vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Förresten, har ditt sto gröna papper själv? Tog det för givet innan, då jag antog att hon var svensk! Men sen såg jag att hon var en engelsk korsning och då spelar det ju även in vilken stam hon har och om hon har full stam.

Mitt sto har vita ridponny papper (sedan förstår jag inte mer, eller vad jag kan göra eller itne göra med det) och jag vet heller inte hur hon har fått dem, det var antaglgien föregående ägare som importerade henne som fick till det på det visset.

Hon har inget okänt i ungefär fyra-tre led bakåt (ingen riktigt koll på stammen med namnen, kan bara se bilden framför mig av hur ett av papprena ser ut), sedan är det en häst på hennes mors sida som har okända föräldrar. Så det närmsta är hästar med namn och föräldrar iallafall.

Gör det allting väldigt mycket svårare?
 
Jag tycker oxå den hingsten ser fin ut och låter bra (hoppas att vi båda pratar om Speyksbosch Dancer nu), men jag skulle vilja ha en lite kraftigare hingst då även min mamma som är lite längre och kraftigare än mig ska rida på fölet är meningen.
 
Jo, han värkar helt klart trevlig och av rätt typ.
Han är en av dem som står på förslagslistan ännu säkert iallafall. :)
 
Artist är 19 år och har segrar upp till 1,60-hoppning trots att han bara är 1,61 hög själv. Han är född på Flyinge och tävlades av Peter Eriksson. De vann SM i hoppning 1994. Han fick namnet Artist för sin hoppförmågas skull :) Dessutom så har hans pappa Strauss tävlats i svår internationell dressyr och var med i OS 1996.

http://www.frotunagard.com/start.htm är adressen till hans ägares hemsida. Just nu står han utanför Enköping. Här är en annan sida med bild och stam och tävlingsresultat på honom.
 
Hur är det med hans gångarter?
Gång 8766 (8777) står det. Hur bra är det egentligen? Och hur bra gång har hans avkommor fått?

Jag vet inte riktigt om hopp förmågan eller gångarterna egentligen är viktigast, men eftersom min mamma som bara rider dressyr, skogsturer, kör och tömkör numera så tror jag att det är lite mera intressankt med att hingsten har lite dressyrtalanger än hopptalanger. Fast en hopphingst med helt okej+ gång är helt okej.
 
När det gäller ridponnyer har man ute i Europa avlat fram en massa bra ponnyer med mycket hög ridbarhet.
Power Boy är en 20 år gammal hingst som har haft massor med ston i Sverige, i Tyskland har han många godkända söner, men typen på Power Boy är klart omodern, lång i kroppen och lågställd med dålig överlinje. Tar man en hingst som S Dancer så har han hela Power Boys stamtavla + ett flertal mycket moderna hingstar i sig.
Downland Folklore som är P Boys far är Dancers farfar, Sheila som är P Boys mamma har Dancer i fjärde led.
Dancers morfar är dessutom en av Tysklands mest vinstrika hopponnyer.
I Sverige ligger fortfarande P Boy som faders hingst men i Europa återfinns han längre ned i stamtavlorna.
P Boy har inte i Sverige gett en enda godkänd hingst, han behöver ett mycket ädelt och bra sto med hög kvalite på typ för att ge bra avkommor.
Jag har själv två Power Boy avkommor mycket bra, men mödrarna är elitpremierade tyska ridponnyston.
Tar man en modern hingst typ Dancer är han enormt högställd
har mycket bra gångarter samt är oehört bra på att hoppa.
Power Boy ägs inte av Flyinge han står där endast på station ;)
 
Okej. Med en godkänd ridponnyhingst får avkomman u ditt sto gröna papper. Med någon av de hingstarna jag räknade upp får avkomman fortsatt vita papper. Avkomman kan bara få gröna papper om du väljer en godkänd RP-hingst. Det finns ett mindre halvblod som är godkänd RP-hingst! Han heter Minotaurus, har för mig att han är ca 154 cm hög. Hur hans gångarter eller hopp är minns jag inte. :)
 
Francess, är du säker på att man kan regga en fölunge e gdk arab (men ej gdk för hbl) med hblmor (grön) med vita papper? Och detta berättigar till att vara med på fölvisning och treårstest osv? Måste man inte regga fölet i pappans stambok, i detta fall part bred arab?
 
Du skrev nånstans att ditt sto var reggad som svensk ridponny, vet du hennes första siffror? Är hon 43:a eller 93:a eller? Vad är hon korsad med för raser? Kan ju vara betydande för vilken hingst du ska välja. Har hon mycket högt blod i sig kanske du ska välja en hingst som inte har det.
 
Nej, man MÅSTE inte alls regga som part bred arab! Det står att läsa på ASRPs hemsida vilka raser som är godkända för ridponnyavel. Godkända hbl, xx och ox är fritt fram att använda och om mamman är ridponny med gröna eller vita papper så får avkomman vita papper.

Hbl-sto betäckt med arabhingst som ej är godkänd för halvblodsavel, kan inte regga avkomman som hbl med gröna papper, utan det blir ju grå papper. Om då avkomman stannar inom ponnymåttet så kan man istället mönstra in denne som ridponny. Men jag är inte hundra på vilken färg papperna får efter den här kombinationen!

Varför inte betäcka hbl-stoet med en av de arabhingstar som är godkända för RP-avel! Om det blir vita eller gröna papper kan jag inte säga på rak arm, men det borde ju bli gröna. Och så får man hoppas att avkomman hamnar inom ponnymåttet.
 
H.T gjorde en kanonframgång förra året på dressyrbanorna här i Stockholm. Hans dåvarande ryttare kom 2a i DM med honom. Betänk att han är en B-ponny! Jag såg honom på kvaliten som 5 åring och vill minnas att han fick diplom. De avkommor jag sett har alla sett bra ut och fått hans enorma gångarter. HT själv är inte så gammal. Vill du se avkommor på bild så titta under fölbilder. Kan återkomma efter helgen och berätta om hur en del av hans avkommor ser ut, vi ska ha utställning här i helgen :)och minst 3 har honom som pappa.
 
Problemet med stora cobhingstar är att avkomman kan gå över D-ponnymåttet. Avlar man renrasiga cobbar så bryr man sig inte om det men vill man ha en blivande tävlingsponny så bör den nog stanna inom måtten. Är man rädd för att få för mkt massa men ändå vill ha ett vackert huvud och mkt gång så finns ju Mr T.
 
Vet du vad det är för raser i henne?
Mitt råd är isåfall att du inte blandar in för mycket nytt blod, utan väljer en hingst av någon av de raser som finns i henne eller iallafall en hingst som har någon av stoets raser i sig.
Det minskar risken för överraskningar av hur avkomman kommer att se ut.
Två fina hästar av olika korsningar kan ju bli hur som helst när man kombinerar dem. Visserligen är det det som är charmen med avel, men jag tycker att det räcker med 2-3 olika raser i en häst om man nu får välja. :)
Och jag skulle nog inte ta en halvblodshingst till ett så stort ponnysto med risk att få en häst på 155 cm. Som du säger själv, man vet inte vad som händer längre fram. Man kan bli tvungen att sälja, och då är det mycket lättare att sälja en ponny än en liten häst.

Lycka till!
 
Många har tipsat dig om hbl-hingstar, men jag håller med Jarrah eftersom ditt sto är maxat och skulle nog hellre ta en ponnyhingst.
Är du säker på att inga rp hingstar faller dig i smaken? Feno-Me t.ex. gjorde ett mycket bra bruksprov med höga poäng i både hoppning och gångarter, plus att han är en av landets högst kvalitetsbedömda ponnyer någonsin med 9,64 i hoppning och 8,92 i dressyr. (läs mer på Feno-Mes hemsida).

Om du tycker att rp-hingstarna är för lätta kanske en prestationsstammad new forest, godkänd för rp avel, kan vara något? Bara ett exempel är Aramis RNF 128. Han tävlar FEI dressyr, är flerfaldigt guldbelönad och BIM/Res BIS-vinnare. Dessutom gjorde han ett bra bruksprov (7/7 löshoppning, 799/9 gångarter och 989 av testryttarna) och godkändes då för rp-avel. Han har fått ännu bättre hoppsiffror på kvalitetsbedömning med 8,80p. Han är lite grövre men rör sig mycket spänstigt! Läs mer om honom här. I SNF's hingstsökmotor kan du också söka på fler nf-hingstar

Lycka till!

//Kristin
 
Samtliga Godkända av Asrp renrashingstar ger hos Asrp ras kod 93 d.v.s korsningsponny med godkänd renrashingst.

Vill man ha en ridponny raskod 43 betäcker man med en ridponny d.v.s en hingst som av Asrp kommer ur ett avelsförbund som är godkänd av Asrp eller en av de hingstar som finns på Asrp;s hemsida.
Vill man ha bästa effekt på ett grövre sto betäcker man med en fullblodshingst, arab eller engelsktfullblod.
Har man ett sto med mycket högt fullblods inslag kan man ta en av de RP hingstar som är av väl konsoliderade stammar.
Man kan snegla på vad Tyskland och Holland har fått fram, det är trots allt de som leder EM varje år, Holland i hoppning samt Tyskland i dressyr.
Man använder endast Fullblod och Welsh, man har gjort misslyckade försök att avla in New Forest i t.ex Frankrike och Danmark i sina ridponnyer men har nu uteslutet rasen och gör som Tyskland och Holland.
Man tillåter inte Welsh cob i ridponnyer i t.ex Holland, dom ger för grova avkommor med för rullande steg utan använder endast sek B.
Svensk Ridponny har startat en gång för att få fram bra tävlingsponnyer som kan hävda sig Internationellt på tävlingsbanorna då måste vi se på dem som lyckats inte de som misslyckats.
Vad gäller Feno-Me är det en mycket fin hingst men med en dålig kvalite på spermier så man måste åka till hans station och betäcka. :cool:
Lycka till att hitta denmest optimala hingst väljer du en väl konsoliderad hingst d.v.s ridponnyhingst avlad i generationer blir det inga överraskningar, väljer du ett halvblod kan det bli vad som helst i storlek. :confused:
 
Det du skriver om att om man betäcker ett halvblod med en arabhingst så får avkomman grå papper. Är det inte så det är för skäckhingsten Zeb? varför skriver alla att han har ofullständig härstamning? Räknas arabblod som ofullständigt??? Vad jag har sett i hans stamtalva så ligger det okända så långt bak så det har ingen betydelse. Hade hans morfar (araben) varit godkänt halvblod så hade Zeb varit rent halvblod. Så vad jag kan tyda av att han har en annan rassiffra så beror det till 100% på arabblodet. Är det fel att blanda in arabblod i halvblodsavlen? Blir det inte egentligen en angloarab? Varför klankar alla ner på Zeb? varför diskuterar man nästa bara honom när det gäller halvblodsskäckar? är han så mycket sämre än alla andra eller är det bara pga. färgen på hans papper?

Betäcker man hbl-sto med arabhingst å ska regga som ridponny så kan det inte bli en ridponny med gröna papper. Snarare en korsningsponny om det nu skulle stanna på ponnymåttet vilket inte är så troligt kanske. Ska det få gröna ridponnypapper bör den väl ändå ha något ponnyblod i sig eller???? jag kanske har fel!
 
Betäcker man att Hbl med en arabhingst blir det inte gröna papper på Asrp, hbl är endast att använda som grundmaterial hos asrp, at föredra är att använda ett Welsh sto och betäcka med fullblod arab eller engelskt.

Det framgår tydligt vilka raser som är att föredra hos Asrp, i första hand welsh och i andra hand som grundmaterial övriga godkända raser typ Hbl, New F, etc...
 
Zebs mormor har inte godkänd stam, det är därför.

För att en hingst ska vara premieringsberättigad ska han ha en godkänd pappa och en stamboksförd mamma. För att ett sto ska bli stamboksförd krävs att hon har godkänd pappa, morfar och mormorsfar.

Det är inget fel med araber i halvblodsaveln. Arvid Aaby-Ericson började blanda in arabblod i den svenska halvblodsstammen redan på 30-talet. Han födde upp Immer 359 vars mormor var ren arab, och Nerox 207 som var shabyaarab och bl a morfar till Urbino 430!

Rassiffran har alltså ingenting med arabblodet att göra utan är för att hans mormors föräldrars stam inte är känd och/eller godkänd.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 165
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: warg
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 705
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp