligen bryr sig hur höga dom är så där stämmer nog inte måtten så väl. Det är väl endast när det är gränsfall bland ponnyer som det är viktigt. :)
 
Jag tycker bara att det är tråkigt att en hingstägare värderar sina hingstar högre än vad både tyska och svenska domare gör. Dessutom så tycker jag att Rodde kan skriva att det är hennes hingstar och inte bara berömma dem. 30 dagars testen var ju ingen höjdare för Dancer om man ska tro siffrorna, 6 på skritten där med MEN det måste vara som med Jaguar att det inte var deras fel. Rodde har nog kritiserat ner fler hingstar på detta forum, senast vi var i olika åsikter var ju över Moflos Fester som Rodde inte förstod varför han i huvudtaget blev godkänd. Hm ja, domarna måste tagit fel nu när han fick både hopp och gångartsdiplom samt över 40 exteriörpoäng...... kan tillägga att jag inte äger någon hingst som är för avel och är därför mer partisk. Rodde, jag föder faktiskt upp sekt B! Såg dessutom att Dancer var 151 redan i Tyskland.
 
Personliga påhopp vill vi väl inte ha här! :confused:

Alla har rätt att tycka vad de vill och det är upp till vem som helst att möta kritik - men när det blir personligt tycker inte jag det hör hemma på ett forum längre. Ibland blir det sandlådenivå på diskussionerna!

Vad gäller kontrollmätning så sker det som jag förstår det enligt TR bara om någon begär det - och det kostar 1000 kr för den som anmäler det. Se annan tråd på "tävling"...

/C
 
Kommer med ett helt nytt hingstförslag. om jag förstått det rätt vill du ha en avkomma som inte är för stor och inte för liten, gärna med lite massa/karaktär, och att welshblod inte är helt uteslutet?

Då skulle jag vilja föreslå Stockaremåla Timothy, en welshcob-hingst som använts ganska så sparsamt. han är ca 150 cm (det varierar ju som vi alla redan läst :D) han är e: Derwen Tennessee Express - Derwen Replica, vilket är bland de bästa cob-blod du kan få, derwenhästarna är kända för sin mycket goda ridbarhet. Timmy är svart med skjuten stjärn och snopp, mycket bildskön, har en bra sida.
Jag är inte ägaren! ;)
är du mer intresserad av denna goa hingst så titta på swf:s hemsida för uppgifter.

kan bara varmt rekomendera honom för temperamentets skull och kroppen. Jag har själv en hingst men han är nog för "krallig" för vad du vill ha. :bump:
 
Kan tänkas att du har en gamal TR, från och med i år eller var det förra året :confused: ja hur som så är det kontrollmätning på vissa tävlingar liksom det utförs dopingtest, kontroll av benskydd osv. Detta utförs utan förvarning. Vad gäller mätning så är det än ny regel att ponny som slutmätts efter år 2003 eller 2004 (är inte 100% säker) kan bli diskvalificerade vid en kontroll om höjden inte stämmer med intyget. Har inte läst reglen i TR men i ridsport, den infördes i samband med att ungponny vid 5 års ålder ej får gå avd. A. Så jag vet inte exakt hur den är utförd men kontrollmätningar ska ske på tävlingsplatser och reglerna är hårdare nu än förr. En ponny med ett gamalt mätintyg kan ingen göra något åt. Men är den mätt efter 2003 så ligger den risigt till om den är för stor.
Varför ponnyerna är 153 och ibland 155cm på tävlingarna beror mestadels på att de förr var "enkelt" att mäta ner, och att de är slutmätta och ingen kan göra något åt dessa. Man har i stället gjort en ny regel som ska avsräcka mätmännen från att mäta ner. Det är ju så att det är ju inte bara ägare/ryttare till den nermätta ponnyn som blir utsatta utan mätmännen kan bli av med sitt tillstånd, inte många som vill riskera detta...
Tror dessutom inte att en protest kostar 1000:- utan betydligt mindre, men jag kan ha fel har aldrig protesterat :smirk:

Självklart delar inte alla samma åsikter men kan man kritisera måste man va beredd på att bli kritiserad, de e min åsikt. :D
 
Hittade något intressant på www.ridsport.se vidare under ponny ner till höger står det nått om mätning...

Viktiga skärpningar att notera i mätreglementet!

På förekommen anledning rekommenderar Juniorkommittén att blivande ponnyägare noggrant förvissar sig om att den ponny man tänker köpa verkligen har den höjd som säljaren/mätintyget uppger, innan köpet fullbordas.

Från och med 2003 skärptes reglerna så att det kan komma att göras kontrollmätningar när det finns fog för misstanke att en ponny är högre än vad mätintyget utvisar.

Ponnyer slutmätta från 2003 och senare kan, om de vid en kontrollmätning befinns vara för stora, få sitt mätintyg indraget.

Notera också att om en ponny vid mätning för internationellt intyg visar sig vara för hög så får den inte längre tävla som ponny.

Protesten kostade visst 1000:- inte lustigt att man inte vill protestera. :banana:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 040
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: warg
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp