vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Welsh och Rodde!

Jag bryr mig inte om vad som ligger bakom ert ständiga (nästintill i alla fall) käbbel! Det går förmodligen allt för långt bak i tiden för att jag, eller någon annan, ska kunna först? Och jag har inte för avsikt att försöka medla mellan er och jag vill inte heller hamna emellan!

Jag hoppas bara att ni i fortsättningen (oavsett "vem som började etc") kan hålla det utanför resp forum/inlägg och kanske ta era privata kommentarer via pm istället? Vem vet, ni kanske t.o.m. lyckas reda ut era ståndpunkter!
 
Har du kollat upp dina papper i helgen? Vad har hon för raskod på hästpasset? Vilka raser hade hon i sig? Om du vill ha fler tips på vilka hingstar det finns som kan passa ditt sto.
 
Nu har jag hittat de rätta papprena och lite grovt räknat ut procenten av vad föräldrarna har i sig.

Pappan har 28,5% engelsk fullblod och lika mycket Welsh (både welsh cob och welsh kat b och c tror jag..?). Sedan så har han lite new forest och britisk ridponny.

Mamman har 50% fullblod i sig (vilket jag inte trodde det var) och sedan 25% okänt och sedan lite connemara och welsh.

Så min flicka måste ha ungefär 40% fullblod i sig och ungefär 20% welsh av olika sorter samt en del annat.

Hon har raskod 93.

Någon som kan få ut något mer utav det?
Eftersom hon har rätt många raser i sig redan så borde jag som flera sagt, hålla mig till en hingst som har något hon redan har i sig? Men jag vill inte ta henne till en fullblods hingst eftersom jag vill ha mer massa och inte heller till en mindre welsh då jag är rädd för att förlora storleken och en större welsh kanske ger över ponny måttet :confused:
 
Välj en av de befintliga ridponnyerna och tillsätt inte fler raser typ Halvblod. Det finns ridponnyer med mycket massa också.
 
Jag tycker du ska ta en godkänd ridponnyhingst på ditt sto. Det finns några fina att välja mellan. Även om du inte tycker dig fastna för någon av dom så ring gärna upp hingsthållaren och prata med dom om hur ditt sto är. Då kan dom säkert hjälpa och råda dig vilken hingst som är lämplig. Även om du tror att hingsten inte passar till ditt sto och att det inte blir en sån avkomma som du vill ha, så är det svårt att säga hur avkomman kan bli oavsett vilken hingst du än väljer. Eftersom ditt sto har så pass många raser i sig så kan man inte säga vilka gener som slår igenom. Du får helt enkelt chansa. Du kan ju alltid sälja avkomman och betäcka på nytt. Prova dig fram tills du får din "perfekta" avkomma. Lycka till!
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

NYFIKEN... vad blev det för hingst? :bump:
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Nu ska jag göra lite reklam - helt utan påtryckningar från hingstägaren. Jag tycker du skall titta på Colnevalley Rasgall. Är ägare till ett stoföl e. Colnevalley Rasgall u. litet halvblod - och hon är en mycket trevlig häst med kanonpsyke. Hon kommer nog att hamna över ponnymått, vilket jag inte har något emot - det beror nog på mammans påbrå. Kanske även hingstens - han har ju lika mycket C som D bakom sig? Men exteriört är hon allt det jag vill ha, dvs lite kraftigare med helt fantastiska rörelser!
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

feline skrev:
Nu ska jag göra lite reklam - helt utan påtryckningar från hingstägaren. Jag tycker du skall titta på Colnevalley Rasgall. Är ägare till ett stoföl e. Colnevalley Rasgall u. litet halvblod - och hon är en mycket trevlig häst med kanonpsyke. Hon kommer nog att hamna över ponnymått, vilket jag inte har något emot - det beror nog på mammans påbrå. Kanske även hingstens - han har ju lika mycket C som D bakom sig? Men exteriört är hon allt det jag vill ha, dvs lite kraftigare med helt fantastiska rörelser!
Det där kan inte vara riktat mot mig då jag har egen sekt C hingst numera samt egen sekt B hingst. Dessutom så är Rasgall inget för mina ston.
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Hej!
Jag har en ridponny (arab/welsh) som är mycket vacker, smäcker, men lite stirrig. Jag har tagit 2 föl på henne med new forrest hingsten Gentleman RNF 95. Dessa föl har blivit lite grövre, men framför allt mycket trevliga i alla lägen. Honom kan jag verkligen rekomendera!!!
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Har kikat lite på din tråd om ev.hingst till ditt sto. En hingst med mycket god hoppförmåga och bra gångarter samt ett i mitt tycke trevligt temperament är Minotauros, dessutom är han godkänd för ridponnyavel! Enda frågan är om du vill ha en avkomma som stannar på ponnymåttet, vilket troligen inte din gör i så fall. Annars är de hingstarna som är GODKÄNDA för ridponnyavel BRA hingstar alla. Titta lite på Micis Napoleon inte fel alls! Avla efter vad DU fastnar för det är inte alla inom ridponnyaveln som tycker att det är fel med halvblod, men givetvis tittar man till individen. Titta på Valdo som blev årets hingst, underbar! Bakom där finns Master= halvblod
Lycka till!
 
Sv: vad för hingst tror ni kan vara intressankt till mitt sto?

Hur hög kan ett engelskt fullblod bli? :D
/Tacksam för svar :bump:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: warg
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp