Bukefalos 28 år!

hjälp att sätta hyra

NightRain

Trådstartare
Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd sadelkammare, varmvatten så man kan spola hästarna.. stoooooora hagar både till sommar å vinter.. dvs sommarbete finns å b lir över. ska även bygga ett litet fikarum å ett rum att torka täcken i. nybyggd paddock. dock så får man åka en sväng för att komma till ridhus som finns inne i stan. men de finns transporter att hyra på gården för billig peng om de skulle vara att man vill=)

de jag undrar lite är hur mycket man kan ta i hyra för en plats?

vi sa att in å utsläpp ska ingå då vi kommer att bo på gården(men kan behövas hjälp nån gång om vi skulle åka bort, men de gör vi mest på sommaren å då behövs de ju inte) å fri tillgång på hösilage tycker även att täckesbyten ska ingå. vet inte än om vi ska ha med att strö ska ingå..

vad kan vara ett lämpligt pris på hyran för detta?
stallet ligger 14 km utan för stan å de är en liten stad.. därför kände vi att in å utsläpp ska ingå med tanke på att de ligger en liten bit utanför.

sätt gärna ett pris vad ni tycker både med de jag sa å ett där även strö ingår..

är jätte svårt att veta hur mycket man ska sätta så de blir rimligt men ändå så måste ju stallet gå runt av sig självt med inköp av hö osv..
 
Senast ändrad:
Räkna på vilka kostnader som varje box kommer att ha och räkna inte för lågt.

Kan tipsa efter att själv hyrt ut boxplats i mitt stall, se till att ta det ni vill ha, och var tydlig med vad som ingår.
Vi åkte på täckeshantering trots att vi tydligt sa nej men inte satt det skriftligt.
I slutändan kändes det som att vi betalade med tid för att hyra ut och ta hand om andras hästar.
Hellre tomma boxar än otacksam inhyrning som kräver mer än de betalar för. ;-)
 
vi kommer få hyra de 8 boxarna för 4900:- å elen kommer ingå.. å bortforsling av skit osv kommer hyresvärden att stå för å även material till hagar osv..

nä vi kommer vara noga med kontrakt å vad som kommer stå osv..
 
Det är ju jättesvårt att svara på om man inte vet vad priserna ligger på i samma område, det kan ju skilja så otroligt mycket mellan olika delar i landet.

Men räkna ut vad det kostar med drift och anpassa till priserna i området. Ni får även räkna in om det finns tillgång till (upplyst) ridbana, ridhus, hur ridvägarna är osv.
 
just nu så står jag i ett stall lika lngt bort fast åt ett annat håll å jag betalar 1800 då ingår allt utom kraftfoder

som sagt ridhus är en bit bort å nybyggd paddock tror dock itne de är lysen i (vi gick inte ner å kollade den) ridvägar finns jättemånga..
 
Vad ni än bestämmer er för, se till att allting är med ordagrant i hyreskontrakten då det är lätt att saker förändras över längre tid om man inte har allting svart på vitt.

Sen vill jag höja ett varnande finger för det här med att in/utsläpp ska ingå - Det kommer bli väldigt mycket jobb för er att ta själva. Bara utsläpp och fodring på morgonen för 8 hästar kommer ta bortåt en timme, mer än så om täckesbyten och mer skall ingå.
Jag skulle föreslå att ex. helger och kvällar sköts kollektivt veckovis för att underlätta för er alla, eller att om ni nu tar er an in/utsläpp jämt, se då till att ta betalt för det (räkna med det i boxhyran)

Jag skulle räkna på alla fasta kostnader per häst först. Det kan även vara lite klurigt att räkna ut vilken kostnad "fri tillgång på grovfoder" skulle bli - Ska man ha en fast kostnad och säga max 25kg per häst/dag eller hur vill man lägga upp det? Ett bra upplägg kan vara att x-mängd betfor och havre ingår i hyran, om det nu är så att ni själva fodrar med det dvs.
Kolla även runt lokalt vad andra tar för kallhyra i sina stallar med liknande förutsättningar. Sist skulle jag tänka över vad "extra tjänster" skulle kosta, och om man kan tänka sig erbjuda sådana. Till exempel täckesbyten och avtagning av lindor på morgonen.
 
just nu så står jag i ett stall lika lngt bort fast åt ett annat håll å jag betalar 1800 då ingår allt utom kraftfoder

som sagt ridhus är en bit bort å nybyggd paddock tror dock itne de är lysen i (vi gick inte ner å kollade den) ridvägar finns jättemånga..
Med det prisläget blir det svårt att göra detta affärsmässigt, särskilt med den hyra du har för stallet. Ta hjälp att göra en ordentlig kalkyl ( t ex kan du få gratis rådgivning på Nyföretagarcentrum), se var du landar och fundera på om det går att hyra ut till de priserna i det området.
 
jo allt ska stå med de är viktigt..
vi kommer att ha fri tillgång på hö så vi kommer iaf ite behöva släpa på en massa hö.. men du kanske har rätt.. kvällar å helger kan ju kanske dela lite på... kraftfoder kommer inte att ingå iaf.. för använder inte de själv så var å en kommer att få stå för de själva..
 
eller om man helt enkelt ska bara hyra ut boxplatsen? så folk får stå för allt utöver själva? var ju svårt detta :P men jag å min vän vill iaf ha fri tillgång så då blir de väl svårt att hyra ut bara själva boxplatsen...
 
Sen vill jag höja ett varnande finger för det här med att in/utsläpp ska ingå - Det kommer bli väldigt mycket jobb för er att ta själva. Bara utsläpp och fodring på morgonen för 8 hästar kommer ta bortåt en timme, mer än så om täckesbyten och mer skall ingå.

Fast detta beror ju på hur saker är uppbyggda, utsläpp i vårt stall (visserligen fyra hästar) inklusive täckesbyten går nog på max 15 minuter eftersom hästarna inte behöver ledas till hagarna.
 
men om man säger såhär då.. att bara hö ingår räknade 25kg / häst / dygn.. å kom fram till ca 500 kr i månaden per box/häst i snitt för bara höt.. slår ut de på hela året så att säga å att man får fixa kraftfoder å spån själva.. eller ja man kan ju köpa in spån tillsammans men att var å en betalar själva.. å att man får betala extra för täckesbyten å in/ut-släpp...

hur mycket ska man ta betalt för täckesbyten å in å utsläpp?
 
Fast detta beror ju på hur saker är uppbyggda, utsläpp i vårt stall (visserligen fyra hästar) inklusive täckesbyten går nog på max 15 minuter eftersom hästarna inte behöver ledas till hagarna.

ja våra kommer att kunna släppas från stallet lösa å ut ska vi se till
 
Hyra ut bara boxplatser kan nog bli svårt, jag hade velat att någon form av service ingick om det inte ska skötas helkollektivt där man delar antal pass på antal boxar. Utsläpp på vardagar är nog viktigt om det ligger en bit från stan..
 
men om man säger såhär då.. att bara hö ingår räknade 25kg / häst / dygn.. å kom fram till ca 500 kr i månaden per box/häst i snitt för bara höt.. slår ut de på hela året så att säga å att man får fixa kraftfoder å spån själva.. eller ja man kan ju köpa in spån tillsammans men att var å en betalar själva.. å att man får betala extra för täckesbyten å in/ut-släpp...

hur mycket ska man ta betalt för täckesbyten å in å utsläpp?
Hur räknar du där? 25 kg/häst och dag blir 750 kg i månaden. Har du verkligen möjlighet att köpa hö för under 1 kr/kg?
 
25 kg/häst tycker jag låter mycket. Dra ner det till kanske 15 och låt hyresgästerna köpa om de behöver mer. Eget kraftfoder och gemensamt inköpt spån låter bra. Jättesvårt att sätta priser men jag betalar idag 2500 för helinackordering 2 mil utanför storstad. Bra bussförbindelse och belyst ridbana, ridavstånd till ridhus. Så jag hade inte betalat mer än kanske 1500-1700:- om grovfoder, utsläpp vardagar + täcke ingick och resten sköttes på schema.
 
pratade med min vän nu å vi pratade om 1700 med hö som ingår.. då borde de gå runt
25 kg drog jag till med för att vara säker.. :P min häst ter nog säkert 20 kg per dygn.. han är stor..:P
 
Kom ihåg att skapa ett sparande, så ni skapar er en buffert, för utgifter som kommer plötsligt, som du måste stå för.
Kom också ihåg att ha ordentlig försäkring, och att ni räknar in kostnaden för försäkringen i hyran.
Lycka till
 
tack så mycket =)

ska sitta med hyresvärden på tisdag så man vet vad som ska ingå, vad han ska stå för å vad vi som ska hyra stallet ska stå för osv
 
pratade med min vän nu å vi pratade om 1700 med hö som ingår.. då borde de gå runt
25 kg drog jag till med för att vara säker.. :P min häst ter nog säkert 20 kg per dygn.. han är stor..:P[/QUOTE
tack så mycket =)

ska sitta med hyresvärden på tisdag så man vet vad som ska ingå, vad han ska stå för å vad vi som ska hyra stallet ska stå för osv
Räkna då ordentligt också och dra inte bara till med något. Risken är att det slutar med att ni betalar för att sköta fem extrahästar.
 
jadå.. som sagt allt kommer skrivas kontrakt på vad som kommer ingå å inte.. för jag har inte lust att mocka 8 boxar varje dag så de är inget som kommer ingå.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 056
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Tulle_2022
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp