Vad för kontrakt behöver vi?

V

vojlock

Hej!

Nu har vi kommit ett steg närmare hästdrömmen, jag och min pappa har hittat en häst som vi ska ha hyra.
Hästen kommer att stå kvar på samma stall och vi har fått ett fast pris att hyra hästen för i månaden. Då ingår foder, men inte verkning.

Vem står vanligtvis för försäkring under hyrestiden? Kan man teckna en försäkring på hästen själ om det inte finns? Isåfall vad för typ av försäkring?

Nu undrar jag vad vi behöver för kontrakt, vart hittar vi ett bra färdigt kontrakt? Hur lång uppsägningstid är lämpligt att ha?
Vad mer behöver vi tänka på när vi ska ingå ett hyresavtal?

Tack på förhand.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Om ni nu hyr hästen antar jag att ni betalar en hyra av hästen och då kan jag tycka att ägaren skall stå för försäkringen, men om det händer hästen något under hyrestiden så står ni för dem kostnaderna, som självrisk eventuella mediciner och bandage, ja allt vad hästen nu behöver.

Om nu inte ägaren vill stå för försäkringen ska ni absolut hålla hästen försäkrad!
Nu vet jag inte hur länge ni tänkt att hyra hästen, vad det är för typ av häst och vad den är värd, men jag personligen brukar resonera så att om priset för vad hästen är värd understiger 10 000kr ja då tecknar jag BRA en försäkring som täcker veterinärvård, för upp till 10 000kr kan jag närsomhelst ersätta med ur egen ficka och det är inte värt att betala dem pengarna i premie som ändå äts upp av självrisk mm så får inte så mycket tillbaka om det vore så olyckligt att man måste ta bort hästen.

Är hästen däremot värd någon större summa pengar så väljer jag att försäkra den till det värde hästen har (liv och användbarhet eller vad det heter) och självklart se till att man har en bra veterinärvård även här, den är lika viktig på alla hästar vare sig den är dyr eller ej, för även om det är en billig häst älskar man den och vill göra allt för den om olyckan är framme! Och veterinärvård är dyrt även med försäkring!

I kontraktet bör det stå vad ägaren står för och vad ni som hyr ska stå för, vad hästen och eventuell utrustning är värd om det händer något och ni blir ersättningsskyldiga.
3 månaders uppsägningstid kan väl vara rimligt, men kan även vara bra med en klausul att kontraktet kan upphöra med omedelbar verkan om du tex blir allvarligt sjuk eller bryter ryggen och inte kan ta hand om hästen längre. Däremot är inte dålig ekonomi, en bruten arm eller tappat intresse anledning nog att få säga upp avtalet med omedelbar verkan. Ni bör även göra en veterinärbesiktning före hyrestiden och efter hyrestiden så kan både ni och ägaren känna er trygga så att ingen kan beskylla ngn för något om det inte är ett dolt fel såklart...

Det är väl det jag kan komma på just nu. Färdiga kontrakt brukar finnas på granngården och i de flesta ridsportsbutiker, annars har även närmsta jurist sådana.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Vad är det för skillnad på att hyra hästen och att vara medryttare på "heltid"?
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Bör vi be en veterinär komma och gå igenom hästen fastän vi "bara" är medryttare? (det är dock bara vi som kommer rida honom,)
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

tja hyra då betalar ni ju en viss summa i månaden som er egen ungefär som fodervärdar bara att ni betalar en viss summa varje månad också. Medryttare är när du motionerar hästen åt ägaren och hjälper till med övrig skötsel + betalar en viss summa varje månad beroende på upplägg. Men hyrhäst det är ju som det låter ni hyr en häst att ha som er egen ,står för alla kostnader i princip under den tid ni har hästen.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Jag maste fraga.

Om du ar medryttare, alltsa bara kommer och rider hasten nagra dagar i veckan, brukar agaren till hasten sta for alla kostnader. Du kanske vill ta ut forsakring pa dig sjalv (drulleforsakring?) om ngt skulle handa till hast och utrustning nar DU anvander det. Det har varit diskuterat forut, men som medryttare tycker jag inte att du skall betala alls. DU gor ju agaren en tjanst genom att hjalpa till med hastens skotsel och motion.

Som fodervard, aven om hasten star kvar i gamla stallet, hyr du hasten "lock, stock and barrel", alltsa du har fri tillgang till hasten, du rider nar du vill och ingen annan (som agaren tex) har tillgang till hasten. Ja, agaren kan ju komma och halsa pa forstas, men det ar du som har ansvaret. Nu har jag sett bada alternativen, antingen betalar agaren befintlig forsakring for forsta kontrakts perioden och beroende pa hur lange hasten ar uthyrd (flera ar??) kan fodervarden ta over sa att saga Alltsa fodervard betalar agare for forsakring, och vid olycksfall, betalar fodervard sjalvrisk medans resten plockas upp av forsakringsbolag. (Vissa kan ju vara fodervardar for manga ar).

Har hasten inte forsakring, skall ni skaffa det pa en gang, efter veterinarbesiktning INNAN hasten och kontrakt ar paskrivet. For eran egen skull. Det skall nog sta i kontrakt att hasten skall besiktigas innan aterlamnande ocksa. Just sa agare inte kan komma tillbaka och saga ni har forstort den.

I kontraktet, som ngn sa skall det vara klausul att OM omstandigheter gor att Ni inte kan behalla hasten, atergar den till agaren med omedelbar verkan. Annars loper kontraktet pa bestamd tid med forlangning pa ett ar, eller 3 manaders uppsagning innan sista datum. For example: Du fodervardar fran 1.April 2010 till 1 april 2011, och du vill inte fortsatta efter den tiden. Da maste du skriftligen saga upp hasten senast 1 February2011. Annars har du automatiskt hasten ett ar efter det. och igen 3 manaders uppsagningstid..Nu ar det ju inte aktuellt i detta fallet sedan hasten star i samma stall, men 3monader ger agaren tid nog att hitta stallplats om sa ar och flytta hem hast.

I kontraktet skall det ocksa sta vem som tar tillbaka hasten, agaren hamtar eller fodervard levererar. Vanligast ar val att agaren tar till nya stallet, medans fodervard lamnar tillbaka. Men i detta fallet inte aktuellt, da hasten ar kvar i gammalt stall. MEN, om agaren sa onskar kan hon ju byta stall och da kan ni bli skyldiga att aterfora hasten till av agare angiven plats.

Jag far ingen riktig bild av om det har ar en fodervardsituation eller bara medryttare.

Men som fodervard ar du ansvarig for alla kostnader nar det galler hasten. Inklusive stallkostnader OCH hovslagare.. Det ar "DIN" hast, bara inte ditt namn pa agarepapper.. OCH fraga ocksa om kopia av passet, for nar det ar dags for vaccinationer. Vilket agaren maste komma med nar veterinar skall fylla i. Alternativ agaren ger dig hastens orginal pass.

Som medryttare kan du fa betala for skor/hovslagare och kanske del av stallhyran som tex de dagar du rider. Om du rider 8 dagar i manaden betalar du stallhyran for de dagar plus hovslagare eller del av hovslagare kostnad.
Jag har eget stall och den av mina hastar som ar medryttarhast, har hon ansvar for hasten de dagar hon ar har, stallhyra ar inte aktuellt da hasten maste ata i alla fall. Men ryttaren betalar for skor, men inte verkning. Alltsa, om ryttare vill att hasten har skor far hon betala da jag haller mina hastar barfota normalt. Dock vet jag det ar annorlunda i andra stallen. Utrustning kommer som del av paketet eller du kan kopa dig egen sadel (som passar hasten) och trans, borstar etc. Det ar helt upp till dig om du vill spendera de pengarna Eller du kan tala med agare om att anvanda befintlig utrustning och kanske betala till denne/a. Som jag sa, jag kan inte fa ut om det har ar en fodervard situation eller medryttare sa det ar valdigt svart att rada.

Kontrakt for fodervardskap kan du hitta i de flesta hastaffarer eller du kan ga till jurist/advokat och fa ett uppskrivet efter dina och agarens onskemal. Och ar du under 18 maste ju din malsman ocksa skriva under. De blir de som har huvudansvaret om ngt skulle handa.

Lycka till med "nya" pallen, det later allt valdigt krangligt det har men ar egentligen inte...
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

ok, jag blir fortfarande inte klok på hurvida vi hyr hästen, är medryttare eller fodervärd..
Ägaren tycker bara att vi ska betala en viss summa i månaden och då får vi rid varje dag om vi så vill, men vi har förklarat att vi inte kommer kunna komma ut varje dag. Då verkar det som om hästen kommer bli in och utsläppt av stallägaren men inte riden/borstad dom dagarna vi inte kan.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Kommer ni att stå för alla hästens kostnader?
Vem har ansvaret för hästen?


Om ni ska stå för alla hästens kostnader och ha ansvaret för hästen ser jag det som ett fodervärdskontrakt.

Om ni ska stå för alla hästens kostnader samt betala en viss summa till ägaren för perioden/per månad och har ansvaret för hästen ser jag det som att ni hyr hästen.

Om ni ska stå för hälften av hästens totala kostnader och ha ett delat ansvar för hästen tillsammans med ägaren ser jag det som att du är en delfodervärd.

Om du betalar en liten del av hästens totala kostnader och bara ansvarar för hästen de dagar du är där och tar hand om den ser jag dig som en medryttare med väldigt fria händer att göra "vad du vill" med hästen.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Vi har ansvaret att ta hand om hästen dom dagarna vi har honom, vi betalar inget för att ha hästen förutom stallplatsen (ett par tusen i månaden) plus värkning.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Då låter det som att ni är medryttare, men under rätt orättvisa premisser :crazy: Om man som medryttare betalar så handlar det sällan om mer än 1000 kr i månaden. Stallhyra och verkning låter väldigt mycket för att bara ha hästen några dagar i veckan...

Edit: pulkaskurk, ja man kan ju också kalla det att vara delfodervärd...
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

kl
ni rider hasten nagra dagar per vecka och skall betala hela stallhyran?? nej ga inte med pa det har.. det ar inte ett rattvist forhallande.. alltsa hastagaren far av Er (dig och din pappa) inte bara hastens stallkostnad betalad men ocksa betalt for att ngn annan tar hand om den.. INTE fair.

Jag skulle genast prata med agaren och saga, om vi skall betala stallkostnad ar hasten pa foder, annars ar du medryttare och betalar for de dagar som du utnyttjar hasten (manadskostnad delat med de dagar som du rider). Agaren forsoker verkligen att tjana en slant har...

Verkning ar inte sa mkt, jag betalar 200 per hast har, men har hort upp till 350. Tycker dock att det ar en mindre summa i hela bilden.

Som jag sa ovan, se igenom och prata med agare igen, sa som hon/han forsoker gora ar inte kosher alls..
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

På vilket sätt tycker ni att det är för dyrt?
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

På det sättet att hästägaren får hjälp av er när ni tar hand om/rida/sköta/mocka/in å utsläpp/fixa foder/gosa/mysa med hästen.
Alltså gör ni ju hästägaren en tjänst, och sen ska ni dessutom betala "alla" hästens kostnader för att hjälpa hästägaren?
Låter ju som att ägaren har det största ansvaret och bestämmer men ni ska sköta skitgörat. Det hade jag aldrig gåt med på.

Min medryttare har min häst 3 dagar/vecka och då får hon göra precis vad hon vill med honom. Vill hon åka iväg på träning/tävling så får hon låna min transport och åka iväg men hon får betala för träning/tävling själv.
Nu äger hon visserligen gården han står på och är jordbrukare så hon tar allt foder och strö själv, som hon sen säljer till bl a oss inackorderingar. När hon blev medryttare begärde jag inget betalt alls, men hon ville stå för hans foder som betalning vilket är väldigt billigt för henne och i verklig kostnad om hon hade betalat i pengar hade det motsvarat ca 200kr/månad när han äter som mest, sommarhalvåret betalar hon ingenting. Men han kostar ändå mig lika mycket :)

Om hästen nu behöver skor för att ni ska rida kan jag tycka att en rimlig betalning vore att ni betalar skoningen. Vilket skulle motsvara ca 4-500kr/månad Sen kanske hästen behöver lite mer foder om hästen börjar ridas mer så lägg på ca 200 kr till så säg jag hade inte betala mer än ca 700kr/mån max 1000kr för det låter mer som ett medryttarförhållande ni har än att ni hyr häst. Eller som moholmarabs skrev ni betalar vad hästen kostar de dagar ni är där.

Känns som att någon försöker utnyttja er.

Men jag har ju iof inte speciellt mkt att gå på, det vore lättare om du berättade exakt vad du och din pappa förväntas göra med hästen och i stallet och hur ofta och mer exakt vad ni skulle betala för det.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

På vilket sätt? Ptja, för att man vanligtvis inte betalar så mycket helt enkelt. Att betala stallhyra och verkning är mer än en medryttare vanligtvis står för - det vanligaste är väl att man står för skoning och/eller kraftfoder men det varierar såklart... Har dock aldrig varit med om att man betalat mer än halva stallhyran. När jag har betalat för att vara medryttare så har jag betalat 400 kr/mån för tre dagar i veckan som mest.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

...och vart de bor. När jag bodde i Sthlm märkte jag att en vanlig kostnad för att vara medryttare bara ett par-tre dagar i veckan var minst 1000 kr, men där går ju en stallhyra lätt på 3000 kr också, skoning är också extra dyrt där. Här i Gbg är priserna medelhöga skulle jag vilja säga, medan det är billigt att ha häst i en småstad eller byhåla och då kan man givetvis inte ta ut massor i medryttarpris.

Jag är inte en av dem som tycker att man ska få vara medryttare gratis, det har jag aldrig tyckt... Men medryttarens betalning ska aldrig vara en viktig inkomst för ägaren. Det ska kännas som en bonus, inte som något man måste ha för att det ska gå runt att ha häst. Att betala skoning eller verkning och (del av) kraftfodret tycker jag är väldigt rimligt om man har hästen tre eller fyra dagar i veckan.
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

...och vart de bor. När jag bodde i Sthlm märkte jag att en vanlig kostnad för att vara medryttare bara ett par-tre dagar i veckan var minst 1000 kr, men där går ju en stallhyra lätt på 3000 kr också, skoning är också extra dyrt där. Här i Gbg är priserna medelhöga skulle jag vilja säga, medan det är billigt att ha häst i en småstad eller byhåla och då kan man givetvis inte ta ut massor i medryttarpris.

Jag är inte en av dem som tycker att man ska få vara medryttare gratis, det har jag aldrig tyckt... Men medryttarens betalning ska aldrig vara en viktig inkomst för ägaren. Det ska kännas som en bonus, inte som något man måste ha för att det ska gå runt att ha häst. Att betala skoning eller verkning och (del av) kraftfodret tycker jag är väldigt rimligt om man har hästen tre eller fyra dagar i veckan.



Nu har jg mina hastar hemma pa garden och aven om det kostar mig i elektric etc sa ar det ju inte en summa som jag ser direkt.. det ar 3 mer hastar i stallet.
Darfor tycker jag att jag inte kan ta betalt for stallavgift, men da medryttare kanske vill ha skor pa hast, da far hon betala det. For det ar ngt som jag inte vill ha. Likasa om hon skall rida hasten hart (5 dagar per vecka) hjalpa till med kraftfoder om sa behovs. Men for mig ar det mer viktigt att hon mockar och kanske aven hjalper till att ta in alla pallar om jag arbetar eller sa. DET ar ocksa en form av betalning tycker jag.
Dock kan jag forsta om man ar uppstallad i dyrt stall att betala for del av stallhyra for de dagar man anvander hasten. Men hela stallhyran? aldrig i livet..

Skall bli kul och se vad TS kommer fram till efter prat med hastagare.. Dock om de skall betala sana summor kan de lika ha en foderhast...
 
Sv: Vad för kontrakt behöver vi?

Jag håller med dig på alla punkter. Jag tycker inte att det är fel att betala som medryttare som sagt, men det ska inte stå eller falla på att medryttaren betalar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 692
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 611
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Hej, vet inte om jag skriver på rätt ställe men har en liten fråga till er på forumet! Jag och min familj håller just nu på och budar...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp